Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10786
Heisann

Vunderer og snart ta mc lappen, er 20år no og må enten ta mellomtung eller vente til jeg er 21år i august

Hva må jeg betale/gjøre for og få tunglappen hvist jeg tar mellomtung lappen nå?
Bør jeg helst vente til jeg er 21 og heller ta tunglappen?

Og hva koster mc lappen i disse dager?

Jeg har mopedlappen så slipper trafikalt grunnkurs.
Du kan ta førerkort klasse A nå, og kjøre den som mellomtung, så fort du fyller 21 så blir dette førerkort for tung MC. Du kan ta mellomtung fra fylte 18 år, og da blir denne gjort om til tung MC når du fyller 20, da du har kjørt to år med mellomtung. Mens om du tar den når du er 19, så blir det tung når du fyller 21.
Du må ha MC teori, landevei, banekjøring, veiledning trinn 2 og 3 og oppkjøring. Dette er det samme for "mellomtung" og "tung MC".
Trådstarter
Da bør jeg bare vente i noen måneder da med og ta lappen, slik at jeg kan gå rett på tunglappen?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En venn av meg tok først lett MC, så tung, og det var billigere enn å ta Tung først. Varierer sikkert litt på kjøreskoler og hvor mange timer du bruker, men han tok bare de obligatoriske.
Er ikke noe som heter "mellomtung lappen" eller "Tunglappen". Du har kun førekortklasse A. Har du førekortklasse A og er Under 21 kan du kjøre mellomtung MC. (mellomtung MC er opptil 34 hk og 600 ccm). Dersom du er over 21 kan du kjøre hva faen du vil

Dersom du har hatt MC lappen i 2 år som forklart tidligere kan du kjøre tung MC fra fylte 20 år.

Så for å svare på spm: du trenger ikke å gjøre noe hvis du tar lappen nå Og alt i alt koster mc lappen minimum 11 tusen. Dette er for alt obligatorisk inkl føreprøve ect... Men man har jo som regel noen kjøre timer osv så alt i alt bruker man alt fra 11-20 tusen
Sist endret av Baaaang; 30. mars 2010 kl. 22:36.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du har egentlig rett, men siden jeg og Wiki er helt enige skal jeg sitere fra den.

Sitat av Wikipedia
Førerett i klasse A gjelder for motorsykkel med eller uten sidevogn og tohjuls moped. Minstealder på 18 år. Da har fører ikke lov til å kjøre motorsykkel med effekt 22kW (34 hk)fram til fører har hatt førerkort for klasse A i to år. Mange kaller det såkalt "mellomklasse". Men har man hatt førerkort i 2 år, kan man kjøre tung, eller over 22kW...
Vis hele sitatet...
Sist endret av Fleff; 30. mars 2010 kl. 22:37.
Det var det jeg prøvde å si, men formulerte meg litt dårlig
Sitat av Baaaang Vis innlegg
Er ikke noe som heter "mellomtung lappen" eller "Tunglappen". Du har kun førekortklasse A. Har du førekortklasse A og er Under 21 kan du kjøre mellomtung MC. (mellomtung MC er opptil 34 hk og 600 ccm). Dersom du er over 21 kan du kjøre hva faen du vil

Dersom du har hatt MC lappen i 2 år som forklart tidligere kan du kjøre tung MC fra fylte 20 år.

Så for å svare på spm: du trenger ikke å gjøre noe hvis du tar lappen nå Og alt i alt koster mc lappen minimum 11 tusen. Dette er for alt obligatorisk inkl føreprøve ect... Men man har jo som regel noen kjøre timer osv så alt i alt bruker man alt fra 11-20 tusen
Vis hele sitatet...
Nesten riktig, 34HK effekt stemmer, men hvor står det at man kun kan kjøre opp til 600ccm?
Hadde selv en KTM 690 registrert som mellomtung.

Kos deg med lappen og motorsykkel kjøp.
Sist endret av telebohrian82; 2. april 2010 kl. 01:07.
Noen her så vet straffen visst du blir tatt på veien med atv 150 med skilt uten sertifikat?
du kan kjøre 650 ccm på mellomtung lappen har med vekt og hk og gjør og ikke ccm som før men har du lett sykkel lappen ? for vist du har den så kan du ta tung lappen på 20 og 148 års dagen din eller nokke sånt
Mye rot her....
Er du 18 år kan du ta førerkort klasse A, det vil si motorsykkel, men du kan ikke kjøre mer en mellomtung mc (altså 22kw eller 34hk, ingen begrensing på ccm, men du kan ikke ha mer en 0,16kw per kilo sykkelen veier) før du har hatt lappen i 2 år eller fra den dagen du fyller 21 år, uavhengig av hvor lenge du har hatt lappen. Når du da har fylt 21 år kan du kjøre alle motorykler som er registrert...

