Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 8209
Idag fikk jeg en mail på engelsk av en kar som ville kjøpe pcen min jeg selger på finn.no. Han sa at jeg kunne gi han mitt konto nr og han ville sette over pengene.
Men når alt står på engelsk så blir jeg kanskje litt skeptisk.
Er det tryggt å gi han kontonr mitt eller er ulurt???
Har gitt ut kontonr mitt til drøssevis av folk, ingen skade skjedd.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Idag fikk jeg en mail på engelsk av en kar som ville kjøpe pcen min jeg selger på finn.no. Han sa at jeg kunne gi han mitt konto nr og han ville sette over pengene.
Men når alt står på engelsk så blir jeg kanskje litt skeptisk.
Er det tryggt å gi han kontonr mitt eller er ulurt???
Vis hele sitatet...
Hadde vært svært reservert mot å gi ut noe som helst til noen som helst, bruk paypal eller Finn sin betalingsløsning for å være helt sikker.
Gi han kontonr, få penger. Problem solved?
Jeg hører alt dette snakke om "ikke gi kontonummer", Why? Så lenge de ikke har kortnummer, utløpsdato og ccv kode er det vel ingenting å gjøre?
er det ikke ettellerannet på finn som sikrer at begge parter får det de vill ha? alså sikker betaling for ditt vedkommende?
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
er det ikke ettellerannet på finn som sikrer at begge parter får det de vill ha? alså sikker betaling for ditt vedkommende?
Vis hele sitatet...
Jo, Finn har en betalingsløsning som sikrer begge parter.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Han sa at han enten kunne bruke paypal eller bare gi meg kontonr mitt... Hvis ønskelig kan jeg godt poste mailen også kan dere se om det er svindel?
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Han sa at han enten kunne bruke paypal eller bare gi meg kontonr mitt... Hvis ønskelig kan jeg godt poste mailen også kan dere se om det er svindel?
Vis hele sitatet...
Ja gjør det...
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Hi
how are you doing? hope all is cool,sorry for my late respond it due to my work load am ready to pay for your item online now via paypal or bank transfer i'm sending this item to my pastors daughter oversea as a birthday gift,but before i pay i will like to know if this your item is 100% ok ,i will arrange for the payment direct online now into your Bank account as soon as you accept my offer am offering the sum of Kr3,950, for the the item,shipping and insurance fee and i want the item to be ship to her place on my behalf today all you need to do now is to get back to me with bank information or send me money request from paypal and i will make the payment as soon as possible ,I'm buying this item online from you Due to my work load im a naval officer my job takes most of my time.I believe you seller can help me out,hope it will get to her place safely.i may not be able to come online kindly get back to me with payment information and i will make payment as soon as possible




Hope to read from you soonest
Regards
Textbbook scam...
Skaff deg Paypal. Når pengene er inne så sender du varen, er ikke noe skummelt med det.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Men har allerede gitt han mitt konto nr:'(

Hva skal jeg gjøre??
http://www.google.no/search?client=f...oogle-s%C3%B8k

Tokk bare et raskt søk jeg på google og det vises seg at det er scam på et eller annet måte. Han kommer sikker til å kreve ccw osv av deg fordi et eller annet ikke gikk gjennom .

buttfkd
Sist endret av Itsnotover; 29. juni 2010 kl. 12:54.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Så jeg kan bare forvente at han spør om mer?
Burde jeg sperre kontoen min??:S
Det er ikke sånn at så snart han har kontonummeret ditt kan han plutselig tømme kontoen din. Ingenting farlig med det.

Bare ikke gi noe mer informasjon ut. Vil anbefale deg å alltid bruke paypal eller lignende når du driver med kjøp og salg mot privatpersoner over nett. Større sikkerhet for begge parter.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Håper det bare var kontonummer og ikke kortnummer du ga ut.
han kan ikke gjøre noe med bare kontonummeret ditt. se om du får pengene, hvis han spør om mer så nekter du og sier at den infoen du har gitt til han er mer enn nok for å få sendt penger.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
han kan ikke gjøre noe med bare kontonummeret ditt. se om du får pengene, hvis han spør om mer så nekter du og sier at den infoen du har gitt til han er mer enn nok for å få sendt penger.
Vis hele sitatet...
Å vente på pengene er ikke smart. Sannsynligvis sender han en falsk sjekk enten til deg eller banken. Den blir løst inn og pengene kommer inn på kontoen.

