Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 11071
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du fornøyd med livet ditt, hvorfor? Hvorfor ikke? Hva kan du endre på? Har evt valg ført deg til et godt sted livet, eller motsatt? Spesielt dette med rusbruk. Hvorfor sluttet du evt? Hva er et godt lib for deg? Eller hvorfor begynne? Bare interresant å høre andre sine synspunkt.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er utrolig fornøyd med livet mitt nå og jævlig stolt over hva jeg har oppnådd.
Jeg var skikkelig ute å kjørte når jeg var 18 år til jeg var 19, helst piller, knips og fart men holdt på å gå skikkelig galt. Men endret meg etter jeg plutselig våkna etter 1,5 måned uten å huske en dritt. Holdt på å miste jobben, skole røyk nesten, «alle» visste hva jeg hadde gjort. Skjerpa meg intens og kjøpte meg hund, fullførte VGS med 4,8 i snitt og har akkurat fullført en bachelorgrad i vernepleie.
Har tatt meg noen turer i ny og ne og kost meg litt, men ansvarlig og på en forsiktig måte, jeg kjenner mine grenser.

Har kjøpt leilighet. Jeg driver med hund og trener seriøst i en sport og konkurrerer. Det er en livsstil for meg. Jeg har en helt sinnsykt bra jobb som jeg elsker! Et godt liv for meg er å tjene godt nok til at man kan kose seg og klare seg godt, ha gode folk rundt seg og finne en hobby man brenner for. Jeg tror aldri jeg vil ha barn egentlig, og gjør meg egentlig ikke noe å fortsette å være singel gjennom 20-årene og bare nyte livet og «friheten» med å kunne gjøre hva jeg vil og samtidig leve et lovlydig, bra liv og selv om jeg vil kose meg litt illegalt til tider.

Helt ærlig. Hadde faktisk aldri trodd at jeg skulle være her jeg er den dag i dag. Men herregud så deilig å føle det sånn, det unner jeg alle i verden. Går mye turer og er mye ute og det tror jeg også betyr mye. Norge har en nydelig natur.

- kvinne 24
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er ikke helt fornøyd med livet men jobber for å komme dit jeg drømmer om. Dvs et sted med god psykisk og fysisk helse uten negative folk og belastninger.
Å slutte å ruse meg var en awakening og jeg kjefter fortsatt på meg selv for alle åra av livet jeg kasta bort på å være stoner! Først etter jeg slutta begynte jeg å kjenne meg levende igjen og kom ut av depresjon jeg hadde vært i i årevis
Jo eldre jeg blir jo mer innser jeg at det viktigste er et godt mindset


Jobb må jeg ha, og jo mer man gjør for å opprettholde for eksempel et godt arbeidsmiljø så letter det veldig på en fysisk tung og krevende jobb for eks.

Kom inn i et yrke som jeg etter å testet noen få uker på vgs som jeg ALDRI skulle gjøre. Men klarte å bli lurt inn i. Det som er utrolig morsomt er at jeg starter nå snart mitt 7 år i det firmaet og storkoser meg. Gruer meg til helga faktisk

Men et godt liv er et begrep som er så veldig bredt. Hva du syns er et godt liv og hva sidemannen mener er et godt liv kan være motsatt.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet ikke hva et godt liv er annet enn at det må være motsatt av det jeg har.
Alt det som gir meg mening i livet kan kun kjøpes med tid, og mengden penger som trengs har blitt så liten del av totalen at jeg ikke lenger behøver å fokusere på det.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Misfornøyd med livet er jeg, har blitt endel hjerneskada av traumatiske hendelser å nå eneste gangen jeg kjenner kjærlighet å føleser for mennesker er når jeg har påfylt mitt nevrotransmitiske behov for stimmulanter. kommer med en stor bivirkning, empatien min for tidligere handlinger å all fysiske å økonomiske smerten jeg har påført andre skjerer i mitt hjerte. Hvertfall når jeg fortsetter gjøre ting jeg vet er moralskt feil. Itilleg til dette har jeg mistet relasjoner til folkene jeg brukte bry meg om fordi jeg ruste meg ekstremt hardt en periode. Lever vær dag som det var den siste, finnes litte frykt i meg fordi jeg verdisetter livet mitt lik null. Veldig angstdempende egentlig, å sende en risky text til en frøken jeg har i sikte har aldri vært lettere. Lage nye relasjoner samt prøve reparere andre er blitt sykt lett fordi det ikke betyr noe vis jeg ikke er velykket, men skal sies jeg har ingen ting verdt dø for helt enda, har heller ingenting verdt leve for. Så scroller egentlig bare gjennom livet til enten jeg får nok jævlige ting til ikke gjøre livet verdt leve, eller motsatt at jeg får nok gode ting i livet mitt til å ikke ha døden i bakhodet som en plan b
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det gode liv? Noe langt annet enn det jeg lever idag.

Positivt innhold, meningsfylte dager der en er noe for andre og andre er der for meg. Et nettverk. En jobb og gode kolleger der en løfter hverandre og ikke forsøker motarbeide andre, eller skape drama. God nok økonomi til ferier og høytider uten høye skuldre og å måtte snu hvert kronestykke. Anledning til spontanitet, feks å si ja til quizz pils på pub om en blir invitert uten at det skaper jordskjelv på konto. Og sist det gode liv er vel et liv der psykisk helse ikke dikterer dagsorden og setter begrensninger.

