Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3016
Har forstått det sånn at det er lange ventekøer på rehabilitering.
Jeg har personlig aldri vært på rehabilitering og kommer nok aldri til å trenge det heller (Forhåpentligvis).

Det jeg lurer på er om noen her inne på freakforum har vært på Rehab eventuelt noe lignende for å slutte med rus, eller kutte drastisk ned på "Negativ" bruk av rusmidler. Hvordan var dette? Klarte du å slutte? Positivt & negativt med å være på rehabilitering. Samt hvordan det hele fungerer rundt det.
Jeg har vært på rehab flere ganger. Jeg kan si det sånn att ingen klarer å slutte med rusmidler alene. Når en person går igjennom sterke fysiske og psykiske(begge er psykiske men fysisk betyr att kroppen blir dårlig ikke bare psyken) abstinenser blir en person helt hjelpesløs og klarer ikke å være alene.

De fleste blir veldig følsome, det ble jeg også. Du kan plutselig bryte ut i gråt eller sinne uten att en situasjon oppstår i det hele tatt, kun ved att noen sier noe som gjør deg vondt. Når man er så følsom og føler seg så psykisk syk er det viktig og ha noen å snakke med, viktig å være rundt folk som går igjennom det samme eller har gått igjennom det. Slik att de skjønner hvor disse sterke følelsene kommer fra og hvordan man skal håndtere disse.

I de fleste tilfeller er ikke gruppesamtaler, psykolog-hjelp eller andre ting som kan støtte person nok. Ofte trenger man medisiner. Hva slags medisiner, styrke, mengde og hvordan de brukes er essensielt for at pasienten skal få godt utnytte av de og også slippe og bygge på seg en ny avhengighet. Særlig ved opiatabstinenser trenger man ganske sterke medisiner for å roe ned smerter og depressjoner, dette gjelder hovedsakelig de første dagene og uken.

Hvordan det er å bo på en rehab er vanskelig å forklare og veldig inviduelt. Kommer også veldig ann på hvilket rusmiddel personen er avhengig av. Det viktigste for meg var å kunne knytte seg til visse personer som bor der og personell. Men også å unngå personer som kunne irriterre deg eller forverre abstinensene dine.

På en rehab så handler mye om rutiner, god stemning, sysselsetting og trivsel. Man skal ikke bare jobbe med problemløsninger og avhengigheten, men også lære seg selv å kjenne igjen og også lære å nyte livet nykter og edru.

Jeg skulle gjerne ha sagt mer men jeg er veldig sliten i dag. Kan eventuellt svare på noen spørsmål.
Jeg var på rehab i nesten 2 år, måtte til for min del.. og jeg har aldri vært en sliten narkis typen.. faktisk langt i fra. Men dette finner du fort ut av! Lykketil
Vil bare påpeke til deg Commendatore att han skal ikke selv på rehab, han ønsker kun å vite hvordan det fungerer.

Jeg var heller ikke av den slitene typen. Men ja jeg fikk mye mer energi når jeg ble ordentlig nykter.
I <3 DMT
Trådstarter
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Jeg har vært på rehab flere ganger. Jeg kan si det sånn att ingen klarer å slutte med rusmidler alene. Når en person går igjennom sterke fysiske og psykiske(begge er psykiske men fysisk betyr att kroppen blir dårlig ikke bare psyken) abstinenser blir en person helt hjelpesløs og klarer ikke å være alene.

De fleste blir veldig følsome, det ble jeg også. Du kan plutselig bryte ut i gråt eller sinne uten att en situasjon oppstår i det hele tatt, kun ved att noen sier noe som gjør deg vondt. Når man er så følsom og føler seg så psykisk syk er det viktig og ha noen å snakke med, viktig å være rundt folk som går igjennom det samme eller har gått igjennom det. Slik att de skjønner hvor disse sterke følelsene kommer fra og hvordan man skal håndtere disse.

