Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2173
Hei! Har et par spørsmål til dere der ute som har klart å slutte med cannabis.

Har røyket cannabis sporadisk siden jeg var 13 - 14 år. Smart som jeg var på den tiden, så hadde jeg alltid regler for ting. Cannabis var bare noe jeg gjorde i skoleferier eller spesielle stunder og slik holdt det seg fram til 17 - 18 år. Som så og si de fleste rusmisbrukere, har jeg hatt en spesiell og tung oppvekst. Så at det gikk så til helvette når jeg ble eldre, vet jeg dessverre ikke hvorfor, men må innrømme at når det begynte å bli hverdagsrøyking, så var det en del problemer og ting som jeg sleit med.

Så nå har jeg røyket hverdag i snart 1,5 år. Jeg hadde en ''pause'' i løpet av det 1,5 året, pausen varte i 1,5 måned og jeg klarte den ''bra''. Grunnen til at jeg skriver ''pause'' og ''bra'' er fordi dette her var i russetiden og jeg lurte på en måte meg selv. Pause fra cannabis var det, men ikke fra rus, med tanke på at det var mye alkohol innblandet denne måneden.

Helt ærlig folkens, så har jeg innerst inne ikke lyst å slutte med cannabis, men det jeg absolutt vil, er å få tilbake den balansen jeg hadde før jeg begynte å misbruke cannabis. Grunnen til at jeg vil det, er at jeg har hele tiden vært klar over at jeg misbruker cannabis, har forbanna dårlig samvittighet og hukommelsen er ikke på topp.

Må nevne at jeg går på jobb, gjør ting jeg skal og tenner aldri på chillum'en med mindre alt jeg skal gjøre er gjort, men problemet er at med en gang det er gjort, så går all fritiden på å røyke veldig mye cannabis.

Grunnen til at jeg vil slutte/pause er fordi jeg føler disse tingene når jeg ikke røyker ; apatisk, irritasjon, hukommelsen, samvittigheten og negative tanker om absolutt alt, føles som alt er dritt. Om noen har sett den episoden av South Park der Stan opplever alt som dritt, akkurat slik følelese.

Det jeg husker mest med den pausen jeg hadde i løpet 1,5år, er at jeg sleit sinnsykt med å sovne, endte ofte opp med null søvn før jeg skulle på jobb. Deprisjon, varte hele tiden helt fram til jeg begynte å røyke igjen. Husker også at jeg leste om at man følte seg ''klarere'' i hode, noe jeg ikke merket til så veldig, som sagt, det kan være på grunn av alkohol forbruket.

Må nevne at forbruket er ca på 10 gram i uka.

Så kommer spørsmålene:
1. Hvor lenge tar det før man er 100% klar i hode?
2. Hvordan få sove?
3. Kan jeg noensinne gang røyke sporadisk igjen?


Jeg er fullt klar over at det siste spørsmålet har med selvkontroll å gjøre, men still, vil høre anbefalinger fra folk som har klart det.

Og ja, jeg har lest den fantastiske tråd om ''Guide til deg som vil kutte ned/slutte med cannabis!'', men vil ha personlige svar.
Sist endret av DarkBody; 27. august 2012 kl. 18:56.
nr1 finnes ingen fasit å dette er så ividuelt at noen trenger 1 uke andre blir aldri helt 100

nr2 hard trening hjelper men du vill med stor sansynelig slite uansett en god stund

nr3 noen kan andre ikke

nr4 har du i det hele tatt prøvd å søke dette opp eller google det syntes jeg ser slike tråder heletiden
Sist endret av dildo-jonny; 27. august 2012 kl. 19:11.
Skal forsøke å gi deg et personlig svar, selv om jeg på ingen måte selv har noen fasit på hva som er den beste måten å gjøre det på. Jeg røkte selv daglig i over 10 år før jeg begynte å roe ned. Nå hadde ikke jeg noen "kjip" oppvekst utover de problemene jeg skapte for meg selv, jeg har heldigvis alltid hatt forståelsesfulle foreldre som har vært der for meg.

Det gjør det MYE lettere at du har jobb. Jeg har hatt perioder av livet hvor jeg har røkt mornings, røkt i lunsjpausen etc. etc., men den perioden jeg er på jobb er definitivt den perioden av døgnet det er lettest å være uten.

1) Det kan være fristende å "kompensere" med f.eks. alkohol eller benso, men det gjør som regel bare vondt verre. Jeg har prøvd det, og endte egentlig opp med et sug etter BÅDE alk og røykings etter skremmende kort tid. Når det gjelder det å være klar i hodet skal det egentlig komme ganske fort, men søvnmangel og forbruk av andre rusmidler spiller selvsagt inn.

