Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 7028
Hallo, jeg jobber i dagligvare butikk hvor jeg igår var vitne til tyveri. Jeg så en dame ta ut en snusboks fra skapet vårt, deretter gikk hun inn i butikken for så å komme tilbake å kjøpe noe nudler til 8 kroner. Hun la ikke snusboksen på båndet, jeg så henne ta den ut og jeg satt i kassen og så at hun ikke lå den tilbake heller. Jeg sa så ifra til min sjef om dette, mens kunden sto der men hun gikk fort. Sjefen min som satt i kassen hvor hun betalte kjente hun igjen fra en annen butikk her oppe og gikk opp seinere for å snakke med hun. Jenten nektet, og sa at hun ikke var stjelt noe. Selvfølgelig har ikke vi kameraer oppsatt i butikken for øyeblikket pga ombygging så vi kunne ikke ta henne på det. Men seinere på kvelden kom hun ned på butikken, hun kom i min kasse og jeg spurte henne rolig om hun hadde vært inne på butikken før på dagen og glemt å betale for en snusboks. Hun flippet, hun skjalv i stemmen og jeg hørte hun var livredd. Hun sa hun skulle ha en skruf porsjon og jeg pekte på snusskapet som hun godt viste hvor var. Hun gikk bort og hentet en general snus og når jeg nevnte at det var general sa hun at hun ikke brydde seg fordi hun ikke hadde snus og måtte ha det. Noe jeg syns virker også veldig rart, selvfølgelig snus er snus. Men det virket fra mitt synspunkt som hun kjøpte snus for å overbevise oss om at hun ikke hadde snus fra før.
Min sjef sa til meg at jenten var sagt at hun åpnet snusskapet, og at når alarmen gikk av ble hun redd og gikk ut i butikken. Vi har satt opp en skarp pipelyd når det åpnes slik at det ikke skal være egenbetjening uten oppsyn.
Idag kom hun inn på butikken og fortalte sjefen vår nok en gang at hun ikke var stjelt noe, og at hun bare åpnet skapet og gikk inn i butikken igjen.


Jeg har sagt til min sjef at jeg er 100% sikker på at jeg fulgte med på at hun tok ut snusen, gikk vekk med den og ikke plasserte den tilbake. Men vi har ingenting vi kan gjøre sier han av den grunn at vi ikke har kamera. Så mitt spørsmål, hva kan man gjøre? Butikktyveri er veldig vanlig, men det er vel veldig idiotisk at ansatte ikke har noen autoritet til å gripe inn om man har sett dette? Min sjef sa at om vi hadde sett henne ligge den ned i vesken, eller lignende noe jeg ikke gjorde kunne vi holdt henne igjen. Men siden jeg bare så hun ta den med seg, kunne hun ha lagt den hvor som helst i butikken.

Jeg har flere ganger tatt personer i å stjele hos oss. Og hver gang er det samme reaksjonen om man sier ifra. Skjelving i stemmen, kroppen og benektelse. Det virker for meg som at hun ikke trengte å overbevise oss om at hun ikke var stjelt, men seg selv. Hun sa det sikkert 50 ganger iløpetav 1 minutt.

