Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2827
Heisan! Naboen kom over med pcn sin i dag, og eg har jobba litt med den no, rensa vifta for støv, oppdatert driverer, anti-virus, defragmentering, og CCleaner.

Naboen har veldig lyst til å betale meg for jobben, men eg veit ikkje kva eg skal ta betalt for dette. Vanligvis når eg har fått pc/hdd/telefon ect. i handa så har eg ikkje tatt betalt, har som regel vert småting, eller nære venner.

Vurderer også å skifte kjølepasta, men dette må kjøpast inn. Det er alltid greit å ha, så naboen skal ikkje betale for pastaen.
Unlicensed Surgeon
1090kr/timen + moms
Jeg hadde samme problem for et par uker siden når jeg fikset PCen til sjefen. Selv så sa jeg bare at jeg ikke trengte betaling siden jeg har dette som en hobby og syntes det er moro, men fikk raskt tilbake en melding hvor det sto at han skulle spandere noen øl på meg neste gang vi drar ut sammen!

Jeg tenker jo også sånn at hvis jeg ikke tar betaling, så er det lettere å spørre om en tjeneste tilbake en annen gang, hvis naboen din har noe du kan trenge, selvfølgelig!
Be a gentleman, ikke ta betalt. Har mange ganger fikset f.eks iPhones uten å ta betalt.
Ta betalt for tiden din. Foreslår en 500 lapp for jobben om du ikke satt så alt for mange timer. Venn deg til allerede nå å ta betalt for tiden din når du gjør slikt arbeide uansett om det er en nabo, en bekjent eller en kollega... Jeg var som deg ikke flink med dette og drev på i alt for mange år med slikt arbeide gratis og jeg tenker tilbake med gru på alle timene jeg har brukt på å rydde opp i folks rot.. Gjør man slikt gratis skal det ikke mye til før folk forventer at man skal gjøre slikt... gratis. Det kan fort eskalere etterhvert
Gjør du det gratis viser det bare at du er ordentlig fyr. Har fiksa alt fra mobiltelefoner til datamaskiner og hjulpet naboen med å sette opp nettverk etc. Alt har jeg tatt gratis , og han har vært meget hjelpsom med å hjelpe meg med ting jeg f.eks sliter med. Han har blant annet kjørt meg gratis til og fra fester flere ganger
Sist endret av SRB; 2. mars 2012 kl. 19:36.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Haha, naboen har to ungar og er gift, ellers hadde seksuelle motytelser våre eit lett valg

Trudde at det kom til å vere meir arbeid med maskina når eg fekk ho, men det var det ikkje.

Sitat av Srbija Vis innlegg
Gjør du det gratis viser det bare at du er ordentlig fyr. Har fiksa alt fra mobiltelefoner til datamaskiner og hjulpet naboen med å sette opp nettverk etc. Alt har jeg tatt gratis , og han har vært meget hjelpsom med å hjelpe meg med ting jeg f.eks sliter med. Han har blant annet kjørt meg gratis til og fra fester flere ganger
Vis hele sitatet...
Er dette eg har pleid å gjort, men er ikkje så flink til å spør folk om tennester.

Sitat av neurotor Vis innlegg
Ta betalt for tiden din. Foreslår en 500 lapp for jobben om du ikke satt så alt for mange timer. Venn deg til allerede nå å ta betalt for tiden din når du gjør slikt arbeide uansett om det er en nabo, en bekjent eller en kollega... Jeg var som deg ikke flink med dette og drev på i alt for mange år med slikt arbeide gratis og jeg tenker tilbake med gru på alle timene jeg har brukt på å rydde opp i folks rot.. Gjør man slikt gratis skal det ikke mye til før folk forventer at man skal gjøre slikt... gratis. Det kan fort eskalere etterhvert
Vis hele sitatet...
Uansett om eg bestemmer meg om å ta betalt så er 500 kr alt for mykje! :O
Sist endret av R0flcopter; 2. mars 2012 kl. 19:41. Grunn: Svare på nokre svar.
Be han kjøpe ein party pack med Øl til deg
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Selv har jeg hjulpet mange venner med data problemer, har aldri tatt betalt selvom de vil gi meg noe for jobben, men har fått ett par julebruser og andre ting ganske overraskende pga hjelpen
Bare si at han kan skylde det en tjeneste senere en gang
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Hadde eg berre vert 18+ så hadde øl våre eit lett val det og men eg får heller sjå kva ho seier når ho få han tilbake. Det var jo heller ikkje så mykje arbeid med ho. Må sei det var rimelig mykje støv, vi snakka 1 cm støv lag lans kjøleribbene der vifta prøvde å blåse ut luft, førte til at pcn slo seg av fordi den var så varm. ellers har det meste gått automatisk, så eg tar da nokk på service dinna gongen og
Si at du ikke trenger betalt. Hvis naboen insisterer så tar du imot.