Er det mulig å komme dit? Jeg trenger ikke kostbar bolig, dyr bil eller luksusferie. Jeg ville følt meg privilegert i et hustelt på en campingplass om jeg hadde klart to uker uten meg og mitt. Idag er slikt bare en fjern drøm og knapt nok det. For det er ikke slik livet er. På langt nær.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Akkuratt nå hater jeg det. (Buhu, stakkars meg!) Akkuratt nå, hva er det jeg sier. Som regel alltid vært kjipt. Blablabla surmuling..
Anonym bruker
"Sprudlende Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I forhold til andre har vi vel alle et godt liv her i Norge. Samtidig, er det definitivt noen episoder i livet jeg ønsker var annerledes. Vet at mange ikke angrer, og at å angre bare er destruktivt, men det er definitivt noen ting i livet jeg skulle ønske jeg aldri faen gjorde. Jeg må leve med konsekvenser av dette sikkert resten av livet eller lengre fremtid ettersom jeg stadig tenker på dette selv om det er eldre hendelser...

Hvis jeg skulle gitt noen råd i livet:
1. Studer, med mindre du er veldig praktisk henlagt å liker og drive med det.
2. Virkelig tenk over beslutningene du tar i livet. Små ting kan skape store problemer i flere år...
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I forhold til andre har vi vel alle et godt liv her i Norge.?
Vis hele sitatet...
Nei! At noen har andre har det kjipt eller kjipere (er det kvantifiserbart?) betyr ikke at alle i Norge har det bra eller at det er selvforskyldt for de som har et drittliv. Det er folk som har forsaket, jobbet hardt, studert, og tatt de riktige valgene som likevel kan ende i et drittliv. Og det er folk som har det kjipt der andre tenker det er selvforskyldt eller feil veivalg. Det kan hende, men det trenger ikke stemme. Vi vet ikke alt om alle. Det kan hende en du tenker har gjort feil valg ikke hadde andre valg pga omstendigheter, gammal dritt osv.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I forhold til andre har vi vel alle et godt liv her i Norge. Samtidig, er det definitivt noen episoder i livet jeg ønsker var annerledes. Vet at mange ikke angrer, og at å angre bare er destruktivt, men det er definitivt noen ting i livet jeg skulle ønske jeg aldri faen gjorde. Jeg må leve med konsekvenser av dette sikkert resten av livet eller lengre fremtid ettersom jeg stadig tenker på dette selv om det er eldre hendelser...

Hvis jeg skulle gitt noen råd i livet:
1. Studer, med mindre du er veldig praktisk henlagt å liker og drive med det.
2. Virkelig tenk over beslutningene du tar i livet. Små ting kan skape store problemer i flere år...
Vis hele sitatet...
I endel fattigere land tror jeg de kanskje har mindre av angst osv? Der handler det kun om å overleve i værste fall og da blir det nesten en livsstil. Her i Norge har vi angst for om folk kommer for nære eller er redd for å si noe feil mens andre land er folk redd for å ikke ha mat på bordet eller anna faenskap.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Synes livet er greit forsåvidt. Mye man kan angre på men. Fjernet unødvendigheter i livet og har det fint alene.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av JackLondon Vis innlegg
Alt det som gir meg mening i livet kan kun kjøpes med tid, og mengden penger som trengs har blitt så liten del av totalen at jeg ikke lenger behøver å fokusere på det.
Vis hele sitatet...
Fint svart. Sannhet i det.
Anonym bruker
"Gul Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tenker at hvordan vi har det alltid vil svinge. Levde med rus og bodde på sofaer i flere år. Nå har jeg barn, et trygt hjem, førerkort, stabil økonomi og alt jeg trenger. Og jeg har det bra ja. Men det var dager fra "det forrige livet" hvor jeg kanskje hadde det enda bedre. Mer spennende. Være fjern, ha lættis og friheten av å ikke måtte ta vare på noen andre enn seg selv. MEN. Det var også mange mange flere kjipe dager, med noia, politi, dårlige venner, lite penger, stjeling, kanskje ikke et sted å sove osv osv. Har det mye bedre nå selvsagt. Men det vil alltid svinge, og man må være bevisst på hva man velger å legge fokuset sitt på. Det positive eller det negative. Det vil alltid være begge deler. Kanskje reflekterer man for sjeldent over sånne ting. Fin tråd.
Ett godt liv har jeg gitt opp, slutta med rus osv og noe ble bedre men men. Nå om dagene handler det bare om å få tia til å gå, det meste av interesser er borte iallfall.
Anonym bruker
"Gul Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ett godt liv har jeg gitt opp, slutta med rus osv og noe ble bedre men men. Nå om dagene handler det bare om å få tia til å gå, det meste av interesser er borte iallfall.
Vis hele sitatet...
hvor lenge har du vært rusfri?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hvor lenge har du vært rusfri?
Vis hele sitatet...
ca midten av 2016. Jeg drikker fortsatt og har noe benzo på resept men det er sjeldent jeg tar medisin eller drikker sånn sett. Så ikke 100% rusfri, men vil tro kanskje at jeg ruser meg nesten mindre enn ola nordmann.
Anonym bruker
"Gul Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
ca midten av 2016. Jeg drikker fortsatt og har noe benzo på resept men det er sjeldent jeg tar medisin eller drikker sånn sett. Så ikke 100% rusfri, men vil tro kanskje at jeg ruser meg nesten mindre enn ola nordmann.
Vis hele sitatet...
Få noe å fylle dagene med. Dating, jobb, hobby, skole, kunst, musikk, sosialiser deg, what ever.. livet blir kjedelig når man bare prøver å få dagene til å gå
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Få noe å fylle dagene med. Dating, jobb, hobby, skole, kunst, musikk, sosialiser deg, what ever.. livet blir kjedelig når man bare prøver å få dagene til å gå
Vis hele sitatet...
Hadde jobb fram til litt siden men slutta å fungere, trener også 4 ganger i uka og kommer meg endel ut fordi men har ikke noe glede av det lenger.
Et godt liv?
Vil tro økonomisk frihet og god helse er en slags start på et godt liv...
Vel etter ett liv med traumer og det konstante jaget i kroppen som følger med så vil jeg si at det å ha en OK dag, sånn helt uten å føle jaget hvor det er mulig å slappe av med fint vær eller en god film, eller kanskje til og med venner - det er mitt mål for ett godt liv. Det økonomiske har jeg heldigvis noe på stell, og en bolig som er nedbetalt så jeg slipper de helt store utgiftene - men jaget, det er der - og faktisk i en så stor grad at jeg ofte overveier om dette livet er verdt det.

