Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 8558
Jeg har lenge vurdert å gå over til Mac. Og hvis jeg kjøper en Macbook Pro 13 tommer.

Jeg bruker data'n min til følgende
- Skolearbeid (Skriftlige oppgaver, tentamener/eksamener og power point noen ganger)
- Sufring
- Programmering i HTML, CSS, JavaScript etc...
- Videoredigering
- Bilder og sånt...
- Bittelitt spill (ikke noen ordentlig tunge spill altså: CS:S, Garry's Mod, Minecraft)

Er det noen som har en sånn en?
Hvordan er den etc...?
Hvorfor bør jeg kjøpe Mac istedenfor Windows?
Hørt og lest at det går ann å laste ned og spille spilla mine på Steam. Åssen funker det?
Gjerne mer info hvis du har...
Skolearbeid surfing er som på windows egentlig.
programering vet jeg ingenting om
Skal du bruke den til video redigering ville jeg gått for en litt kraftigere en den billigste macbook pro og kansje vurdert en 15" pga skjerm?
Spillene du nevner fungerer på mac litt usikker på garrys mod. mac har fått steam ja. men er ikke alle spillene som er mulig og bruke.. blir dog flere og flere
Ellers så er overgangen ganske enkel, finnes et eget forum mac1.no er et par ting som må læres på nytt men som jeg hører flere og flere sir! "once you go mac, you never go back"

Blå skjerm eksisterer ikke,
skjelden behov for reeboot
bedre "workflow"
fantastisk batteri kapasitet
noen av fordelene
Suveren maskin til alt av redigering (bilder, film, lyd). Mac er i mine øyne et verktøy, ikke noe man kjøper seg for surfing ..
Har selv en MacBook White med hele Adobe CS5-pakken, å jeg er stormforelsket. Måten touchpaden reagerer forskjellig på både 4 og 5 fingre gjør alt så mye enklere. (scrolling, zooming, multitasking)
Den drar jo også WOW osv uten problemer.

"once you go mac, you never go back" - So true.

Det er ikke uten grunn at 90% av musikkprodusenter og DJ'er idag bruker Mac!
Sist endret av Teddybe4r; 19. januar 2012 kl. 22:17.
Trådstarter
Sitat av NORDNORGE Vis innlegg
Skolearbeid surfing er som på windows egentlig.
programering vet jeg ingenting om
Skal du bruke den til video redigering ville jeg gått for en litt kraftigere en den billigste macbook pro og kansje vurdert en 15" pga skjerm?
Spillene du nevner fungerer på mac litt usikker på garrys mod. mac har fått steam ja. men er ikke alle spillene som er mulig og bruke.. blir dog flere og flere
Ellers så er overgangen ganske enkel, finnes et eget forum mac1.no er et par ting som må læres på nytt men som jeg hører flere og flere sir! "once you go mac, you never go back"

Blå skjerm eksisterer ikke,
skjelden behov for reeboot
bedre "workflow"
fantastisk batteri kapasitet
noen av fordelene
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg har hørt hos en venn at Macbook Pro blir ødelagt av spilling fordi den ikke har "ordentlig utluftning". Han er Windows-fanboy, men føler for å spørre uansett...
Kan noen av dere som har peiling på hvordan rendring fungerer forklare det? Såvidt jeg har skjønt må du rendre så lenge filmklippet er compressed, men hvorfor måtte jeg ikke gjøre dette i Sony Vegas på Windows? Og er det slik at med moderne kameraer er det ikke behov for å rendre, da klippene er ukomprimert?
Sitat av ios77 Vis innlegg
Takk for svar. Jeg har hørt hos en venn at Macbook Pro blir ødelagt av spilling fordi den ikke har "ordentlig utluftning". Han er Windows-fanboy, men føler for å spørre uansett...
Vis hele sitatet...
Nei det vill jeg sette i kategorien for tullprat! sån generelt sett blir ikke macbook proen veldig varm, den har jo i motsetning til maskiner i plastik et chassi i alu som leder varme ut og i tilegg er det en få maskiner du kan ha på fanget uten å bruke plastbrett med vifte forde at du ikke har innsug av luft under maskinen.
Løp og kjøp
Trådstarter
Sitat av NORDNORGE Vis innlegg
Nei det vill jeg sette i kategorien for tullprat! sån generelt sett blir ikke macbook proen veldig varm, den har jo i motsetning til maskiner i plastik et chassi i alu som leder varme ut og i tilegg er det en få maskiner du kan ha på fanget uten å bruke plastbrett med vifte forde at du ikke har innsug av luft under maskinen.
Løp og kjøp
Vis hele sitatet...
Ja... jeg har en sånn Logitech N700 eller hva den heter