Noen som har noen innspill til mitt spørsmål nemt tidligere? Hva kan man gjøre i tilfeller som dette?
Sist endret av Dyrdal; 30. juli 2010 kl. 20:11.
Hvis dere ikke har filmet hendelse, blir det jo også vanskelig å anmelde. Ord mot ord i en veldig liten sak som garantert blir henlagt.
Hvis du er en vanlig ansatt så ville jeg ikke lagt noe effort i det hvis dere ikke kan dokumentere saken..
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Noen som har noen innspill til mitt spørsmål nemt tidligere? Hva kan man gjøre i tilfeller som dette?
Vis hele sitatet...
Akkurat det du har gjort. Hun kommer neppe til å stjele igjen.
Hvorfor bryr du deg så masse om sjefen din ikke er interesert?
Dyrdal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Hvis dere ikke har filmet hendelse, blir det jo også vanskelig å anmelde. Ord mot ord i en veldig liten sak som garantert blir henlagt.
Hvis du er en vanlig ansatt så ville jeg ikke lagt noe effort i det hvis dere ikke kan dokumentere saken..
Vis hele sitatet...
Har ikke noe for meg å gjøre om jeg er vanlig ansatt eller ikke. Det er bare prinsippet at på min arbeidsplass som arbeider liker jeg ikke at folk stjeler. Det er ikke utav noen stor respekt for ledelsen, men heller at tyveri er gale. Ord mot ord er det nok lite å si ja, men jeg vet nok at jeg kunne presset det ut av henne på 10 minutter med litt advarsler. Men etter lidl katastrofen så er det vel viktig å passe på hva ord man bruker. Å ikke anklage, men heller la det virke som at personen glemte å betale for tingen..
Hvorfor greip du ikke inn når hun betalte og hadde snusen i lomma?

Er jo litt seint nå å gjøre noe med saken.

Dere kan alltids anmelde henne, men kommer skjeldent langt.
I tillegg så kan dere nekte hun tilgang til butikken. Slik at hu ikke får lov til å komme tilbake.
Dyrdal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvorfor greip du ikke inn når hun betalte og hadde snusen i lomma?

Er jo litt seint nå å gjøre noe med saken.

Dere kan alltids anmelde henne, men kommer skjeldent langt.
I tillegg så kan dere nekte hun tilgang til butikken. Slik at hu ikke får lov til å komme tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg sa til sjefen min, hun hentet ut snus. Men når jeg sa det gikk jenten veldig fort ut fra butikkområde. Så det var ikke tid til å stoppe henne engang..
Du må gjerne anmelde det så mye du vil, men skjer ingenting. Du lærer nok å ikke bry deg så mye etterhvert.
Butikkansatte har samme myndighet til å buste som vektere. Dessverre er det 100% lov å ta ut en snusboks, putte i lomma. Bruke to timer på å kjøpe nudler, for så å ta boksen ut av lomma og betale for den. Er ikke tyveri/naskeri før hun har gått forbi kassa.
Dersom du hadde hatt henne i oppsyn HELE tiden fra boksen gikk i lomma til hun gikk ut kassa så hadde det vært greit å holde henne igjen. Det er lov med sivil pågripelse, men stakkars deg om du holder igjen noen som ikke har tatt noe!
Hun kunne ha lagt fra seg boksen hvor som helst i butikken, og om du hadde holdt henne igjen likevel hadde det blitt du som fikk pes. Dette på tross av at du,sjefen,henne selv og temmelig sikkert politiet VET SÅ JÆVLI GODT at hun hadde rappa boksen om ingen så på.
Som Provo sier så har jo du gjort jobben din. Hun har tydeligvis lært en lekse nå. En anmeldelse er unødvendig.
En annen ting dere kan gjøre er å nekte henne å komme inn. Dere har full rett til det!
plasser snusskapet nærmere kassa.
vet om (ehm...) folk som tar 3 snuser.
de betaler for 1 og 2 havner i lommen...
så hvis de ikke får kjøpt har de ihvertfall 2 snusbokser når de går der ifra...
pass opp

mvh (ehm...)
Sist endret av basselusk; 30. juli 2010 kl. 22:50.
Vi har snusskapet bak kassa vi, så vi henter for kundene.

Men jeg er enig, det er svært lite en kan gjøre når en ikke ser hele hendelsen. Vi pleier å ha sivilie vektere noen ganger i uken som er i butikken i noen timer å later som de handler. De pleier å ta en god del. Det burde alle butikker hatt, for vi ansatte har ikke tid eller mulighet til å følge med om det forgår nasking i butikken.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Vi hadde en litt morsom hendels idag vi også. Jeg jobber i en elektro butikk, og idag så skulle en fyr komme og ha en PC. Vi hjalp han og ordne alt med PCen osv. Og mens vi gjorde det så var han svært interesert i den trådløse musa vi bruker på jobb PCen, og vi tenkte ikke noe mere over det. Da neste kunde kom, så oppdaga vi fort at musa var borte og vi skjønte ingenting. Snudde hele stedet på huet, også kom vi på han. Vi skjekka med videoovervåkinga, og han hadde knaska med seg musa. Vi ringte derreter til personen, og ba han komme tilbake med musa han knaska med seg. Han får jo ikke brukt den uansett (uten den tingen som skal i usben), og da svarte han "Hva faen er det du sier, jeg har aldri gjort noe sånt". Vi sier da at vi har han på tape, og da får vi til svar "Javell, jeg kommer tilbake i morgen"