Om du har lett mc fra før av trenger du bare, 4 timers Sikkerhetskurs på bane, 8 timers landevei og oppkjøring. Du trenger ingen teori da denne er den samme på lett å tung mc! Har nettop gjørt dette selv så vet at det er slik det er.
[quote=amolle;1676016]Mye rot her....
Er du 18 år kan du ta førerkort klasse A, det vil si motorsykkel, men du kan ikke kjøre mer en mellomtung mc (altså 22kw eller 34hk, ingen begrensing på ccm, men du kan ikke ha mer en 0,16kw per kilo sykkelen veier) før du har hatt lappen i 2 år eller fra den dagen du fyller 21 år, uavhengig av hvor lenge du har hatt lappen. Når du da har fylt 21 år kan du kjøre alle motorykler som er registrert...

Om du har lett mc fra før av trenger du bare, 4 timers Sikkerhetskurs på bane, 8 timers landevei og oppkjøring. Du trenger ingen teori da denne er den samme på lett å tung mc! Har nettop gjørt dette selv så vet at det er slik det er.[/QUOTE
sant så sant

men hadde jeg vert trådstarter så hadde jeg kjøpt meg husaberg 650 blombert ned hatt på visning og tatt vekk blombene og kjørt som f*** wheelietime !
Trådstarter
Takk for svar, men en enkel oppsummering: Jeg kan ta klassa A, motorsykkel lappen nå når jeg er 20år, og kjøre en feks 1000ccm, men maks 34hk, og den dagen jeg fyller 21år, kan jeg kjøre 1000ccm fulleffekt(tung) uten og måtte betale noe som helst?

Takk
jepp, da har du fostått riktig men vil kanskje tro du har problemer med å få blombert ned en 1000ccm til 34 hk. vertfall med enracing sykkel.
Sist endret av amolle; 5. april 2010 kl. 17:31.
Betalte ca. 16-17000 for klasse A-lappen i fjor. Hadde så og si ingen erfaring med hverken moped eller tung MC fra før.

Slapp unna trafikalt grunnkurs da jeg hadde førerkort til bil fra før.
Dette er helt sikkert off topick, men er det noen her som noen gang har blitt stoppet på en motorsykkel der de faktisk tester motorsykkelen eller at du får beskjed om å vise sykkelen på en test? jeg tenker nå på sykler som er registert som mellomtung (under 34HK).
Trådstarter
Sitat av Boiten Vis innlegg
Dette er helt sikkert off topick, men er det noen her som noen gang har blitt stoppet på en motorsykkel der de faktisk tester motorsykkelen eller at du får beskjed om å vise sykkelen på en test? jeg tenker nå på sykler som er registert som mellomtung (under 34HK).
Vis hele sitatet...
De kan ikke teste sykkelen uten og ta den inn til biltilsynet eller lignende og da pleier du og få 1-2 uker til og levere den inn, og du har tid til og redusere effekt.
De kan teste mopeder derimot, men de står vel bare ved skoler med traller.
Så vist jeg skal ta klasse A og jeg er 20 år, så tror at jeg kommer til og kjøre fulleffekt, så heller redusere effekten til 34hk vist jeg blir bedt om og møte på teknisk kontroll hos biltilsynet.
Sitat av Andcat Vis innlegg
De kan ikke teste sykkelen uten og ta den inn til biltilsynet eller lignende og da pleier du og få 1-2 uker til og levere den inn, og du har tid til og redusere effekt.
Vis hele sitatet...
det jeg lurte på var om noen faktisk hadde opplevd å måtte levere inn sykkelen. og om det finnes noen måte som gjøre at du må vise sykkelen med en gang, for å vite at det "pleier" å ta 1 til 2 uker er ikke helt betryggende synes jeg, selv om det er god nok tid dersom det er en plombering som er grei å sette tilbake.
Trådstarter
Sitat av Boiten Vis innlegg
det jeg lurte på var om noen faktisk hadde opplevd å måtte levere inn sykkelen. og om det finnes noen måte som gjøre at du må vise sykkelen med en gang, for å vite at det "pleier" å ta 1 til 2 uker er ikke helt betryggende synes jeg, selv om det er god nok tid dersom det er en plombering som er grei å sette tilbake.
Vis hele sitatet...
Ja, men husk, dette kan variere, men du klarer jo som regel og redusere effekten på sykkelen på 1-2 timer, men husk at vist du krasjer med sykkelen og den er fulleffekt, og du har bare lov og kjøre 34hk, da vil du slite med forsikring osv vist de skjekker effekten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er en fyr på 17 år, fyller 18 i desember. Jeg har lett MC lappen og har kjørt i en sesong og er inne i min andre nå. Det jeg lurer på er hvor gammel jeg må være for å kunne kjøre pappa sin "Yamaha XJR 1200cc 98HP". Hva må jeg igjennom for å realisere denne drømmen? Kan jeg kjøre denne fra jeg er 20, eller må jeg vente til jeg er 21?
Du kan kjøre den den dagen du har hatt klasse A i 2 år eller har klasse A og er over 21. Det kommer ganske tydelig fram i postene over her :-)
▼ ... flere år senere ... ▼
Bringer denne tråden til liv igjen jeg.

Noen som har tips til hvor man kan få tatt MC-lappen A2 billigst mulig med det som er obligatorisk og ikke noe mer i Oslo eller aller helst sør for Oslo i retning Ski/Moss? Jeg har fra før lappen på bil og kjørt litt lettsykkel uten lettsykkellapp.