Er det en plage at den blir så varm?
Sitat av ios77 Vis innlegg
Takk for svar. Jeg har hørt hos en venn at Macbook Pro blir ødelagt av spilling fordi den ikke har "ordentlig utluftning". Han er Windows-fanboy, men føler for å spørre uansett...
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke sant du.
Sitat av ios77 Vis innlegg
Ja... jeg har en sånn Logitech N700 eller hva den heter

Er det en plage at den blir så varm?
Vis hele sitatet...
Nei tempraturen på undersiden av maskinen er behagelig varm!
Sist endret av NORDNORGE; 19. januar 2012 kl. 23:10.
Varmen fra macen er ikke ille, trenger lizm ikke og skru på varmeovnen
Det er kun smak og behag.
Begge maskinene klarer alt like bra (med unntak av spill).
Windows er sikrest og Mac er tryggest.
Til bruk innen tekstbehandling, bilder, hobby-programmering, redigering og surfing er det ingen forskjell.
Sist endret av merulz; 19. januar 2012 kl. 23:15.
Men at varmeutvikling ved høy load er en utfordring på macbook pro kan jeg selv skrive under på...
Jeg har Mac. Brukt i tre år nå. Veldig fornøyd. Alt bare funker! Ikke noe problemer noen ganger. Windows hadde mye problemer.

Jeg har ikke noe problemer med varmeutvikling. Hatt det på iMacen en gang, da døde den. Også frøs den veldig ofte en periode, men viste seg at rammen ikke stod godt nok i

Men anbefaler det veldig!
Jeg var skeptisk til MAC helt til jeg prøvte den i noen timer hos en kompis.
1 uke senere hadde jeg MacBook Pro 13" selv

Storfornøyd med produktet, og er et av mine desidert beste kjøp. Nei, ikke prismessig men kvalitetsmessig. Aldri vært et eneste problem.
Sitat av NORDNORGE Vis innlegg
Nei tempraturen på undersiden av maskinen er behagelig varm!
Vis hele sitatet...
Man burde ikke ha en pc/mac på fanget uten brett. Den behagelige varmen er ikke bra for ballene dine. Man kan i værste fall bli steril.
Sist endret av j0n; 19. januar 2012 kl. 23:51. Grunn: Leif
Har brukt både brukt OSX og Windows i flere år. Jeg driver stort sett med det samme som du driver med, og de fleste "kreative" programmene finnes til begge operativsystemer (selvfølgelig med unntak av Apple-produkter som Final Cut og Logic). Det koker stort sett ned til hva du foretrekker å jobbe i.

Må si at Macbook Pro er veldig gode maskiner, spesielt med tanke på hvordan touchpaden utnyttes i programmer. Batteritiden er helt fantastisk. Ville gått får en litt kraftigere modell enn 13-tommeren hvis du skal redigere heavy HD-film. Ville ha prøvd først hos en venn eller på Eplehuset etc.
Sitat av merulz Vis innlegg
Det er kun smak og behag.
Begge maskinene klarer alt like bra (med unntak av spill).
Windows er sikrest og Mac er tryggest.
Til bruk innen tekstbehandling, bilder, hobby-programmering, redigering og surfing er det ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
Her mener jeg Macen ligger et skritt forran. Det er dog min mening.
Uansett operativsystem vil kun bli det du gjør det til.