Og før noen sier at du må skaffe deg hjelp - det har jeg prøvd på i 20 år, og det er nok mye vanskeligere enn du tror.
Sist endret av tasmus82; 13. juli 2022 kl. 18:36.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Et godt liv?
Vil tro økonomisk frihet og god helse er en slags start på et godt liv...
Vis hele sitatet...
Jeg kan avkrefte dette, men som du sier kan det gi bedre forutsetninger.
Et godt liv, er et liv der du er fornøyd med måten du lever på. Din sosiale omkrets, arbeidet du driver og hobbiene du har på si. Økonomi har egentlig lite med dette å gjøre etter min mening.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Et godt liv, er et liv der du er fornøyd med måten du lever på. Din sosiale omkrets, arbeidet du driver og hobbiene du har på si. Økonomi har egentlig lite med dette å gjøre etter min mening.
Vis hele sitatet...
Økonomi har faktisk nesten alt å si helt opp til et nivå der du har råd til et verdig liv, der du er fornøyd med stedet du bor, kan betale regninger, betale for småting du trenger i et moderne samfunn. Som nok klær til at du ikke skammer deg fordi du bruker samme jævla bukse og t-skjorte 5 dager i uka.
Tør ikke sjekke post fordi da blir de 19 forskjellige inkassobrevene du VET er der, ekte.

Utrolig at folk ikke ser forskjellen på "penger betyr ingenting" og "penger betyr mye mindre enn mange andre ting, for livskvalitet, hvis du har kommet til et nivå der du ikke bekymrer og skammer deg for økonomien din døgnet rundt"

Økonomisk stress er ekte. Og det er ikke sunt eller godt å kjenne på.
Men om du jobber 100% eller tilnærmet det har du gjerne mye mer mening i livet og bedre økonomi, og begge de tingene er uten tvil signifikant for et godt liv.

Hater du jobben din er det mulig å bytte til en dårligere betalt jobb som gir deg totalt mer tilfredshet. Så lenge du fortsatt kan opprettholde en viss livsstil.

Når du har kommet over den kneika kan du fokusere på andre ting som er viktig som god helse/trening, ditt sosiale liv etc.
Sist endret av krystallkongen; 13. juli 2022 kl. 21:22.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
*visdomsord*
Vis hele sitatet...
Det er veldig sant det du skriver. Er du på bånn og har stadige pengesorger da påvirker det også det sosiale. Er det knapt blir selv en kinotur umulig. Eller en bytur, ut å spise, stikke på trening på gymmen osv. Alt det vi tar for gitt i en hverdag der vi er over den økonomiske monster motbakken blir ønskedrømmer for de som har det tyngst økonomisk. Problemet for en hel del av de svakeste er jo at de ikke kan ta aktive grep for å få bedre råd. De har ingen bufferkonto, ingen bil de kan selge eller verdipapirer de kan cashe inn. De kan ofte ikke engang ta dobbeltvakter fordi de kanskje ikke har fysisk eller psykisk helse til jobb.

Ikke kan de senke utgiftene, og ikke kan de øke inntektene.

Alle disse "sparetipsene" økonomer elsker å dele i trange tider de er jo skrevet i fra økonomens referansepunkt. Der de har ressurser til å faktisk installere balansert ventilasjon med varmegjennvinning, skaffe solceller eller leie ut en etasje i boligen. Eller tips om matpakke, de fattigste har sikkert ikke spist lunch ute de siste årene.

De som leier bolig til overpris i en nedslitt bygård har kanskje ikke engang anledning til å finne noe annet fordi de ikke har råd til flyttebil/byrå.

Ikke trenger de sparetips heller, for de har strammet inn der det er mulig og litt til for lenge siden. Og likevel går det ikke rundt, 3 kr kw/t.
Sist endret av _abc_; 13. juli 2022 kl. 22:34.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Økonomi har faktisk nesten alt å si helt opp til et nivå der du har råd til et verdig liv, der du er fornøyd med stedet du bor, kan betale regninger, betale for småting du trenger i et moderne samfunn. Som nok klær til at du ikke skammer deg fordi du bruker samme jævla bukse og t-skjorte 5 dager i uka.
Tør ikke sjekke post fordi da blir de 19 forskjellige inkassobrevene du VET er der, ekte.

