Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4935
En ting jeg har lurt lenge på er; hva er de objektive kriteriene for å bli kjendis i Norge?

I gamle dager, før alle hadde internett på mobilen og det gikk alt mulig rart på TV, så var det liksom veldig greit; man kunne stille som vilkår at man måtte være på TV, og om du var A, B, C, D osv. avhenger av hvor ofte og hvor lenge.

Nå er jo det annerledes, for å si det mildt. I USA regnes visst 30 000 følgere i sosiale medier som en kjendis. Det er jo enormt lite, men si man starter bakerst i alfabetet, så er jo det noe som gir mer mening. Samtidig så er jo det gjerne ikke mer enn en middels god sportsutøver kan rake sammen før man en gang er blitt proff, så hvor god målestokk det er, kan jo man spørre seg om.

Men instagram, vine, snapchat, osv. Det er en ting. En annen ting er jo den enorme produksjonen av "realitystjerner". Fant ikke nyere tall, enn dette, men 750 (hvorav 350 nye) reality shows i USA i 2015. Det er jo helt sykt.

Og her på berget er jo det enda verre egentlig når du ser det i forhold til folketall. Det er jo så mange reality shows nå som går i så mange sjangre og sektorer at jeg tror ingen egentlig får sett alt, selv om de skulle ønske. Og dette er også kjendiser. De behandles hvert fall sånn både av media, og mye av allmennheten forøvrig. For eksempel leste jeg nå at en tilfeldig person fra en tilfeldig sesong av et tilfeldig reality program har blitt "kjendisambassadør" for et utenlandsk spillselskap.

Det er helt vannvittig. Den produksjonen av kjendiser vi har utvanner begrepet til det ikke blir noe igjen av det. Så hva er egentlig de objektive kriteriene for når man er kjendis i Norge? Bør vi sette kravet høyere enn i USA fordi vi er så mange færre, og vi i prosent da fort ender opp med en høyere andel kjendiser?
Hu derre puppedama som blei ambassadør er IKKE kjendis i mine øyne

Hu er bare en bimbo fra ett realitytvshow

Kristoffer Joner, Thomas Gjertsen, Mia Gundersen, Tone damli er kjendiser, han derre skiduden som mobba svenskene er kjendis, Petter Solberg er kjendis. Det at man har flasha litt pupp på ett TV show er ikke nok til og bli kjendis.

Hvis det holder med og være med i ett par minutter på ett par random tvshows og i tillegg vært i avisa, så er jo jeg kjendis. Hahahaha
Skjønner ikke helt tråden og hva du mener med den. Er det inntekter du tenker på, taletiden de oppnår i andre medier enn der de selv eksponerer seg eller reagerer du på at det blir flere av dem? Du tenker det er for lite som skal til for å bli kjendis idag? Ligger ikke egentlig svaret litt i navnet. Kjendis. En som er kjent. Hva er kjent? Er lenge siden TV ruta og en noe snever musikkbransje dikterte kjendisstatusen. Vi sitter fortsatt foran skjermen men ser ikke linjært lengre og kan plukke og mikse hva og hvor vi bruker tid. Da er det vel naturlig at det også må bli flere kjente fjes?

Og folk er nok blitt mer bevist på hva et kjent navn eller fjes åpner opp for av muligheter. Influencere. De lever jo ofte med sitt kjente fjes eller nick eller tag som inntektskilde om mange nok klikker, liker og deler. Helt greit det. Om de liker det de gjør så gjerne for meg. Du sier lett, men jeg tenker at det er vel ikke lett å kjent? Du må stikke deg fram, sørge for eksponering og nærmest være din egen hallik. At de som takler dette får betalt er helt greit for min del. Men nå som det er flere flater å bli kjent på og mange kan klare det selv uten hjelp så er det kanske flere om beinet og pengestrømmen mindre? Vet ikke jeg, bryr meg ikke særlig bare tenker at tilbud og etterspørsel virker vel her også?
Et bra kriterie for å være kjendis må vel være at folk flest gjenkjenner navnet ditt. Hvis ikke vil vel begrepet klinge en smule hult ...
Er litt usikker på akkurat det Sanjar. Tror nok at dagens kjendiser kan være kjendiser på en annen måte enn før. Tror folk kan være kjendis i en smalere krets men likevel regnes som kjendis. Man kan jo feks tenke at kjendis er å havne i kulørt presse. Eller på tv-show. Men jeg tenker om folk lever av sin greie så er de vel kjendiser selv om kretsen som kjenner til dem evt. gjenkjenner navn/tag/bilde er mindre enn det tradisjonelt har vært? Tror jeg vil inntekt er en god målestokk. Det er noe håndfast. Men det er jo heller ikke absolutt - for andre igjen kan være kjente for en større krets men at de feks bevist har avstått fra reklame eller å ha inntekter pga statusen.