Var litt funny :P
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Lol, smarteste tyv ever ^
Nå har ting utviklet seg, og hun som var i butikken har nå funnet ut at hun vil anmelde oss fordi hun mener hun ikke stjal. Hva konsekvenser kan dette bety for meg? Jeg er jo sikker på hva jeg så, men kan ikke bevise det?
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Nå har ting utviklet seg, og hun som var i butikken har nå funnet ut at hun vil anmelde oss fordi hun mener hun ikke stjal. Hva konsekvenser kan dette bety for meg? Jeg er jo sikker på hva jeg så, men kan ikke bevise det?
Vis hele sitatet...
Anmelde dere for hva da? Hvilken lov skal dere ha brutt ved å spørre henne om hun stjal? Jeg tror ikke dere skal være spesielt bekymret.
Sitat av Provo Vis innlegg
Anmelde dere for hva da? Hvilken lov skal dere ha brutt ved å spørre henne om hun stjal? Jeg tror ikke dere skal være spesielt bekymret.
Vis hele sitatet...
Ifølge min sjef, som jeg nettopp snakket med så var jeg "dretet meg ut" med å stoppe dette. Og at hun skulle anmelde oss, det virket som en stor sak ifølge henne..
"Øko-Terrorist"
La henne dure på, er sikkert bare mer hun sier for å "overbevise" om at hun ikke har stjålet, og hvis hun skulle anmelde(for hva er jeg ikke sikker på) så er det nok bare å ta det chill
Sist endret av tr80r; 2. august 2010 kl. 18:57.
Etter denne saken kom ut så beviser det vel at hun kan gå med saken? Og da blir det vel bare hennes ord mot mitt?
"Øko-Terrorist"
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Etter denne saken kom ut så beviser det vel at hun kan gå med saken? Og da blir det vel bare hennes ord mot mitt?
Vis hele sitatet...
Hva har dette med saken å gjøre? det er jo i Irland dette skjedde?

Og ja, det ville isåfall bare blitt ord mot ord, og det går ikke
Sitat av tr80r Vis innlegg
Hva har dette med saken å gjøre? det er jo i Irland dette skjedde?

Og ja, det ville isåfall bare blitt ord mot ord, og det går ikke
Vis hele sitatet...
Joda, men rettsystemet er vel mye det samme?
"Øko-Terrorist"
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Joda, men rettsystemet er vel mye det samme?
Vis hele sitatet...
Ingen i Norge vil gidde å ta den saken, hun kan anmelde, men da vil det nok komme brev om at saken er henlagt pga bevisets stilling et par uker etter.
Haha! Lurer på hvor mange ganger jeg har fått høre at jeg skal bli anmeldt for ditt og datt! Ta det helt med ro du!
Med mindre du tok pågripelse med maktbruk så har du ikke noe å frykte. For det første er det et helvetes mas å anmelde slikt og det er svært sjelden folk gidder. For det andre er det verste som kan skje at du må i avhør. Der sier du som sant er, ja jeg så det og konfronterte henne med det. Rørte henne aldri. Case closed! Du har ikke brutt noen lov, så ser ikke hva du har å frykte. Og NEI det er ikke farlig å bli innkalt til avhør. Hyggelig samtale med en politimann er det du kan vente deg.
Slutt å bry deg så forbanna mye....
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Ifølge min sjef, som jeg nettopp snakket med så var jeg "dretet meg ut" med å stoppe dette. Og at hun skulle anmelde oss, det virket som en stor sak ifølge henne..
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg sier det, men sjefen din høres ut som en forbanna idiot, hvis jeg forstår deg riktig. Sjefen din burde heller berømme innsatsen og engasjementet ditt enn å si at du har "driti deg ut" ved å prøve å stoppe en butikktyv.
Du skulle grepet inn da tyveriet faktisk skjedde. Og ja, hun som du har hånet foran kassen uten tyvgods kan anmelde butikken.

Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg nok reagert på deg jeg også.
Du er ansatt for å sitte i kassa, ikke for å være detektiv.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Vi hadde en litt morsom hendels idag vi også. Jeg jobber i en elektro butikk, og idag så skulle en fyr komme og ha en PC. Vi hjalp han og ordne alt med PCen osv. Og mens vi gjorde det så var han svært interesert i den trådløse musa vi bruker på jobb PCen, og vi tenkte ikke noe mere over det. Da neste kunde kom, så oppdaga vi fort at musa var borte og vi skjønte ingenting. Snudde hele stedet på huet, også kom vi på han. Vi skjekka med videoovervåkinga, og han hadde knaska med seg musa. Vi ringte derreter til personen, og ba han komme tilbake med musa han knaska med seg. Han får jo ikke brukt den uansett (uten den tingen som skal i usben), og da svarte han "Hva faen er det du sier, jeg har aldri gjort noe sånt". Vi sier da at vi har han på tape, og da får vi til svar "Javell, jeg kommer tilbake i morgen"

Var litt funny :P
Vis hele sitatet...

Det høres ut som kleptomani, en uovervinnelig trang til å stjele det man synes er fasinerende..

Selv om en trådløs mus er ubruklig så måtte han stjele den fordi han var fasinert av den. ehehehe..

jaja.
Alt i alt handler det om en snusboks.

Samvittigheten over å ha stjelt noe er vel mye mer nedrakende (<-nytt ord?) enn å påstå å ikke ha stjelt, så innerst inne vinner 'tyven' ikke noe. Sikkert snust opp hele boksen nå uansett
Sist endret av WoggaBogga; 4. august 2010 kl. 05:00.
viss hun hadde blitt filma hadde hun kanskje blitt innkalt til avhør men bare kanskje, deretter blitt konfrontert med beviset der hun hadde nektet så klart,da har politiet to valg enten gå til rettsak eller henlegge saken. noen her som kan tenke seg hva avgjørelsen blir? nei du må nok foreta deg noe selv eller gi faen...
Har lagt merke til ved erfaring at folk som ljuger eller ikke finner noen annen grunn til å klare og "vinne" over deg, pleier å anmelde fordi det er det siste knepet som kan gjøre at de har makt og gjør at du blir litt redd dem. Selv om hun antageligvis ljuger.
Tenk hvor mye energi og tid du bruker på å fokusere på den stakkars lille snusboksen som bare koster 60 kr... du har ingenting du kan bruke for å bevise at hun stjal den, det blir ord mot ord. La det gå og la være å bekymre deg over at hun skal anmelde dere. Hun kommer like langt som du kommer med å bevise at det var hun som stjal den.
kan ikke forstå at du bryr deg, om noen kommer og stjeler fra butikken du jobber på, så får du fortsatt samme lønna en gang i måneden.
Sitat av bumpman Vis innlegg
viss hun hadde blitt filma hadde hun kanskje blitt innkalt til avhør men bare kanskje, deretter blitt konfrontert med beviset der hun hadde nektet så klart,da har politiet to valg enten gå til rettsak eller henlegge saken. noen her som kan tenke seg hva avgjørelsen blir? nei du må nok foreta deg noe selv eller gi faen...
Vis hele sitatet...
Du tar feil! Har du tenkt på at det er en policy så å si over alt at alle tyverier anmeldes? Tror du denne policyen hadde vært der om det ikke hadde noen resultater i det hele tatt?
For alt du vet har denne personen som nå tok en snusboks til en verdi av 70 (?) kr. Javel er ikke sikkert dette går så langt. Men hva om dette er anmeldelse nr 100 på denne personen? Da blir det en ganske hard smell for vedkommende. Har DU oversikt over denne personens rulleblad? Nei.
Derfor anmeldes alt, for du vet aldri om du leverer inn anmeldelsen som får politiet til å prioritere saken. Altså den lille dråpen som får begeret til å renne over. Dette med å "foreta deg noe selv" anbefales ikke. Selv kaller jeg det for "voksenopplæring" og har vært fristet til å gjøre det mange ganger. Men om du fiker vedkommende opp litt så kan du ta deg faen på at snuten har tid til å etterforske DIN forbrytelse. Og da er du føkkt om noe kan bevises.

