Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 26309
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
En hver diskusjon rundt Midtøsten-konflikten ender opp som en reprise av konflikten.
Vis hele sitatet...
Og om det er litt overdrevet, blir det i det minste alltid en "dumpster fire" av en debatt. I dette tilfellet er den ene av sidene totalt motvillig til engang å svare på direkte spørsmål og "liker ikke kilder", så...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
En hver diskusjon rundt Midtøsten-konflikten ender opp som en reprise av konflikten.
Vis hele sitatet...
Synes egentlig ikke denne tråden er det verste eksemplet på det. Jeg pleier å være ganske alene om å være kritisk til begge parter i denne konflikten, her synes det faktisk som om flere kan se litt nyanser. Må si jeg er positivt overrasket. Mulig det skyldes heftig modding som jeg ikke har fått med meg.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 12:35.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg oppfordrer Arex_x og alle andre som mener noe annet om å i det minste argumentere for det. Drit i kilder om du vil, men få en eller annen form for tankerekke som leder frem til konklusjonen i alle fall. Hvorfor tror dere Israel vil ha fred med Palestina?
Vis hele sitatet...
Fram til nå nylig trodde jeg dette, men ikke nå lengre. Jeg blir overrasket dersom noen fortsatt tror dette, uavhengig av bakgrunn. Det kjedeligste med å ha en kristen bakgrunn er at samtelige familiemiddager og treff den siste uka har vært sånn "blabla Jøder er guds folk, og Palestinere er slemme blabla".

Uavhengig om man tilhører en religion eller ikke, eller hvem religion for så vidt, så kan enkeltindivider fortsatt være helt forferdelige mennesker. Det ser man jo overalt.
Jeg har alltid vært forundret over de kristnes støtte til Israel. Historisk sett har kristendom og antisemittisme gått fint sammen, faktisk har muslimer høyere tanker om Jesus enn jødene.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Fram til nå nylig trodde jeg dette, men ikke nå lengre. Jeg blir overrasket dersom noen fortsatt tror dette, uavhengig av bakgrunn. Det kjedeligste med å ha en kristen bakgrunn er at samtelige familiemiddager og treff den siste uka har vært sånn "blabla Jøder er guds folk, og Palestinere er slemme blabla".
Vis hele sitatet...
Det høres utrolig kjedelig ut, men også potensielt ganske gøy ut hvis du bestemmer deg for å rendyrke rollen som familiens rasjonelle får.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg har alltid vært forundret over de kristnes støtte til Israel. Historisk sett har kristendom og antisemittisme gått fint sammen, faktisk har muslimer høyere tanker om Jesus enn jødene.
Vis hele sitatet...
Siden Kristne leser bibelen, og det står i bibelen at jøder er guds utvalgte folk, så klarer man å legge sammen to pluss to, uavhengig av egenvilje. Det som er kvalmt er at jeg kjenner mennesker som oppriktig tenker at Jøder har blitt straffet i all tid, fordi de korsfestet Jesus. De mest ekstreme mener at Hitler ble sendt av Gud. Yikes..

Sitat av *pi Vis innlegg
Det høres utrolig kjedelig ut, men også potensielt ganske gøy ut hvis du bestemmer deg for å rendyrke rollen som familiens rasjonelle får.
Vis hele sitatet...
Coronapraten er minst like kjeeedelig.
Sist endret av Superspurv; 18. mai 2021 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Ok, kanskje ikke Israel vil ha fred, men hva tyder på at Palestina vil ha det?
Vis hele sitatet...
Hamas ønsker ikke fred, det synes jeg også har kommet godt frem i denne diskusjonen. Det er blitt påpekt både av meg og en rekke andre Israelskritikere her at Hamas er ekstremister og holder sivilbefolkningen som gisler og bruker dem som skjold. De ønsker ikke økt palestinsk selvstyre, da det selvsagt ville ødelagt for oppslutningen deres og deres uttalte mål om å fjerne staten Israel.

De muslimske landene i midtøsten er ikke akkurat kjent for fred. Det er heller ikke sånn at befolkningen i Palestina kan søke fred i any naboland. Er ikke det eneste riktige å fordømme BEGGE sider? Samtidig roper 90% av verden Free-Palestina.
Vis hele sitatet...
De muslimske landene i Midtøsten gir f i palestinerne, i likhet med stort sett hele verden. I den grad de har støttet palestinerne så er det for å understreke fiendskapet med Israel. Ingen bryr seg om palestinere, utenom som en brikke i et spill for eller mot Israel (vel, Iran, men de er mer eller mindre isolert), og nå holder Midtøsten stort sett palestinasaken utenfor de diplomatiske forbindelsene seg imellom.

