Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1232
Endelig! Etter jeg lot være å kjøpe gaming pc vår 2012, kjøpte heller ikke om sommeren (siden det er ingen tid for gaming), lot være å kjøpe høst siden haswell var planlagt release i vinter, lot være å kjøpe i vinter siden haswell hadde blitt utsatt til vår, er endelig alt jeg har ventet på kommet ut!

Har 13 k i budsjett (litt slingringsmonn) og trenger pc til gaming. Tenker meg haswell i7 (helst K, men er ikke så nøye) og gtx 770 eller 780. En ekstra skjerm hadde også vært sjef, om det er plass til i budsjettet.

Noen tips til build? Vannkjøling hadde vært nice, men ikke 100% nødvendig om noen mener builden hadde funket uten.

Tusen takk på forhånd!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du trenger virkelig ikke i7.

Ytelsesmessig begynner jeg å lure på hvorfor de skiller mellom disse to CPUene lengere.

http://www.anandtech.com/show/7003/t...4560k-tested/6
Men stacker Intel grafikken og skjermkortet? Fordi da går det sikkert også å kutte ned på skjermkortet, og da er det godt med penger til både ekstra skjerm og litt av vært...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alt har med hvor kravstor du er, selv har jeg aldri hatt sansen for å kjøre alt på fullt, men noen folk med seriøse hjerneskader må kjøre alt på fullt 24\7, og hvis de ser en drop på 1FPS må de bytte maskin.

Tror ikke en Haswell i5 blir showstopper for deg iallefall, ei heller hvis du går for et fornuftig priset skjermkort uten blingblingbling og jallafps.

Ekstra skjermer er alltid fint, selv klarer jeg meg ikke uten tre, vannkjøling er søtt, men jeg har heller aldri hatt sansen for dette, men noen folk lider av "shitdeterenlydirommet"-schizofreni og takler ikke vifter, men hva vet jeg.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Alt har med hvor kravstor du er, selv har jeg aldri hatt sansen for å kjøre alt på fullt, men noen folk med seriøse hjerneskader må kjøre alt på fullt 24\7, og hvis de ser en drop på 1FPS må de bytte maskin.

Tror ikke en Haswell i5 blir showstopper for deg iallefall, ei heller hvis du går for et fornuftig priset skjermkort uten blingblingbling og jallafps.

Ekstra skjermer er alltid fint, selv klarer jeg meg ikke uten tre, vannkjøling er søtt, men jeg har heller aldri hatt sansen for dette, men noen folk lider av "shitdeterenlydirommet"-schizofreni og takler ikke vifter, men hva vet jeg.
Vis hele sitatet...
Er egentlig helt enig: vil nesten heller ha 3 skjermer enn i7, men planlegger å ha denne pc'en i minst 6 år før jeg bytter ut deler (kan jo hende jeg setter inn en ekstra vifte i ny og ned eller noe da). Men jeg går ikke inn nå for å spare penger.. Visst der plass i budsjettet til en i7, så tar jeg det.

har forresten ikke tenkt å kjøpe OS eller hardisk (bare ssd, har 1 TB fra før av)
http://i.imgur.com/wmrieIa.png
Dette opsettet burde fungere fint, du får også med et headsett når du kjøper Asus skjermkortet (vet ikke im det er bra da )
Her er det også vannkjøling (anbefaler å bytte vifter da corsair viftene er elendige)
Ellers har du et CPU som vil gi god ytelse i alt av spill og samme med skjermkortet.
Når de gjelder Hovedkort er jeg usikker på haswell HK'ene med dette så ut som er greit ett (si ifra om noen vet om noe bedre)
Og du har også en strømforsyning som vil gi mye kraft og god kvalitet
Edit: så nå at du ikke trenger HDD så bare å bytte den ut.
Sist endret av iColdman; 3. juni 2013 kl. 22:24.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Rød Vannmelon Vis innlegg
Er egentlig helt enig: vil nesten heller ha 3 skjermer enn i7, men planlegger å ha denne pc'en i minst 6 år før jeg bytter ut deler (kan jo hende jeg setter inn en ekstra vifte i ny og ned eller noe da). Men jeg går ikke inn nå for å spare penger.. Visst der plass i budsjettet til en i7, så tar jeg det.

har forresten ikke tenkt å kjøpe OS eller hardisk (bare ssd, har 1 TB fra før av)
Vis hele sitatet...
Selv har jeg en rig til 6000 som jeg kjøpte for 4 år siden (kabinett \ psu er 6 år) drar fortsatt det jeg orker å kjøre og mer til.

Hvorfor shitkids skal blåse av 2000 på hovedkort og 1500 på strømforsyning har jeg aldri skjønt, her går det i 699 hovedkort og 400ish PSU, har et 6870 som kostet meg 1100 på tilbud og kabinettet har ikke engang sidepaneler.
den så fin ut, untatt at jeg ville ha droppet hard disken og heller brukt pengene på en oppgradert SSD eller kabinett. hvilken nettbutikk brukte du? jeg tenker på NetOnNet, siden den ble nylig kåret til den billigste.

og er du sikker på at strømforsyingen funker med haswell? hørte det var noe styr rundt det der.
Personlig ville jeg venta en stund før jeg kjøpte Haswell, gitt Intel sin historie med oppstartsproblemer med nye ting... Og når jeg er på det personlige planet, syns jeg det er helt tullerusk å betale like mye for skjermkortet som for alle de andre komponentene. :P
Sitat av Rød Vannmelon Vis innlegg
den så fin ut, untatt at jeg ville ha droppet hard disken og heller brukt pengene på en oppgradert SSD eller kabinett. hvilken nettbutikk brukte du? jeg tenker på NetOnNet, siden den ble nylig kåret til den billigste.

og er du sikker på at strømforsyingen funker med haswell? hørte det var noe styr rundt det der.
Vis hele sitatet...
Nettbutikken er Dustinhome.no
Har ikke hørt noe om at strømforsyningen ikke skal passe med haswell, men det kan være lurt å sjekke opp i.
Hvis du dropper HDD oppgrader SSDen til en større, kabinettet er fantastisk og det er ingen grunn til å bytte til noe annet m.m du må ha et gaming kabinett (som du vil gå lei av etter en stund )
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvorfor shitkids skal blåse av 2000 på hovedkort og 1500 på strømforsyning har jeg aldri skjønt, her går det i 699 hovedkort og 400ish PSU, har et 6870 som kostet meg 1100 på tilbud og kabinettet har ikke engang sidepaneler.
Vis hele sitatet...
Akkurat! På kornet.

Tror jeg fikk min PSU på tilbud til 499,- (Modulær og greier) fra OCZ. Kvalitet.

Kjøp Asus hk til 500-800 og du har så det holder i lange baner.
Trenger ikke DOMINATOR PLANTIUM 26500000mhz ram som koster 2k heller.
Du trenger heller ikke trippel raid med ssd'er til 1.5k stykket.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Selv har jeg en rig til 6000 som jeg kjøpte for 4 år siden (kabinett \ psu er 6 år) drar fortsatt det jeg orker å kjøre og mer til.

Hvorfor shitkids skal blåse av 2000 på hovedkort og 1500 på strømforsyning har jeg aldri skjønt, her går det i 699 hovedkort og 400ish PSU, har et 6870 som kostet meg 1100 på tilbud og kabinettet har ikke engang sidepaneler.
Vis hele sitatet...
For nokon så er det viktigare enn andre med smooth fps, og mulighet for å sjå detaljane i gameplayet, som fort kan ha mykje å sei i PvP.