Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2401
Hey. Igår ble jeg og min samboer enige om å slutte med cannabis. Har røyket så og si daglig i 2 år. Men i den siste tiden har jeg blitt så sløv at jeg ikke kommer meg på jobb en gang.
Har altid trodd at jeg kunne slutte på dagen med cannabis, uten problemer. Men slik viser det seg ikke å være. Sitter konstant og tenker på det, og klarer ikke å tenke på noe annet i mer enn max 15 min før jeg tenker "Hadde vært godt med en joint nå".

Noen som vet hvor lenge jeg kommer til å føle det slik?
Du kommer til å føle det slik så lenge du assosierer cannabis med en aktivitet, gjør noe annet og få deg til å tenke på noe annet slik at du glemmer det.
Sist endret av kengro; 17. september 2010 kl. 01:09.
Sitat av drøfy Vis innlegg
Noen som vet hvor lenge jeg kommer til å føle det slik?
Vis hele sitatet...
Det kommer rett å slett an på deg sjøl. Et godt triks er ihvertfall å være i aktivitet og å engasjere hjernen din med andre oppgaver slik at det blir lenger mellom hver gang du føler lysten. Omsorg for andre er fint, turer i skog og mark/fjell der dere setter mål og sliter dere litt ut er og en vellykket formel.

Om du klarer å sitte stille å lese og lære deg ting så kan du gjøre det, men min erfaring er at litt fysiske og mer aktive psykiske greier tingen.. Opphold deg gjerne i områder og med mennesker der det aldri kunne vært aktuelt å fyre. Det hjelper på, for da har du på en måte ikke valget.

Igrunnen tar det ikke så lang tid. Det tar den tiden det tar, men dere velger hvordan å tilbringe den.

Lykke til - bevar troen og syselsett dere med andre ting.-
Sist endret av pidget; 17. september 2010 kl. 01:20. Grunn: leif
Regner med at det er nå nettop dere har gitt dere? Alle tankene du har ang. cannabis går snart over så og si, eller blir hvertfall kraftig redusert samtidig som det er lettere å snu på tankene når du tenker "nei nå hadde det smakt med en bønne". Uansett har du sikkert latt merke til at du har mer energi/livsglede eller lignende nå når du har vært edru en stund, da er det lurt å tenke at det føles ennå bedre om du holder deg edru en stund til. og sånn er det lurt å tenke hele veien frem til du føler du kan røyke deg en bønne igjen uten at det skal ta helt av.
Been there, done that.

Det er ikke lett, det skal først og fremst bli sakt.
Uten og stigmatisere alle brukere så er det per min mening mange som bruker cannabis til og kompensere for hva kanskje de oppfatter som "mangel".

Hva mangel handler om er nok ganske individuelt men tror en fellesnevner er usikkerhet og en umettelig rastløshet.

Jeg orker ikke i skrivende stund og dra opp linker som kan bekrefte mitt kommende argument men jeg kan garantere at det stemmer, bruk av cannabis over lengre tid vil etter vært endre den ellers normale kjemi balansen i hjernen til noe ustabil som kan føre til uforklarlige humørsvininger. Vanligvis ville vært fall jeg fattet ugler i mosen og tatt meg en Jonas for styre unna de følelsene som du ikke helt kan beskrives men som er absolutt veldig ubehagelige.

Jeg som liker og ha ting så objektivt som mulig mener paradoksalt nok at objektivitet ikke finnes i menneskeverden, av enkle grunner. Vi er mennesker vi føler, følelse motiverer eller demotiverer oss, om du vet enkelte av de variablene som i ditt tilfelle fører deg på en negativ tankegang kan du vært fall på sett og vis betrygge deg selv på at du ikke er så subjektivt som du potensielt sett kan være akkurat på grunn av humørsvingninger forårsakete av en kjemisk ubalanse i hjernen din som endrer nettopp hvordan du oppfatter, tolker, husker og ikke minst tenker.

Lykke til, stå på om et par uker er du over det verste.
Jeg var nylig i samme situasjon. Jeg røyket daglig i ca 3 år før jeg sa til meg selv at nok er nok. Hukommelsen var elendig, var giddaløs, spiste dårlig når jeg ikke hadde røyket, humøret var kjipt og det var jævla dyrt. Folk kan si hva de vil, når du røyker bønner daglig over en lang periode blir det en stygg vane.

Jeg slutta på dagen, fordi jeg var klar for det og jeg opplevde ingen abstinenssymptomer utover litt svette hender og dårlig søvn. Jeg merker at lysten kommer sigende når noen tenner en spliffe, men det kommer ann på viljestyrken til å gi seg hvorvidt man gir etter til "craven". Jeg har tatt noen trekk et par ganger i etterkant på potent grønt, å du verden hvor mye bedre det blir når man kommer ut av vanen