Har en del erfaring fra både Windows og Mac i profesjonell og fritidsammenheng, personlig foretrakk jeg mac til kreativt bruk, som redigering av alle typer, mens windowsen mest til spill o.l.

Uansett hvilket operativsystem du velger vil du få problemer med det om du vil, hadde en i klassen på media og kommunikasjon som måtte restarte både sin private windows og skolens iMac's daglig p.g.a idiotbruk, windows er et helt greit operativsystem om man vet hva man driver med, den største forskjellen er kanskje det at det ikke er utviklet noe særlig med virus og skadelig/lyssky tredepartsprogramvare til osx enda.

90% av alle feil er brukerfeil (Nei, dette har jeg ikke kilder på, kun personlig erfaring).
Ved å kjøpe en Mac innvester du mye penger i design. Innmaten i en mac til 15 høvdinger tilsvarer det enkelte andre levrandører leverer for 6, men du får naturligvis et vakrere og mer smidig produkt. Jeg kunne ikke tenke meg å bruke så mye penger på en halvbra laptop, men det er mange som mener det er verdt det. Personlig mener jeg W7 er et mer enn bra nok operativsystem, som er kompatibelt med langt flere applikasjoner enn OSX. Jeg har dog ingen personlig erfaring med OSX.
Sitter selv med en 13-tommer macbook. Med tanke på filmredigeringen skulle jeg gjerna hatt 15 eller 17-tommer!
Sitat av Whybear Vis innlegg
Ved å kjøpe en Mac innvester du mye penger i design. Innmaten i en mac til 15 høvdinger tilsvarer det enkelte andre levrandører leverer for 6, men du får naturligvis et vakrere og mer smidig produkt. Jeg kunne ikke tenke meg å bruke så mye penger på en halvbra laptop, men det er mange som mener det er verdt det. Personlig mener jeg W7 er et mer enn bra nok operativsystem, som er kompatibelt med langt flere applikasjoner enn OSX. Jeg har dog ingen personlig erfaring med OSX.
Vis hele sitatet...
Nei, for 6000 får du en billig møkkalaptop i drittkvalitet, selv om specsa sikkert ser fine ut på papiret. Kjøper du tilsvarende kvalitet windowsmaskin som en macbook pro, så koster det ca nøyaktig det samme, men det har jeg egentlig slutta å forvente at gamerkids og denslags skal forstå for lenge siden.
Sitat av atomet Vis innlegg
Nei, for 6000 får du en billig møkkalaptop i drittkvalitet, selv om specsa sikkert ser fine ut på papiret. Kjøper du tilsvarende kvalitet windowsmaskin som en macbook pro, så koster det ca nøyaktig det samme, men det har jeg egentlig slutta å forvente at gamerkids og denslags skal forstå for lenge siden.
Vis hele sitatet...
så du mener at om du bruker 15 k på en windows pc ok 15 k på en mac vil de dra spill like bra? ^^

Veit ikke helt hva programmering du har tenkt å drive med framover, men veit ei i klassen min sleit endel med macen sin og måtte installere windows på den for å programmere, syns å huske at hu endte opp med å låne en shajt windows pc fra skolen til it timene.
Sitat av atomet Vis innlegg
Nei, for 6000 får du en billig møkkalaptop i drittkvalitet, selv om specsa sikkert ser fine ut på papiret. Kjøper du tilsvarende kvalitet windowsmaskin som en macbook pro, så koster det ca nøyaktig det samme, men det har jeg egentlig slutta å forvente at gamerkids og denslags skal forstå for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Jeg kaller nå en spade for en spade. "Speccs" er det som avgjør kapasiteten til en datamaskin, og det er ikke til å legge skjul på at Appel tar seg godt betalt for å pakke inn de eksakt samme delene i glanspapir og lekkert design. Grafikkortene er produsert av Nvidia, og prosessorene av Intel. Men for all del, Macbook holder høy kvalitet, men som regel så holder de "billige møkkalaptopene" i de 3-4 årene du ønsker å bruke dem, dersom du klarer å ta vare på dem.
Jeg synes heller ikke at 6000 er billig, heller at 15 000 er temmelig dyrt, og at du da også burde få med en del ekstra ytelse, og ikke bare en solid aluminiumsramme.
Sånn som jeg har forstått det er programmering stort sett uavhengig av operativsystem. Er ikke sikker på om C# og andre windows spesifikke rammeverk har utviklingsverktøy til andre OS. Kjenner mange som bruker mac til å kode, og de er fornøyde med det. Jeg foretrekker selv å kjøre dualboot med ubuntu og windows på mine maskiner. Da bruker jeg windows til spill, og ubuntu til alt annet. Jeg synes det er lettere å programmere i ett unix basert OS enn i windows. (både apple sitt OSX og ubuntu er basert på unix)