I de fleste tilfeller er ikke gruppesamtaler, psykolog-hjelp eller andre ting som kan støtte person nok. Ofte trenger man medisiner. Hva slags medisiner, styrke, mengde og hvordan de brukes er essensielt for at pasienten skal få godt utnytte av de og også slippe og bygge på seg en ny avhengighet. Særlig ved opiatabstinenser trenger man ganske sterke medisiner for å roe ned smerter og depressjoner, dette gjelder hovedsakelig de første dagene og uken.

Hvordan det er å bo på en rehab er vanskelig å forklare og veldig inviduelt. Kommer også veldig ann på hvilket rusmiddel personen er avhengig av. Det viktigste for meg var å kunne knytte seg til visse personer som bor der og personell. Men også å unngå personer som kunne irriterre deg eller forverre abstinensene dine.

På en rehab så handler mye om rutiner, god stemning, sysselsetting og trivsel. Man skal ikke bare jobbe med problemløsninger og avhengigheten, men også lære seg selv å kjenne igjen og også lære å nyte livet nykter og edru.

Jeg skulle gjerne ha sagt mer men jeg er veldig sliten i dag. Kan eventuellt svare på noen spørsmål.
Vis hele sitatet...
At ingen klarer og slutte med rusmidler alene blir vel å dra den litt langt syns du ikke? Jeg personlig kjenner da flere som ikke har vært på "Rehab" og fint klart å slutte å ruse seg på egen hånd. Jeg forstår det sånn at det er mye vanskeligere og slutte med noen rusmidler da du får abstinenser som faktisk krever at en annen ser til deg (Heroin), I og med at du blir syk .
Men er det ikke mulig og avvenne seg selv fra f.eks heroin? Og må man virkelig bruke "medisin" for å kurere avhengigheten til en annen "Medisin". Jeg ser det litt svart/hvit kanskje ved å si at du bruker et rusmiddel for å så erstatte det med et annet rusmiddel. Eller er det ikke et rusmiddel lengre for den som bruker det som medisin, Vil det gi rus effekter likt som den som ikke bruker det som medisin.

Ble kanskje skrevet litt dårlig formulert, men får så prøve skrive på nytt om dere ikke skjønte hva jeg mente.

Jeg kan forstå at man må roe ned smertene med medisinen, men depresjonene vil jo vedvare igjen med engang du er trappet av disse medisinene.. Vil det da si at du må gå på denne kuren resten av livet? Og hvorfor kan man ikke bare kutte ut før og kanskje satse mer på at en psykolog, gruppe-samtaler osv vil hjelpe mer. Hva er forskjellen på de forskjellige rehabene da? Jeg forsto det sånn på deg at det kommer ann på hvilket rusmiddel det er snakk om. Men la oss ta Heroin, Amfetamin og Ecstasy som et eksempel - Og hva gjorde at du kom deg ut av det? Du sa du hadde vært på rehab flere ganger, hvorfor klarte du det ikke første gang, andre gang, tredje gang - og hva gjorde at du klarte det, den "Fjerde" gangen. (kanskje litt personlig, så du får velge om du vil svare).

Im just trying to learn.

