Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6412
Driver å cutter nå og 2 av måltidene mine daglig er kylling og ris med sweet chili sauce. Synes dette fungerer bra, men kom nå over at det er 40g sukker per 100g, noe jeg synes er altfor mye. Har merket at jeg har kræsjet ofte under trening på grunn av dette.

Så jeg ønsker å erstatte denne sausen med en annen, men vet ikke hvilken. Det ideelle er maks 200 kcal/100g, minimalt med fett, og ikke masse sukker.

Noen anbefalinger?
Dropp saus, kok ris sammen med buljong og bruk krydder på kyllingen.
Trådstarter
10 0
Sitat av Rosander Vis innlegg
Dropp saus, kok ris sammen med buljong og bruk krydder på kyllingen.
Vis hele sitatet...
Det blir så tørt...
Soyasaus for å unngå at det er tørt
Hvorfor ris og ikke grønnsaker i diettmåltidene dine?

Får veldig broscience vibe her.. du får krasj på trening av å bruke sweet chili saus på risen? Hjelpes.
Sist endret av Superspurv; 19. januar 2022 kl. 13:30.
Gne inn en halv rå kylling med harissa, litt olivenolje og litt salt
før jeg stekte den i ovnen i går (ca. 1 time på 180 C, kjernetemp lår: 75 C, bryst 68 C)
Ble knall godt
Sriracha, Tabasco, en skje smør, teryaki, chili oil, en eller annen ferdigmikset stir fry-saus(finnes sikkert et godt utvalg på nærmeste asia-butikk)
Blue dragon satay-saus er en innertier.
Du får kjøpt sukkerfri sweet chili på tights
Sitat av Rosander Vis innlegg
Dropp saus, kok ris sammen med buljong og bruk krydder på kyllingen.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke så mange kalorier pr 100g med vanlig saus.


Men her er en jeg bruker, SVÆRT lite kalorier, rundt 16-18 per 100g.

Cholula Salsa Picante Original 150ml

Smaker digg, sterk. Funker med alt! Spesielt godt med kylling!

Selges på meny!
Sist endret av BenzoKnekk; 19. januar 2022 kl. 16:01.
Prøvd absolutt alt av lavkalorisauser som selges i Norge. 2 stykk troner for min del, begge fåes på gymgrossisten:
«Callowfit - Smokey BBQ», liker ikke vanlig BBQ-saus - denne smaker deilig røkt kjøtt.
«Slender Chef - Indian Curry», lite salt - mild og god full currysmak.

Ellers går det mye i sriracha men det er ikke lavkalori.
Bretagnesaus inneholder ikke mye kalorier. Bruk skummet melk og reduser mengden smør litt, smaker like godt. Inneholder ikke sukker mener jeg å huske.
Sukkerfri ketchup, Tabasco (mye smak på liten mengde) og det finnes også div dressinger med kun 3 % fett som har lite kalorier.
Går også an å blande litt sriracha med sukkerfri ketchup for å heve smaken.
Jeg trener også mye og har fokus på kosthold, derfor blir det mye ris og kylling på meg også. Bruker denne sausen: https://matlevering.coop.no/middag-o...odvinsaus-220g
Jeg skjønner ikke helt greia, ris og kylling er relativt fattig på næringstoffer sammenlignet med f.eks rødt kjøtt/fisk og grønnsaker
Skal ikke sammenligne hvit ris og hvitt sukker, men poteter hadde vært bedre
Sist endret av Gloss; 19. januar 2022 kl. 23:00.
Vær obs på at Buljing også inneholder sukker. Men du kan lage saus med chili, fiskesaus, saltredusert soya og frisk hvitløk og ingefær. Ville uansett tilsatt grønnsaker til måltidet.
nuoc nam, chili, hvitløk, fishsauce, limejuice eller riseddik
Skal også være litt sukker, men det kan du kanskje droppe hvis du mener det hadde vært katastrofe
Sitat av ooofer123 Vis innlegg
Driver å cutter nå og 2 av måltidene mine daglig er kylling og ris med sweet chili sauce. Synes dette fungerer bra, men kom nå over at det er 40g sukker per 100g, noe jeg synes er altfor mye. Har merket at jeg har kræsjet ofte under trening på grunn av dette.

Så jeg ønsker å erstatte denne sausen med en annen, men vet ikke hvilken. Det ideelle er maks 200 kcal/100g, minimalt med fett, og ikke masse sukker.

Noen anbefalinger?
Vis hele sitatet...

200kcal pr 100G er i mine øyne er en meget usunn saus i utgangspunktet.