En dame på forumet her trengte hjelp til å redigere et bilde til en begravelse og jeg gjorde det for henne. Jeg fikk ikke vite om at hun ville betale før jeg var ferdig. Å få det bildet "perfekt" betydde ganske mye for henne da det skulle stå i en begravelse, derfor insisterte hun på å betale. Jeg takket pent nei et par ganger, men når hun faktisk ville gi noe tilbake for hjelpen er det bare tåpelig å ikke ta imot.

200 kr til konto for >15 min jobb
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Hah :P jaja, enkelte er slik. Har ein anna nabo, som hadde "svart skjerm" på pcn, så gjekk eg bort og såg at skjermen hannar var skrudd av, så skrudde eg den på, og han insisterte på å betale 200 kr.....
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hvis naboen går helt over skog og hei for å betale deg, ta imot. (ikke for mye!)
Personlig har jeg vel tjent rundt 300 for å fikse ett par venners sine foreldre sine pcer.
Var en enkel jobb, men de krevde at jeg skulle ta betalt.
Skal nevnes dette: En lokalbutikk hadde krevd rundt 1000 for samme arbeidet.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Har praksis plass hos ein butikk som selger kontorutsyr, samt repparerer, dei gjer ein del på service, og det meste dei tar betalt for er vist dei må bytte ut deler. Tar rundt 500 kr kanskje for det arbeidet eg nett har gjort.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av eirikol1 Vis innlegg
Har praksis plass hos ein butikk som selger kontorutsyr, samt repparerer, dei gjer ein del på service, og det meste dei tar betalt for er vist dei må bytte ut deler. Tar rundt 500 kr kanskje for det arbeidet eg nett har gjort.
Vis hele sitatet...
Gjorde en tad mer en det du gjorde der. Fiksa på 3 pcer, ett stykk ruter og en mobil ^_^
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Dette gjorde eg på fritida... Men der eg er praktikant går det meste på software, dei tør ikkje å la meg handtere hardware :P
Jeg pleide å ta 800,- for sånt da jeg var 15
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Aldri tatt cash for slik jeg... Penger dette kanskje? xD
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Huff, nei vi får sjå kva ho seier i mora
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Ta betalt om du har mulighet til det ! penger er penger :P
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Ho fekk pcn tilbake i kveld, ho var meget fornøgd med at den gjekk mykje stillare, og ikkje gjekk seg heit.

Ho sa og at ho skulle finne på noke som tilbakebetaling, så det blir spannande

Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Ta betalt om du har mulighet til det ! penger er penger :P
Vis hele sitatet...
Syns det er litt teit å ta betalt for så lite.
Dette er et dilemma mange møter på i dag, men be a gent og ta imot dersom han vil gi noe.

For mange av oss "udødelige" er det kanskje lite, men for de fleste "dødelige" er det helt greskt.
Problemet er at vi er forvent med å bare gjøre det.
Sist endret av waf; 3. mars 2012 kl. 00:59.
Venner og familie reparerer jeg gledelig gratis for, og håper de vil gjengjelde tjenesten hvis jeg skulle trenge hjelp en gang.

Men venner av venner osv inkl. naboer tar jeg alltid betalt for, og det vet folk som skal anbefale meg. Noe annet blir bare for dumt. (les dumsnillt)

Når det gjelder naboen så kommer det selvsagt an på HVA problemet var. Må jeg bare skru på skjermen som en annen her i tråden, så skal jeg nok klare å være litt greiere
Sist endret av Fuzzybossen; 3. mars 2012 kl. 01:04.
Husker jeg hadde en pc-repratør hjemme hos meg, han tok timebetalt. Fikset problemet på 10min og brukte godt over to timer på å ''gjøre pcen raskere''

edit:

Er han en grei fyr gjør du det gratis, ellers tar du 500kr timen og åpner cmd og skriver ping med jevne mellomrom eller noe.
Sist endret av Heisenberg1; 3. mars 2012 kl. 01:06.
Jeg ville gjort det gratis! Alltids fint å være venn med naboen om du skulle trenge noe senere.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Berre sei det er i orden. Ikkje ta betalt. Det kan hende du treng ei teneste sjølv ein gong.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg fikser mye data for folk å. det tar ofte litt tid, men det kommer så lett for meg og derfor føler jeg meg ikke bekvem med å ta betalt for det.
noe jeg kanskje bør, men så føles det også godt når man hjelper noen med noe de ikke kan og ikke forventer noe tilbake.
Vanligvis har jeg fikset pcer gratis for venner og venner av mamma/pappa. Såklart insisterer noen av dem å betale, men jeg sier at det ikke trengs. Jeg får overtalt dem, og de hjelpe meg når jeg trenger det.