At 90% av verden støtter Palestina er altså bullshit. Profilbildesympati på Facebook teller ikke.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 14:47. Grunn: Dobbelpost
Sitat av Superspurv Vis innlegg
det står i bibelen at jøder er guds utvalgte folk
Vis hele sitatet...
Joa, men samme bok forteller jo at de drepte jesus. Og det var vel negativt? Selv om jesus døde for våre synder, som er positivt. Rait?

Dessuten tror jeg ikke de klarer å legge sammen en og en, langt mindre to og to. For "guds utvalgte folk" betyr vel strengt tatt "alle andre skal brenne".
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Joa, men samme bok forteller jo at de drepte jesus. Og det var vel negativt? Selv om jesus døde for våre synder, som er positivt. Rait?

Dessuten tror jeg ikke de klarer å legge sammen en og en, langt mindre to og to. For "guds utvalgte folk" betyr vel strengt tatt "alle andre skal brenne".
Vis hele sitatet...
Det er gode grunner til å kritisere organisert religion som sådan, men hvis du skal inn og plukke fra hverandre den indre logikken til en religion så bør du ha mer peiling enn dette. At jødene var et utvalgt folk betydde på ingen måte at andre var utelatt fra saligheten, tvert imot poengterte Jesus at det ikke var forskjell på jøde og greker i så måte. Det å være utvalgt har ikke akkurat gitt jødene immunitet mot kritikk i Bibelen heller. Men for all del, for å bruke det som argument i en nåtidig politisk diskusjon skal man være temmelig nedsnødd.
Jeg tror du misforstår litt. Jeg argumenterer ikke for eller mot noe, jeg blottlegger bare min totale mangel på forståelse av den indre logikken.

Jødene er "good guys" i GT, men ikke i NT. Hvordan kan jødene fortsatt være guds utvalgte folk når de ikke bare forkastet Jesus som guds sønn men attpåtil korsfestet ham? Kanslerer ikke dette all kred de måtte hatt fra gammelt av? Historisk sett har jo dette vært brukt som forsvar av antisemittisme.

Og selv om kristendommens syn på frelse er mer romslig så har vel ikke det noen effekt på hvordan jødene ser på saken? Deres tolkning av "utvalgt" er vel like mye et spørsmål om arv som tro? Det er vel her jeg virkelig faller av lasset, for slik jeg forstår judaismen så er og blir kristne hedninger. Så hvorfor engasjere seg så mye for noen som som sier "takk, men dere skal nok brenne likevel"?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg tror du misforstår litt. Jeg argumenterer ikke for eller mot noe, jeg blottlegger bare min totale mangel på forståelse av den indre logikken.

Jødene er "good guys" i GT, men ikke i NT. Hvordan kan jødene fortsatt være guds utvalgte folk når de ikke bare forkastet Jesus som guds sønn men attpåtil korsfestet ham? Kanslerer ikke dette all kred de måtte hatt fra gammelt av? Historisk sett har jo dette vært brukt som forsvar av antisemittisme.
Vis hele sitatet...
Fordi Gud gjorde pakt med Abraham(?) som skjedde endel før jødene korsfestet Jesus. Hadde det stått i Bibelen at Gud hadde annullert den pakten på grunn av korsfestelsen ville nok Kristne hatt et annet syn på jøder enn det de har idag(vil jeg tro).

Å gi logiske forklaringer til bibelhistorier... njae... Det ser jeg på som umulig

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Og selv om kristendommens syn på frelse er mer romslig så har vel ikke det noen effekt på hvordan jødene ser på saken? Deres tolkning av "utvalgt" er vel like mye et spørsmål om arv som tro? Det er vel her jeg virkelig faller av lasset, for slik jeg forstår judaismen så er og blir kristne hedninger. Så hvorfor engasjere seg så mye for noen som som sier "takk, men dere skal nok brenne likevel"?
Vis hele sitatet...
Nå er jeg på veldig dypt vann her, men jeg mener at jødene får freepass inn i himmelen da de er omskjært/etterkommere av Abraham.
Sist endret av Superspurv; 18. mai 2021 kl. 17:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hadde det stått i Bibelen at Gud hadde annullert den pakten...