2) Det var tøffest å kutte ut nattingsen for min del. Hvor lang tid det tar før du for en god søvnrytme avhenger av mange ting, men du må nok regne med noen svette netter de første dagene uansett. Jeg tror nøkkelen er å finne noe som hjelper deg å slappe av og ta tankene bort fra røyking og kjipe ting. Det er ikke uvanlig å bli litt mer irritabel enn normalt, og det å prøve og få sove mens man ligger og irriterer seg over ting er håpløst. Jeg veksler mellom en god bok hvis jeg er motivert for å lese, og radio på lavt volum eller en film/tv-serie jeg har sett før (er det noe nytt og spennende blir det fort til at jeg blir liggende å følge med i stedet for å sove). Hvis du først finner avslappingsteknikker som funker for deg kan sovinga komme tilbake før du vet ordet av det Igjen, det at du har en jobb gjør den prosessen mye lettere.

3) Det kan godt tenkes, men ikke test det ut med det første. Jeg har gått på en smell her mange ganger. La det gjerne gå et halvt år før du prøver igjen, og unngå å kjøp femmere og tiere. Jeg klarer fint og røyke flere dager i strekk uten å få det kjipt etterpå, men har jeg en tier er jeg ikke mer viljesterk enn at jeg røyker til det er tomt. Jeg har innfunnet meg med at det aldri blir sånn som før jeg begynte å røyke daglig, men det er så mye positivt med å ikke være dagligrøyker at jeg alltid klarer å la være kjøpe mer når jeg er tom.
Sist endret av Judaz; 27. august 2012 kl. 19:23. Grunn: Skriveleifer
Trådstarter
25 2
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
nr1 finnes ingen fasit å dette er så ividuelt at noen trenger 1 uke andre blir aldri helt 100

nr2 hard trening hjelper men du vill med stor sansynelig slite uansett en god stund

nr3 noen kan andre ikke

nr4 har du i det hele tatt prøvd å søke dette opp eller google det syntes jeg ser slike tråder heletiden
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne at jeg begynner å trene med en gang og vet selv at det hjelper.

Sitat av Judaz Vis innlegg
Skal forsøke å gi deg et personlig svar, selv om jeg på ingen måte selv har noen fasit på hva som er den beste måten å gjøre det på. Jeg røkte selv daglig i over 10 år før jeg begynte å roe ned. Nå hadde ikke jeg noen "kjip" oppvekst utover de problemene jeg skapte for meg selv, jeg har heldigvis alltid hatt forståelsesfulle foreldre som har vært der for meg.

Det gjør det MYE lettere at du har jobb. Jeg har hatt perioder av livet hvor jeg har røkt mornings, røkt i lunsjpausen etc. etc., men den perioden jeg er på jobb er definitivt den perioden av døgnet det er lettest å være uten.

1) Det kan være fristende å "kompensere" med f.eks. alkohol eller benso, men det gjør som regel bare vondt verre. Jeg har prøvd det, og endte egentlig opp med et sug etter BÅDE alk og røykings etter skremmende kort tid. Når det gjelder det å være klar i hodet skal det egentlig komme ganske fort, men søvnmangel og forbruk av andre rusmidler spiller selvsagt inn.

2) Det var tøffest å kutte ut nattingsen for min del. Hvor lang tid det tar før du for en god søvnrytme avhenger av mange ting, men du må nok regne med noen svette netter de første dagene uansett. Jeg tror nøkkelen er å finne noe som hjelper deg å slappe av og ta tankene bort fra røyking og kjipe ting. Det er ikke uvanlig å bli litt mer irritabel enn normalt, og det å prøve og få sove mens man ligger og irriterer seg over ting er håpløst. Jeg veksler mellom en god bok hvis jeg er motivert for å lese, og radio på lavt volum eller en film/tv-serie jeg har sett før (er det noe nytt og spennende blir det fort til at jeg blir liggende å følge med i stedet for å sove). Hvis du først finner avslappingsteknikker som funker for deg kan sovinga komme tilbake før du vet ordet av det Igjen, det at du har en jobb gjør den prosessen mye lettere.

