Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3170
Jeg har hørt man kan bære og drikke øl på privat eiendom når man er 16, stemmer det?
hm. fant ikke noe på lovdata om det.
kan ikke forstå hvorfor politiet skulle bry seg om noe som skjer på privat eiendom dog, dersom det ikke er storstilt spritskjenkefest med fjortiser i en hage som grenser mot en gågate da.
kan aldri tenke meg at det er lov for 16 åringer å drikke øl på privat eiendom... det vil jo si det samme som om at det er totalt lovlig for meg å kjøpe en kasse øl til en 16 åring som skal på forspill hos en kompis... om de gidder å bry seg er en annen sak. er så mye som ikke er lov!

kan ikke forstå hvorfor politiet skulle bry seg om noe som skjer på privat eiendom dog
Vis hele sitatet...
at politiet skulle bry seg om noe som skjer på privat eiendom? det er faktisk jobben deres! men som sagt om de gidder å bry seg med at en 16 åring drikker øl på en privat fest - I don't think so...
når jeg snakka om ting som skjer på privat eiendom her mente jeg 16 åringer som drikker øl på privat eiendom da, ikke generellt.

jeg har selv drukket øl på både private og offentlige steder som 16-17 åring, og til og med snakka med politiet i småfull tilstand.. som sagt. så lenge det går rolig for seg er de vanligvis greie på sånt, og tror nok det verste som skjer er at de ber deg tosse øla og gå hjem.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trukke det er lov, nei. Men som sagt, om de gidder og bry seg så lenge folk oppfører seg nogenlunde bra, er en annen ting.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Joda, det er fullt lovlig å drikke øl når man er 16 år. Saken er at man ikke får lov til å selge alkoholholdige drikker til personer under henholdsvis 18 og 20 år.

Det er selvfølgelig ikke lovlig å drikke på offentlig sted, ser politiet dette blir du i verste fall bøtelagt. Derimot, så er det helt lovlig å bære rundt på uåpnede (mrk, uåpnede) flasker e.l.
Det er også din egen sak om du bestemmer deg for å drikke på en privat fest, og ikke politiets!

Jeg går ut ifra at du er under 18 år, siden du spurte om dette. Derfor avslutter jeg med følgende: Få noen andre til å kjøpe øl for deg, og fest som faen!
i følge loven er det ikke lov. punktum. i norge må mann være 18 år for å drikke alkohol.
at politiet gjør no med deg hvis du sitter og tar ei pils med faren din på verandaen om sommern har jeg ingen tro på. but still...det er ikke lovlig.

i sverige derimot, der har du lov å drikk fra du er 16, dog du har ikke lov å kjøpe det selv... så alko dealing blir jo meget aktuelt =)

-enjoy
Opprinnelig postet av araziel
dersom det ikke er storstilt spritskjenkefest med fjortiser i en hage som grenser mot en gågate da.
Vis hele sitatet...
hehe...Høres ut som du har vært med på en slik fest
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Som jeg sa så er det faktisk fullt lovlig for personer under 18 år og drikke alkohol. Det er også fullt lovlig for dem å handle sin egen alkohol, hvis de klarer det. De eneste som blir straffet er de som selger alkoholen til mindreårige.

Bare se her:

http://odin.dep.no/sos/norsk/publ/ru...tml#hov3.§_8-8

[EDIT]

Jeg fant, jeg fant!

I dette ligger det at det er forbudt å selge eller skjenke alkoholholdig drikk til personer under henholdsvis 20 og 18 år. Det er imidlertid ikke straffbart for personer under disse aldersgrensene verken å kjøpe eller drikke alkoholholdig drikk.
Vis hele sitatet...
http://www.rusdir.no/nyhetsarkiv/200...indrearige.htm

Jeg fant også noe annet interresant som jeg ikke visste fra før:

Videre vil f.eks. ikke foreldre kunne stilles til ansvar for skjenking av sine mindreårige barn etter bestemmelsen i alkoholloven. Foreldre ( eller andre voksne) vil imidlertid i ekstreme tilfeller kunne stilles strafferettslig ansvarlig, dersom skjenkingen har et slikt omfang at det blir snakk om en legemsfornærmelse etter straffeloven.
Vis hele sitatet...
[/EDIT]
Sist endret av Thysanoptera; 12. juni 2002 kl. 10:51.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
nei, det kan ikke tolkes som det. hva tror du er årsaken til at det ikke er lov å kjøpe alkoholholdige drikker til dem som er under 18? jo, fordi de ikke har lov til å drikke. det sier seg selv.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Opprinnelig postet av Gusto
nei, det kan ikke tolkes som det. hva tror du er årsaken til at det ikke er lov å kjøpe alkoholholdige drikker til dem som er under 18? jo, fordi de ikke har lov til å drikke. det sier seg selv.
Vis hele sitatet...
Jo, du sier noe der. det er vel egentlig noe de fleste tror. Men der tar dere feil.

Norge er et rart land med masse syke regler vet du
Når jeg ser på alle de små menneske som drikker ( folk under 18 ) så blir jeg glad. Let's give them what they want. De opplevelsene man får når man drikker og fester i fjortis perioden er minner som kan ikke sammenlignes med noe annet her i verlden. Spesielt heldig er de som ikke bor i byene og får lov å bli voldtat av en minst 10 år eldre gutt med stereo verdt 30000 i bilen. Er du ekstra heldig så er du gravid før konfirmajon.
Better than thou.
Man har lov til å kjøpe alkohol, drikke alkohol, men butikkene har ikke lov til å selge alkohol, og ingen over 18 kan kjøpe alkohol for deg. Men, hvis du finner en pose med 10 pils i kan ingen si noe på det. Punktum.
Joa, så lenge det er på privat eiendom så kan du gjøre akkurat det du vil.. (nesten)... Du trenger ikke være 18 for å drikke hjemme... eller hos andre... Er iallefall slik jeg hørte det i mine yngre dager.
er det så nøye uansett....?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Carlo: det er ikke ulovlig for foreldre å gi barna sine øl heller..

merkelige regler indeed
Trådstarter
Takk for svarene
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
så lenge du ikke er 14, og går og spyr foran politiet på byen, så gir de rett og slett faen! ja du har lov å drikke selv om du er under 18, men ingen har lov å selge eller kjøpe til deg. sett at du skulle bli straffet for å drikke ei øl hjemme, så burde du også bli straffet for å ta deg en røyk, og det BLIR du ikke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
så sant, beste hadde jo vært om vo hadde en slik sydenkultur, var der nede, og kassadamen slo med glede inn 2 cola og 2 øl + ouzo da jeg var i hellas
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
det gjør de jo her oppe i Nord også da
Better than thou.
I Denmark hvertfall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
i Romania der jeg er naa er det absolutt ingen aldersgrenser
Ganske posetivt tatt i betrakting at jeg er 15 aar
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
I Norge har alle lov å kjøpe, drikke, oppbevare og brygge øl. Det eneste som ikke er lov, er å selge det til mindreårige.
strange lover