...jødene får freepass inn i himmelen
Vis hele sitatet...
Okey, det gir vel mening. Det er altså en form for "bestefar-klausul" som freder jødene siden de tror på samme gud?

Det jeg sliter med er at dette ser ut til å være ensidig. Jødene gir vel ikke kristne samme fripass? Da blir det litt vanskelig å forstå det enorme og ensidige engasjementet som enkelte kristne ser ut til å ha. Spesielt når en vet at muslimene også tilber samme gud og attpåtil ser på Jesus som en profet.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jødene er "good guys" i GT, men ikke i NT. Hvordan kan jødene fortsatt være guds utvalgte folk når de ikke bare forkastet Jesus som guds sønn men attpåtil korsfestet ham? Kanslerer ikke dette all kred de måtte hatt fra gammelt av? Historisk sett har jo dette vært brukt som forsvar av antisemittisme.
Vis hele sitatet...
Kristne tror på GT også, og ser på NT som en oppfyllelse av GT og ikke en erstatning. Jødene som utvalgt folk betyr at de har en spesiell rolle, noe de unektelig har hatt i begge de religionene. Akkurat hvilke privilegier som følger med det, er det sikkert mange meninger om blant kristne. Men det var jo åpenbart et utvalgt folk som skulle fostre Messias, noe GT er spekket med frempek mot.

Og selv om kristendommens syn på frelse er mer romslig så har vel ikke det noen effekt på hvordan jødene ser på saken? Deres tolkning av "utvalgt" er vel like mye et spørsmål om arv som tro? Det er vel her jeg virkelig faller av lasset, for slik jeg forstår judaismen så er og blir kristne hedninger. Så hvorfor engasjere seg så mye for noen som som sier "takk, men dere skal nok brenne likevel"?
Vis hele sitatet...
Det er riktig, jødedommen handler mer om folket og mindre om doktriner som alle er forpliktet til å tro på. Her er jeg på dypt vann, men mitt inntrykk er at jøder er lite opptatt av livet etter døden, og de har i alle fall ikke noen enhetlig definert himmel og helvete.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nå er jeg på veldig dypt vann her, men jeg mener at jødene får freepass inn i himmelen da de er omskjært/etterkommere av Abraham.
Vis hele sitatet...
De får ikke noe fripass i kristendommen, så vidt jeg vet. Det finnes ingen vei til faderen uten gjennom meg, osv.

Jeg trodde spørsmålet til fulmen var hvorfor kristne regnet jøder som et utvalgt folk, da den utvelgelsen automatisk betød at de selv ikke kom til himmelen. Det mener jeg er misforstått.

Jeg er enig i at det er snodig å være kristen og samtidig mene at alt det jødiske folket foretar seg automatisk må være bra. Det er mer naturlig at de ut fra religionen sin mener at jøder skal få bo i Israel. Men et godt argument er det uansett ikke. Gi keiseren det som keiserens er og Gud det som Guds er, som han selv sa. Det blir alltid dårlig stemning når man blander religion og politikk.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 18:13.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg trodde spørsmålet til fulmen var hvorfor kristne regnet jøder som et utvalgt folk, da den utvelgelsen automatisk betød at de selv ikke kom til himmelen.
Vis hele sitatet...
Problemet mitt er vel at den tanken ikke ser ut til å være gjensidig. Selv om de kristne åpner porten for jøder ser ikke jødene ut til å gjøre det samme i retur. Så hva er motivet? Svaret er vel som alltid "fordi Bibelen sier det", men det svaret er omtrent like tilfredsstillende som et bilde av en pils når en er tørst.

Jeg er enig i at det er snodig å være kristen og samtidig mene at alt det jødiske folket foretar seg automatisk må være bra.
Vis hele sitatet...
Takk, da er jeg i det minste ikke alene om å synes det.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Problemet mitt er vel at den tanken ikke ser ut til å være gjensidig. Selv om de kristne åpner porten for jøder ser ikke jødene ut til å gjøre det samme i retur.
Vis hele sitatet...
Men kristne åpner ikke porten for jøder, og jøder har ikke noen port. Hvis det er perleporten du snakker om.