Så går det et par uker, banken har nå sendt sjekken tilbake til banken som har utstedt sjekken for å kreve inn sine penger. Det viser seg at sjekken er falsk, og pengene du har fått på kontoen blir trukket tilbake.

Vanlig metode er også å betale litt for mye, for så å spørre om du kan overføre beløpet tilbake. Som den ærlige borger du er, gjør du såklart dette.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Å vente på pengene er ikke smart. Sannsynligvis sender han en falsk sjekk enten til deg eller banken. Den blir løst inn og pengene kommer inn på kontoen.

Så går det et par uker, banken har nå sendt sjekken tilbake til banken som har utstedt sjekken for å kreve inn sine penger. Det viser seg at sjekken er falsk, og pengene du har fått på kontoen blir trukket tilbake.

Vanlig metode er også å betale litt for mye, for så å spørre om du kan overføre beløpet tilbake. Som den ærlige borger du er, gjør du såklart dette.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på denne fremgangsmåten? Høres litt merkelig ut at falske sjekker er en trussel i 2010.

Sitat av Ruudi Vis innlegg
Så jeg kan bare forvente at han spør om mer?
Burde jeg sperre kontoen min??:S
Vis hele sitatet...
Kan eventuelt ringe banken din, å forhøre deg om dette er krise. Men hvis du kun har gitt han kontonummer så er det vel lite han / hun får gjort med det? Correct me if I'm wrong
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av shickabang Vis innlegg
Har du kilde på denne fremgangsmåten? Høres litt merkelig ut at falske sjekker er en trussel i 2010.



Kan eventuelt ringe banken din, å forhøre deg om dette er krise. Men hvis du kun har gitt han kontonummer så er det vel lite han / hun får gjort med det? Correct me if I'm wrong
Vis hele sitatet...
http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/cons...ech/tec07.shtm
http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/cons...dit/cre40.shtm
http://www.onguardonline.gov/topics/...ions.aspx#fake
http://www.consumerfraudreporting.org/sellingscams.php

Det er en helt vanlig metode å scamme på.
Sist endret av SteInMetz; 29. juni 2010 kl. 13:22.
Sannsynligvis er dette scam..

Men når det er sagt, så skal jeg fortelle om noe som ikke var scam:
En jeg kjenner la ut en traktor på Finn, og ble kontaktet av en engelsk mann.
Mannen viste seg å være en ivrig samler og betalte pengene uten å ha sett på den (utenom bilder).
En uke etterpå ble den hentet av et firma, og shippet til England.

Man kan være heldig.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Sannsynligvis er dette scam..

Men når det er sagt, så skal jeg fortelle om noe som ikke var scam:
En jeg kjenner la ut en traktor på Finn, og ble kontaktet av en engelsk mann.
Mannen viste seg å være en ivrig samler og betalte pengene uten å ha sett på den (utenom bilder).
En uke etterpå ble den hentet av et firma, og shippet til England.

Man kan være heldig.
Vis hele sitatet...
Klart man ikke skal slå alle over en kam, men det er jo ikke til å stikke under en stol at svindelmail er svært utbredt på Finn. Så lenge man bruker PayPal eller Finn's egen betalingsløsning er man trygg.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Han tilbø seg jo å betale på pay pal... haha får bare vente å se hva som skjer..:S
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
som folk sier, ja det er nok scam.
på den andre side, kan han ikke gjøre noe som helst bare med kontonummer

PayPal ville jeg ikke gått for derimot, det finnes endel muligheter for svindel der, f.eks ved at han retter en klage mot deg som selger, og på en eller annen måte klarer overbevise PayPal om at du aldri har sendt PC'en, noe som ikke er så vanskelig som man skulle tro, finnes haugevis av eksempler på dette.

Resultat: PayPal refunderer pengene hans og du er en PC fattigere.
Sist endret av somnium; 29. juni 2010 kl. 16:23.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Hei igjen. Fikk nå en ny e post fra han duden.. Her er den:

Hi

How are you doing i will love to let you know now that i have paid for your item online now and confirmation receipt as been sent to me please check your emails for the payment from my bank and after you have confirmed the payment receipt from my bank kingly go and make the shipping to the address below and get back to me when you are back from the post office with the tracking number the address as been forwarded to my bank for verification.More so when you are sending the stuff i want you to ramp it with a lovely rapper and write gift from HENRY boldly on it,do get back to me as soon as possible with the shiping tracking number


here is the shipping address

Lekan Kolapo.
61,paul okuntolastreet idi-araba,
Mushin Lagos,
23401 Nigeria.

