Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4005
Hei, jeg ser det er mange andre tråder her med dette emnet, de hjelper på godt og ondt, men jeg ser folk som har holdt seg uten snus i 4 måneder og opp til 2 år og likevel greid å begynne igjen. Og dette gjør at jeg mister motet til å slutte, vet ikke om jeg klarer det. Er det slik at man kjenner suget selv etter 2-4 uker, når nikotinen skal visstnok være ute av blodet? Sliter veldig med synet mitt og utmattelse + sulten 24/7 når jeg prøver å slutte. Lengste jeg har gått uten er vell 3-4 dager i løpet av mitt liv. Har en stor plan om å slutte til onsdag neste uke. Min offisielle dato. Gruer meg veldig, og alt av tips hadde hjulpet! Slutter pga penger og redd for helse
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Jeg fant ut søndagen som var nå, at snus og røyk, det har jeg ikke råd til.
Så jeg kuttet ut begge. På dagen.
Har spist sunt og trent, og ingen problemer med nikotinsuget. Har røyket/snust i 2 år cirka.

Du må bare ha viljestyrken til det, det meste sitter i hodet! Lykke til
Trådstarter
8 0
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Jeg fant ut søndagen som var nå, at snus og røyk, det har jeg ikke råd til.
Så jeg kuttet ut begge. På dagen.
Har spist sunt og trent, og ingen problemer med nikotinsuget. Har røyket/snust i 2 år cirka.

Du må bare ha viljestyrken til det, det meste sitter i hodet! Lykke til
Vis hele sitatet...
Har du holdt på med det lenge? Jeg føler jeg skal falle sammen + at leppa mi klør som et ***. Spiser sunt jeg og, trener 4 ganger i uken! Er 17 år om det skal ha noe å si. Takker!
Husk at når du prøver å slutte ikke engang ta en festrøyk. Jeg hadde ikke snust på sånn cirka 4 måneder og etter en sigg når jeg var drita så var det som å trykke på reset knappen. Helt tilbake til starten : /
Trådstarter
8 0
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Husk at når du prøver å slutte ikke engang ta en festrøyk. Jeg hadde ikke snust på sånn cirka 4 måneder og etter en sigg når jeg var drita så var det som å trykke på reset knappen. Helt tilbake til starten : /
Vis hele sitatet...
Det er det som er jævlig! Pleier ofte å ta en sigg eller 2 av mor om jeg er tom for prell. Og det er vanskelig ettersom pappa snuser og mamma røyker!
Bestem deg for å slutte -> slutt.

Du må bare ville slutte
Sitat av Zutox Vis innlegg
Hei, jeg ser det er mange andre tråder her med dette emnet, de hjelper på godt og ondt, men jeg ser folk som har holdt seg uten snus i 4 måneder og opp til 2 år og likevel greid å begynne igjen. Og dette gjør at jeg mister motet til å slutte, vet ikke om jeg klarer det. Er det slik at man kjenner suget selv etter 2-4 uker, når nikotinen skal visstnok være ute av blodet? Sliter veldig med synet mitt og utmattelse + sulten 24/7 når jeg prøver å slutte. Lengste jeg har gått uten er vell 3-4 dager i løpet av mitt liv. Har en stor plan om å slutte til onsdag neste uke. Min offisielle dato. Gruer meg veldig, og alt av tips hadde hjulpet! Slutter pga penger og redd for helse
Vis hele sitatet...
hvor gammel var du når du begynnte,3-4 dager gammel?
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
hvor gammel var du når du begynnte,3-4 dager gammel?
Vis hele sitatet...
Har du virkelig ingen forståelseevne?
Siden han begynte.
Bare slutt. Bytt ut snusen med noe annet.

Foreks liker du brokokkoli veldig godt tar du deg en brokkoli når nikotinsuget kommer.

var sånn jeg gjorde bare jeg drakk veldig mye cola istedenfor


Lykke til! og husk alt ligger i hodet. du må virkelig VILLE slutte for og greie dette. tenk på alle pengene som går forsvinner ut av vinduet for og legge hagejord under leppa
Den største delen av jorda sin befolkning lever et flott og utmerket liv uten snus.
Hvis de greier dette livet, hvorfor skulle ikke du kunne det samme ???
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sugen på snus, gå en tur. Gjør noe som får deg til å tenke på noe annet. Evt. bruk Onico i mellomtiden. Bruk de pengene du skulle ha brukt på snus og putt dem i en boks eller sparegris av noe slag.