Her er en artikkelserie fra hardware.no som omhandler dette med å bytte fra windows til mac.

Apple er jo kjent for kvaliteten på produktene sine, men jeg ville også tatt en titt på laptoper som er rettet mot bedriftsmarkedet. Lenovo sin thinkpad serie har god byggekvalitet og de er fornuftig priset. Jeg kjøpte en HP probook i høst som jeg er veldig fornøyd med.
Trådstarter
Sitat av AniWal Vis innlegg
Sånn som jeg har forstått det er programmering stort sett uavhengig av operativsystem. Er ikke sikker på om C# og andre windows spesifikke rammeverk har utviklingsverktøy til andre OS. Kjenner mange som bruker mac til å kode, og de er fornøyde med det. Jeg foretrekker selv å kjøre dualboot med ubuntu og windows på mine maskiner. Da bruker jeg windows til spill, og ubuntu til alt annet. Jeg synes det er lettere å programmere i ett unix basert OS enn i windows. (både apple sitt OSX og ubuntu er basert på unix)

Her er en artikkelserie fra hardware.no som omhandler dette med å bytte fra windows til mac.

Apple er jo kjent for kvaliteten på produktene sine, men jeg ville også tatt en titt på laptoper som er rettet mot bedriftsmarkedet. Lenovo sin thinkpad serie har god byggekvalitet og de er fornuftig priset. Jeg kjøpte en HP probook i høst som jeg er veldig fornøyd med.
Vis hele sitatet...
Takk. Det blir nok definitivt en Macbook Pro 13", men litt usikker på om jeg skal kjøpe den til 10.000 eller 12.000.
Kjøpte meg en iMac 27", med de vanlige specsa, økte bare Ram fra 4 til 8Gb. Grunnen var at pcen min konka, og måtte kjøpe ny. Alle kompisene mine har rost Mac opp i skyene, som om det er den beste oppfinnelsen i manns minne. Hadde ikke planer om å spille noe særlig (CS, BF osv.), men tenkte at Football Manager 2012 skulle funke fint. Det lagga.. Need I say more.? Mac er sikkert strålende for mange, men ikke for meg som MÅ spille FM bl.a.
Så, skal du spille, ikke kjøp Mac. Men hei, det er bare min mening..
Sist endret av MariusM; 20. januar 2012 kl. 18:49.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg har brukt PC i alle år, når den streika for nesten to år siden valget jeg å gå for Mac.
Var veldig usikker, men valgte Mac, en MacBook Pro 13"

Og skal si att jeg ble fornøyd! Aldri hatt bedre data!
Den bare funker og funker, aldri noe problemer.
Buggekvaliteten er nydelg, deilig alu!
Bra tastutur med lys, og en helt suveren tracpad!
Bare trackpaden er vert MYE av prisen.
Har aldri likt trackpad, har syntes det har vert slitsom å bruke, og har da brukt mus.
Men nå bruker jeg den, og digger den!