3) Det kan godt tenkes, men ikke test det ut med det første. Jeg har gått på en smell her mange ganger. La det gjerne gå et halvt år før du prøver igjen, og unngå å kjøp femmere og tiere. Jeg klarer fint og røyke flere dager i strekk uten å få det kjipt etterpå, men har jeg en tier er jeg ikke mer viljesterk enn at jeg røyker til det er tomt. Jeg har innfunnet meg med at det aldri blir sånn som før jeg begynte å røyke daglig, men det er så mye positivt med å ikke være dagligrøyker at jeg alltid klarer å la være kjøpe mer når jeg er tom.
Vis hele sitatet...
1. Det går nok bra, hvis jeg skal erstatte cannabisen med alkohol og benzo, så kan jeg like godt forsette å røyke cannabis, nesten ''sunnere'' å holde seg til cannabisen. Men at jeg kommer til å ha oftere fylla i helgene ser jeg ikke bort i fra. Vet at det ikke er så bra heller, men det får mer ut i det sosiale og slipper å tenke på cannabisen.

2. Hos meg er det nattingsen som er problemet, jeg kan godt ikke røyke hele dagen, så lenge jeg for tatt nattings. Klarer meg egentlig ganske fint helt til klokken 19.00 og utover. Da begynner jeg å føle suget og humøret er helt i dass. Men er veldig sant det du sier at man ligger, prøver å sove, men man irriterer seg over ting, håløst. Klarer ikke å konse nok for ei bok, men serier og dokumentarer fungerer

3. Jepp, har tenkt til å vente en veldig god stund før jeg prøver det ut, det er en selvfølge. Pluss at når man har klart seg i for eks 5 måneder uten cannabis, så etter det helvette så vet jeg ikke om jeg kommer til å klare å røyke det noen sinne, selv om jeg har veldig lyst.

Tusen takk for svarene!
Sist endret av DarkBody; 27. august 2012 kl. 20:12.
Jeg har også røyka i mange år nå. er vel 10 år siden jeg prøvde det første gang. i løpet av den tiden hadde jeg kanskje en periode på 3 år hvor jeg røyka daglig føe jeg fant ut at jeg ble fucka i hodet av det, som f.eks den typiske ar man ikke finner moroa i ting lenger. så da kuttet jeg ut en ganske lang periode før jeg fant ut at jeg ville begynne å røyke litt igjen. gjorde det en liten periode før jeg plutselig røyka hver dag igjen.

det er veldig vanskelig å finne den balansen med hvor mye man kan røyke før man havner i hasjtåka, men etter mange år med prøving o. feiling har jeg funnet ut at jeg kan røyke ca. en gang i uka.

akkurat nå er jeg på en pause etter 1 år med litt for mye røying(ikke hvervdag) er vel på 3. måned nå kanskje. av egen erfaring tar det ca. 3-4 uker før man lysner ordentlig opp. og det er virkelig deilig om du har vært i den situasjonen lenge. så du har noe å se frem til.
Du kan jo sjekke ut tråden min "Guide til deg som vil kutte ned/slutte med cannabis!" hvis det er av interesse. http://freak.no/forum/showthread.php?t=212752
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Du kan jo sjekke ut tråden min "Guide til deg som vil kutte ned/slutte med cannabis!" hvis det er av interesse. http://freak.no/forum/showthread.php?t=212752
Vis hele sitatet...
You didn't read OP, did you?
Sist endret av Buddapower; 27. august 2012 kl. 20:55.
Sitat av DarkBody Vis innlegg
3. Jepp, har tenkt til å vente en veldig god stund før jeg prøver det ut, det er en selvfølge. Pluss at når man har klart seg i for eks 5 måneder uten cannabis, så etter det helvette så vet jeg ikke om jeg kommer til å klare å røyke det noen sinne, selv om jeg har veldig lyst.
Vis hele sitatet...
Hvis du etter fem måneder uten ikke føler for å røyke er det jo helt greit det , men rent psykologisk kan det være lettere å tenke at man skal ta en lang pause enn at man aldri, aldri skal røyke igjen.
Sorry OT, men likegreit å slutte for det eksisterer nesten ikke varer med bra kvalitet på likevel. Røyker en gang iblandt bare så har ikke opparbeidet meg noe "kundeforhold" hehe. Mulig derfor. Iallefall, det er selgers marked.
Sitat av Dempsey83 Vis innlegg
Sorry OT, men likegreit å slutte for det eksisterer nesten ikke varer med bra kvalitet på likevel. Røyker en gang iblandt bare så har ikke opparbeidet meg noe "kundeforhold" hehe. Mulig derfor. Iallefall, det er selgers marked.
Vis hele sitatet...
Har ikke merket noe til det her Røyker kun sporadisk selv, og siden jeg ikke har mange røykekompiser lenger kan det av og til være litt vanskelig å få tak i, men når det først ordner seg er det nesten alltid bra greier

