Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1490
Hei!
Jeg har sagt opp jobben min for å starte hos en annen arbeidsgiver. Jeg skal begynne i ny jobb i april og sa opp jobben min i desember.

Samtidig som jeg sa opp jobben min leverte jeg en plan for å ta ut opptjent avspasering og alt virket ryddig både for meg og arbeidsgiver.

I dag kon plutselig sjefen og sa at jeg måtte avvikle opptjent ferie før jeg sluttet, for han ville ikke «bare utbetale feriepengene». Jeg prøvde å si at feriepengene er jo uansett mine og skal utbetales uansett, men det virket ikke som han skjønte hva jeg mente. Jeg forklarte at det eneste han oppnådde med det var at jeg sluttet tidligere og han sparte en månedslønn, mens det virket som han mente at dersom jeg IKKE avviklet ferie ville jeg kun få månedslønner min og ikke feriepenger.
Han prøvde dermed å presse meg til å ta ut 5 uker ferie nå midt på vinteren, og foreslo at jeg kunne ta det i slutten av oppsigelsestiden, slik at jeg er ferdig jobbet midt i februar. Jeg motsetter meg dette fordi jeg vil ha sommerferie som alle andre, og trenger jo nødvendigvis noe å leve av da også. Hvis jeg må leve på feriepengene nå i vinter må jeg pent finne meg i å jobbe resten av året. En annen ting som kompliserer er at ny arbeidsgiver har produksjonsstans / felles ferieavvikling 3 uker i juli, så da blir jeg tvunget til å ta fri der.

Jeg prøver å lese ferieloven, men jeg skjønner ikke helt hva de har rett til å gjøre her. Kan de med loven i hånd kreve at jeg avvikler alt nå for å spare seg en månedslønn?? Har jeg noe rett til å si nei her og jobbe videre, og dermed kreve å få utbetalt min vanlige lønn + forrige års opptjente feriepenger??
Nei strengt talt ikke. Du har rett på 5 uker ferie og feriepenger skal dekke dette.

Du skal få ta ferie når du ønsker med noen føringer fra arbeidsgiver, at de ønsker og spare en månedslønn er ikke godt nok. Personal angel og lignende er det.

Ring arbeidstilsynet og rådfør deg, trenger ikke anmelde noen men bare hør hva de har og si. Eller hvis du er med i en fagforening så koble på dem.
Kanskje du kan starte før i ny jobb ?
Trådstarter
Tearz: takk for svar, Arbeidstilsynet tenkte jeg ikke på. Tenkte å ringe fagforening i morgen før jeg tar en ny samtale med sjefen.

Dggr: jeg kan sjekke med dem men tviler. Det er uansett litt prinsippsak og jeg ble nysgjerrig på jussen ;-)
Det er mulig dere snakker forbi hverandre.
Det er ikke lov å betale deg penger i stede for å ta ut ferie, så du er egentlig nødt til avvikle ferien din eller jobbe gratis.

Men feriepengene er dine og skal utbetales når du slutter i jobben (både fra fjoråret og det som er tjent opp frem til nå, men det er skatt på de som er tjent opp i år).
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Her roter arbeidsgiver litt. Arbeidsgiver kan i noen tilfeller bestemme når man skal ta ut ferie - f.eks. ifbm. produksjonsstans som du beskriver - men din nåværende arbeidsgiver kan ikke uten videre tvinge deg til å ta ut ferie for 2022 i februar.

Har du derimot overført ferie fra 2021 som du ikke rakk å ta ut i 2021, så er det normalt å ta den ut før du slutter.

Kontakt fagforeningen din i morgen.
Feriepengene du har opptjent i fjor er uansett dine og har ikke noe med ferien du evt. tar ut i år. Dersom det tas ut ferie i år vil det tradisjonelt bli trukket fra juni-lønna, dersom du tar ut ferie og slutter før juni vil det sannsynligvis trekkes fra siste månedslønn. Arbeidsgiver har en viss styringsrett når det kommer til ferie, men arbeidsgiver har ikke tilgang til å pålegge ferie under oppsigelsestid hvis oppsigelsestid ikke er 3 måneder eller lenger. Dersom den er 3 måneder så kan ferie pålegges innenfor rammene ferieloven, dvs. at du skal i utgangspunktet ha varsel minst 2 måneder før ferien skal avvikles og at du har krav på avvikle minst 3 uker av ferien lagt til månedene for fellesferie (1. juni til 30. september). Så i verste fall kan arbeidsgiver forsøke å pålegge deg 2 uker ferie(dersom arbeidsgiver har særskilt grunn til å pålegge ferie og frister ikke er brutt), arbeidsgiver vil trolig innse at hen står svakt og gi seg fort dersom du kobler inn fagforening\tillitsvalgt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er mulig dere snakker forbi hverandre.
Det er ikke lov å betale deg penger i stede for å ta ut ferie, så du er egentlig nødt til avvikle ferien din eller jobbe gratis.

Men feriepengene er dine og skal utbetales når du slutter i jobben (både fra fjoråret og det som er tjent opp frem til nå, men det er skatt på de som er tjent opp i år).
Vis hele sitatet...
Det er sånn jeg tolker det når TS skriver opptjent ferie.