Så, om du har pengene til det, løp og kjøp Mac!!
Alt bare funker! Ikke noe problemer noen ganger
Vis hele sitatet...
Den bare funker og funker, aldri noe problemer
Vis hele sitatet...
Det jeg lurer på er hva folk gjør med maskinene sine siden de opplever problemer?
Har hatt min i mange år og aldri hatt problemer whatsoever, hva gjør min 6000,- maskin annerledes enn andres 6000,- maskiner? Eller, hva gjør jeg som er så himla "riktig"?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg har brukt PC i alle år, når den streika for nesten to år siden valget jeg å gå for Mac.
Var veldig usikker, men valgte Mac, en MacBook Pro 13"

Og skal si att jeg ble fornøyd! Aldri hatt bedre data!
Den bare funker og funker, aldri noe problemer.
Buggekvaliteten er nydelg, deilig alu!
Bra tastutur med lys, og en helt suveren tracpad!
Bare trackpaden er vert MYE av prisen.
Har aldri likt trackpad, har syntes det har vert slitsom å bruke, og har da brukt mus.
Men nå bruker jeg den, og digger den!

Så, om du har pengene til det, løp og kjøp Mac!!
Vis hele sitatet...
Buggekvaliteten?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
du skjønte ikke hva meg mente eller?
Trådstarter
Sitat av MariusM Vis innlegg
Kjøpte meg en iMac 27", med de vanlige specsa, økte bare Ram fra 4 til 8Gb. Grunnen var at pcen min konka, og måtte kjøpe ny. Alle kompisene mine har rost Mac opp i skyene, som om det er den beste oppfinnelsen i manns minne. Hadde ikke planer om å spille noe særlig (CS, BF osv.), men tenkte at Football Manager 2012 skulle funke fint. Det lagga.. Need I say more.? Mac er sikkert strålende for mange, men ikke for meg som MÅ spille FM bl.a.
Så, skal du spille, ikke kjøp Mac. Men hei, det er bare min mening..
Vis hele sitatet...
Hm... så på specsa nå og lurer litt på om du har satt opp kvaliteten mye eller noe?
Selv veldig lyst å bytte til apple etter jeg prøvde imac
Syns det var skikkelig moro, men vindusgreiene irriterte jeg meg grønn over..

Når man er vant med å dobbeltklikke på vinduet for å maksimere det, er det utrolig tungvindt å måtte dra vinduet opp i venstre hjørne, for så å ta tak nede i høyre hjørne for å dra det...

Men, når pengene kommer, blir pcen byttet til fordel for mac :}
Er litt relevant til temaet da jeg skal handle meg mb pro 13 i morgen,

Spm. Har en harddisk som jeg brukte på min win7 pc. Er det plug and play på min mac i morgen? Lese og skrive på disken?
Tror ikke det, ganske sikker på at OSX ikke klarer å lese NTFS...
Sitat av moret Vis innlegg
Det jeg lurer på er hva folk gjør med maskinene sine siden de opplever problemer?
Har hatt min i mange år og aldri hatt problemer whatsoever
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt problemer med mine maskiner og skjønner heller ikke hva som forårsaker dette folk snakker om når det refereres til alle mulige slags kræsj og feil på PC-er.

Min er like rask og god å bruke som når den var ny, og det er ikke verre enn å installere systemverktøy som finnes i f.eks. Advanced Systemcare fore å holde den slik, fremfor det å gå i banken med bøtter og spann for å ta ut penger som man akter å bruke på mac.
Jeg har aldri hatt problemer med windows, og hvis jeg får problemer, så er det fikset på 3 sekunder. Jeg kan legge hardware til og fra så jeg føler for.
Hvis du er en person som klarer å ødelegge alt av software uten at du vet hva du gjør, så kan du like så godt kjøpe Mac, da disse er idiotsikre som bare det.
Etter jeg leste innlegga her følte jeg at alle ble hjernevaska etter de gikk for mac hah

"nydelig byggekvalitet! funker perfekt for alt! finnes ikke bedre!"
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Mac er ikke så god på programmering, men alt andre går greit, men kjøp de en Windows maskin med litt styrke Om du spiller litt og.