Kompliserte greier. Tror ikke jeg kom med noe godt svar og kanskje finnes det heller ikke et godt svar for kanskje alle tenker forskjellig? Men synes kjendiser, leger og fiskere fortjener sin lønn for de har jobber jeg aldri ville fikset å stå i.
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 19:10.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er litt usikker på akkurat det Sanjar. Tror nok at dagens kjendiser kan være kjendiser på en annen måte enn før. Tror folk kan være kjendis i en smalere krets men likevel regnes som kjendis. Man kan jo feks tenke at kjendis er å havne i kulørt presse. Eller på tv-show. Men jeg tenker om folk lever av sin greie så er de vel kjendiser selv om kretsen som kjenner til dem evt. gjenkjenner navn/tag/bilde er mindre enn det tradisjonelt har vært? Tror jeg vil inntekt er en god målestokk. Det er noe håndfast. Men det er jo heller ikke absolutt - for andre igjen kan være kjente for en større krets men at de feks bevist har avstått fra reklame eller å ha inntekter pga statusen.

Kompliserte greier. Tror ikke jeg kom med noe godt svar og kanskje finnes det heller ikke et godt svar for kanskje alle tenker forskjellig? Men synes kjendiser, leger og fiskere fortjener sin lønn for de har jobber jeg aldri ville fikset å stå i.
Vis hele sitatet...
Så det du sier, er at siden såpass mange vet hvem jeg er og navnet mitt nevnes ofte i lokalmiljøet og div andre miljøer, så er jeg kjendis? Har vært med på tv noen ganger, har vært med på lars&Lars, takket være jobbene mine så møter jeg sykt mye folk og når de ser resultatet på jobben så blir det litt heltestatus og folk skryter fælt over xxx xxx. Folk jeg aldri har møtt før hilser på gata, folk kommer bort og spør om det er jeg som er xxx xxx

Er dette virkelig og være kjendis? For jeg ser på meg som alt annet enn kjendis.
Gode idrettsutøvere, komikere og de riktige politikerne får enklest kjendisstatus her til lands.

I det siste har influencere fått masse oppmerksomhet og penger også Selv om de bare synser og skriver "dype" innlegg på bloggene sine daglig.

Ikke glem Olav Thon, Petter Stordalen og andre dyktige forretningsmenn/investorer. De pleier riktignok å holde lavere profil enn andre kjente.
Å stille opp i 4 stjerners middag er ihvertfall ikke nok
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Så det du sier, er at siden såpass mange vet hvem jeg er og navnet mitt nevnes ofte i lokalmiljøet og div andre miljøer, så er jeg kjendis? Har vært med på tv noen ganger, har vært med på lars&Lars, takket være jobbene mine så møter jeg sykt mye folk og når de ser resultatet på jobben så blir det litt heltestatus og folk skryter fælt over xxx xxx. Folk jeg aldri har møtt før hilser på gata, folk kommer bort og spør om det er jeg som er xxx xxx