Etter 6 år med snus, sluttet jeg på dagen, og i skrivende stund er jeg 135 dager uten. (19 uker, 2 dager).
Jeg la pengene i en boks, og i enden av måneden tar jeg dem ut og bruker dem på noe kult eller tar med dama på en finere middag. Har også funnet gleden i å trene.

Dette klarer du så lenge du har viljestyrke til det!

Lykke til!
Du må ha en genuin vilje til å ikke drive med det mer. Altså, grunnene til å ikke fortsette må være sterkere enn de til å fortsette. Da har du en sterk base å gå utfra. Da er det kun viljestyrken som teller. Slik var det da jeg kutta ut nam-nam i ukedagene (alt av søtt\sukker). Må bare fokusere på alt det positive, både kortvarig og i det lange løp.
Føler med deg! Skulle gjerne sluttet selv... Men ser liksom ikke poenget riktig enda, å takle en slik abstinens når man allerede har det alarmerende hektisk rundt seg, det er liksom ikke rette "tiden" enda.

Men man snuser som regel MYE mere enn nødvendig når man snuser, bare stapper oppi en ny på ny. Du kan jo redusere og bruke "placebo" som erstatning. Jeg bruker å brette sammen papir fra tørkerull til størrelsen av en snus og ha den oppi istede. Jeg går da rundt å tror jeg har en snus der og glemmer hva som egentlig er der.

Men så klart er det jo best å slutte på dagen om man greier. Men å trappe ned er bedre enn ingenting. Om du tenker som med medisin, så trapper man ned for å minske symptomer på abstinenser ved seponering, burde jo være logisk å gjøre det samme med nikotin.
Sitat av Zutox Vis innlegg
Hei, jeg ser det er mange andre tråder her med dette emnet, de hjelper på godt og ondt, men jeg ser folk som har holdt seg uten snus i 4 måneder og opp til 2 år og likevel greid å begynne igjen. Og dette gjør at jeg mister motet til å slutte, vet ikke om jeg klarer det. Er det slik at man kjenner suget selv etter 2-4 uker, når nikotinen skal visstnok være ute av blodet? Sliter veldig med synet mitt og utmattelse + sulten 24/7 når jeg prøver å slutte. Lengste jeg har gått uten er vell 3-4 dager i løpet av mitt liv. Har en stor plan om å slutte til onsdag neste uke. Min offisielle dato. Gruer meg veldig, og alt av tips hadde hjulpet! Slutter pga penger og redd for helse
Vis hele sitatet...
Det verste med hele sluttingen, er vel nettop det der. Har selv snuset i 4.5 år, og kutter stadig ned.
Bare et lite tips .. Ikke sett en sluttdato, da vil du grue deg veldig til denne, og nyte snusen max ut frem til deg, noe som gjør at du får enda mer lyst på når du ikke har mer igjen.

Slutt NÅ. Gå evt over på svakere snus, og end opp på en skruf orginal white ellerno. Når det har gått litt tid, så er du nesten mer avhengig av følelsen i leppa, fremfor selve nikotinen
Sitat av Awarize Vis innlegg
du nesten mer avhengig av følelsen i leppa, fremfor selve nikotinen
Vis hele sitatet...
Jeg tror 2/3 av snusavhengigheten ligger i det å ha noe under leppa... i alle fall for min del men så snuser jeg omtrent hele tiden om jeg ikke drikker eller spiser. Tror ikke engang kroppen greier å ta opp alt nikotinet.
Sist endret av Cherie; 9. mars 2011 kl. 23:25.
Enig med Awarize der. Skjønner ikke helt hva du tjener på å sette en dato, da det blir mye værre når dagen kommer. Snus kommer til å stå i tankene hele dagen, og den endelige tanken vil være "og dette skal jeg klare i flere måneder fremover?".

Slutt nå. Lykke til

edit: Kanskje det hjelper å ikke se på det som å slutte, men heller en midlertidig test av deg selv og hvor vanskelig det er for deg. Ta det litt som det kommer, og klarer du en uke uten vil det være mye lettere å fortsette uten, samtidig som du svikter deg selv veldig om du putter en i leppa etter så "lang" tid.
Sist endret av enanthate; 9. mars 2011 kl. 23:50.
Trådstarter
8 0
Takk for alle tips Er en ganske hektisk periode på skole nå, prøver/eksamener snart. Derfor føler jeg er det et helt feil tidspunkt å slutte. Ettersom jeg mister konsentrasjonevnen min når jeg ikke har snus :P Men okey, jeg tok nettopp min siste snus i mitt liv, forhåpentligvis, skal prøve å holde dere oppdatert .

