Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 12740
Hei
Jeg er ny på forumet her og tenkte jeg skulle starte med å gjøre litt nytte for meg. Jeg har brukt snus tidligere i flere år og synes det er lett å gå over til nikotintyggegummi. Problemet er at jeg har brukt nikotintyggegummi i flere år og ikke klarer å slutte med det. Synes egentlig at det er like godt som snus og rensligere er det også. Jeg har brukt større mengder tidligere, men i perioden før jeg sluttet klarte jeg å holde meg til 2mg x 15 om dagen.
Nå har jeg endelig funnet en metode som funket for meg så jeg tenkte jeg skulle dele den:
Innkjøp: en pakke Nicorette depotplaster 15mg/16timer – inneholder 7 stk plaster.
Dagen før:
Siste nikotintyggegummi tatt før leggetid. Siden jeg er svak synes jeg det er best å kvitte seg med all nikotintyggegummi så man ikke blir fristet.
Dag 1: Setter på 1 stk plaster om morgenen som er på til leggetid. Kjøp gjerne inn litt vanlig tyggegummi, frisk eller lignende som man kan trøste seg med. For min del gikk dette veldig bra med lite ubehag.
Dag 2: Samme som dag 1.
Dag 3: Hvis de 2 første dagene har gått ok kan det være ok å trappe ned alt nå. Jeg tok fra dag 3 et halvt plaster. Det er enkelt å klippe det i to med saks.
Dag 4: halvt plaster
Dag 5: halvt plaster
Dag 6: halvt plaster
Dag 7: Hvis alt går bra er det på tide å trappe ned. Kvart plaster.
Dag 8: Kvart plaster
Dag 9: Kvart plaster
Dag 10: Kvart plaster
Dag 11: Kvart plaster. Siste dag
Dag 12: Første dag uten nikotin. For meg gikk dette helt fint!
Jeg opplevde intet særlig ubehag gjennom nedtrappingen og ikke noe sug.
Håper dette kan være til nytte inspirasjon for noen.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Er i prosessen med å slutte selv, med både snus og røyk. Vet at jeg har dårlig viljestyrke når det gjelder å forsake ting jeg liker, så setter pris på denne.

Vurderer å prøve champix, har hørt mye bra om det. Fra tidligere erfaringer vet jeg at jeg sprekker i fylla. Alltid.
Ah, har "lett" etter noe slikt som dette. SKal testes ut, takker !
Jeg selv valgte å ikke røyke mer en onsdagskveld for noen mnd siden Kan ikke si jeg merket stort annet enn litt press på viljestyrken.

Stå på!
Jeg slutta faktisk for 2 mnd siden! Slutta med snus/røyk whatever.
Fant ut at er du innstilt på å slutte, gjør det til en virkelighet neste morgen. Tar du en røyk/snus dagen du skal slutte, så glem det.. Da klarer du deg ikke ut dagen uten å måtte erstatte suget.

Tenk deg en morgen du står opp, utsett røyken, snusen så lenge du klarer. Prøv å gjøre det hele dagen. Neste dag, samme rutine. Jeg klarte å slutte, ikke helt uten problemer. Men jeg falt ikke tilbake en eneste gang.
Dere tror det er abstinenser. Alt dere føler er psykisk, ingenting annet. Vil du at nikotin skal eie deg? Vil du at det skal være en hersker som kontrollerer DEG? Ikke trapp ned, ikke begynn med plaster å tyggis, det er bare tull. Du erstatter en onde med en annen og det er mye mer sannsynlig at du faller tilbake.

Gå inn for å slutte i hodet ditt, tenk over hva det virkelig er. Ikke tenk på hva folk sier til deg om at det er så fælt å slutte, ting blir kjedelig, du begynner å skjelve. Det er frykten for det ukjente, frykten for hvordan det er å vite hvordan det er uten som gjør at man fortsetter. Tobakksindustrien er en kynisk industri som vet nøyaktig hvordan de skal holde folk som slaver. Vil du være en slave til nikotin og gjøre andre mennesker rike, eller vil du være din egen herre?