Er dette virkelig og være kjendis? For jeg ser på meg som alt annet enn kjendis.
Vis hele sitatet...
Ja vil jeg si. En kan jo være lokalkjendis el distriktkjendis eller kanskje i snever eksotisk del av musikkbransjen. Usikker på om du er rikskjendis men det får du kjenne på selv. Om du er kjendis det kommer sikkert litt an på hvem du spør.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Å stille opp i 4 stjerners middag er ihvertfall ikke nok
Vis hele sitatet...
Vet ikke jeg, aldri prøvd. Har du? Aldri sett et helt program men synes å huske at de hentet inn kjente folk. Men om de laget showet i mange sesonger så gikk de kanskje tomme for kjente folk? Det var vel flere kjente med per episode?
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja vil jeg si. En kan jo være lokalkjendis el distriktkjendis eller kanskje i snever eksotisk del av musikkbransjen. Usikker på om du er rikskjendis men det får du kjenne på selv. Om du er kjendis det kommer sikkert litt an på hvem du spør.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg spørre alt av kjente i jula og høre om noen ser på meg som kjendis. Jeg har mine tvil da
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Gode idrettsutøvere, komikere og de riktige politikerne får enklest kjendisstatus her til lands.

I det siste har influencere fått masse oppmerksomhet og penger også Selv om de bare synser og skriver "dype" innlegg på bloggene sine daglig.

Ikke glem Olav Thon, Petter Stordalen og andre dyktige forretningsmenn/investorer. De pleier riktignok å holde lavere profil enn andre kjente.
Vis hele sitatet...
Hvofor surt fjes? Jeg frekventerer heller ikke blogger eller bryr meg særlig mye om hva de skriver. Men mange gjør. Og pengene renner jo dit folk er.

Idrettsutøvere har vel vært kjendiser minst siden krigen? Sett noen gamle avisklipp fra riktig gamle dager som dekte idrettsprestasjoner og de var kanskje de første norske "rocke-stjernene", kanskje spesielt de som drev med skihopp når det ble tv-sendt?

Er mange kjente investorer men noen av de er nok stjerner i miljøet mer enn blant vanlige folk. Stordalen har jo egentlig laget seg til stjerne selv og har vel aldri takket nei til taletid og pressedekning og har gjort det han kan for oppmerksomhet. Kompenserer for manglende høyde over havet kanskje?/joke. Korte folk er jo mennesker de og, bare veldig mye mindre mennesker.

Og Thon er jo snart tusen år gammel og eier stakkar bare en eneste lue og en pitteliten fatteslig fjellhytte uten strøm og vann av oppreist stein så er jo ikke rart folk husker ham. Så holden også så gjerrig Nei han er vel strengt tatt en god motvekt til stordalens kjendisfester, gitarknusing på scenen og sine forsøk på å fremstå som "en av folket" i refleksvest og med påtatt "industriarbeider talemåte" i beste sendetid den gang tv var linjært.
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 21:44.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Er litt usikker på akkurat det Sanjar. Tror nok at dagens kjendiser kan være kjendiser på en annen måte enn før. Tror folk kan være kjendis i en smalere krets men likevel regnes som kjendis. Man kan jo feks tenke at kjendis er å havne i kulørt presse. Eller på tv-show. Men jeg tenker om folk lever av sin greie så er de vel kjendiser selv om kretsen som kjenner til dem evt. gjenkjenner navn/tag/bilde er mindre enn det tradisjonelt har vært? Tror jeg vil inntekt er en god målestokk. Det er noe håndfast. Men det er jo heller ikke absolutt - for andre igjen kan være kjente for en større krets men at de feks bevist har avstått fra reklame eller å ha inntekter pga statusen.

Kompliserte greier. Tror ikke jeg kom med noe godt svar og kanskje finnes det heller ikke et godt svar for kanskje alle tenker forskjellig? Men synes kjendiser, leger og fiskere fortjener sin lønn for de har jobber jeg aldri ville fikset å stå i.
Vis hele sitatet...
Inntoget av sosiale medier har jo gitt mange muligheten til å skape sitt eget kjendisskap , der man før ofte var avhengig av media for oppmerksomhet og merkevarebyggingi ulike former. Knulle på TV for eksempel, og bygge videre på det med hjelp av tabloid og sladrepresse.