Sitat av Commendatore Vis innlegg
Jeg var på rehab i nesten 2 år, måtte til for min del.. og jeg har aldri vært en sliten narkis typen.. faktisk langt i fra. Men dette finner du fort ut av! Lykketil
Vis hele sitatet...
Hva gjorde at det tok så "Lang" tid, Hvorfor klarte du ikke dette på 1 år f.eks og hvordan foregikk behandlingen?
Gikk Veldig bra,ruser meg en skjelden gang (med måte) det tokk så lang tid for den instutisjonen jeg var på hadde et behandligs prog som gikk fra 2-3 år. Det kalles langtids behandling om du ikke er kjent med det.
Behandligen gikk over 3 trinn. Blir desverre litt for mye og gå innpå for meg nå,men det var noe av det beste som har skjedd meg!
Sitat av Saint123 Vis innlegg
At ingen klarer og slutte med rusmidler alene blir vel å dra den litt langt syns du ikke? Jeg personlig kjenner da flere som ikke har vært på "Rehab" og fint klart å slutte å ruse seg på egen hånd. Jeg forstår det sånn at det er mye vanskeligere og slutte med noen rusmidler da du får abstinenser som faktisk krever at en annen ser til deg (Heroin), I og med at du blir syk .
Men er det ikke mulig og avvenne seg selv fra f.eks heroin? Og må man virkelig bruke "medisin" for å kurere avhengigheten til en annen "Medisin". Jeg ser det litt svart/hvit kanskje ved å si at du bruker et rusmiddel for å så erstatte det med et annet rusmiddel. Eller er det ikke et rusmiddel lengre for den som bruker det som medisin, Vil det gi rus effekter likt som den som ikke bruker det som medisin.

Ble kanskje skrevet litt dårlig formulert, men får så prøve skrive på nytt om dere ikke skjønte hva jeg mente.

Jeg kan forstå at man må roe ned smertene med medisinen, men depresjonene vil jo vedvare igjen med engang du er trappet av disse medisinene.. Vil det da si at du må gå på denne kuren resten av livet? Og hvorfor kan man ikke bare kutte ut før og kanskje satse mer på at en psykolog, gruppe-samtaler osv vil hjelpe mer. Hva er forskjellen på de forskjellige rehabene da? Jeg forsto det sånn på deg at det kommer ann på hvilket rusmiddel det er snakk om. Men la oss ta Heroin, Amfetamin og Ecstasy som et eksempel - Og hva gjorde at du kom deg ut av det? Du sa du hadde vært på rehab flere ganger, hvorfor klarte du det ikke første gang, andre gang, tredje gang - og hva gjorde at du klarte det, den "Fjerde" gangen. (kanskje litt personlig, så du får velge om du vil svare).
Vis hele sitatet...
Ja jeg formulerte meg litt feil der. De fleste skulle jeg vel ha sagt. Dessuten mente jeg kun personer som i utgangspunktet har ett så sterkt problem med rus att personen trenger en innleggelse. Men fortsatt mener jeg att det er veldig veldig vanskelig å gå igjennom abstinenser helt alene. Det og ha en venn eller ett familiemedlem på sin side gir utrolig mye hjelp. Det er fult mulig å avvenne seg alene på alle rusmidler men det gjør det bare mye vanskeligere.

Ja da ser du litt svart/hvitt på det. For eksempel heroin og alkoholabstinenser trenger man ofte medisiner til hjelp for å ikke få så heftige abstinenser hvor ting begynner å bli farlig. Her snakker jeg mest om personer som er veldig avhengig og har vært det i mange år og personer som er i dårlig fysisk form. Gjerne gamle heroinister eller gamle alkoholikere.

Det kan jo brukes som ett rusmiddel. Beroligende, muskelavslappende, anti-psykotika osv. Men i denne settingen brukes det som en medisin. Det er selvfølgelig bedre å avvenne seg med hjelp av slike medikamenter enn att pasienten skal bli psykotisk/suicidal eller dø av abstinensene, selvom det sjeldent går så langt.

Når det kommer til dette med å være deprimert, så er det mye verre den første tiden enn la oss si ett par uker. Dette kommer av att dopamin og seretonin - nivået er veldig lavt mens man har de sterkeste abstinensene. Disse nivåene går sakte men sikkert opp med dagene. Man er også deprimert på grunn av smerter og dårlig psykisk helse ellers helt i førsten. Særlig ved heroin, kokain, amfetamin, benzo og alkoholabstinens. Nei denne "kuren" skal man også avvenne seg ganske raskt. Det er ikke sånn att man skal erstatte ett rusmiddel med ett annet. Men for heroinister blir det veldig ofte slik att det tar flere år med enten subotex eller metadon behandling før den narkomane klarer å avvenne seg.