Tok faktisk en snus i går klokken 9 på morgenen. Klarte meg helt frem til 6 på kvelden, hadde til og med en tepose i kjeften, det var tørt. Men mista suget noe sinnsykt! Skal prøve dette fremover også
Vent til du blir syk en gang, det gjorde jeg. Har ikke snust på 4 dager nå, og er forkjølet. Kjenner heller ikke så mye sug nå fjerde dagen. Men jeg kommer til å havne på kjøret pgr helgen er her snart, og jeg klarer ikke å si nei til sånt i fylla.
Har snust i 5 år nå (bortsett fra en periode jeg røykte), men for øyeblikket går jeg rundt med Nikotinplaster.

På det verste gikk det 2 bokser til dagen, og det var da det plutselig gikk opp for meg at nå må det snart være nok, det er hverken sundt med slike mengder nikotin i blodet, eller noe spesiellt bra for økonomien.

Begynnte med å trappe ned på snusforbruket, komme meg ned på ca. 1 boks til dagen. Deretter gikk jeg over til tyggi.
Det som er greit med tyggien er at selv om du alltid har en i kjeften, merker en ikke alltid med en gang om den går tom for nikotin, slik reduserer inntaket seg selv.

Etter å ha tygget meg gangsperr på nikotintyggi, har jeg gått over til plaster, noe som ser ut til å fungere ganske greit.

Har aldri hatt det store suget for å ha noe under leppa / i kjeften, så vil tro det gjør det lettere for meg enn de fleste dog.

Det eneste jeg frykter nå, er hva som skjer neste gang jeg havner på fylla, om viljestyrken greier å holde seg på plass.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Har snust i 5 år nå (bortsett fra en periode jeg røykte), men for øyeblikket går jeg rundt med Nikotinplaster.

På det verste gikk det 2 bokser til dagen, og det var da det plutselig gikk opp for meg at nå må det snart være nok, det er hverken sundt med slike mengder nikotin i blodet, eller noe spesiellt bra for økonomien.

Begynnte med å trappe ned på snusforbruket, komme meg ned på ca. 1 boks til dagen. Deretter gikk jeg over til tyggi.
Det som er greit med tyggien er at selv om du alltid har en i kjeften, merker en ikke alltid med en gang om den går tom for nikotin, slik reduserer inntaket seg selv.

Etter å ha tygget meg gangsperr på nikotintyggi, har jeg gått over til plaster, noe som ser ut til å fungere ganske greit.

Har aldri hatt det store suget for å ha noe under leppa / i kjeften, så vil tro det gjør det lettere for meg enn de fleste dog.

Det eneste jeg frykter nå, er hva som skjer neste gang jeg havner på fylla, om viljestyrken greier å holde seg på plass.
Vis hele sitatet...
2 bokser om dagen, da spytter du snusen ofte da. Evt gjør du som oldefar lærte meg, snus, tygg og svelg. Og det er SJELDEN jeg møter noen som gjør det lenger.
Jeg sluttet i en liten periode i Januar. Men ettersom dette var samme perioden som min mor sluttet og røyke, og hun HELE tiden skulle spørre meg om jeg hadde snust idag, og si "så flink du er", så endte det med at jeg dreit i å slutte. Og for øyeblikket angrer jeg ikke ett sekund. Man lever kun ett liv. I det livet bør man gjøre som man vil.
Trådstarter
8 0
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Vent til du blir syk en gang, det gjorde jeg. Har ikke snust på 4 dager nå, og er forkjølet. Kjenner heller ikke så mye sug nå fjerde dagen. Men jeg kommer til å havne på kjøret pgr helgen er her snart, og jeg klarer ikke å si nei til sånt i fylla.
Vis hele sitatet...
Hadde kraftig influensa før jul, glemte helt snusen, alt var bare jævlig! Det kan funke, men er ganske sikker på at det river like mye når du er frisk igjen! Hadde en gang også jævlig kjærlighetssorg, da glemte jeg å snuse på 2 dager tror jeg, sykt hva du kan forvirre hodet ditt med
Kjenner meg igjen i flere av postene her. Sitter liksom å venter på "rette tidspunkt" å slutte på. Et par dager i ørska med abstinenser passer meget dårlig i en hektisk hverdag. Men jeg har i hvertfall trappet litt ned, og jeg føler at dette gir meg litt motivasjon til å slutte senere. Jeg brukte på det meste en boks løs snus om dagen, så gikk jeg over til porsjon, og nå er jeg nede i 3 bokser porsjon i uken. Dette fungerer i hvertfall for meg. Så er det bare å vente på en uke ferie eller lignende, da man kan slutte på dagen og heller være litt i ørska en stund :-)
^^ sant. Jeg skal slutte når jeg har "fri". Men faen hva skal jeg finne på¨på ei nattevakt da. Herrejesus, kommer til å bli sprø uten.