(Har akkurat vært ei lita uke i Amster og plukka fra øverste hylle, så jeg HAR sammenligningsgrunnlag)
Ble litt missunnelig kjenner jeg
Etter min erfaring så er det veldig lett å finne på en "unnskyldning" til å røyke! Jeg utviklet en "unnskyldning" for å kunne røyke, og av dette utviklet jeg en angst for å slutte å røyke! Etter å ha gått litt i meg selv, å gravd litt, snakket med ruskonsulent osv så fant jeg ut av at dette bare var selvskapte problemer, og etter jeg ble bevisst på det, var det mye enklere å slutte!

Jeg har gått fra å røyke hver dag, til å røyke sånn ca. 1 gang i måneden med gode kompiser!
Man blir ganske hasjnarkoman om man skal gjør det hver dag, og det sier jeg ikke for å såre noen. Men når man hele tiden "fyller" på hjernen med cannabis, så vill du skape en ubalanse i hjernen, fordi hjernen er så vant med å få de stoffene fra cannabisen så slutter den å produsere det selv, og da vill du føle ett "sug" til å røyke cannabis, ganske logisk!

Det med å måtte røyke før du spiser f.eks, det sier meg at det hormone som har ansvar for "sultsenteret" i hjernen har blitt så kraftig påvirket av cannabisen at den ikke produserer nok "sulthormoner" selv, derfor må du ha ei pipe/en joint før du spiser, ellers er det jo ikke noe godt!

INGEN TRENGER WEED HVER DAG.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av DarkBody Vis innlegg

Så kommer spørsmålene:
1. Hvor lenge tar det før man er 100% klar i hode?
2. Hvordan få sove?
3. Kan jeg noensinne gang røyke sporadisk igjen?
Vis hele sitatet...
Røkte mer eller mindre daglig ca. 5 år (er litt vagt det der), før jeg fikk meg en pause på 4 år.

1. Tok meg nok et godt halvår før jeg følte at hjernen var noenlunde justert til normalen igjen.

2. Pesent spørsmål, men heldigvis varer ikke søvnproblemene så lenge når man går cold turkey(hvertfall ikke i mitt tilfelle), etter noen uker med lidelse var jeg inne i et godt søvnmønster. Hold deg for all del unna piller etc. så du ikke erstatter problemet med et annet. Puste og avspenningsteknikker kan kanskje hjelpe.

3. Ja, det kan du. Jeg har røyket sporadisk de siste 2 årene, har en femmer liggende i stua nå som jeg ikke har rørt på et par uker selv om jeg er fullt klar over at den er der, noe som absolutt ikke hadde vært mulig i før i tiden. Røyker nå 1-4 ganger i måneden max. Jeg mener dog at dette går mest på holdningen til stoffet, hvis du er der at rev er til for å gjøre dagen bedre må du forandre denne holdningen til at rev er et krydder som gjør seg godt en sjelden gang i blant. Litt som å drikke en årgangswhiskey.

Det var det å få denne mentale innstillingen til stoffet som tok desidert mest tid. Hvis du ikke klarer det bør du fortsette med cold turkey.
Sist endret av Apraksin; 28. august 2012 kl. 14:10.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
You didn't read OP, did you?
Vis hele sitatet...
Gikk litt fort i svingene, ja. Pleier ikke regne med at alle leser trådene mine heller.

Mitt beste tips er å holde deg unna miljøet så lenge som mulig inntil du føler at du har mer kontroll over situasjonen. Kanskje du har tilgang på en hytte, mulighet til å bo litt hos en venn eller andre alternativer som kan få tankene og behovet litt vekk for en stund. Det er også mange som bruker trening og sport for å distrahere seg selv. Det sier seg jo selv at det vil gå rett i dass hvis du bare fortsetter med gamle vaner (vi mennesker er vanedyr, som sagt). Om du noen gang kan røyke sporadisk igjen kommer helt an på deg. Vi er alle individuelle. Jeg personlig har til tider røyket som en skorstein og kan likevel takke nei til en joint når det ikke passer seg slik. Kjenner også at det er best for kropp og sjel å roe ned litt på fyringen. Når det gjelder dette med å sove kan du jo ta turen til den store søvn-tråden her på freak og be om noen tips hvis det blir for ille. Men dette greier du!