Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2810
Hei.

Ble i kveld stoppet av politiet på el-sparkesykkel på vei hjem fra en kamerat. De mente at jeg kjørte på rødt lys og at vi kunne kræsjet. De tok bilde av både førekort og ID. Slik jeg oppfattet situasjonen så kjørte jeg rolig inn til gangfeltet når jeg så politibilen. De ropte ut av vinduet at de ville snakke med meg. Jeg trillet derfor el-sparkesykkelenxrolig over veien og stoppet. På stedet ble jeg spurt om jeg godtok et forelegg på over 7000 kr. Jeg sa derfor at jeg ikke godtok. De tok kontaktinformasjon og sa derfor at jeg skulle bli anmeldt og ringt opp for avhør.

Noen tips fra noen fra freak som har vært i samme situasjon? Hva bør jeg gjøre og hva kan jeg forvente.
Har du syklet/el-sparkesyklet på rødt, så kan skkkert en paragrafrytter av et nek gi deg bot, men ikke på 7K. I denne saken er satsen på 1200,-: https://www.aftenposten.no/oslo/i/na...jon-skolestart
Sitat av eXplode Vis innlegg
Har du syklet/el-sparkesyklet på rødt, så kan skkkert en paragrafrytter av et nek gi deg bot, men ikke på 7K. I denne saken er satsen på 1200,-: https://www.aftenposten.no/oslo/i/na...jon-skolestart
Vis hele sitatet...
Om jeg husker riktig så nevnte de brudd på veitrafikkloven §3. Men det er fortsatt en bot på 1200 kr?
Hold kjeft under avhør, ikke si en dritt, så er det en sjanse for at det blir henlagt pga. manglende ressurser/bevis. Husk, den eneste du skal forklare deg til er advokaten din og dommeren, ikke politiet, de bare fisker.
Sist endret av sondreavik; 21. august 2021 kl. 22:15.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siden dette er postet i Rusmidler, var det snakk om at du hadde inntatt noe?

Du skriver også at "vi kunne kræsjet". Er ikke 2 på el-sparkesykkel automatisk bot?
Har dem bevis? Hvis ikke så bare nekt nekt nekt. 7k synes jeg er mye for rødt lys.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Siden dette er postet i Rusmidler, var det snakk om at du hadde inntatt noe?

Du skriver også at "vi kunne kræsjet". Er ikke 2 på el-sparkesykkel automatisk bot?
Vis hele sitatet...
"Vi kunne kræsjet" så mener jeg meg selv og politibilen. Var bare jeg som kjørte el-sparkesykkelen.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har dem bevis? Hvis ikke så bare nekt nekt nekt. 7k synes jeg er mye for rødt lys.
Vis hele sitatet...
Tja det blir vel ord mot ord. De mente at siden jeg ikke godtok forelegget blir jeg anmeldt og det blir rettsak. Får vel bare ta det litt som det kommer i guess.

Jeg mener de blåste opp situasjonen veldig. Var aldri i nærheten av å kræsje i politibilen og virket mer som at de var ute etter og ta meg samt sette et eksempel.

Hun ene politidamen ville ta avhøret der og da, mens partneren sa at det ikke var nødvendig. Hun var veldig på og hørte også hun blåste det opp i tlf med at hadde ikke hun sett meg hadde vi kræsjet osv. Om jeg faktisk kjørte på rødt lys er jeg usikker på. Når de ropte ut av vinduet at de ville snakke med meg så husker jeg at jeg trillet sykkelen over veien, så må ha vært da i så fall.
Sist endret av Nullmening; 22. august 2021 kl. 01:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
New generation
colakork's Avatar
Dem blåste nok saken opp og ville at du skulle bli stressa sånn du godtok på plassen. Bra du ikke godtok, det var veldig dyrt.
Gikk du på beina over veien, eller sto du på sykkelen? Forskjellige lovverk for fotgjenger, og trafikant.

Vet sånt ofte går på automatisk, men du burde sjekke om det er rødt før du krysser veien
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Gikk du på beina over veien, eller sto du på sykkelen? Forskjellige lovverk for fotgjenger, og trafikant.

Vet sånt ofte går på automatisk, men du burde sjekke om det er rødt før du krysser veien
Vis hele sitatet...
Vanligvis sjekker jeg om det er rødt før jeg krysser veien, men ble stressa av hun politidamen som ropte ut vinduet at de ville snakke med meg... Derfor skjedde det der som en slags reaksjon på stress.

Jeg gikk på beina over veien og trillet sykkelen..

Sitat av colakork Vis innlegg
Dem blåste nok saken opp og ville at du skulle bli stressa sånn du godtok på plassen. Bra du ikke godtok, det var veldig dyrt.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært en mye mindre sum så kunne jeg funnet på å betale den på stedet for å få den ut av verden. Men summen på over 7000 kr var alt for dyrt til det.
Sist endret av Nullmening; 22. august 2021 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
No er jo 7000,- feil sats. Det fell afaik under reglane for sykkel, og då er køyring på raudt lys belemra med 1300,- i forenkla forelegg. 7250,- er vel satsen for motorvogn.

Så å ikkje godta det forelegget var forsåvidt heilt rett. Om dei meinte det var så alvorleg at standard forenkla forelegg ikkje dekkjer det, så kan dei så klart anmelde deg for t.d. brot på vtl. §3, men dei kan ikkje deg eit større forenkla forelegg; dei er standardiserte.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har dem bevis? Hvis ikke så bare nekt nekt nekt. 7k synes jeg er mye for rødt lys.
Vis hele sitatet...
Er di subjektive rettsoppfatning retningsgivande for straffenivået?
Sist endret av vidarlo; 22. august 2021 kl. 13:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tar opp denne igjen. Den 26.08 fikk jeg beskjed om at saken var henlagt etter bevisets stilling. I går ble jeg plutselig ringt opp av politiet og de sa jeg var etterlyst. Sjekket postkassen og har fått forelegg igjen etter at saken ble henlagt. Leste meg opp til at når en sak blir henlagt etter bevisets stilling så kan den gjenoptas på en senere tidspunkt om det forekommer nye bevis. Er det dette som kan ha skjedd?
Sitat av Nullmening Vis innlegg
Tar opp denne igjen. Den 26.08 fikk jeg beskjed om at saken var henlagt etter bevisets stilling. I går ble jeg plutselig ringt opp av politiet og de sa jeg var etterlyst. Sjekket postkassen og har fått forelegg igjen etter at saken ble henlagt. Leste meg opp til at når en sak blir henlagt etter bevisets stilling så kan den gjenoptas på en senere tidspunkt om det forekommer nye bevis. Er det dette som kan ha skjedd?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg ville dratt opp på politistasjonen og krevd at de avlegger urinprøve, for det her høres mildt sagt helt på trynet ut!