Det andre du spør om har jeg ikke tid til å svare på akkurat nå. Kan kanskje ta det senere. Men kan si att jeg var en blandingsmisbruker, ikke så veldig fysisk avhengig av noe, men samtidig avhengig av rus for å fungere om dagene. Hvis du vil vite konkrete forskjeller på rehab's annbefaler jeg deg og gjøre ett google søk.
Hadde jeg vært deg så ville jeg tenkt grundigere over om jeg faktisk ønsker å slutte. Det med å slutte er ett valg man tar, føler du deg klar så klarer du det uten noen som helst. Føler du deg ikke helt klar, så kan hjelp være en fin ting.

Husk å finn mening i hva du gjør og når du tar en beslutting så finn heller ut hva som passer best for deg(rehab, venner, psykolog, lege eller bare deg selv) Vær ærlig med deg selv, det er enklere enn at noen skal forklare deg hvordan det er, for alt i skallen er individuelt og det er vansklig å kunne forklare noe slikt så man forstår.

Det ZionRoad skriver viser erfaring, en erfaring det har tatt tid med å kunne forstå og forklare så dypt - når noe er så personlig, mener jeg.
TS har ikke tenkt seg på rehabilitering. Han ønsker å vite hvordan det fungerer osv. Andre gangen jeg forklarer dette.
Sist endret av ZionRoad; 7. desember 2011 kl. 23:09.
Det har du godt rett i, her var det jeg som var i en "første pipa etter jobb" modus :S
Ventetida kommer mye annpå hvor du bor og hvordan problemet/situasjonen er. Kan være alt fra plass på dagen til mangen måneder med venting.

Tror statestikkene er veldig imot at rehabilitering funker, men det har nok mye med at folk som er på rehab gjerne ikke er der av et genuint ønske/mange narkomane er der for å få en pause fra gatekjøret.
Sitat av hideout Vis innlegg
Ventetida kommer mye annpå hvor du bor og hvordan problemet/situasjonen er. Kan være alt fra plass på dagen til mangen måneder med venting.

Tror statestikkene er veldig imot at rehabilitering funker, men det har nok mye med at folk som er på rehab gjerne ikke er der av et genuint ønske/mange narkomane er der for å få en pause fra gatekjøret.
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer,vet ikke hvor du bor men det varierer fra komune til komune.
Jeg måtte vente litt over ett år,avrusning og behandlings sted må gjerne klaffe for ett inntak.

Det du skriver om avrusning stemmer så altfor godt,på mange steder er det faktisk folk som er der og ruser seg.Kan huske mye shady folk og ting som skjedde der jeg var! Veldig trist for de som faktisk har et sterk ønske om og komme seg vekk fra dritten og få orden på livet.

Mitt beste tips til deg er da og bare google Rehab steder i norge og lese litt om de forskjellige plassene og finne ut hva som kan passe for deg.
Man har steder som Veksthuset på Gaustad i oslo,som er ett terrapautisk sammfun-du kan google det.Du har arbeidskollektiv som Solliakollektivet hvor du jobber på en gård og har litt mindre sammtale terrapi enn type veksthuset hvor det er veldig mye prat om seg selv og sine problerner.

Ett annet tips kan være og ringe din lokale put eller progress team,få en time der for og få litt info og hjelp som kan passe deg!

Sier nokk en gang lykketil,håper du finner ut av dette!
I <3 DMT
Trådstarter
Vel, Ingen rehabilitering vil passe for meg ettersom det ikke faller inn under "Behov". Jeg lagde ikke denne tråden for å finne ut av hvor jeg skal rehabiliteres, men mer som en tråd for å få forklart hvordan det er der, samt de øvrige spørsmålene jeg postet. Dette ble tredje gangen...