What comes around, goes around. Trenger jeg hjelp med bilen (hvor jeg er mindre kyndig), eller trenger noe som vennene mine kan bedre enn meg, så hjelper dem med glede, siden jeg hjelper dem.

Men noen er veldig insisterende, var en gammel dame som absolutt skulle gi meg 500,- for å sette bokmerke til VG og et par lokalaviser.. Jeg sa jo at jeg såklart ikke trengte det, men hu sa noe med at jeg fikk ikke gå før jeg tok 500lappen. Og når de insisterer 104 ganger da.. Føler jeg at jeg må ta imot for at de blir glad, hehe.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Jojo, men ho sa ho skulle finne på noko sia eg sa eg ikkje ville ha noke. Så får no sjå kva som skjer framover
Jeg tok aldri betalt hos naboen tidligere. Men han kjørte meg gladelig til skolen da jeg mista bussen til skolen osv. Nå når jeg er ferdig på skolen har han begynt å betale meg, fordi han var så fornøyd med alle de timene med gratis jobb.
Ville nok sagt at jeg ikke skal ha penger på det.

Hvis han fortsatt hadde insistert hadde jeg kanskje kommet med et forslag på ca 100-200 kr/timen. Selvsagt ikke regnet ut timeprisen foran ham, men sagt et beløp som tilsvarte ca 100-200 kr/timen
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
haha, satt med maskina i 6 tima så :P men uansett, ho har fått maskina tilbake. Og eg klarte neste å overbevise ho om at eg ikkje skulle ha noke, men ho sa at ho skulle finne på noko som tilbakebetaling.
The Nerdrager
Ble veldig nysjerrig på hva dette "Noe" er!
Vil ha oppdatering når TS har fått sin betaling!
Spør alltid om penger nok til en 20 pakk med røyk, jeg. Da får du ivertfall litt penger og du trenger ikke å føle at du gjorde noen blakke.
Sitat av eirikol1 Vis innlegg
haha, satt med maskina i 6 tima så :P men uansett, ho har fått maskina tilbake. Og eg klarte neste å overbevise ho om at eg ikkje skulle ha noke, men ho sa at ho skulle finne på noko som tilbakebetaling.
Vis hele sitatet...
Er ho fin da? (A) Isåfall skal jeg insistere på å hjelpe henne fra nå av
Be han betale det han selv mener er riktig. Gjør dette selv og opplever at ''kunden'' er mer enn positiv til det.
Jasså... Nå ser jeg jo grunnen til at folk ikke forventer å måtte betale meg noe når jeg fikser pc'en dems..

IKT-Servicefag er det eneste yrkesfaget der folk ikke forventer å måtte betale noe.
Andre yrkesfag: "Kan du gjøre dette for meg for x-antall kroner?"
IKT-Servicefag: "Kan du se på dette for meg?"

For å legge til så jeg ikke virker som en skikkelig rass så krever jeg ikke penger av bekjente for enkle jobber eller hvis de kan hjelpe meg tilbake. Men når jeg setter opp nettet til tanta til en venninne så er det noe annet synes jeg.
Lawlzr0fl
R0flcopter's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rediver Vis innlegg
Ble veldig nysjerrig på hva dette "Noe" er!
Vil ha oppdatering når TS har fått sin betaling!
Vis hele sitatet...
Jo det skal eg prøve å huske på nyskjerrig på dette sjølv!

Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Jasså... Nå ser jeg jo grunnen til at folk ikke forventer å måtte betale meg noe når jeg fikser pc'en dems..

IKT-Servicefag er det eneste yrkesfaget der folk ikke forventer å måtte betale noe.
Andre yrkesfag: "Kan du gjøre dette for meg for x-antall kroner?"
IKT-Servicefag: "Kan du se på dette for meg?"

For å legge til så jeg ikke virker som en skikkelig rass så krever jeg ikke penger av bekjente for enkle jobber eller hvis de kan hjelpe meg tilbake. Men når jeg setter opp nettet til tanta til en venninne så er det noe annet synes jeg.
Vis hele sitatet...
Det har du faktisk heilt rett i!