Synes synd på trådstarter som får kjeft av sjefen for å passe på butikkens eiendom.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Du tar feil! Har du tenkt på at det er en policy så å si over alt at alle tyverier anmeldes? Tror du denne policyen hadde vært der om det ikke hadde noen resultater i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Alle butikker har en slik "policy", men det er sjeldent det blir overholdt. Har blitt tatt i nasking flere ganger i ungdomstiden, men alltid klart å prate meg ut av det.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Hva med å bare utestenge hun fra butikken? Dere trenger ingen beviser for det, snakk med sjefen din om det.
Sitat av Centurius Vis innlegg
Tenk hvor mye energi og tid du bruker på å fokusere på den stakkars lille snusboksen som bare koster 60 kr... du har ingenting du kan bruke for å bevise at hun stjal den, det blir ord mot ord. La det gå og la være å bekymre deg over at hun skal anmelde dere. Hun kommer like langt som du kommer med å bevise at det var hun som stjal den.
Vis hele sitatet...
75,- faktisk.
Så vidt jeg veit går det fint ann, vanelig måte butikkene her i omerådet ordner opp er å gi bort 500 kr kontant mot at en setter en strek over det.
Dere som sier att hun sansyneligvis har lært seg en lekse kunne ikke tat mere feil, en lærer ikke før en må løpe på alt en orker fra vektere noen hundre meter (snakker av erfaring)
Er mulig vis du har venner som gidder å overvåke henne i butikken, burde vel holde som bevis det hvis tre, fire stykker sier at hun stjeler. Bare passe på at hun ikke ser dem, hvis ikke får ho seg i allefall en god skrekk og tenker seg sansyneligvis lit nøyere om. Letteste ville være vektere eller kamera, men som du sier har dere ikke kamera og hvis butikksjefen er lite villig til å følge opp er vel ressurser til vektere lite trolig.
Sitat av fetter Vis innlegg
Alle butikker har en slik "policy", men det er sjeldent det blir overholdt. Har blitt tatt i nasking flere ganger i ungdomstiden, men alltid klart å prate meg ut av det.
Vis hele sitatet...
Du har snakket deg ut fra det, så derfor det er sjeldent at det blir overholdt I HELE NORGE?!

Sitat av Synderen Vis innlegg
Hva med å bare utestenge hun fra butikken? Dere trenger ingen beviser for det, snakk med sjefen din om det.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Privatrettslig regulert eiendom kan man nekte hvem som helst adgang.

Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Så vidt jeg veit går det fint ann, vanelig måte butikkene her i omerådet ordner opp er å gi bort 500 kr kontant mot at en setter en strek over det.
Dere som sier att hun sansyneligvis har lært seg en lekse kunne ikke tat mere feil, en lærer ikke før en må løpe på alt en orker fra vektere noen hundre meter (snakker av erfaring)
Er mulig vis du har venner som gidder å overvåke henne i butikken, burde vel holde som bevis det hvis tre, fire stykker sier at hun stjeler. Bare passe på at hun ikke ser dem, hvis ikke får ho seg i allefall en god skrekk og tenker seg sansyneligvis lit nøyere om. Letteste ville være vektere eller kamera, men som du sier har dere ikke kamera og hvis butikksjefen er lite villig til å følge opp er vel ressurser til vektere lite trolig.
Vis hele sitatet...
500 kr for å ikke bli anmeldt? Dette er en bestikkelse og jeg har ALDRI hørt om at dette er blitt anvendt noe sted noen gang. Riktignok prøvde en fyr å kjøpe en anmeldelse jeg hadde utfylt på han for 50 kr.
Poenget er vell at folk ikke skal høre om det og hvem takker nei til 500 der og da når alternativet er å rikere å tape penger i retten, under bordet kallas det vel?
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Poenget er vell at folk ikke skal høre om det og hvem takker nei til 500 der og da når alternativet er å rikere å tape penger i retten, under bordet kallas det vel?
Vis hele sitatet...
Skjønte poenget ditt NotToSmart.... Du har tydeligvis ikke peilig på hvordan de fleste vektere og butikkansatte jobber. De som tilbyr dette, om det er vekter eller butikkansatt, blir sansynligvis sparket. Er nok derfor det ikke gjøres.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Butikkansatte har samme myndighet til å buste som vektere. Dessverre er det 100% lov å ta ut en snusboks, putte i lomma. Bruke to timer på å kjøpe nudler, for så å ta boksen ut av lomma og betale for den. Er ikke tyveri/naskeri før hun har gått forbi kassa.
Dersom du hadde hatt henne i oppsyn HELE tiden fra boksen gikk i lomma til hun gikk ut kassa så hadde det vært greit å holde henne igjen. Det er lov med sivil pågripelse, men stakkars deg om du holder igjen noen som ikke har tatt noe!
Hun kunne ha lagt fra seg boksen hvor som helst i butikken, og om du hadde holdt henne igjen likevel hadde det blitt du som fikk pes. Dette på tross av at du,sjefen,henne selv og temmelig sikkert politiet VET SÅ JÆVLI GODT at hun hadde rappa boksen om ingen så på.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt et sted at det må bli nasket varer for minst 2000 kr for at de har lov til og holde deg igjen, noen som har bekreftelse/avkreftelse på dette?
Sitat av epledisco Vis innlegg
Jeg har hørt et sted at det må bli nasket varer for minst 2000 kr for at de har lov til og holde deg igjen, noen som har bekreftelse/avkreftelse på dette?
Vis hele sitatet...
Bullshit! Les loven.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Skjønte poenget ditt NotToSmart.... Du har tydeligvis ikke peilig på hvordan de fleste vektere og butikkansatte jobber. De som tilbyr dette, om det er vekter eller butikkansatt, blir sansynligvis sparket. Er nok derfor det ikke gjøres.
Vis hele sitatet...
Tror du jeg tokk et tall ut fra lufta og skreiv det in i tråden her? Hvis sjefane der du bor ikke ter seg sånn er det fint for dem, men mange ser det som en invistering å gjøre det sånn. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om de store merke kjedene som rema 1000 og meny og stuff, men mere om mindre kjeder og lokale butikker der en enkelt ansatt som blir opptatt i retten har en god del å si for hva de får inn. Tro det eller ei men folk taper faktisk penger på at et eller annet firkanthue må gjøre alt etter reglene.
Ikke forstå meg gærent, regler er en fin ting å det er en grun til at de er der, men en må hvis litt skjønn. Det blir litt som å tilby en kunde en ny vare eller tjenest for att personen ikke skal klage.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Poenget er vell at folk ikke skal høre om det og hvem takker nei til 500 der og da når alternativet er å rikere å tape penger i retten, under bordet kallas det vel?
Vis hele sitatet...
Hvorfor tilby 500 kroner for en anmeldelse som etter all sannsynlighet blir henlagt? Ut fra hva trådstarter forteller ble hun kun spurt om hun hadde glemt å betale for en snusboks — hun ble ikke åpenlyst og hardnakket beskyldt for å stjele foran alle butikkens kunder — og det er da ikke forbudt. Jeg utfordrer deg til å finne noe i lovverket som motsier meg.