Utrolig at folk ikke ser forskjellen på "penger betyr ingenting" og "penger betyr mye mindre enn mange andre ting, for livskvalitet, hvis du har kommet til et nivå der du ikke bekymrer og skammer deg for økonomien din døgnet rundt"

Økonomisk stress er ekte. Og det er ikke sunt eller godt å kjenne på.
Men om du jobber 100% eller tilnærmet det har du gjerne mye mer mening i livet og bedre økonomi, og begge de tingene er uten tvil signifikant for et godt liv.

Hater du jobben din er det mulig å bytte til en dårligere betalt jobb som gir deg totalt mer tilfredshet. Så lenge du fortsatt kan opprettholde en viss livsstil.

Når du har kommet over den kneika kan du fokusere på andre ting som er viktig som god helse/trening, ditt sosiale liv etc.
Vis hele sitatet...
Jeg med tidvis lav utbetaling, klarte meg veldig godt utifra det sosiale, treningen og det jeg ønsket å bruke min fritid på. Men ja, hvis det ikke er nok hjelper nok utbetalingen på.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er veldig sant det du skriver. Er du på bånn og har stadige pengesorger da påvirker det også det sosiale. Er det knapt blir selv en kinotur umulig. Eller en bytur, ut å spise, stikke på trening på gymmen osv. Alt det vi tar for gitt i en hverdag der vi er over den økonomiske monster motbakken blir ønskedrømmer for de som har det tyngst økonomisk. Problemet for en hel del av de svakeste er jo at de ikke kan ta aktive grep for å få bedre råd. De har ingen bufferkonto, ingen bil de kan selge eller verdipapirer de kan cashe inn. De kan ofte ikke engang ta dobbeltvakter fordi de kanskje ikke har fysisk eller psykisk helse til jobb.

Ikke kan de senke utgiftene, og ikke kan de øke inntektene.

Alle disse "sparetipsene" økonomer elsker å dele i trange tider de er jo skrevet i fra økonomens referansepunkt. Der de har ressurser til å faktisk installere balansert ventilasjon med varmegjennvinning, skaffe solceller eller leie ut en etasje i boligen. Eller tips om matpakke, de fattigste har sikkert ikke spist lunch ute de siste årene.

De som leier bolig til overpris i en nedslitt bygård har kanskje ikke engang anledning til å finne noe annet fordi de ikke har råd til flyttebil/byrå.

Ikke trenger de sparetips heller, for de har strammet inn der det er mulig og litt til for lenge siden. Og likevel går det ikke rundt, 3 kr kw/t.
Vis hele sitatet...
Nettopp, takk for at du bygger på det jeg skrev.

Med for dårlig økonomi er det mange ting man som bedre stilt tar for gitt, som rett og slett ikke er mulig. For eksempel fordi man må velge bort sosiale aktiviteter som fort koster litt, da pengene må gå til essensielle ting. Og selv om man bruker pengene fornuftig er det i et dyrt land som dette fort gjort å allikevel gå i minus. Så man er i en tapende kamp mot tiden og utgifter.
Og har man havnet i en vanskelig økonomisk situasjon er det jævla vanskelig å komme seg opp av hullet hvis man ikke har familie, venner osv. Ikke noe sosialt sikkerhetsnett. Igjen, noe mange tar for gitt.
Ja, man har NAV, uføretrygd og AAP, men tro meg - det er ikke så lett som at "man får penger kastet etter seg, koser seg, later seg og er høy i hatten" som mange tror. Man føler seg som dritt under skoen på samfunnet.

Heldigvis er det krystallklart for meg hvor heldig jeg er som i dag har kommet meg dit at jeg har et verdig liv med jobb, helt okay økonomi, høyt aktivitetsnivå, god helse, venner og kontakt med familie.

For sånn har det ikke alltid vært, og ja det var selvforskyldt.
Men når man først får viljen til å endre situasjonen sin betyr ikke det at evnen kommer for fullt samtidig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...g-inkassosaker

"600.000 husholdninger sårbare
Forbrukerforskerne i SIFO sine undersøkelser viser at på vei ut av pandemien har 7,5 prosent eller rundt 184.000 husholdninger økonomiske problemer. 17,5 prosent – rundt 400.000 husholdninger – klarer seg, men er økonomisk sårbare."


Fortell disse hundretusener av medborgerne våre at penger ikke betyr noe for et godt liv.