Nå kan jo enhver finne seg en nisje og bli snapchatkjendis med hundretusener av følgere fordi man legger ut kleine videoer av seg sjøl eller andre. xx_biggen69_xx som hver helg legger ut filmer av helgens one night stands og driver trafikk til sine egne kanaler for å øke fame, etterhvert blir det kanskje noen bloggere som skaper storm fordi det er sexistisk. VG følger opp med 'Her er snapkongen som har hundretusen følgere!', litt text om hvem han er og bakrunn, kommentar fra bloggeren Lastebilmamma som er kritisk til metoden og stempler han som en gris. De ikke innvidde blir jo intresserte av å se hva dette er for noe og vips så er det 20 tusen nye følgere.

Penger å tjene på slikt, via merchandising av klær når helgens rødtotte har hans keps på seg når hun rir han - en keps som selges på xx_biggen69_xx/puppekeps.

NRK: Slik tenar han seg rik på utagerande sexliv. Sjokkert journalist beskriver med vemmelse hvordan jentene fornedres for andres underholdning. 'Marit Tørkje Snerpete, du er feminist og aktiv i kvinnegruppa Ottar - kvifor reagerar du så sterkt på dette'? 'Du ser jo at dette kun dreiar seg om utnyttjing og lattarleggjering av jenter som er berusa og kanskje føla seg pressa til å filmast. Eg meinar dette påverkar gutar negativt og førar til ein ukultur og normalisering av kvinneforakt! Nokon må stoppe dette!'

De etablerte mediene holder på litt frem og tilbake da dette er populære saker som gir klikk (som jo media lever av ved siden av statsstøtte).

Hjemme sitter biggen og teller tusenlapper på vorspiel, klar til neste fest der jentene kaster seg etter ham fordi han er nå kjendis, som de selv også vil være.

Kanskje spora litt ut her nå, men fenomenet over er basert på et faktisk tilfelle av en som knulla damer og filma det, med mange følgere og ingen mangel på villige medspillere i klippene.
Det å bli kjendis har vel aldri vært enklere, men igjen. Pengene renner dit folk er. Om mange nok følger fcukboy25 så blir det penger av det. Både av produktplassering, merch og all pr som idetaker klarer å vri ut regulær media bringer folk til hans valgte plattform og annosnører og kommersielle aktører ønsker jo og trenger jo eksponering og nå om dagen har de jo store valgmuligheter.

Kjendiser har vel vært kommersielle i svært lang tid. Vet ikke når moderne markedsføring ble en del av oss og kulturen men det har nok eksistert i forskjellige former kanskje helt siden dagspressen ble født? Vet ikke helt hva som er verst. En helt naken bleikfeit gammal sliten kjendis som kun såvidt skjuler laksen i dusjen klint ut over en helside i riksaviser eller en "kreativ" ung mann som forsøker å skape seg et kjendisliv via sosiale medier men som ikke fant noe mer en litt nakenscener. Sistemann må folk aktivt søke opp for å følge og da får du selv ta ansvar om du får se hans siste erobring ligge naken eller i litt kleine situasjoner. Den nakne tjukkasen i dusjen kom inn via kanaler der folk kanskje ikke forventet slike scener. Men begge deler viser jo reklamens makt og at det ofte er viktigere å sjokkere for å bli lagt merke til enn hva som faktisk er innhold eller budskap. Og det er jo ikke sikkert den gamle kjendisen ville stilt opp i en tilsvarende kampanje et tiår eller to før, da var det kanskje bedre og mindre kleine muligheter. Og vi var kanskje heller ikke helt der at ting måtte sjokkere for å få frem varemerker og branding. Varelagrene må rotere jevnt og da blir promotering viktig. Idag er kanskje ikke valg av plattform, sendetidspunkt eller programrekke det som betyr noe for de som skal promotere produkter. For nå er det plenty å velge mellom.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det å bli kjendis har vel aldri vært enklere, men igjen. Pengene renner dit folk er. Om mange nok følger fcukboy25 så blir det penger av det. Både av produktplassering, merch og all pr som idetaker klarer å vri ut regulær media bringer folk til hans valgte plattform og annosnører og kommersielle aktører ønsker jo og trenger jo eksponering og nå om dagen har de jo store valgmuligheter.