Vet dette høres kvalmt ut, men økonomisk tips:
Når du tar ut snusen, legg den til "tørk"... Når dem blir sånn passe nesten tørr kan du bruke dem om igjen
Det gjorde jeg før når jeg var blakk. Mange ganger er det igjen nikotin i porsjonsnus.
Sitat av Ella Vis innlegg
Den største delen av jorda sin befolkning lever et flott og utmerket liv uten snus.
Hvis de greier dette livet, hvorfor skulle ikke du kunne det samme ???
Vis hele sitatet...
beste tipset jeg har sett på lenge
Sitat av Cherie Vis innlegg
^^ Vet dette høres kvalmt ut, men økonomisk tips:
Når du tar ut snusen, legg den til "tørk"... Når dem blir sånn passe nesten tørr kan du bruke dem om igjen
Det gjorde jeg før når jeg var blakk. Mange ganger er det igjen nikotin i porsjonsnus.
Vis hele sitatet...
Jeg levde på brukte snus fra en boks i tre måneder en gang, og jeg hadde oftere snus enn ikke. Fungerer svært bra, men delikat er det ikke nei.

Trådstarter, du kommer sannsynligvis til å glemme snusen innen ett års tid. Det er ganske ille i starten når du har slutta, men det kommer til å gå langsomt over.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Først og fremst hvorfor vil du egentlig slutte? Så kan du fokusere på den tingen. Om du synes det virker farlig, vil ikke øedelegge tenner og lunger, vil ikke bruke penger på dritt.?
Det er lurt å sette andre mål i samme slengen. Som å begynne å trene og spise sunt foreksempel. Eller skjerpe deg på skolen hvis du enda går på en. Bare kast vekk snus boksen og aldri rør den igjen. Er mye bedre å bare bestemme seg for å slutte en bestemt dato enn å begynne med svakere snus varianter.
Lykke til!
Har selv nettopp sluttet, etter ca 4-5 års bruk av snus. Jeg ga meg selv ingen slutt dato/dag, jeg bare en dag fant ut jeg ville slutte. Grunnen min var at snus er kun laget for å skade deg og ingenting annet, den hjelper deg på ingen som helst måte. Jeg har holdt meg nå i litt over en uke, og jeg er 101% sikker på at jeg er ferdig med snus, har verken lyst på, og om jeg skulle tenke på det, kommer jeg bare på tanken at jeg supporter bare de som ødelegger vår helse. Lykke til med sluttingen.
Sist endret av eRixn; 13. mars 2011 kl. 03:20.
Gå på skikkelig fylla og røyk 60 sigaretter.. Du kommer til å kaste opp om du bare tenker på sigg neste dag.
Sist endret av IpN; 13. mars 2011 kl. 03:28.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Har selv nettopp sluttet, etter ca 4-5 års bruk av snus. Jeg ga meg selv ingen slutt dato/dag, jeg bare en dag fant ut jeg ville slutte. Grunnen min var at snus er kun laget for å skade deg og ingenting annet, den hjelper deg på ingen som helst måte. Jeg har holdt meg nå i litt over en uke, og jeg er 101% sikker på at jeg er ferdig med snus, har verken lyst på, og om jeg skulle tenke på det, kommer jeg bare på tanken at jeg supporter bare de som ødelegger vår helse. Lykke til med sluttingen.
Vis hele sitatet...
Om det ikke har hjulpet deg på noen måte, da har du vært rimelig dum som har kastet bort penger på det i 4-5 år.... Litt over en uke uten snus? Vel lykke til....

For min del hjelper det på stress, roer meg ned og fyller en liten del av meg.

Så klart vil jeg og skal slutte når tiden er rett. Men det HAR gitt/gir meg noe, jeg føler ikke det har gått ut over helsen min, jeg føler ikke det _kun_ er til skade. Og jeg er glad den tok meg vekk fra røyken.
Gjør som meg, bare slutt. Nå har det gått to uker, og det går kjempefint. Føler meg mer energisk og sosial uten nikotin. Suget er der iblandt, men tro meg- det er ikke så ille. Er svært overasket over hvor greit det går. Det handler som flere har nevnt om det å faktisk være villig og innstilt på å slutte, da klarer du alt.
Synes du selv jinxer deg litt i overskriften. Når du skriver "prøve" har du allerede tapt.