Jeg har selv røyket i flere år, og var "avhengig". Men så gikk det opp for meg en dag hva det virkelig er. Og for meg da, var det ikke et spørsmål om jeg skulle slutte, jeg kastet to fulle pakker ut av vinduet på bilen og har ikke vært så fornøyd på lenge.
Enig med Atheos. Slutta selv med snus for ca ei uke sia og har holdt meg siden det. Har vært en aktiv snuser i flere år.

grunnen til at jeg slutta var at når jeg skulle kjøpe en boks så hadde jeg ikke en dritt penger XD var helt blakk på kontoen. så sa bare fuck this og slutta, Det er ikke SÅÅÅ hardt som folk skal ta seg til at det er. Bare press deg selv litt. Gjør andre ting som får deg til og tenke på andre ting.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Lhem Vis innlegg
Enig med Atheos. Slutta selv med snus for ca ei uke sia og har holdt meg siden det. Har vært en aktiv snuser i flere år.

grunnen til at jeg slutta var at når jeg skulle kjøpe en boks så hadde jeg ikke en dritt penger XD var helt blakk på kontoen. så sa bare fuck this og slutta, Det er ikke SÅÅÅ hardt som folk skal ta seg til at det er. Bare press deg selv litt. Gjør andre ting som får deg til og tenke på andre ting.
Vis hele sitatet...
DU får det til å høres utrolig lett ut, snuser ikke selv elns, så vet ikke hvor vanskelig det er.
Jeg har snusa i 15år, og syntes ikke det er lett å slutte.

Har prøvd et par ganger med nedtrapping, syntes ikke det funker. Er vanen som er værst. Skal gjøre et forsøk nå om en uke, skal da kutte alt på dagen. Erstatte vanen med noe annet, mer trening kan kanskje være noe? Tyggis, I don't know.
jeg har røyka rød 3 siden jeg var 12, er 19 nå, jeg ser meg ikke som avhengi av røyk, klarer lett og gå flere dager uten røyk uten problemer, nå sier folk sikkert att jeg bare trur jeg ikke er avhengi av røyk, men det er nokk vanslkigere en som så, men slik er det ikke for meg, klarer fint og ikke røyke på en uke eller 2 viss jeg vill :P men jeg sliter med og prate med folk, så er røyken den beste utveien for meg, starter altid samtaler :P

er det noen andre som har det som meg?
Sitat av First-Price Vis innlegg
men jeg sliter med og prate med folk, så er røyken den beste utveien for meg, starter altid samtaler :P

er det noen andre som har det som meg?
Vis hele sitatet...
Røyking er sosialt. Røyker hver pause på skola, ikke fordi det er så godt, men fordi det er sosial å stå i "røykeskuret" å snakke dritt
Sitat av First-Price Vis innlegg
jeg har røyka rød 3 siden jeg var 12, er 19 nå, jeg ser meg ikke som avhengi av røyk, klarer lett og gå flere dager uten røyk uten problemer, nå sier folk sikkert att jeg bare trur jeg ikke er avhengi av røyk, men det er nokk vanslkigere en som så, men slik er det ikke for meg, klarer fint og ikke røyke på en uke eller 2 viss jeg vill :P men jeg sliter med og prate med folk, så er røyken den beste utveien for meg, starter altid samtaler :P

er det noen andre som har det som meg?
Vis hele sitatet...
Føler det veldig likt. Kan røyke hver dag i tre måneder for så å gå en uke uten, null stress, null abstinenser. Eneste gangene jeg savner det er på fylla og når jeg venter på kollektivtrafikk.
Å slutte med noe - legge seg til en ny vane.

Å legge seg til en ny vane tar tid, er jo så klart individuelt men.. Leste litt i en bok kalt "no excuse" for et halvt år siden og der sa de at det tar i gjennomsnitt alt fra 12 til 18 månder å få inn en vane skikkelig. Også stod, logisk nok, at for hver gang man gjorde noe spesifikt for den vanen så "forsterka" man den vanen. Litt dårlig forklart, men dere sjønner

Så har du klart deg en uke uten snus burde det ikke være såå vanskelig å forsette å være snus fri etter det. Går jo på ren vilje det her

Og selvom du sprekker en gang og tar deg en prell så må du ikke begynne igjen!