---
+ AT JEG FIKK EN MAIL FRA BANK OF AMERICA:

Dear Rudi Tenfjord,

This is an automated Confirmation Email from Bank Of America Accounting Department to inform you that a sum of NOK 3,950,00 has been transferred to your Bank Account by Bank Of America (BOA) Online Transfer.For Finn item#223111672 HP Laptop.This transfer was made by our valuable customer Modila Henry.Of Account Number:01782045 via our Online-Banking service and has been approved.The sum of NOK 3950,00 including shipment and insurance.Which to be credited into your Bank Account and has been deducted from our valuable customer Modila Henry Bank Account.Please view transfer details below if accurate and we will like you to verify the below information.

Bank Details Recieved
.............................. .............................. .............................. .............................. ......

Transfer Status Approved

ACCT HOLDER: Rudi Tenfjord
ACCT NO: 25400232396
BANK NAME: Nil


Transfer Details:
Amount Creditior's Account No Creditor's Bank /Branch

NOK

3950,00 01782045
TX District:Bank of America




------------------------------ ------------------------------ ------------------------------ ------------------------------ -------------------------




ATTENTION PLEASE

Due to Hire Rate of online international fraudulent and to protect our international standard record.We hereby applied a security measure in order to Secured this transaction and the fact that most sellers don't send the item despite the fact that buyers have paid for their item,we made the policy that sellers must ship out items within 24 hours of payment and send us the tracking number/scan receipt from post office for verification.After the verification of the shipping prove /scan receipt.your fund will be release and transferred into your Bank Account between next 3/4 working days after we receive the shipment tracking number from you.read the (BOA TERMS AND POLICY)

TERMS AND POLICY
Bank Of America Transfer" have set certain guidelines/policies that must be abide with by any users.This has arisen due to reports filed in by numerous casualties customers on the issue that some Sellers have taken the advantage of the old-fashioned way of making payment where Items paid for by Buyers are only shipped after payment has been made and cleared. This interception means Sellers will ship Items as payment been held up by us remains until Shipment has been verified. This places none under any unnecessary disadvantage(s).

Under no circumstances will this guidelines/policies be defied by any users. And we advise that, you the Seller should not give the Buyer the shipment Tracking Number we ask of you.

We are sorry for any inconveniences that this guidelines/policies might bring about; We have a responsibility of trying our best to make sure that buying online remains the best.





shipping address
Receivers Name ====Lekan kolapo
Address====61,paul okuntola street idi-araba,
City====Mushin,
State====lagos,
Zip Code====23401,
Country====Nigeria.


Hva mener dere nå? hva skal jeg gjøre????
Sist endret av Ruudi; 29. juni 2010 kl. 19:10.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er jo tekstbokeksempelet på en nigeriascam, så du kan trygt ignorere det, og for all del - ikkje send ifra deg pcen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk bankkontoen din, om du har fått dine såkalte 3950,-
IKKE SEND NOE SOM HELST!!!

Tidsfrister på 24timer høres meget suspekt ut

Heter banken din virkelig Nil?

<offtopic>Neste gang du får noe lignende kjør på med et random kontonummer og ditt navn osv... Sjekk så mailen fra "banken" om ditt navn magiskt matcher kontonummer</offtopic>
Sist endret av HabbaLaBiba; 29. juni 2010 kl. 19:18.
kjedelig streiting
Hva med å skrive en mail til han hvor du ber om 50$ via Western Union da du ikke har penger til å betale for sendinga :P
"We hereby applied a security measure in order to Secured this transaction and the fact that most sellers don't send the item despite the fact that buyers have paid for their item,we made the policy that sellers must ship out items within 24 hours of payment and send us the tracking number/scan receipt from post office for verification.After the verification of the shipping prove /scan receipt.your fund will be release and transferred into your Bank Account between next 3/4 working days after we receive the shipment tracking number from you"

Åpenbart kommer du ikke til å få noen penger. Svindel. Målet er å lure deg til å sende laptopen uten å få betalt.
kjedelig streiting
Når det gjelder slike saker burde TS uansett tenke seg om. En laptop er ganske vanlig vare man får tak i hele verden. Hvorfor skulle noen fra et annet land da gidde å kjøpe en brukt en å betale masse ekstra i porto og drit?

Blir det samme som med de som blir lurt når dem skal selge biler. Norge er jo et av landa som har en høy engangsavgift man ikke får tilbake ved utførsel av kjøretøy. Hvorfor skulle noen utlendinger da gidde å kjøpe en golf til 40k, når dem får den for halve prisen i hjemlandet?