Kjendiser har vel vært kommersielle i svært lang tid. Vet ikke når moderne markedsføring ble en del av oss og kulturen men det har nok eksistert i forskjellige former kanskje helt siden dagspressen ble født? Vet ikke helt hva som er verst. En helt naken bleikfeit gammal sliten kjendis som kun såvidt skjuler laksen i dusjen klint ut over en helside i riksaviser eller en "kreativ" ung mann som forsøker å skape seg et kjendisliv via sosiale medier men som ikke fant noe mer en litt nakenscener. Sistemann må folk aktivt søke opp for å følge og da får du selv ta ansvar om du får se hans siste erobring ligge naken eller i litt kleine situasjoner. Den nakne tjukkasen i dusjen kom inn via kanaler der folk kanskje ikke forventet slike scener. Men begge deler viser jo reklamens makt og at det ofte er viktigere å sjokkere for å bli lagt merke til enn hva som faktisk er innhold eller budskap. Og det er jo ikke sikkert den gamle kjendisen ville stilt opp i en tilsvarende kampanje et tiår eller to før, da var det kanskje bedre og mindre kleine muligheter. Og vi var kanskje heller ikke helt der at ting måtte sjokkere for å få frem varemerker og branding. Varelagrene må rotere jevnt og da blir promotering viktig. Idag er kanskje ikke valg av plattform, sendetidspunkt eller programrekke det som betyr noe for de som skal promotere produkter. For nå er det plenty å velge mellom.
Vis hele sitatet...
Helt riktig - det var mye synergier i ulike medier 10-20 år bak i tiden da mediene hadde monopol på kjendiseriet.
Ta f.eks Farmen i begynnelsen. Produksjonsselskapet skapte serien, TV2 sendte den, og de fleste andre medier markedsførte den og hadde inntekter fra det. I en tid før programmet skreiv man om deltagerne, kanskje med litt knapp informasjon fra programmet eller saker som 'DELTAGER SKADET I FARMEN' i forkant. Under seriens sendeuker, var det alltid noe spennende om hva som skjedde, hvem som røyk ut, hvem som krangla, husbondens sokkefarge og faen og hans oldemor. VG kunne kjøre artikler samme dag som serien sendtes med prat om 'DRAMATIKK UNDER TVEKAMP', litt linjefyll, og oppmuntring om å se på serien 'se dramatikken i kveldens episode, som sendes på tv2 kl 20.00'

Nyheter om serier som dette er jo helt enkelt markedsføring av serien som alle tjener på.

Har stor sansen for det nye landskapet da. Vil jeg se noen dælje en røykelaks i hodet på tilfeldige offer iført bjørnedrakt og strap-on finnes det garantert på Youtube. Med millioner av visninger.
Måkke dælje laksen. Må behandles med omhu.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Måkke dælje laksen. Må behandles med omhu.
Vis hele sitatet...
Laksen heter egentlig noe anna og ble ikke skadet under opptak, dette er oppgjorte prank videos fordi det gir mest deling. Sponsa av Paradise Hotel, strapon og bjørnedrakt er sponsa av utoginn dott no, og Selma lakseoppdrett har bidratt med rekvisitter og 20 røykelaks som deles ut i like-og-del konkurranse.
Kjendis er man først når Se og Hør må bløffe på forsiden sin for å få deg til å virke interessant.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Kjendis er man først når Se og Hør må bløffe på forsiden sin for å få deg til å virke interessant.
Vis hele sitatet...
Har Se og Hør noen gang skrevet sannheten? Må da begrense seg til ukenummer og løssalgsprisen?
Sitat av InnoPerp Vis innlegg
Har Se og Hør noen gang skrevet sannheten? Må da begrense seg til ukenummer og løssalgsprisen?
Vis hele sitatet...
Aner egentlig ikke. Leser kun slikt på venteværelser når det ikke er noe bedre tilgjengelig. De bruker å ha noe reklame og tegneserier i bladet også, så NOE sannhet må finnes der (ikke i artikkler).
Sitat av meitemark Vis innlegg
Aner egentlig ikke. Leser kun slikt på venteværelser når det ikke er noe bedre tilgjengelig. De bruker å ha noe reklame og tegneserier i bladet også, så NOE sannhet må finnes der (ikke i artikkler).
Vis hele sitatet...
Ja, trur TV-sidene er noenlunde riktig gjengitt fakisk!