Hold ut, det tar ikke lange tiden før "det værste" gir seg!
I løpet av noen dager vil nok ikke behovet for "en bønne" være så stort lengre, ihvertfall vil den evige tenkingen på "hadde hvert godt med en joint" være vekke.
Vært der sjæl....bare du kommer over kneika etter en stund/noen dager så går alt så mye lettere. Blir vel litt svette netter, lite matlyst og labert humør, men så fort du bikker over kneika virker alt så mye bedre. Og dit kommer du ikke uten å presse deg selv! Viljestyrken, bruk den for det den er verdt!
Nå har jeg aldri vert i den situasjonen du er i, men jeg vil uansett anbefale deg og skaffe deg en hobby. F.eks Spilling,Pyroteknikk,lese bøker. Som sakt så har jeg aldri hvert i den situasjonen, men det av en periode i livet mitt hvor jeg følte meg veldig tom:http://freak.no/forum/showthread.php?t=143754 Det jeg gjorde med det var å skaffe meg en hobby. Sitter nå og koser meg med pyroteknikk og har aldri hvert i gladere gutt. Når jeg sitter meg forann benken min så blir hodet mitt helt tomt og jeg kan virkelig slappe av.
Sitat av drøfy Vis innlegg
Hey. Igår ble jeg og min samboer enige om å slutte med cannabis. Har røyket så og si daglig i 2 år. Men i den siste tiden har jeg blitt så sløv at jeg ikke kommer meg på jobb en gang.
Har altid trodd at jeg kunne slutte på dagen med cannabis, uten problemer. Men slik viser det seg ikke å være. Sitter konstant og tenker på det, og klarer ikke å tenke på noe annet i mer enn max 15 min før jeg tenker "Hadde vært godt med en joint nå".

Noen som vet hvor lenge jeg kommer til å føle det slik?
Vis hele sitatet...


Studier har vist at disse "nå hadde det vært godt med en *insert favorite drug here*"-hendelsene ikke varer i mer enn 15 sekunder, før de gir seg. Har ikke kilder på det, men min psykolog fortalte meg dette, og jeg følte at det stemmer. Det er noe du bør huske på når rustrangen blir trigget, at det ikke varer mer enn noen sekunder, selv om tidsperioden kan oppleves som lenger.

Ettersom dere har røyket aktivt så lenge, vil dere mest sannsynlig merke fysiske/psykiske symptomer et par uker, og etter denne tiden bør de kognitive ferdighetene deres ha forbedret seg betydelig.

Som andre har skrevet, så hjelper det å komme seg ut, holde seg fysisk og psykisk aktiv. I tillegg bør dere i starten holde dere unna steder/situasjoner hvor det er cannabis, og også steder dere forbinder med cannabis.

Det beste er jo selvsagt om dere ikke sprekker, men OM det skulle skje: Ikke vær for strenge med dere selv. Èn sprekk er ikke et totalt tilbakefall. Faktisk er det slik at denne mentaliteten gjør at folk får tilbakefall etter en sprekk, fordi de føler at de har mislykkes, og skammen blir for stor. Dersom dere skulle sprekke, så bør dere tenke: Hvorfor sprakk jeg? Hvilken situasjon var jeg i, og hvorfor klarte jeg ikke å si nei? HVordan skal jeg håndtere en slik eller liknende situasjon i framtiden?

Det var mine 2 cent...
Ikke varer lenger en noen sekunder faktisk.
Det vil si at du ikke kjeder deg mer en noen sekunder..?
At du ikke svetter mer en noen sekunder..?
At psykosene bare varer noen sekunder..?

Kast mobilen din i tilfelle du skulle sprekke og prøve "jeg ringer en venn" alternativet.
Sist endret av steinarr; 17. september 2010 kl. 10:22.
Hold deg optatt, gjerne med noe annet enn du pleier å gjøre, det vanskeligste er egentlig ikke å slutte, men å holde seg. Well, du vil kjenne på endel uro, svette forsterkede følelser, irritasjon. Lista er lang, men alt dette blir ikke half bad engang, hvis du har noe bra å holde deg optatt med.

Lykke til!

PS: Trening/fysisk aktivitet! For meg er dette det absolutt vanskeligste å komme i gang med, nettopp fordi det blir kjipere før det blir bedre når du slutter med cannabis. Du vil nesten helt sikkert ha en periode der du føler at du hadde det mye bedre, og hadde mindre problemer da du røyket, men ikke la det "lede deg inn i fristelse"
Sist endret av random42099; 17. september 2010 kl. 10:31.
Som de andre sier, hold hodet ditt et annet sted. Det er hodet ditt som får deg til å jakte cannabisdragen som egentlig ikke er der.
Tar ca. en uke før du er på normalen og da er det bare oppover
Kommer ann på bruken.
Som mangen andre sier her, been there done that Var en hverdags røyker over 2 år, og nå gjør eg det max 4 ganger i året Vil si at trening den første uka hjelper veldig på!! Får bedre søvn og du holder kroppen opptatt
Finne deg en hobby hjelper til en viss grad, men etter egen erfaring tenkte jeg bare at det jeg holdt på med hadde vore dobbelt så digg om jeg hadde vore fjern :P
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
De første ukene er vel helt jævlige, men etter det vil jeg tro det går bedre.

Du kan jo prøve å ta en vanlig røyk når trangen kommer, hjelper sikkert lite, men verdt et forsøk, ikke bra om du vil slutte HELT å røyke da. Du kan jo også skape en avhengighet på nikotin da
backer opp forslaget med å trene! Jeg skulle ha en pause på 1mnde, etter 1 års bruk! Begynte og trene, og skaffet ett nytt spill jeg kan spille

så, hver opptatt! bli kjent med folk som ikke røyker, heng med de osv osv!