"Det betyr at rundt 600.000 husholdninger i Norge gjerne lever fra måned til måned økonomisk. De var økonomisk sårbare fra før. Da er de gjerne enda mer økonomisk sårbare for prisøkning og renteøkning fremover. De er gjerne uten en økonomisk buffer. De er i faresonen"

Pfft, slutt å sutre og stresse - bare husk at penger er ikke viktig for et OK liv *tommel opp*
Og ungene deres? Se lyst på det - de er så unge at de ikke bryr seg om penger.
Og se lyst på det - de er hvertfall ikke alene om å være de eneste som ikke har råd til å være med på klassetur lenger! Så det er ikke like flaut *tommel opp*
#FattigdomIFellesskap
#ThoughtsAndPrayers
Lykke til!
Sist endret av krystallkongen; 14. juli 2022 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fornøyd med livet mitt nå ettersom jeg har fått noe å fylle dagene som er jobb og stortrives og er ikke deppa som jeg var når jeg satt hjemme hver dag å var stoner uten noe å gjøre. Nå jobber jeg med å få kjørt opp å være clean en periode og få det mentale på stell ��
Jeg er fornøyd med livet har barn som er hos meg 2-4 dager i uken. ellers er jeg for det meste alene siden jeg har kuttet ut (rus venner)
Hadde ønsket jeg hadde funnet noen likesinnenet å dele hverdagen med. Men vs mitt tidligere liv er det veldig bra.
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Jeg med tidvis lav utbetaling, klarte meg veldig godt utifra det sosiale, treningen og det jeg ønsket å bruke min fritid på. Men ja, hvis det ikke er nok hjelper nok utbetalingen på.
Vis hele sitatet...
Et av problemene med kronisk dårlig råd eller fattigdom er jo det sosiale. For mange fattige er det jo slik at etter en stund der en alltid blir nødt til å svare nei på forespørsler om sosiale aktivitet pga økonomi så blir det til at folk raskt finner ut at isolasjon gjør det mindre skamfullt å ha trang økonomi eller leve som fattig. Fordi det koster enormt og alltid måtte si nei. Og det er jo og slik at venner ofte da vil argumentere, noen kanskje også "hjelpe" feks ved å tilby lån. De kan jo ikke vite at en ikke kan akseptere lånet fordi fattigdommen er permanent og en ikke klarer betale det tilbake og derfor sier nei også til det. I venners øyne har en ikke bare dårlig råd, en er også blitt en kjip kranglefant som ikke er noe løsningsorientert. For den fattige vil slikt raskt gjøre at isolasjon blir en mindre belastning enn å alltid si nei. Og fattige er jo ikke nødvendigvis barnløse enslige, noen har jo ett eller flere barn. Og da blir også barna før eller siden kjenne til skammen rundt fattigdom.

Folk med inntekt over det absolutte minimum kan nok føle at de har dårlig råd de også, når strømmen skal betales eller om da tapte en budrunde på ny bolig. Dårlig råd kan alle kjenne på, rundt høytider og ferier osv. Dårlig råd er likevel ikke fattigdom. Fattigdom er ekstremt vanskelig. For ofte kan ikke de fattige gjøre noe hverken med utgiftspostene eller inntektssiden. Da blir fattigdom en varig greie.

Og antall fattige i Norge vokser. Og prisgaloppen gjør at antallet fattige vokser raskere.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Økonomi har faktisk nesten alt å si helt opp til et nivå der du har råd til et verdig liv, der du er fornøyd med stedet du bor, kan betale regninger, betale for småting du trenger i et moderne samfunn. Som nok klær til at du ikke skammer deg fordi du bruker samme jævla bukse og t-skjorte 5 dager i uka.
Tør ikke sjekke post fordi da blir de 19 forskjellige inkassobrevene du VET er der, ekte.

Utrolig at folk ikke ser forskjellen på "penger betyr ingenting" og "penger betyr mye mindre enn mange andre ting, for livskvalitet, hvis du har kommet til et nivå der du ikke bekymrer og skammer deg for økonomien din døgnet rundt"

Økonomisk stress er ekte. Og det er ikke sunt eller godt å kjenne på.
Men om du jobber 100% eller tilnærmet det har du gjerne mye mer mening i livet og bedre økonomi, og begge de tingene er uten tvil signifikant for et godt liv.

Hater du jobben din er det mulig å bytte til en dårligere betalt jobb som gir deg totalt mer tilfredshet. Så lenge du fortsatt kan opprettholde en viss livsstil.

Når du har kommet over den kneika kan du fokusere på andre ting som er viktig som god helse/trening, ditt sosiale liv etc.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært mye blakk hele livet men hadde noen år jeg tjente godt. Penger betyr lite for meg, å hatt ei lita hytte uten strøm å vann kunne jeg vært fornøyd med. Vi lever i luksus idag med myyye mer enn vi trenger. Jeg er 30 år og bruker klær som er nesten 15 år gammel og bryr meg pent lite om det.. og kan bruke samme joggebukse i flere uker.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Penger til å leve, god helse, godt selskap, følelse av oppgave, progresjon og gjennomførelse. Oppfylte drømmer og lengsler
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei. Har troen på en bedre fremtid, men nå er det tungt. Lever lønning til lønning og jobber to jobber for å få det til å gå rundt. Mistet dama og føler meg som en ensom taper. Er 30 så føler nok litt på det å være ensom i en tid hvor alle bekjente bor langt unna og har fått seg barn og giftemål. Trodde jeg skulle være der om noen år, men det gikk dårlig. Har rusproblematikk som gjør at jeg lengter etter å bare kjøre på og gi faen, men er nykter og bruker mye tid på trening og sunt kosthold sånn det er nå. Skulle ønske hun så det og hadde troen på meg, men nå er det me myself and I.
Et godt liv er et liv født i rikdom der du får alt servert på et sølvfat som f.eks. Gustav Magnar Witzøe. Dør av misunnelse. Vil aldri noen gang kunne måle opp til han der nei...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Et godt liv er et liv født i rikdom der du får alt servert på et sølvfat som f.eks. Gustav Magnar Witzøe. Dør av misunnelse. Vil aldri noen gang kunne måle opp til han der nei...
Vis hele sitatet...
Jeg har fått med meg at du egentlig ikke mener ett ord av det skriver og at det kun er tull eller ment for å provosere, men
hvordan kommer du opp med alt opplegget ditt?
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Et godt liv er et liv født i rikdom der du får alt servert på et sølvfat som f.eks. Gustav Magnar Witzøe. Dør av misunnelse. Vil aldri noen gang kunne måle opp til han der nei...
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg ikke denne mannen personlig, men har vokst opp få kilometer unna der han vokste opp - og jeg har faktisk vært innom det firmaet der og hilst på faren når de hentet meg inn i forhold til IT-problemer. Som jeg har forstått det så er det snakk om veldig hyggelige og jordnære mennesker, selv om de riktignok kan være harde forretningsmenn.