Sitat av Maniox Vis innlegg
Etter jeg leste innlegga her følte jeg at alle ble hjernevaska etter de gikk for mac hah

"nydelig byggekvalitet! funker perfekt for alt! finnes ikke bedre!"
Vis hele sitatet...
Heh, søndagsbrukere, uansett, Mac er i mine øyne ett verktøy, ikke ett leketøy. Bra for kreative ting (Photoshop, musikk/video klipping/redigering etc. Men har ærlig talt falt for linux mest, kan bare ikke brukes til alt dessverre :/
Sitat av asktoolbar Vis innlegg
Tror ikke det, ganske sikker på at OSX ikke klarer å lese NTFS...
Vis hele sitatet...
Leser, men kan ikke skrive til. Bare å formatere disken din.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Mac er ikke så god på programmering, men alt andre går greit, men kjøp de en Windows maskin med litt styrke Om du spiller litt og./
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør at OSX ikke egner seg til programmering?
Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har hatt problemer, de fleste store IDEer har jo utgave til OSX, i tilegg til windows og linux.
Mac lar deg ivertfall lage iPhone apps uten mere om og men
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av AniWal Vis innlegg
Hva er det som gjør at OSX ikke egner seg til programmering?
Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har hatt problemer, de fleste store IDEer har jo utgave til OSX, i tilegg til windows og linux.
Vis hele sitatet...
Vettasøren, har ikke hatt så stort hell med det :/
Windows og linux er overlegne etter det jeg har fått oppleve...
Sitat av MariusM Vis innlegg
Kjøpte meg en iMac 27", med de vanlige specsa, økte bare Ram fra 4 til 8Gb. Grunnen var at pcen min konka, og måtte kjøpe ny. Alle kompisene mine har rost Mac opp i skyene, som om det er den beste oppfinnelsen i manns minne. Hadde ikke planer om å spille noe særlig (CS, BF osv.), men tenkte at Football Manager 2012 skulle funke fint. Det lagga.. Need I say more.? Mac er sikkert strålende for mange, men ikke for meg som MÅ spille FM bl.a.
Så, skal du spille, ikke kjøp Mac. Men hei, det er bare min mening..
Vis hele sitatet...
Jeg spiller FM på en 21.5", 3.06 GHz i3 med 4 GB ram, samtidig som jeg ser HD-video og surfer (chrome) med flere faner åpne. Ingen hakking overhodet..

Du burde få Macen din sjekka
Sitat av zx4r4 Vis innlegg
Leser, men kan ikke skrive til. Bare å formatere disken din.
Vis hele sitatet...
En kan også kjøpe eller laste ned Paragon NTFS for Mac som gjør at du kan skrive til en NTFS-formatert disk.
Sitat av qeinar Vis innlegg
så du mener at om du bruker 15 k på en windows pc ok 15 k på en mac vil de dra spill like bra? ^^
Vis hele sitatet...
Her har jeg funnet to maskiner som koster det samme, av to forskjellige leverandører. Det de har til felles er at de leverer kvalitet.
Lenovo ThinkPad X220 12.5"
Apple MacBook Pro 13"

Ok; de har omtrent samme skjermstørrelse, de har begge i7-prosessor med 2.8 GHz, omtrent lik SSD-størrelse og Macen har dobbelt så mye ram. Dette er to kvalitetsmaskiner som sammenlignes. Tror du som jeg quotet over at windowsmaskinen vil dra spill noe bedre enn Macen? Den sarkastiske holdningen din holder ikke. Kan heller ikke tenke meg at f. eks Alienware er noe særlig bedre på pris.

