Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2189
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen andre som har blitt psykotisk på speed?
Isåfall, noen som vet om det er farlig om det skjer for ofte (liksom hver dag når du bruker)? Kan det gi langvarige problemer med psyken? Rusutløst psykose varer som regel ikke så lenge. Ikke i mitt tilfelle vertfall. Men kan man får skikkelig psykose og ikke komme ut av det/fortsatt ha det uten å innta mer over tid?
Har dere noen tanker eller erfaringer så fyr løs.
Anonym bruker
"Nummen Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rådet jeg har til deg, er bare å legge speeden på hylla. Beste som kommer ut av det er en heftig nedtur, værste er psyke fucked for life. Om du skal bruke, kjør på med mat og drikke og SOV SOV SOV hver jævla natt. ALLTID sov om natta. Er ikke kun psykosen i seg selv som er farlig med psykose, det er også det å våkne og forstå at man har trasha ryktet sitt hardt og gæli og all angsten det måtte gi, og hvis du finner ut at du har lyst til å slutte med det etter en innleggelse når du har virkelig gått bananas og alle har sett det, så er det ikke bare bare å finne driven, viljen og motivasjonen når livet bokstavelig talt ligger i grus rundt deg. Begynn å tren, mediter, les masse dritt, finn deg en hobby whatever. Du lever faktisk kun en gang så hvorfor i helvette gå den veien der. SERIØST mann, du lever KUN en gang.
Ja du kan få psykose selv om du slutter å ikke har tatt det på lang tid. Om det skjer ofte typ hver gang du bruker er det et ganske klart varselsflagg. Jeg hadde ikke trødd i meg noe mere pulver iallfall.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det kan absolutt gi langvarige problemer med psyken og du kan potensielt utløse schizo lidelse som er varig og følger deg livet ut, da må du bale med det livet resten av ditt liv, med medisiner som tåkelegger hodet ditt men som oftes blir nødvendige, men ting blir grått og trist. Det kan få veldig store konsekvenser for livet ditt om du opplever psykoser regelmessig, kortsiktig og ikke minst langsiktig.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Isåfall, noen som vet om det er farlig om det skjer for ofte (liksom hver dag når du bruker)?
Kan det gi langvarige problemer med psyken? Rusutløst psykose varer som regel ikke så lenge. Ikke i mitt tilfelle vertfall.
Men kan man får skikkelig psykose og ikke komme ut av det/fortsatt ha det uten å innta mer over tid?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke kvalifisert til å si det annet enn fra egen erfaring, men sånn generelt vil jeg si at du seriøst bør vurdere å slutte
hvis resultatet stadig er at du blir psykotisk.
Siden ubehandlede psykoser er ganske alvorlig er det viktig å ha klart for seg hva det er slik at man kan få hjelp hvis man trenger.
Å være litt forvirret etter tre-fire døgn våken er ikke nødvendigvis et tegn på at du er psykotisk og mest sannsynlig ikke.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Wow.. Glad for at jeg spurte! Visste ikke det kunne være/bli så alvorlig, veldig skummelt. Da er vel dette et sikkert tegn på at nå er det på tide å kutte ut denne speeden før det går helt gale. Men det som kanskje er litt sykt er at selvom jeg nå vet hvor alvorlige konsekvensene er osv, så klarer jeg ikke tanken på å slutte.
Noen som har tips mot å bli kvitt avhengigheten? Klare å la være å falle for fristelsen? Det å vite hvor farlig og skadelig dette er, å man allerede er på vei - burde jo egentlig være mer en nok til å klare å gi seg nå. Skumle fakta dere kom med
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Wow.. Glad for at jeg spurte! Visste ikke det kunne være/bli så alvorlig, veldig skummelt. Da er vel dette et sikkert tegn på at nå er det på tide å kutte ut denne speeden før det går helt gale. Men det som kanskje er litt sykt er at selvom jeg nå vet hvor alvorlige konsekvensene er osv, så klarer jeg ikke tanken på å slutte.
Noen som har tips mot å bli kvitt avhengigheten? Klare å la være å falle for fristelsen? Det å vite hvor farlig og skadelig dette er, å man allerede er på vei - burde jo egentlig være mer en nok til å klare å gi seg nå. Skumle fakta dere kom med
Vis hele sitatet...
Hvordan "speeder" du? Psykose av amfetaminpreparater virker det som kommer fra overdrevent bruk der man går våken i mange døgn og får dårlig med næring. Ingen jeg vet av har fått psykose av amf når de har brukt det mer som "medisin" der de sover å spiser som normalt kontra det å kjøre kroppen knallhardt på siste giret om du skjønner?
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jo mer du havner i psykose jo oftere vil det skje og da er risiko for irreversibel skade høy. I værstefall får du utløst schizofreni og lander aldri igjen.. Har desverre sett det skje med kjente og kjære som har brukt for mye pulver
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvordan "speeder" du? Psykose av amfetaminpreparater virker det som kommer fra overdrevent bruk der man går våken i mange døgn og får dårlig med næring. Ingen jeg vet av har fått psykose av amf når de har brukt det mer som "medisin" der de sover å spiser som normalt kontra det å kjøre kroppen knallhardt på siste giret om du skjønner?
Vis hele sitatet...