Lykke til
Sitat av First-Price Vis innlegg
jeg har røyka rød 3 siden jeg var 12, er 19 nå, jeg ser meg ikke som avhengi av røyk, klarer lett og gå flere dager uten røyk uten problemer, nå sier folk sikkert att jeg bare trur jeg ikke er avhengi av røyk, men det er nokk vanslkigere en som så, men slik er det ikke for meg, klarer fint og ikke røyke på en uke eller 2 viss jeg vill :P men jeg sliter med og prate med folk, så er røyken den beste utveien for meg, starter altid samtaler :P

er det noen andre som har det som meg?
Vis hele sitatet...
har det som deg jeg ja :P jeg kan røyke en 20pak på en dag
men kan fint klare meg lenge uten nikotin :P
vill heller si at jeg er avhengig av alkohol siden jeg MÅ drikke på hvær fest eller så krepperer jeg :P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Holder på med sluttings selv, snuste ca enhalv boks på en dag i 1 år. Gikk tom torsdag i forrige uke og bestemte meg for å heller bli rusa på livet
Prøv E-sigarett. Funker fjell, jeg klarte og slutte 100% med tobakk
+Det er mye billigere.
+Det er ikke like helseskadelig.
+Kan røykes inne uten og legge fra seg lukt.
+Er du glad i oppmerksomhet, this thing is for you.

http://www.dealextreme.com/p/electro...-240v-ac-18431
Det går kanskje greit i et par månder, men etterhvert blir du fristet til å ta en snus, eller røyk fordi du er jo "ikke avhengig" lenger, og BAM så sitter du der igjen, med røyk i kjeften, eller snus i leppa.

Skal du slutte, så skal du heller aldri røre det igjen. Det er uendelig mange folk som går i den fellen, meg inkludert, flere ganger.

TS, kom med tilbakemelding om et par månder å si hvordan det har gått istedet.
Trådstarter
Denne gangen virket det faktisk. Fortsatt nikotinfri
Har selv slutta med sigaretter nå for 12 dager siden etter 15års bruk,har ikke noe særlig sug heller. Mye energi,letter pust og bedre smaksans. Det er vanvittig godt uten denne dritten!
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Røyking er sosialt. Røyker hver pause på skola, ikke fordi det er så godt, men fordi det er sosial å stå i "røykeskuret" å snakke dritt
Vis hele sitatet...
Kan du ikke stå der uten å ta en røyk da om det kun er det sosiale? Kan jo fortsatt snakke dritt også sparer du penger og helse i tillegg?
Sist endret av DrPerception; 18. desember 2011 kl. 01:47.
Snuste i 5 år. Slutta for en uke siden. Det klør nå jævlig på armene. Har skrubbsår og er rød pga jeg har klødd meg. Skal nok klare dette. Spiser godteri eller tar meg en pils når suget er på det verste. Det er ikke så vanskelig å slutte som folk skal ha det til. Eller kanskje det er noen som er genetisk disponert til å bli skikkelig avhengig?
Noen her på forumet som har lest boka til Allen Carr, og vet hva den går ut på?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Føler det veldig likt. Kan røyke hver dag i tre måneder for så å gå en uke uten, null stress, null abstinenser. Eneste gangene jeg savner det er på fylla og når jeg venter på kollektivtrafikk.
Vis hele sitatet...
Faen meg det dummeste jeg har lest, det er jo null problem å ta en uke uten når du har røyket som en dampveivals de tre foregående månedene? Røyk hver dag i en uke og ta deg en pause for alltid så kan du se om du synes det er like null stress, null abstinenser.
Selv bruker jeg ingen nikotinprodukter, men wow.. er det virkelig så lett som dette?
Er så utrolig glad at jeg ikke falt for "gruppepresset" på Ungdomsskolen og VGS. :P
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Røyking er sosialt. Røyker hver pause på skola, ikke fordi det er så godt, men fordi det er sosial å stå i "røykeskuret" å snakke dritt
Vis hele sitatet...
eldste argumentet i boka.
Selv ender det for det meste at jeg står ute å røyker alene.