Jeg har røyket i nesten 8 år, før jeg for noen måned siden bare bestemte meg for å slutte med denne forbaskede kjederøykingen så fort man drikker en kaffe eller kjeder seg osv.

Jeg har tatt meg både en og to røyk i ettertid i sammenheng med godt drikke, men i dagene etterpå igjen er suget ikke tilstedeværende.

Merker fort hvor mye bedre maten smaker, og vin til maten smaker bedre enn aldri før. Kjenner det lukter godt når man har vasket klær og leilighet.

Alt ligger i hodet ditt, det er DU som bestemmer. Uansett hva man velger å dytte i seg.
Sitat av Shittles Vis innlegg
Bestem deg for å slutte -> slutt.

Du må bare ville slutte
Vis hele sitatet...
Enig, jeg hadde snusa i 3år og kom inn i militæret og fant ut av at æg brukte over 2500kr i mnd på snus og når man har et tjenestetillegg på 4500kr så blir det fort dyrt å snuse, så bestemte meg der og da får å slutte, og klarte det faktisk. Man kjenner alltid at man har litt lyst på snus, men jeg har i hvertfall klart å holde meg unna det
Sitat av Gilla Vis innlegg
Enig, jeg hadde snusa i 3år og kom inn i militæret og fant ut av at æg brukte over 2500kr i mnd på snus og når man har et tjenestetillegg på 4500kr så blir det fort dyrt å snuse, så bestemte meg der og da får å slutte, og klarte det faktisk. Man kjenner alltid at man har litt lyst på snus, men jeg har i hvertfall klart å holde meg unna det
Vis hele sitatet...
What, over 2500,- i mnd på snus. Kaster du snusen da heller?
Sitat av Troennes Vis innlegg
What, over 2500,- i mnd på snus. Kaster du snusen da heller?
Vis hele sitatet...
Det går helt fint, om han tar 2 og 2 snus, og ca 24 porsjoner à dobbel dose om dagen. En boks om dagen med prisene i mitt område er ca 1800
vill anbefale å prøve å slutte å snuse når du er kjempe fyllesjuk, har ikke klart å slutte, har vell ikke prøvd kjempe hardt akkuratt men det er den måten jeg ikke er kjempe kiin på snus da, og vill tro denne metoden er en av de beste kansje
Sitat av Troennes Vis innlegg
What, over 2500,- i mnd på snus. Kaster du snusen da heller?
Vis hele sitatet...
Hadde snus i kjeften 24/7 :P
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Snuste i to og et halvt år. Sluttet på dagen.

Alt handler om psyken. Har du virkelig lyst til å slutte, så går det helt fint. Er det en del av deg som fremdeles har lyst på en pris en gang i blant, derimot, blir det automatisk veldig mye vanskeligere. For min del hadde jeg ikke det problemet. Snus begynte å gjøre meg kvalm, jeg var lei, jeg sluttet. Det vil nok ikke være like enkelt for andre, though.

Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jeg sluttet i en liten periode i Januar. Men ettersom dette var samme perioden som min mor sluttet og røyke, og hun HELE tiden skulle spørre meg om jeg hadde snust idag, og si "så flink du er", så endte det med at jeg dreit i å slutte.
Vis hele sitatet...
Hehe, trassalder as.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Og for øyeblikket angrer jeg ikke ett sekund. Man lever kun ett liv. I det livet bør man gjøre som man vil.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig at man bare lever en gang, betyr ikke det at det er lurt å ta vare på kroppen sin. Til rusmiddel å være er det jo veldig kjedelig i forhold til de potensielle skadevirkningene det har.
Sist endret av ticks; 19. mars 2011 kl. 18:47.
Sitat av Gilla Vis innlegg
Hadde snus i kjeften 24/7 :P
Vis hele sitatet...
Jojo, men da må du nå spytte/svelge snusen ganske ofte. <jeg har selv ca 11-12 klyper av en boks og dette varer i ca 3 dager, 24/7 siden jeg sover med snus.
For meg og som sikkert veldig mange andre så er det enklere å trappe ned, men du må selvfølgelig ha en vilje for å slutte.

Når det kommer til abstinenser så er det veldig individuelt har jeg skjønt, selv så blir jeg veldig surrete, fort gretten og rett og slett ræva, men etter noen dager er det over.