Et hav sauser du kan lage som er sunnere en det du snakker om

En annet ting jeg stusser veldig på er hvorfor ikke flere som trener og «cutter»
ikke bytter ut ris med Couscous??
Kjappere å lage og inneholder flere proteiner en ris.
Her kan man trikse og mikse så mye man vil for å tilsette akkurat den smaken man vil.
5min. Ferdig produkt som er minst like saftig

Angående ditt saus ønske på Max 200kcal pr 100G

Til eksempel:

Sweet chilli saus: 194kcal pr 100 g

Toro Bernaisesaus 254kcal pr 100g

Rømme som «saus» 194 kcal pr 100g

Dette er i mine øyner meget usunne produkter som saus.

Velger du litt sunnere produkter sparer du meget mange kalorier.

Fks:
Barillo Tomatsaus 28kcal pr 100g

Original Toro stekesjy 17kcal pr 100g

Slenger ut ferdig mat alternativer siden jeg antar du har minimal kunnskap om kosthold.
Listen over «sunne» sauser er stor om du gidder å sette deg inn i det !

Jeg er ikke noe særlig på treningen. Men en ting vet jeg.
Kosthold er det viktigste om du skal komme i mål med treningen.
Anbefaler deg å sette deg inn i kostholdet ditt før du setter deg flere mål for treningen.
Les bak på saus pakkene.
Les deg opp på lav karbo kost, der finner du mange sunne sauser som enkelt kan lages i bulk.

Sett det også inn i hvordan man behandler ei høne skikkelig så du ikke ender opp med ei tørr høne til middag.

Lær deg noen triks angående smaker på mat og temperatur behandling så slipper saus til fisken/kjøttet.

En god salat med avokado, tomat rødløk og vinegrette/balsamico er saus nok for meg om høna er saftig.
Da får du i deg de sunne typene av vitaminer, antioksidanter og fett.
Som kroppen din er avhengig av !
Uavhengig om du skal bulke eller cutte.
Det er det daglige inntaket som er viktig å følge med på. Kutt heller ned heller på inntak av usunne fett typer og raske karbohydrater.

Behandling av fisk/kjøtt:

1. Bruk tempererte råvarer (fisk/kjøtt)

2.Det er som regel ferdig lenge før amatørkokken tror det er ferdig.

Usikker? Kjøp et lite digitalt termometer.
Selv tar jeg kyllingen ut på 64-65*C da den stiger noen grader etter man tar den ut fra ovn.
Er den i en ildfast form, legg kjøttet på et tallerken umiddelbart etter den har nådd 64-65*C

-laksen skal være rosa i kjernen når den er ferdig

Annet tips: Lavere tempratur i ovn gir jevnere varme.
160*C holder lenge.

Sliter du fortsatt med tørt kjøtt, kjøp kyllinglår.
Inneholder mer fett og gjør kjøttet saftigere.
Du kan da droppe saus og fortsatt spare en haug med kalorier i forhold til dine 200kcal pr 100g

3. La kjøttet hvile 5 min før du skjærer det så ikke kjøttsaften forsvinner ut av kjøttet.

4. Hjelper ikke å spare på sausen eller å ha saftig kjøtt om du ikke har kontroll på kostholdet ditt ellers i løpet av dagen !!


Når du har fått dreisen på temp kontroll av kyllingfilet kan du lage 1-2Kg i uken på en gang.

1. Del brystene i 2.
Smør inn med olivenolje, og forskjellige smaker på et stekebrett.

2.Stek kyllingbrystene på 130-150 grader i forvarmet ovn i ca 15-20min (sjekk temp underveis
3. Avkjølt kyllingen umiddelbart etter kyllingen har når 64-65*C i ovn.

4. pakkes i bokser når det er avkjølt og settes i kjøleskap.

Da har du kylling for hele uken til lunsj.
Spises med en digg salat eller fks kald couscous salat og litt vinegrette.
Fett/olje trenger kroppen selv i cut.
Men av den sunne typen !!
Trenger ikke saus til en allerede saftig høne

Som Ingrid Espeli sa:
«Eg liker no beste ein heil kvitlauk i høna»

Smak på godsakene er viktig.

Og til de som er redd salmonella i høna.
Ta det helt med ro.
Den bakterien dauer helt etter noen minutter over 60*C

64-65*C ut fra ovn, med ytterligere temperatur stigning til
65-67*C i etterkant på en kyllingfilet er helt innafor, fremfor kremert/tørr kylling på 70*C
Sist endret av Riskremen; 20. januar 2022 kl. 22:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ooofer123 Vis innlegg
Det blir så tørt...
Vis hele sitatet...
hiv kyllingen i en brine om du bare klarer å tilbrede tørr kylling, så blir den hvertfall ikke tørr.

Ris + bullijong = enærings rik ris og god smak
Kylling + brine = saftig og juicy kylling.


Spisskummen
Cayenne pepper
Røykt Paprika
Tørket Basilikum
Hvitløkskrydder
Svart Pepper
En form for salt
Soyasaus
Smak til selv, så har du en fin brine til kylling.