Vi er vel uansett enige om at dette ikke har noe i politikk å gjøre. Det var vel til og med Jesus enig i. Hvilket som en konsekvens også er irrelevant.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 19:06.
Nei, det er helt sikkert. Argumenter basert på hvem som var hvor først er heller ikke til stor hjelp.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er gode grunner til å kritisere organisert religion som sådan, men hvis du skal inn og plukke fra hverandre den indre logikken til en religion så bør du ha mer peiling enn dette. At jødene var et utvalgt folk betydde på ingen måte at andre var utelatt fra saligheten, tvert imot poengterte Jesus at det ikke var forskjell på jøde og greker i så måte. Det å være utvalgt har ikke akkurat gitt jødene immunitet mot kritikk i Bibelen heller. Men for all del, for å bruke det som argument i en nåtidig politisk diskusjon skal man være temmelig nedsnødd.
Vis hele sitatet...
Dette høres litt "edgy ateist" ut og jeg beklager på forhånd, men...

...hvilken indre logikk?
Sitat av robhol Vis innlegg
Dette høres litt "edgy ateist" ut og jeg beklager på forhånd, men...

...hvilken indre logikk?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er ulike nivåer å kritisere en religion på. Man kan kritisere religionens effekter i samfunnet, man kan filosofere rundt gyldigheten av gudsbevis og gudstro generelt, eller man kan gå inn og dissekere selve trossystemet. Det er få ting som er pinligere enn når ateister blander dem, og først kommer med smartass retoriske spørsmål som bare viser at de ikke har snøring på nevnte trossystem, for deretter å kontre forklaringen de får med at det er teit å tro på Gud i det hele tatt og dessuten fører religion til krig (generell betraktning, ikke til deg eller fulmen). Som ateist får jeg den samme følelsen som intelligente religiøse får når de hører andre religiøse "motbevise" evolusjon.

*cue edgy ateist -respons om at intelligens og religiøsitet er gjensidig utelukkende*

Skal man bedrive en indre analyse over manglende logikk i et trossystem (og det må man gjerne gjøre) så må man for the sake of argument akseptere dette trossystemets premisser og være interessert i å høre forklaringen. Hvis ikke er man ikke noen mer etterrettelig og rasjonell debattant enn de som bruker bibelargumenter mot naturvitenskap.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 20:03.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er helt fair, men jeg vet ikke om jeg liker sammenlikningen din. Det er mulig jeg ganske enkelt har misforstått den?

Jeg skal ikke gå helt i edgy-fellen og si meg (uforbeholdent) enig i påstanden om intelligens, men at religion og rasjonalitet er uforenlige har jeg null problem med å påstå. Da tar jeg heller "edgelord atheist"-tittelen, og det med stor ro.

Derfor synes jeg f.eks. "virkeligheten tar feil fordi Bibelen sier det" havner i en helt annen kategori enn en feiloppfatning om hva det vil si å være "Guds valgte folk". Det er også en konsekvens av hva vitenskapen er at man kan bruke den til å kritisere f.eks. religion, uten at denne nødvendigvis har grunnlag for å "kritisere tilbake", eller at kritikken må skje på religionens premisser.

(Dette blir kanskje også litt avsporing, men...)
Jeg tror ikke du forstår hva begrepet "intern logikk" impliserer.
Jeg skal ikke gå helt i edgy-fellen og si meg (uforbeholdent) enig i påstanden om intelligens, men at religion og rasjonalitet er uforenlige har jeg null problem med å påstå. Da tar jeg heller "edgelord atheist"-tittelen, og det med stor ro.
Vis hele sitatet...
At å tro på Gud ikke er rasjonelt er jeg helt enig i. Det er ikke nødvendigvis det samme som å si at det er irrasjonelt, det er utenfor rasjonalitetens sfære. Man kan være et menneske med helt normale rasjonelle evner, og likevel tro på noe som ligger utenfor dette domenet. Å påstå noe annet virker både ignorant og arrogant for meg, da flertallet av mennesker i verden tilhører den gruppen.

Det som er derimot er totalt irrasjonelt, er å anvende religiøse regler for å forklare ting som naturvitenskap, eller politikk for den del. Det blir alltid og helt uten unntak en pinlig affære. Det er det jeg sammenligner med å som ateist skulle gå inn og diskutere hvordan en religion burde og ikke burde fungere innad, uten å la religionens egne premisser ligge til grunn. Det gir ingen mening å diskutere på den måten, og det viser manglende rasjonelle evner.