Jeg ser at mange både her og ellers har store vrangforestillinger om hvor mye rettigheter man egentlig har..
Sist endret av Provo; 5. august 2010 kl. 06:59.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Du har snakket deg ut fra det, så derfor det er sjeldent at det blir overholdt I HELE NORGE?!
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at butikksjefer ikke er så strenge på det som plakatene skal ha det til. Har jeg påstått at det alltid er slik? Nei.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor tilby 500 kroner for en anmeldelse som etter all sannsynlighet blir henlagt? Ut fra hva trådstarter forteller ble hun kun spurt om hun hadde glemt å betale for en snusboks — hun ble ikke åpenlyst og hardnakket beskyldt for å stjele foran alle butikkens kunder — og det er da ikke forbudt. Jeg utfordrer deg til å finne noe i lovverket som motsier meg.

Jeg ser at mange både her og ellers har store vrangforestillinger om hvor mye rettigheter man egentlig har..
Vis hele sitatet...
Jeg skla ikke si at det er noe i lov verket som motsier deg, MEN lidel saken som noen linka til tidligere i tråden gir enkelte folk ideer, og folk med sånne ideer som ikke er villig til å gi opp før de har føtt høre att har rett kan ta opp store ressurser for en arbeids plass som jeg prøvde å forklare tidligere. Så selv om en bedrift har retten på sin side kan det uansett føre til økonomiske tap for dem i tapte dagsverk osv.
Jeg sier bare at en del folk tenker praktisk og er føre var og gjør alt for å ungå sånne situasjoner selv om de faktisk har rett.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg skla ikke si at det er noe i lov verket som motsier deg, MEN lidel saken som noen linka til tidligere i tråden gir enkelte folk ideer, og folk med sånne ideer som ikke er villig til å gi opp før de har føtt høre att har rett kan ta opp store ressurser for en arbeids plass som jeg prøvde å forklare tidligere. Så selv om en bedrift har retten på sin side kan det uansett føre til økonomiske tap for dem i tapte dagsverk osv.
Jeg sier bare at en del folk tenker praktisk og er føre var og gjør alt for å ungå sånne situasjoner selv om de faktisk har rett.
Vis hele sitatet...
Lidl-saken var fra Irland, og hadde, så vidt jeg forsto, et ganske annerledes hendelsesforløp. Det som vil skje her er at jenta kanskje leverer en anmeldelse, og at den vil bli henlagt. I verste fall kan trådstarter bli kalt inn til et kort avhør hvor han blir bedt om å forklare sin versjon av historien. Det blir ikke opptatt noen ressurser fra arbeidsplassen, og jeg regner med at trådstarter overlever et raskt intervju på politistasjonen uten store traumer eller økonomiske konsekvenser.
Fint du er optimist, det skal du ha. Når det kommer til lover og rett er det utrolig hvordan du kan lage en sak ut av hva som helst hvis en en er sikker i sin sak. Hvis jenta her er uheldig og har en veldig geskjeftig mor/far som er litt overbeskytende og tro meg, det finnes alt for mange av dem, så vill de ikke godta en henlagt sak uten videre. Nå aner jeg ingen ting om familien til jenta eller om de vet noe, men foreldre har ofte den vanen at de har problemer med att barna kan gjøre noe gærent.
Jeg har heller ikke sagt noe om sansynelighet eller hvorvidt det er vanelig å prøve å anmelde, jeg sier bare at det er et lite ønskelig senario for folk som driver en bedrift. Det blir kanskje ikke helt det samme men min erfaring fra bilbransjen i katogorien biloppretting og lakk er at vi strekker oss ofte langt forbi det kunden har krav på for å ordne saker raskt og fleksibelt.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Hvis jenta her er uheldig og har en veldig geskjeftig mor/far som er litt overbeskytende og tro meg, det finnes alt for mange av dem, så vill de ikke godta en henlagt sak uten videre.
Vis hele sitatet...
Spiller fint liten rolle hva de vil godta og ikke. Politiet er ikke underlagt tenåringsforeldre.