-Kokk
Sist endret av BomberMan; 21. januar 2022 kl. 22:37. Grunn: Dupe
Trenger ikke lake heller. Det er bare å ikke ihjelsteke kyllingen. God saus til risretter:
3 spiseskjeer soyasaus
2 spiseskjeer østerssaus
1 spiseskje fiskesaus
1/2 teskje sesamolje

Varm i ei panne med to fedd hvitløk.

Tykne med Maizena.
Sist endret av BlueGrot; 20. januar 2022 kl. 23:24.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Cloor Vis innlegg
Spisskummen
Cayenne pepper
Røykt Paprika
Tørket Basilikum
Hvitløkskrydder
Svart Pepper
En form for salt
Soyasaus
Smak til selv, så har du en fin brine til kylling.

-Kokk
Vis hele sitatet...
Er ikke dette mer å regne som en marinade?

En brine(lake) består hovedsakelig av vann, sukker og salt.

-Ikke Kokk
Sitat av Riskremen Vis innlegg
200kcal pr 100G er i mine øyne er en meget usunn saus i utgangspunktet.

Et hav sauser du kan lage som er sunnere en det du snakker om

En annet ting jeg stusser veldig på er hvorfor ikke flere som trener og «cutter»
ikke bytter ut ris med Couscous??
Kjappere å lage og inneholder flere proteiner en ris.
Her kan man trikse og mikse så mye man vil for å tilsette akkurat den smaken man vil.
5min. Ferdig produkt som er minst like saftig

Angående ditt saus ønske på Max 200kcal pr 100G

Til eksempel:

Sweet chilli saus: 194kcal pr 100 g

Toro Bernaisesaus 254kcal pr 100g

Rømme som «saus» 194 kcal pr 100g
Vis hele sitatet...
Ingen spiser ris og lignende for proteinets skyld, selv om det står 13g protein per 100g couscous betyr det ikke at kroppen bruker alle disse. Proteiner er bygget opp av aminosyrer, og 9 av disse er essensielle for funksjon i kroppen. Planteproteiner generelt både mangler essensielle aminosyrer, og har dårligere biotilgjengelighet enn protein fra kjøtt. Soya er et lite unntak. Skal en få noe særlig ut av planteproteiner må mat med komplimentære aminosyrer kombineres, som f.eks ris og bønner.

Angående maxgrensen på saus, sjekket sørlandsis og den ligger på 190kcal/100g, lavkalori NYT isen ligger på 120kcal/100g - kos deg OP!

Sitat av Cloor Vis innlegg
Ris + bullijong = enærings rik ris og god smak

-Kokk
Vis hele sitatet...
Buljong er sukker, salt, msg og krydder. Det forundrer meg stadig hva folk legger i ordene «sunn» og «ernæring».
Er få grunner til å hive i seg ris på cut, lag deg en god salat i stedet. Mye bedre på smak og næring.
Dryss over en tynn stråle vinagrette.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Béarnaise. Uansett hva spørsmålet er, så er svaret béarnaise.
Sukkerfri ketchup funker knall
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er ikke dette mer å regne som en marinade?

En brine(lake) består hovedsakelig av vann, sukker og salt.

-Ikke Kokk
Vis hele sitatet...

En Marinade vil som ofte ha en del olje i seg fremfor 100% vann. Men du har helt rett hovedsakelig består det av vann og salt.

Marinade er som regel for å få smak i produket og en brine for å gjøre det "fuktigt" Å legge till litt krydder i en brine gjør bare smaken ikke så ekstremt intens fremfor å marinere det.


På jobb har vi 50liter bøtter vi fyller med vann, salt, noe syrligt, timian, hvitløk å litt mer hemmelige ingredienser som vi fyller opp med alt fra oksehale, indrefilet, ytrefilet og avkapp vi bruker til personal mat.


En brine kan også stå fint i 2-4 dager men en marinade vil jeg anbefale å ikke stå så lenge.

Men er snakk om kylling her så fleretallet aldri skulle prøvt seg på å steke da det blir tørrer en sahara, så da anbefaler jeg å lage en brine med litt krydder da en marinade vil ikke gjør det fuktigt å godt å samme person vil som regel klare å gjøre kylling tørr som faen selv om den er marinert fremfor i brine.
Testa ut å bruke de lavkalori, høy protein smøreostene som selges i butikken? Rekeost, kyllingost,jalapeñosskinke? De er ganske dyre. Men funker fjell som proteinsaus.
Vet mange kommer til å lose it nå, men jeg steker kyllingfilet delt i biter i vann. Bruker tandoorikrydder på, blir ikke tørt og smaker mye bedre enn uten krydder.
Da posjerer du kyllingen
Lagde kylling i grønn karri og ris i dag
Kyllinglårfilet, kokosmelk, grønn karri, fish sauce, sitrongress og kinesisk hvitløk
Knall godt hvis du er lei tørr kylling og ris
Soyasaus, appelsinjuice, revet ingefær, litt honning. Vet ikke kaloriinnhold, men det burde ikke bli mer enn man må unne seg.