Derfor synes jeg f.eks. "virkeligheten tar feil fordi Bibelen sier det" havner i en helt annen kategori enn en feiloppfatning om hva det vil si å være "Guds valgte folk".
Vis hele sitatet...
Det første er et eksempel på å bruke religiøse argumenter på ikke-religiøse spørsmål, noe jeg har kritisert. Det andre er ikke egentlig det jeg kritiserer, jeg kritiserer lettvinte meninger om hva religiøse burde mene om det, ut fra deres egen tro, men uten å gidde å sette seg inn i hvordan troen deres faktisk henger sammen.

Det er også en konsekvens av hva vitenskapen er at man kan bruke den til å kritisere f.eks. religion, uten at denne nødvendigvis har grunnlag for å "kritisere tilbake", eller at kritikken må skje på religionens premisser.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke vitenskapen til å kritisere religion fra et ytre ståsted. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å gå inn og mene noe om hvordan ting henger sammen innad i et trossystem, uten å ta hensyn til hvordan det trossystem funker.

For å ha det helt klinkende klart, så sidestiller jeg ikke vitenskap og religion som kilde til objektiv kunnskap. Et oppegående menneske kan mene at det finnes fenomener utenfor/over naturen, men kan ikke benekte vitenskapens gyldighet på naturen. Man kan altså ikke bruke religion til å kritisere vitenskap fra et ytre ståsted, med mindre man velger å være ignorant.

(Dette blir kanskje også litt avsporing, men...)
Vis hele sitatet...
Ja det ble det, men den politiske diskusjonen hadde vel i stor grad utspilt seg.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 23:05.
Vidarlo: Jo. Jeg forstår at dette er komplisert. At det ikke er bare sort/hvitt. Men som med så mange nyanserte ting kommer man til slutt til et pungt der det må taes en avgjørelse. Der man må ta ett valg selv om det bare er to å velge mellom.

Myoxo: Vel. Jeg tror jeg misforsto deg litt. Eller kanskje vi snakker litt forbi hverandre.
Men sånn konkret. Hvis vi ikke klarte å kaste nazistene ut av Norge i 1945, ville det vært ok for den neste generasjonen å ta Norge tilbake? la oss si 40 eller 50 år senere? Hva synes du? La oss si at de beholdt sitt Norske språk, kultur osv selv om de var født og oppvokst i eksil.
Konkret spørsmål.

Knert1: Hamas har arrangementer stadig vekk der de forbanner Israel, sier at de skal utslette Israel, oppfordrer muslimer i alle land å gå å drepe jøder hvor de finner dem.
Hamas in their own words:
https://www.youtube.com/watch?v=XU438kMknbQ

Israel bomber mål inne i Gaza forde de søker å ødelegge Hamas og Islamisk jihads ovs evne til å skyte rakketter mot Israelske sivile, slik disse har for vane.
De prøver å ødelegge våpnene dere og drepe lederene deres. Kutte hodet av slangen for å si det sånn.
Forstår du nå?
Hvis jeg hver gang jeg ser deg slår deg i ansiktet slik at du blør, og du må til tannlegen... vil du til slutt prøve å forsvare deg? Prøve å stanse meg fra å angripe deg? Hvis du forsvarer deg vel da er du akkurat som Israel som bomber inne på Gaza.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vidarlo: Jo. Jeg forstår at dette er komplisert. At det ikke er bare sort/hvitt. Men som med så mange nyanserte ting kommer man til slutt til et pungt der det må taes en avgjørelse. Der man må ta ett valg selv om det bare er to å velge mellom.
Vis hele sitatet...
Det er eit falskt dikotomi. Det er ikkje to val her; du kan både støtte palestinarane sin rett til land, og kritisere Hamas oppførsel. Du kan både støtte Israel sin rett, og kritisere deira oppførsel.

Men du insisterer, trass i at fleire har påpeikt at det er nyansert å forenkle det ned til at Israel er Good Guys, og palestinarar Bad Guys...
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Myoxo: Vel. Jeg tror jeg misforsto deg litt. Eller kanskje vi snakker litt forbi hverandre.
Men sånn konkret. Hvis vi ikke klarte å kaste nazistene ut av Norge i 1945, ville det vært ok for den neste generasjonen å ta Norge tilbake? la oss si 40 eller 50 år senere? Hva synes du? La oss si at de beholdt sitt Norske språk, kultur osv selv om de var født og oppvokst i eksil.
Konkret spørsmål.
Vis hele sitatet...
Kor er det du vil med denne spørsmåls/argumentasjonslinja? Kva er det du vil ha fram?