Selv finnes jeg ikke misunnelig, for disse menneskene jobber nok vesentlig hardere enn jeg gjør, samt at alt de gjør blir fulgt med - og noen få mistag så kan det ha enorme konsekvenser, selv om jeg vil tro at de selv er trygge i sine valg.
Treng itj nå plateselskap, treng itj å signer nå kontrakt
Treng itj nå telefonselgera som ringe mæ konstant
Æ treng itj sprøyta kjemiske stoffa på grønnsakan
Æ treng itj å hør den kirkeklokka på søndagan
Treng itj folk her som kontrollere andre
Treng itj folk som konkurrere og vil dominer en andel
Treng itj all dæm psykopatan her som styre kloden
Treng itj å vær så veldig opptatt av den dyre moten
Treng itj nå klæs trenda, treng itj nå lån
Eller kanskje æ gjør det, men dæm treng itj å hæv renta
Det blir sikkert sånn her så leng æ må lev
Æ skulla ønska at vi ikke trengt et pengesystem
Men, snakke om sola, æ treng itj så lav inntekt
Eller jobbintervjua der dæm ser mæ som et svakt insekt
Treng itj rappera som trur dæm e hard
Treng itj å må lev med masse spørsmål uten nå svar
Treng itj, men æ si det likevel
For det e så my skjit vi itj treng
Så æ tar å vise det frem
Te aill dæm som ikke like å tenk
Treng itj å rop eller skrik, æ treng itj å bråke med folk
Treng itj nå blodige kriga, treng itj nå våpen å hold
Treng itj nå sinte tanka, æ treng itj å håp på nå vold
Treng itj nå ego som e best eller å slå nå rekord
Treng itj nå internett forum der det sitt smålige troll
Treng itj en dritt jobb der æ sitt fast eller står I betong
Treng itj nå fingra I fatet mitt eller loven si hånd
Treng itj nå dømmende øya som gir en hånende dom
Eller sovende som trudd dæm va våken, men overvåkes
Treng itj å bindes, tvinnes, treng itj tråd eller bånd
Treng itj nå tv reklame, treng itj å sjå på nå sånnt
Eller å lev som en slave som e innlåst I en borg
Treng itj nå mer drittvær, treng itj å ordne nå storm
Treng itj å spis masse junk, treng it dårliger form
Treng itj betal I dyre domma masse tåpelig toll
Eller droppe kvasse rim når det går over din knoll
Treng itj - skitten politiker som liksom ska snakk for mæ
Treng itj - at dæm ska pass på, men e aldri på vakt for mæ
Treng itj - aill den skjiten som dæm prøve å prakk på mæ
Treng itj - at dæm gjør mæ sjuk så æ kan si takk for mæ
Treng itj aspartam og sukker - vi blir syk av å nyt det
Treng itj nå folk som går bak ryggen min og lyg mæ I trynet
Treng itj å gamble bort aill pengan min æ vinn itj nå læll
Treng itj nå rapper som står å rappe om ting han itj treng
Treng it nå byrda, treng itj bær på fler, jo, det e sånn vi lære mer
Treng itj forstyrrelsa- la mæ vær I fred
Treng itj å spilles som sjakkbrikka eller bindes av taktikka
Si mæ ser itj nånn ka som skjer lenger, finnes itj vaktbikkja?
For om maskineriet våkne blir dritten slått I svime
Treng itj et totalitært samfunn som nitten åtti fire
Treng itj vitenskapsfolk som vil push en agenda
For å få støtte, treng itj å lev selv om æ puste her enda
Treng itj religiøse ledera som diktere alt ka vi ska tru
Treng itj å omvendes æ står her alltid klar te å snu
Vi treng itj mer overvåking og datadirektiv
Men det æ treng e alt det som æ klart og la min vilje i.