Ikke for å være frekk, men selv skjønner jeg ikke hvordan folk i det hele tatt kan lure på om det kan være seriøst.
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sant! jeg skal ikke sende noe som helst! Og haha nei banken min heter ikke Nil:O haha!

Håper tråden ikke blir slettet så fremtidlige selgere kan unngå disse svindlerne

BTW har ikke fått inn 1 kr på kontoen min.. hehe:P
har selv mottatt masse av disse pastor epostene. Det som skjer er at du sier paypal så kommer det en epost tilsynelatende fra paypal med bekreftelse på at pengene er innbetalt men sjekker du paypal kontoen kommer pengene aldri. Adressen pc'n skal sendes til er alltid nigeria. Paypal lar ikke noen fra Nigeria opprette paypal konto og de godtar aldri transaksjoner derfra.

Gir du han kontoen kommer det kanskje en forfalska bekreftelse på mail fra "banken " om innbetaling.

De kan neppe svindle deg med kun kontonr men paypal eller finns egen betalingstjeneste payex er absolutt det beste. Ikke vær naiv og finner du noe spor av nigeria adresser er det bare svindelforsøk og når det kommer bekreftelse fra paypal om innbetaling sjekk kontoen og flytt penger som finner der før du sender noe pc.
kjent scam. han setter inn for mye, du sender han det han satte inn for mye, sjekken blir avist, du taper
Btw les litt på siden, eller les hele siden for å le roflmao !

http://www.ebolamonkeyman.com/

BTW Gjør det selv ? Si at du ikke er sikker og få han til å skrive noe som f.eks Freak Forum ellerno be han ta bilde og etter det " så sender du laptopen " . Tro meg de idiotene der gjør alt for å få penger
Sist endret av Itsnotover; 30. juni 2010 kl. 04:09.
Serlig at du har fått mail fra bank of america...

De fleste nettbanker har en knapp som lar deg opprette en ny konto. Dette kontonummer er det ingen som får gjort noe annet med en å sette inn penger. God løsning om du skal selge noe utenlands. Da trenger de sansynligvis også bankens swift kode, men det klarer de også å finne selv om de vet hvor banken er.

Men for all del, ikke send mobilen til nigeria og tro du får 4000 spenn for det seinere.

Kaizen
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Hei igjen.. Skal ikke sende noen pc slapp av men vil bare holde dere oppdatert. Jeg fikk idag en ny mail fra "bank of america":

YOUR MONEY IS SAFE WITH US



Dear Rudi ******,

This is an automated Confirmation Email from Bank Of America Accounting Department regarding the transaction of Online Finn.no item.This item was bought from you on online by our value customer Modila Henry.We are bringing it to your notice that the sum of NOK 3,950.00 has been Held Pending for transferred into your Bank Account by Bank Of America (BOA) Online department.

Due to Our User Agreement/Terms and Policy.We want you to know that your fund is currently with us and safe in our Ex-crow Seller's Account to protect the interest and safety of both the seller and the buyer from online Fraudulent,this are the reason your fund has been Held pending.We now implore you to post out the item to the buyers shipping address and send us the Scan Receipt or the Tracking Number on the receipt of shipment for verification.As soon as you respond to our Terms your fund will be release and confirmation will be send to your email after we have verified the proof of posting.

NOTE:
Due to international transaction it will take some few days before your fund can be release into your Bank Account.

Read the Terms and Policy below.

ATTENTION PLEASE

Due to Hire Rate of online international fraudulent and to protect our international standard record we have to monitor this transaction,We hereby applied a security measure in order to monitoring this transaction and the fact that most sellers don't send the item despite the fact that buyers have paid for their item,we made the policy that sellers must ship out items within 24 hours of payment and send us the Tracking Number/Scan Receipt from post office for verification.After the verification of the shipping proof.Your fund will be release and transferred into your Bank Account between next 3/4 working days after we receive the shipment tracking number from you.read the (BOA TERMS AND POLICY)

PLEASE NOTE

Bank Of America Transfer" have set certain guidelines/policies that must be abide with by any users.This has arisen due to reports filed in by numerous casualties customers on the issue that some Sellers have taken the advantage of the old-fashioned way of making payment where Items paid for by Buyers are only shipped after payment has been made and cleared. This interception means Sellers will ship Items as payment been held up by us remains until Shipment has been verified. This places none under any unnecessary disadvantage(s).

Under no circumstances will this guidelines/policies be defied by any users. And we advise that, you the Seller should not give the Buyer the shipment Tracking Number we ask of you.

