Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1262
Heisann,

Sliter veldig med å få fortgang på karrieren min innen IT så jeg trenger derfor litt råd og erfaring fra andre. Bor i Hedmark med et veldig magert IT-marked.

Min utdanning er som følgende:

VGS:
Service- og Samferdsel
IKT-Servicefag
Påbygg til Generell Studiekompetanse.

Læreplanmål og kompetansemål for IKT-Servicefag:

Kode

Kompetansemål og læreplanmål for min utdanning:

Systemdrift og systemovervåking, bruker- og driftsstøtte samt tjenesteutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utføre kvalitetskontroll og dokumentere oppsett av en arbeidsplass, planlegge, gjennomføre og dokumentere systemendringer i samsvar med virksomhetens krav til sikkerhet og gjeldende regelverk for arbeidsmiljø.
Yte service i bruker- og driftsstøtte i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, personvern og virksomhetens etiske retningslinjer.
Kommunisere på norsk og engelsk med virksomhetens ledelse, brukere, leverandører og fagpersonell.
Feilsøke ved bruker- og driftsproblemer, dokumentere løsninger og gjøre valgte løsninger tilgjengelige for brukerne.
Gjøre rede for virksomhetens organisering og produksjon.
Dokumentere og kartlegge virksomhetens behov for forbedring av en IKT-tjeneste.
Vurdere hvordan bruk av IKT kan forbedre og effektivisere en arbeidsprosess, og hvordan dette kan påvirke brukernes arbeidsmiljø.
Utføre arbeidsoppgaver på en ergonomisk riktig måte.

Læreplanmålene:

Bruke kunnskapsnettverk som en del av kunnskapsutviklingen i en virksomhet.
Dokumentere og gjøre tilgjengelige løsninger på problemer.

Jobberfaring:
Butikkmedarbeider på Kiwi.

Som et resultat av den ganske tragiske lærlingordningen vi har her i landet så satt jeg uten lærlingplass i år.
Jeg har registrert elektrisk CV på flere IT-bedrifter her i Hamar, registrert som arbeidsledig hos NAV, registrert CV på bemmaningsbyråer som Adecco, Manpower og andre lokale.
Har også valgt å studere på egenhånd og ta sertifiseringer istedenfor høyskole eller universitet.
Sjekker daglig NAV.no, Finn.no, Zett.no og Hamar Arbeiderblad sin avis for utlyste jobber daglig men finner sjeldent noe jeg er kvalifisert for, og blir alltid utkonkurrert når det kommer til kompetanse og erfaring i forhold til andre søkere.

Så hvordan i helvette skal jeg få foten inn i døra et sted og inn i markedet, så jeg kan vise at jeg er en god og ansvarsfull medarbeider når ingen engang er villige til å gi meg en sjanse?

Tar imot alt dere har av tips og råd. På forhånd, takk!
Flytt inn til en av storbyene, et rom i et kollektiv koster noen tusenlapper i mnd. Få deg en hvilken som helst jobb i starten, f.eks. på 7-11 eller noe sånt. Da har du en inntekt og en bolig, derfra kan du søke videre, og i Oslo f.eks. kan du garantert få deg en datajobb. En supportjobb er det ofte enkelt å få seg.

Men om du har ambisjoner innen bransjen kan det nok være smart å få seg en formell utdannelse, f.eks. som dataingeniør. Ikke bare vil du måtte være tvunget til å ta både avansert matte og fysikk, men du vil få et grunnlag som er langt sterkere enn IKT-Servicefag på videregående.

Evt. om du ikke vil ta mer utdannelse, er det bare å stå på og finne seg en jobb og bygge opp erfaringen din på den måten.
Har sett litt på å jobbe innen support i utlandet siden det er så lite muligheter for opplæring og slik her i landet. Det vil da være norsktalende IT-support i utlandet siden mange store firmaer har stasjonert supporten sin i utlandet.

Men hvordan vil dette være, de lover ganske mye og slik, men mtp økonomien i Europa samt andre faktorer, hvor mye av det de lover vil de faktisk holde når jeg kommer meg nedover og flytter dit? Virker som om det er for godt til å tro det de tilbyr i motsetning til like jobber her i Norge.

Men ja, har ikke noen ønsker om å gå videre studier på skole, vil heller lese og ta sertifiseringer selv samt få jobberfaring.
Man blir fort attraktiv med et par Cisco eller Microsoft sertifiseringer, om du ikke vil studere så er det er alternativ.
Hvis du er fleksibel med hvor du kan jobbe så tar du får. Slik får du foten inn og litt erfaringer.
Vil også gjøre oppmerksom på at på de fleste høgskoler og universitet er det lite obligatoriske oppmøter, så dersom du er disiplinert nok, har du mulighet til å fortsette å studere på samme måte som du har gjort nå. Det du må passe på er selvsagt alle obligatoriske oppgaver som skal leveres inn og at du ellers oppfyller nødvendige arbeidskrav.

Support-jobber er som regel drittjobber, med fryktelig mye stress og dårlig betalt. Så jeg ville anbefalt å skygge unna slike jobber, men om du er villig til å prøve det, så er det bare til å kaste seg på det.

Det er vanskelig å vite noe om deg når man ikke kjenner deg, men en solid datautdannelse er veldig lurt å ha i bunn. Folk som er selvstuderte røvere har ofte store huller i sin kunnskapsbase.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom du vurderer en it-support-jobb anbefaler jeg deg å ta fagbrevet. Oslo SKRIKER etter flere ikt-lærlinger. Min bedrift fant ingen lærlinger i Oslo, som førte til at vi måtte rekruttere fra områder rundt Oslo.

Fagbrevet vil ikke gi deg millions-jobben, men det kan være lettere å komme seg inn ett sted med fagbrev.
Anbefaler deg å fortsette med sertifiseringer dersom du ikke vil gå på høyskole/universitet.

Lykke til
Om du trenger jobb i Oslo en gang så si ifra, har en del relativt enkel men godt betalt jobb å tilby