Alt e en skole, så æ går rundt å bær ei væske
Som e fylt opp med sand for æ ska lær ei lækse
Tar det opp på glatt føre der æ strør sparsomt
Og vil itj gå I samme fella så æ trør varsomt
E født alein og æ vingle I et evig drama
Før æ dør alein- det kan ingen ta det ifra mæ
Mitt eget ego- en fake, en "venn" æ e vant te
Bygd mæ en rustning som Reich, fortrængt det langt ned
Selvmedlidenhet, æ mått steng av den tanken
Armeringa må brytes opp ei lenke av gangen

Æ tenkt: skull itj æ kom igang med livet mitt snart?
Men lite visst æ at den hadd en snikende start
Vært en bizar tur, men æ like det rart
Men altfor mang spørsmål, så lite besvart
Rur fra gamle sår æ vil itj riv det mer av
Æ må kom mæ opp og fræm - diagonalt

Æ treng itj å lev en gang te, for livet e no engang det det e
Ingen bekymring for ka som vil skje, æ treng itj å lev en gang te
Æ vil itj tenk systematisk, for tanken e fri, gir opp tankemønster, alt bli det det bli
Sist endret av Asket; 15. juli 2022 kl. 03:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
@Asket
Dikt?
Sangtekst?
Av deg eller hvem?
Det her kan itj vær alt det som finns vel? vi e som Lucifer som falt å vart innstengt
I dempa belysning fra fakla I fengselet, så æ mæ sjøl opp den trappa æ lengte te
Går veien fram fra et stakkarslig menneske forlatt og betenkt, innkapsla I stempelet
Regne med at det blir fler av dem dagan, der tankan som oppstår e nedrig og lada
Med negativitet og spredning av klaga, en narr I det kosmiske evige drama
Står på fast på samme sted I frykt når æ vil reis omkring
Og alt det som æ veit e det at æ itj veit nånn ting

Sitat av vindaloo Vis innlegg
@Asket
Dikt?
Sangtekst?
Av deg eller hvem?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke meg. Dette er sangtekster fra Bad Spit. 2011.

Antar det kan være til inspirasjon for noen som undrer om livet og ets gang.

Æ gikk lenger inn og fikk en rundtur av leiren
Og så grublende folk som en skulptur av stein
For en munnfull på veien, ta med tankeføde
Når du ska trampe føre for det e langt og øde
Sa eremitten fulgt av ser du dama som sitt der
Trur hu blir straffa når vi e plaga med drittvær
At værgudan straffe bare hu, ingen andre
Som det eneste offer av guds sinte tanke
Så my bagasje e en uting å samle
Sist endret av Asket; 15. juli 2022 kl. 03:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bad spit har masse bra.

Sangene Min plass og diagonalt er nok mine favoritter.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Et godt liv er det motsatte av hva jeg har. Jeg vil ikke være deprimert, jeg vil ikke ha angst, jeg vil ikke være i LAR. Jeg vil ikke se på selvmord som en utvei hvis ting blir enda verre. Jeg skulle ønske jeg hadde venner annet enn bekjente jeg møter av og til. Jeh vil ikke bli en av statistikken av menn mellom 30-50 som tar livet mitt. Jeg er lei av å høre på folk som skal gi meg gode råd. «Trene er lurt». «Sosialisering er lurt». Akkurat som om jeg skulle vært hjernedød og ikke klarer å tenke selv. Faen i helvete ass. Jeg prøver, jeg kjemper, jeg står fortsatt. Det er da noe.
Jeg er egentlig usikker på hva som er et godt liv. PÅ den ene siden merker jeg en innvendig hedonist som bare vil fritt pule rundt på alle damene på planeten han kan velge mellom, og strø om seg ubegrenset med penger på dyre restauranter. På den andre siden tror jeg at man flykter veldig i fra selve livet med de drømmende tankene, og at livet i den sanne klisjeen er her og nå. I øyeblikket lever man et godt liv. Alternativt er det i en berg og dahl bane med en evig flykt fra vonde følelser det som menneske er uungåelig å ha. De følelsene demper man med porno, sukker, drugs, alt som kan gi overdreven nytelse.


Livet her og nå er nok lettere å være i når man har en altoppslukende jobb som gir mening og ikke føles som en jobb. Der man er som et baarn som leker. Det siden man må jo jobbe for å overleve.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Et godt liv er det motsatte av hva jeg har. Jeg vil ikke være deprimert, jeg vil ikke ha angst, jeg vil ikke være i LAR. Jeg vil ikke se på selvmord som en utvei hvis ting blir enda verre. Jeg skulle ønske jeg hadde venner annet enn bekjente jeg møter av og til. Jeh vil ikke bli en av statistikken av menn mellom 30-50 som tar livet mitt. Jeg er lei av å høre på folk som skal gi meg gode råd. «Trene er lurt». «Sosialisering er lurt». Akkurat som om jeg skulle vært hjernedød og ikke klarer å tenke selv. Faen i helvete ass. Jeg prøver, jeg kjemper, jeg står fortsatt. Det er da noe.
Vis hele sitatet...
Hva hindrer deg i å prøve å sakte og inkrementalt forbedre livet ditt?

Hva er årsakene til at det ikke går an for din del å komme seg ut av LAR?

Jeg er oppriktig interessert i å høre hva dine tanker rundt hindringene som står i veien for et bedre liv for deg selv er, vær så snill å utdype NodSquad Du virker som en type med (for) mye livserfaring.

Hva er det som veier så tungt på skuldrene dine at du snakker om å bli en selvmordsstatistikk?
Hva tenker du at må til for å komme til et sted psykisk, sosialt, fysisk og økonomisk at du vil ha et bra liv?

Trening f.eks suger kukk i starten. Men det føles bedre og bedre etterhvert.
Trening er en av få ting som virkelig har hjulpet meg enormt i forhold til å komme meg vekk fra Brugata, rus, kriminalitet og faenskap.