Resten av innlegget ditt er den stadige skivebommen din. Israel har lov til å forsvare seg med dei midla dei har tilgjengeleg; palestinarar har ikkje det.

Det er seriøst ikkje interessant å høyre deg repetere det.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vidarlo: Jo. Jeg forstår at dette er komplisert. At det ikke er bare sort/hvitt. Men som med så mange nyanserte ting kommer man til slutt til et pungt der det må taes en avgjørelse. Der man må ta ett valg selv om det bare er to å velge mellom.
Vis hele sitatet...
Nei, det er akkurat det man ikke må. Man må ikke velge én side å idealisere og én side å demonisere, fordi det er en haug av nyanser på begge sider. Man kan anerkjenne både palestinernes og israelernes rett til å bo i området, se behovet for at de har hver sin stat, og samtidig være kritiske til elementer på begge sider. Som du ser så er stort sett alle israelskritikerne her fullt i stand til å se problematiske sider ved den palestinske ledelsen, og de som ikke gjør det får kommentarer fra oss også. Det er som sagt ikke en fotballkamp. Du MÅ ikke velge en side å støtte alt de gjør.

Hvis jeg hver gang jeg ser deg slår deg i ansiktet slik at du blør, og du må til tannlegen... vil du til slutt prøve å forsvare deg? Prøve å stanse meg fra å angripe deg? Hvis du forsvarer deg vel da er du akkurat som Israel som bomber inne på Gaza.
Vis hele sitatet...
Hvis han skyter deg, for så å okkupere huset til familien din under påskudd av at det er strategisk viktig for at ingen skal kunne slå ham igjen, så er han litt som Israel. Det gjør det ikke greit å slå, men ser du overhodet nyanser?
Sist endret av *pi; 19. mai 2021 kl. 17:33.
For de som ikke fikk det med seg så omhandlet debatten på nrk i dag nettopp dette tema. Absolutt verdt å få med seg.
Sylvi listhaug skrev idag en kronikk i avisa om at demoniseringen av Israel må ta slutt. Det er hennes svar til apartheid styret som bedriver holocaust og de verste forbrytelser mot menneskeheten mens de beskyttes av USA. Jeg blir flau og lei meg på vegne av våre politikere.

Hadde ikke noen spesielle forventninger til Sylvi men med dette utspillet er hun i samme kategori som Obama,Bush og Trump som støtter israel.

Den politikeren som taler israel imot får min stemme. Men ser for meg det kun er herr moxnes som står der.
Sitat av Jerna Vis innlegg

Hadde ikke noen spesielle forventninger til Sylvi men med dette utspillet er hun i samme kategori som Obama,Bush og Trump som støtter israel.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilken kategori du hadde plassert Sylvi i fra før, men jeg hadde blitt alvorlig bekymret om hun hadde lagt seg på noen annen linje enn det.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det er hennes svar til apartheid styret som bedriver holocaust og de verste forbrytelser mot menneskeheten mens de beskyttes av USA.
Vis hele sitatet...
Det er ett stykke fra militære angrep med samme prosentandel sivile tap som Natooperasjoner og holocaust. Arabere med israelsk statsborgerskap har meg bekjent de samme rettighetene som jøder i landet.At ikke Israel automatisk gir statsborgerskap til palestinere er mer sammenlignbart med at Norge ikke automatisk gir statsborgerskap til folk fra Danmark enn det er med Sørafrika under Apartheid.
Du syns det at Norge ikke gir automatisk statsborgerskap til dansker er mer aktuelt enn sørafrika under apartheid?

Det hadde vel vært mer sammenlignbart om danskene automatisk tildelte seg selv statsborgerskap og drev oss ut av hjemmene våre. Og bestemmer over vår tilgang til strøm, vann,medisiner, hva som skal inn og ut av våre territorier.

Det vil ikke overraske meg om Hamas er en israelsk operasjon for å utløse deres 'rett til å forsvare seg selv'
▼ ... over en uke senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
For litt lettbeint bakgrunns info.
Oslo på HBOmax
Amerikansk TV-Film om Oslo Avtalen i 1993