Sitat av atomet Vis innlegg
Kjøper du tilsvarende kvalitet windowsmaskin som en macbook pro, så koster det ca nøyaktig det samme, men det har jeg egentlig slutta å forvente at gamerkids og denslags skal forstå for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Sitat av ma10as Vis innlegg
Her har jeg funnet to maskiner som koster det samme, av to forskjellige leverandører. Det de har til felles er at de leverer kvalitet.
Lenovo ThinkPad X220 12.5"
Apple MacBook Pro 13"

Ok; de har omtrent samme skjermstørrelse, de har begge i7-prosessor med 2.8 GHz, omtrent lik SSD-størrelse og Macen har dobbelt så mye ram. Dette er to kvalitetsmaskiner som sammenlignes. Tror du som jeg quotet over at windowsmaskinen vil dra spill noe bedre enn Macen? Den sarkastiske holdningen din holder ikke. Kan heller ikke tenke meg at f. eks Alienware er noe særlig bedre på pris.


Vis hele sitatet...
Endelig en som forstår at orgasme av 500fps på CSS, ikke er det eneste man skal se etter i en maskin.
Sist endret av mo3; 21. januar 2012 kl. 17:55.
Trådstarter
Hei folkens!
Takk for utroooolig gode svar, forresten! (Lest hver eneste en)

Var innom Elkjøp for å prøve en MacBook Pro 13" og den var utrolig bra. Det er garantert at jeg får meg en MacBook Pro når jeg har spart opp.

Men jeg vurderer å vente til den nye med Retina display kommer. Ifølge iTavisen (http://www.itavisen.no/885237/retina...ene-er-bestilt) kommer den i april/mai.

Hva syns dere om det?
Sitat av ios77 Vis innlegg
Hei folkens!
Takk for utroooolig gode svar, forresten! (Lest hver eneste en)

Var innom Elkjøp for å prøve en MacBook Pro 13" og den var utrolig bra. Det er garantert at jeg får meg en MacBook Pro når jeg har spart opp.

Men jeg vurderer å vente til den nye med Retina display kommer. Ifølge iTavisen (http://www.itavisen.no/885237/retina...ene-er-bestilt) kommer den i april/mai.

Hva syns dere om det?
Vis hele sitatet...
ITAvisen skal du bare legge fra deg med en eneste gang, de skriver i de fleste tilfeller bare tull Når det gjelder oppdateringer på Apple-produkter er det bare en side det er verdt å følge med på: Macrumors Buyers Guide. Om du blar ned til Macbook Pro-seksjonen vil du se at det er 90 dager siden forrige update, og snittet for en modell ligger på 267 dager. Det står også en del nyheter der om retina-skjerm, så om du ikke har behov for maskinen akkurat nå kan det sikkert være verdt å vente
Jeg syns APPLE er et bra produkt, men du burde tenkte litt over dette før du gjør det, fordi hvis du er som meg, så har jeg vokst opp med en PC og har blitt veldig vandt med det. Når jeg gikk på folkehøyskole brukte vi mac på skolen, og det meste var annerledes, det virket neste ut som og APPLE hadde virkelig gått inn for å skape et produkt som ikke kunne sammenlignes med PC, til og med X i vinduer var plassert i motsatt hjørne av PC..

Så jeg holder meg til pc, på grunn av at man må virkelig sette seg inn i helt nytt system som ofte kan ta tid å bli vandt med.

Men mac er bra, så lykke til med det Man kan jo ikke glemme at det var tross alt Apple som lagde den første datamaskinen og IBM som hermet..
13" blir kanskje litt lite med tanke på video/bilde redigering, men siden du sikkert som oftest sitter hjemme når du skal ha "heftige redigere sessions". Så da ambefaler jeg å kjøpe en større monitor og koble macen til monitoren når du sitter hjemme.
Hvis du kjøper eksta tastatur og mus, kan du bare la macen ligge ved siden av monitoren mens du jobber/surfer.

Videoredigering fungerer som en drøm på en mac, og hvis du skaffer deg Final Cut Pro, blir det bare enda bedre.

Har ikke så mye peiling på programmering, men spill som CS:S og Minecraft funker flott på en mac

Så for å oppsummere: Kjøp mac!
Sist endret av PortalPwner; 23. januar 2012 kl. 15:11.