Jobb også. Vanskelig å stå i i starten, men det kommer seg.

Beklager at du måtte høre de irriterende rådene enda en jævla gang fra meg.
Sist endret av krystallkongen; 15. juli 2022 kl. 19:00.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Et godt liv er det motsatte av hva jeg har. Jeg vil ikke være deprimert, jeg vil ikke ha angst, jeg vil ikke være i LAR. Jeg vil ikke se på selvmord som en utvei hvis ting blir enda verre. Jeg skulle ønske jeg hadde venner annet enn bekjente jeg møter av og til. Jeh vil ikke bli en av statistikken av menn mellom 30-50 som tar livet mitt. Jeg er lei av å høre på folk som skal gi meg gode råd. «Trene er lurt». «Sosialisering er lurt». Akkurat som om jeg skulle vært hjernedød og ikke klarer å tenke selv. Faen i helvete ass. Jeg prøver, jeg kjemper, jeg står fortsatt. Det er da noe.
Vis hele sitatet...
Å ta imot råd fra andre trenger ikke alltid være lurt da man kjenner seg best selv.
Prøv å kjøpt deg telt, fiskestang å dra ut i marka noen dager langt bort fra folk, sosiale medier å stress. Det har hjulpet meg selv om det ofte er midlertidig men det hjelper meg såppass at jeg klarer å holde på håp om et bedre liv frem til neste tur.
Handla nytt telt nå som jeg gleder meg til å teste når været blir bedre Lykke til.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Prøv å kjøpt deg telt, fiskestang å dra ut i marka noen dager langt bort fra folk, sosiale medier å stress.
Vis hele sitatet...
Vanskelig å bare stikke fra verden når man er stuck i LAR..

Vil legge til at jeg var hekta på Subutex illegalt og Benzo jeg fikk lovlig i DPS i lang tid. Vi snakker år. Jeg hadde nok ikke fikset nedtrappingen uten å ha trening som utløp for frustrasjon, desperasjon og angst. Noen ganger hjelper det å å komme seg ut å bare beine. Flykte.

Da er man så sliten at man sovner selv om det føles umulig å sove når man trapper ned på sånne medisiner.

Eller løfte masse. Det er en grunn til at folk ofte gir trening som råd.
Sist endret av krystallkongen; 15. juli 2022 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Vanskelig å bare stikke fra verden når man er stuck i LAR..

Vil legge til at jeg var hekta på Subutex illegalt og Benzo jeg fikk lovlig i DPS i flere år. Jeg hadde nok ikke fikset nedtrappingen uten å ha trening som utløp for frustrasjon, desperasjon og angst. Noen ganger hjelper det å å komme seg ut å bare beine. Flykte.

Da er man så sliten at man sovner selv om det føles umulig å sove når man trapper ned på sånne medisiner.

Eller løfte masse. Det er en grunn til at folk ofte gir trening som råd.
Vis hele sitatet...
Ja nettopp, der ser du hvorfor man ikke skal ta imot råd fra andre, såklart kompliserer LAR det å bare plutselig stikke ut litt. Korttenkt fra meg.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Asket Vis innlegg
Det her kan itj vær alt det som finns vel? vi e som Lucifer som falt å vart innstengt
I dempa belysning fra fakla I fengselet, så æ mæ sjøl opp den trappa æ lengte te
Går veien fram fra et stakkarslig menneske forlatt og betenkt, innkapsla I stempelet
Regne med at det blir fler av dem dagan, der tankan som oppstår e nedrig og lada
Med negativitet og spredning av klaga, en narr I det kosmiske evige drama
Står på fast på samme sted I frykt når æ vil reis omkring
Og alt det som æ veit e det at æ itj veit nånn ting



Nei, ikke meg. Dette er sangtekster fra Bad Spit. 2011.

Antar det kan være til inspirasjon for noen som undrer om livet og ets gang.

Æ gikk lenger inn og fikk en rundtur av leiren
Og så grublende folk som en skulptur av stein
For en munnfull på veien, ta med tankeføde
Når du ska trampe føre for det e langt og øde
Sa eremitten fulgt av ser du dama som sitt der
Trur hu blir straffa når vi e plaga med drittvær
At værgudan straffe bare hu, ingen andre
Som det eneste offer av guds sinte tanke
Så my bagasje e en uting å samle
Vis hele sitatet...
Nå er denne tråden ikke for sangteksten av andre. Her handler tråden om dele egne tanker og følelser rundt temaet.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Penger til å leve, god helse, godt selskap, følelse av oppgave, progresjon og gjennomførelse. Oppfylte drømmer og lengsler
Vis hele sitatet...
Få fint svart! Mye sannhet i det
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja nettopp, der ser du hvorfor man ikke skal ta imot råd fra andre, såklart kompliserer LAR det å bare plutselig stikke ut litt. Korttenkt fra meg.
Vis hele sitatet...
Ikke misforstå meg, det er et fint råd Men min erfaring med utdeling av medisiner er at det hindrer deg betraktelig i å bevege deg som, når og hvor du vil..

Men! Jeg er helt enig i at å f.eks starte en nedtrapping, ta med seg to ukers medisin ut i skogen og finne balanse og ro er et nydelig råd. Jeg selv har funnet så mye positivt og fint i å være alene, i naturen og bruke kroppen!

Natur og trening er fantastisk.