Jeg speeder for mye hver dag å natt. Våken i opp til 5-6 døgn om gangen. Får ikke i meg noe slags mat osv. Blitt fortalt av legene at jeg har fått rusutløst psykose pga hvordan jeg holder på nå. Vet at det ikke er normalt eller på noen måte bra det jeg holder på med, men sliter sånn, å er så vanskelig å slutte.
Du burde få hjelp snarest helst igår kanskje. 5-6 døgn om gangen er veldig lenge våken.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Du burde få hjelp snarest helst igår kanskje. 5-6 døgn om gangen er veldig lenge våken.
Vis hele sitatet...
Ja, er nok kanskje på tide nå.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, er nok kanskje på tide nå.
Vis hele sitatet...
Amfetamin avhengigheten og hvor sterk den er varier selvfølgelig fra person til person og situasjon osv. Men det er fullt overkommelig abstinesmessig, stopp med en gang og start med et lite lett måltid med vann, ikke for stort om du ikke har spist på 5 dager og generelt lite over tid og er veldig tynn. Det vil bli en ganske hard prosess i ditt tilfelle å komme tilbake, det tar kanskje 2 uker før du føler deg mere normal, men med rett næring og viljestyrke klarer du det. Men har du ikke lyst innerst inne går det dessverre ikke, men når du er klar vet du værtfall litt om hva som kan være lurt og gjøre, utenom innleggelse da som siste utvei.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg speeder for mye hver dag å natt. Våken i opp til 5-6 døgn om gangen. Får ikke i meg noe slags mat osv. Blitt fortalt av legene at jeg har fått rusutløst psykose pga hvordan jeg holder på nå. Vet at det ikke er normalt eller på noen måte bra det jeg holder på med, men sliter sånn, å er så vanskelig å slutte.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke tenke på at du skal slutte, ta en dag om gangen. Når du står opp sier du til deg selv eller bestemmer deg for at idag/den dagen skal du ikke ruse deg. Så gjør du det samme neste dag osv, plutselig så har det gått en stund og ting blir lettere etterhvert. Veldig mange som er rusavhengig bruker denne metoden for å holde seg rusfri.

Å tenke at man aldri skal ruse seg igjen kan bli for mye å ta over seg, og for stort til å klare.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du bør absolutt slutte eller redusere kraftig på speeden ja.

Jeg kjenner mange og har selv vært innom psykose på speed og i mange tilfeller henger mye av symptomene igjen etter at man evt slutter, gjerne i lang tid, spesielt da der å være paranoid.

Jeg har selv vært borti et tilfelle via jobb der denne personen har misbrukt amfetamin i lang tid og havnet i rusutløst psykose gang på gang, til slutt var denne personen psykotisk uansett om den var påvirket eller ikke, det endte med at hen fikk en paranoid schizofren diagnose og er veldig syk. Har skadet seg selv kraftig som følge av paranoide vrangforestillinger og er nå innlagt på andre året.

Så ja, det er en god sjanse for at dette blir permanent viss du ikke tar det på alvor
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helsepersonell her. For hver psykose du får vil din bevissthet vike mer og mer fra din normale grunnbevissthet. Til slutt havner du i kommunal bolig med hjemmesykepleier som kommer innom hver dag med medisin, mens du loker rundt i din psykotiske verden. Du vil også bli godt kjent på din lokale akuttavdeling for psykiatri resten av din tid. Intet hjem, intet venner, intet liv. Ingen vei tilbake derfra.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Fortsett som du gjør så kommer du sannsynligvis møte veggen hardt nok til at du burde få en sterk indikasjon om å gi deg. Hvis du har noe annet å leve for og bryr deg om å bevare din psykiske helse. Og søvn osv. Trenger ikke så mye å leve for bare litt så er det bedre enn det kjøret du driver med nå og forhåpentligvis ser du lyset før du får fremgangen din forsinka av for mange psykoser.
Var ganske nøyaktig der du er i et års tid før en siste psykose satte skrekken i meg og jeg hoppa av på dagen, sammen med en håndfull andre som fikk skrekken etter noen år ettersom bivirkningene ble mer problematiske enn moroa effektene gav. De fleste kom seg uskada ut og gikk videre i livet. Når det skal være sagt så var vi jævlig dårlige til å være speedfreaks litt som deg. Ingen downers, ikke no vett på å tvinge i seg mat, bare weeee i tre fire seks dager før man plutselig ikke skjønte hvorfor man besvimte av å reise seg opp, hadde vondt i alle ledda av å sitte stille og hvorfor man begynte å bli vanvittig paranoid og nedfor.

Jeg Har ikke så mange råd om hvordan du skal få bremsa suget. Eneste løsninga jeg kan er når du må smelle hodet såpass hardt i veggen at du blir påminnet hvor jævlig nedturen og formen blir. Så du reagerer med avsky når sakene kommer frem frem frem på bordet. Kanskje bytte vennegjeng en stund hvis alle driver med speed hvis du det frister for mye å være rundt det.
Sist endret av Bothrops; 31. juli 2022 kl. 14:39.