Min metode for å slutte er enkel, legg pengene til røyk i et glass, så blir man motivert av å se hvor mye penger man har til andre ting, som f.eks seriebokser, pcdeler, spill og Spotify uten reklame.
c:

Om man røyker kun for den sosiale delen er det vel noe som skranter? Hva er i veien for å ta samtalene man har ute innendørs?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Min metode for å slutte er enkel, legg pengene til røyk i et glass, så blir man motivert av å se hvor mye penger man har til andre ting, som f.eks seriebokser, pcdeler, spill og Spotify uten reklame.
c:
Vis hele sitatet...
Eller ski.. eller.. joggesko, fotball, svømmeføtter...
Sitat av vdank Vis innlegg
Snuste i 5 år. Slutta for en uke siden. Det klør nå jævlig på armene. Har skrubbsår og er rød pga jeg har klødd meg. Skal nok klare dette. Spiser godteri eller tar meg en pils når suget er på det verste. Det er ikke så vanskelig å slutte som folk skal ha det til. Eller kanskje det er noen som er genetisk disponert til å bli skikkelig avhengig?
Vis hele sitatet...
Er ikke så ille for meg, men vet hvordan du har det. Snuser ikke så veldig mye, men digger den følelsen egentlig. Blirt skikkelig rastløs de gangene jeg ikke har, får så utrolig mye energi
Sitat av Atheos Vis innlegg
Dere tror det er abstinenser. Alt dere føler er psykisk, ingenting annet. Vil du at nikotin skal eie deg? Vil du at det skal være en hersker som kontrollerer DEG? Ikke trapp ned, ikke begynn med plaster å tyggis, det er bare tull. Du erstatter en onde med en annen og det er mye mer sannsynlig at du faller tilbake.

Gå inn for å slutte i hodet ditt, tenk over hva det virkelig er. Ikke tenk på hva folk sier til deg om at det er så fælt å slutte, ting blir kjedelig, du begynner å skjelve. Det er frykten for det ukjente, frykten for hvordan det er å vite hvordan det er uten som gjør at man fortsetter. Tobakksindustrien er en kynisk industri som vet nøyaktig hvordan de skal holde folk som slaver. Vil du være en slave til nikotin og gjøre andre mennesker rike, eller vil du være din egen herre?

Jeg har selv røyket i flere år, og var "avhengig". Men så gikk det opp for meg en dag hva det virkelig er. Og for meg da, var det ikke et spørsmål om jeg skulle slutte, jeg kastet to fulle pakker ut av vinduet på bilen og har ikke vært så fornøyd på lenge.
Vis hele sitatet...
Faktisk akkuratt sånn jeg slutta også, bare si at "Ikke faen at en eller annen rik dritt unge skal ha penga mina, jeg er sterk, jeg er ingens slave"

Se på røyken som en slags rival, som du skal "ødelegge" for i hodet ditt. det er nokk den mest effektive måten.

Ikke fått noe sug siden og er røykfri den dag i dag.
Sist endret av foxxravin; 24. desember 2011 kl. 23:35.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vil trekke opp denne tråden for å si at jeg droppet snusen (7 år fast - 1 boks om dagen) ved å bytte over til 4-5 røyk om dagen for så å gradvis trappe ned røykinga til 3, 2 og til slutt 1 om dagen. Null sug etter snusen (+ røyk) /nikotin lenger.

For meg funket dette langt bedre enn å kutte snusen på dagen...
Har snus'a i 6 år, før jeg ikke gadd mer. Måten jeg gjorde for å slutte, var like enkelt som genial. Jeg bestemte meg på dagen, og tok den siste prisen før jeg gikk og la meg. Neste morgen (lørdag) sto jeg opp, spiste mat, og suget begynte. Jeg tok på meg joggeskoene mine, og spurtet et stykke, og tilbake. Da jeg kom tilbake, var ikke suget der lengre. Suget kom selvfølgelig tilbake flere ganger om dagen, og det ble endel løping den helgen. Hver gang suget kom, så dro jeg ut og spurta. Etter denne helgen, prøvde jeg og å løpe annenhver gang suget begynte. Suget varer ikke evig. Dette hjalp meg med å slutte.