We are sorry for any inconveniences that this guidelines/policies might bring about; We have a responsibility of trying our best to make sure that buying online remains the best.




shipping address
lekan kolapo
61,paul okuntola street
idi-araba mushin
lagos
23401 Nigeria.

view transaction details above:




Transfer Verification Required.

Above is the shipping address from the Creditor in order to post the item and send us verification of:

Shipment Tracking Number:
Shipment Scanned Receipt:

If you have any question regarding your payment, or for sending shipment verifications, write us at , when shipment details is received and verified, you will be issued with a transfer code to indicate the successful transfer of your money into your Bank account.

Noen som har noen formeninger?
Sist endret av Ruudi; 2. juli 2010 kl. 00:16.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hehe.

Sjekk ut her da: http://2adapters.blogspot.com/2008/0...buyers-to.html

Samme dude; lekan kolapo

De begynner å bli nokå smarte der nede i nigeria.
Send et eller annet ark, og si at du har sendt! (evt. murstein om du tar deg råd.)
"Hi
how are you doing? hope all is cool,sorry for my late respond it due to my work load am ready to pay for your item online now via paypal or bank transfer i'm sending this item to my pastors daughter oversea as a birthday gift,but before i pay i will like to know if this your item is 100% ok ,i will arrange for the payment direct online now into your Bank account as soon as you accept my offer am offering the sum of Kr3,950, for the the item,shipping and insurance fee and i want the item to be ship to her place on my behalf today all you need to do now is to get back to me with bank information or send me money request from paypal and i will make the payment as soon as possible ,I'm buying this item online from you Due to my work load im a naval officer my job takes most of my time.I believe you seller can help me out,hope it will get to her place safely.i may not be able to come online kindly get back to me with payment information and i will make payment as soon as possible




Hope to read from you soonest
Regards"

Den der minner veldig om den jeg fikk når jeg solgte iPhonen min?

Hello dear,
i am from London UK and i work for nurses with out boundary in London,
i want to buy this iphone to my pastor whom travel to west Africa
Nigeria for an Educational program.

I was introduced to this website by a Norwegian doctor who work in the
same hospital with me, i want to know if you can ship international?
If yes i will pay you via bank transfer or paypal please get back to
me so the i can transfer the money to you ok
Regards
Caroline
Sist endret av The-kid; 2. juli 2010 kl. 00:22.
hadde vært morsomt å sendt noe random shit dit, samtidig som man reiser ned til nigeria til addressen han har satt opp og møte han der med et smil om munn og et parat håndtrykk:P
Bromigo.
Ruudi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tortia Vis innlegg
hadde vært morsomt å sendt noe random shit dit, samtidig som man reiser ned til nigeria til addressen han har satt opp og møte han der med et smil om munn og et parat håndtrykk:P
Vis hele sitatet...
Det er sant det. ihvertfall det med å sende noe shit ned ditt.. trur kanskje jeg lar være å dra ned..... haha
Helt klart.

Du pakker inn en planke på str og vekt med din laptop. Du ber om 50USD overført via WU for frakt og forsikring. Når pengene er inne sender du planken og påfører en høy verdi på den, så han har først betalt deg 50 USD for at han så må betale penger for å få pakken momset/tollet inn i Nigeria.! Win win!

OT: Noen som vet hvorfor Nigera svindlerne fremdeles opperer ifra Nigeria? Det er jo helt dust!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Ruudi Vis innlegg
If you have any question regarding your payment, or for sending shipment verifications, write us at , when shipment details is received and verified, you will be issued with a transfer code to indicate the successful transfer of your money into your Bank account.

Noen som har noen formeninger?
Vis hele sitatet...
Hva slags avsenderadresse hadde denne mailen?

Sånn for moros skyld kan du jo spørre , hvorfor du ikke kan maile direkte til Bank of America - og hva slags side consultant.com er :P
Tilleggsspørsmål:
Hvorfor startet de med Nigeriasvindel uansett? Er nigerias lovverk så slapt at de ikke kan bli tatt for dette, eller er det andre årsaker?
Sitat av CriminalMind Vis innlegg
Tilleggsspørsmål:
Hvorfor startet de med Nigeriasvindel uansett? Er nigerias lovverk så slapt at de ikke kan bli tatt for dette, eller er det andre årsaker?
Vis hele sitatet...
Har Nigeria i det hele tatt et lovverk?
Bare det faktum at det ikke eksisterer mellomrom mellom punktum og neste setning i mailene fra banken burde på noen bjeller til å kime så smått.