Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6813
Har nå benyttet brus 4-6 dager i uken med få opphold i 1.5 år og vil gjerne slippe taket en stund. Men så fort det har gått 2-3 uker så havner jeg tilbake i samme tralten. Jeg har fast jobb og er aldri syk eller borte fra jobb, ingen av mine kompiser benytter brus så det er ikke miljøet som er årsaken. Kan også nevne at jeg ofte tar brus kun når jeg skal være hjemme og egentlig legge meg. Hender jeg ikke lyst på brus i lengre perioder (2-3 uker) og da tar jeg ingenting. (blir bare sjanseløs drita på byen)

Men så kommer det til ett punkt hvor jeg faller tilbake og havner "ut på" igjen.
Siste 3-4 mnd har jeg en tendens til å lese MYE om bieffekter ved langvarig bruk, og jeg har allerede merket flere symptomer.

Så mitt spørsmål er, til dere der ute som kjenner dere igjen av min historie så hadde jeg satt pris på tilbakemelding og tips/råd om hva som kan hjelpe meg opp av denne sinnsykt psykiske avhengiheten som Cola. (håper også dette får noen til å tenke seg om to ganger neste gang de blir tilbudt en liner)
Har du en egen leilighet? Tilby en god kompis og leie et rom eller noe slikt, om du har plass. Meget billig, mot at han passer litt på deg på kvelden :-)

Evt flytt sammen med noen som du vet har litt "makt" over deg. Så har du en venn der temmelig ofte som du kan være sammen med og som kan passe litt på at det ikke for utfor.

Mulig dette blir litt feil da jeg aldri har vært i din situasjon, men følte for og skrive det.
Hver gang du tenker på cola så finn på et eller annet, som feks:

Gå deg en tur, lag mat, besøk en venn osv. Funket for meg
hva er ibogain?
Sitat av weed911
hva er ibogain?
Vis hele sitatet...
er lov til å søke
http://no.wikipedia.org/wiki/Ibogain
Kan ikke bare fortelle han at han skal prøve ibogain, da det ikke akkurat er noe quick fix. Dette må tas på en ibogain-klinikk eller sammen med folk som har erfaring med ibogain-terapi.

Første steget er uansett å ha støttende folk rundt seg og en ordentlig viljestyrke til å slutte.
Sist endret av Phun Q; 8. oktober 2008 kl. 15:53.
...og meg bekjent er det ikke akkurat stor forskning på Ibogain i Norge (det skulle jo tatt seg ut). Gulingen har rett, lite trolig at du får kjørt deg gjennom en Ibogain-kur. Høres heller ikke ut som du egentlig trenger dette - det høres ikke ut som du er i en 'all is lost'-situasjon, du er jo i gang med å jobbe deg ut av det.

Idéen om å ha en kompis boende hos deg du ikke har lyst til at skal ta deg i å sniksnorte hørtes egentlig ganske lur ut - du kutter jo ut i flere uker i strekk, så det er (som vanlig) den psykiske avhengigheten du sliter med. Miljø er én ting, rutiner og vaner er en annen ting.

En årsak til at mange sliter med å slutte er idéen om 'enten eller'. Enten rusa alt for ofte/mye, eller aldri rusa. Et mål om å kun ta det på fest med venner i blant, evt. ha hjemmehelgekosekvelder i blant (ex. maks 1 gang i måneden) kunne kanskje vært en idé, dersom du føler deg psykisk i stand til å håndtere det slik. Mange sliter med å slutte med ting rett og slett fordi de er redde for å aldri få gjøre det igjen (og føler seg altså ikke nødvendigvis helt ferdige med stoffet) - dersom du vet at du har 'lov' neste helg er det kanskje lettere å la være denne helgen osv.
Hei.

Gikk igjennom samme karusell for noen år tilbake, og første steg på veien er allerede tatt ved å innrømme problemet ovenfor seg selv.

Jeg førte et normalt liv på overflaten, holdt problemet skjult for alt og alle og gravde meg bare stadig lengre ned i gjørma.
Løsningen for meg var psykolog samt masse støtte hjemmenfra.
Gikk til terapi i halvannet år, men må fremdeles jobbe med meg selv fra tid til annen når lysten melder seg.

Vil anbefale deg å ta kontakt med en ruspoliklinikk der du bor.
Var kun samtaleterapi, men er man avhengig av Kokain følger det gjerne med andre mentale forstyrrelser, ihvertfall i mitt tilfelle.

I tillegg tror jeg det er viktig å være åpen om problemet, ihvertfall ovenfor de nærmeste.
Det hjelper godt på motivasjonen å legge alt grums på bordet og fortelle folk hvem du egentlig er.

Det viktigste er at du er bevisst på at du har et problem og innstilt på å gjøre noe med det.

Lykke til
Sist endret av Puddergutt; 8. oktober 2008 kl. 17:16.
Når du skal hjem å legge deg? når du ikke har noe bedre å gjøre...

Vetta faen hvor mye det hjelper, men, når jeg var på vei å overdrive amf (skjedde aldri) var jeg en del innestengt (aldri vekke fra jobb jeg heller, eller mine plikter) men de var stort sett det fokuset var på, jobb og plikter var jeg ikke vraket nok til å droppe, både jeg og du er oppegående mennesker, men. Det er dette suget du må bli kvitt, denne konstante "relapsen" du må få deg vekk i fra.

Det som reddet meg, (eller hvem vet, kanskje aldri noe hadde skjedd med meg) var å være sosial, ha noe å gjøre, ikke alene som strikking, fordi da lurer bare hjernen din deg å får deg til å tenke feil igjen. Men, være sosial att med kompiser som holder seg vekk fra illegale substanser, gjelder brunt og. komer jo litt ann på hvem det er, kjenner ikke alle karakterene på kompisene dine, men, driver de med brunt, brunt er narkotika, det er brus og.

Vist du kan være lykkelig, og du ikke tenker på kola, vil du ikke kjøpe kola, du har det GREIT, og er ikke deppa uten kola = null trengsel for det.



Masse repetive poeng i innlegget mitt + ordbruket var ikke så variert, men forhåpentligvis skjønner du hva jeg vil frem til.

Lykke til videre, Mvh apeloff. 7 måneder siden jeg brukte pepper og var på stien til "kjøret" har brukt det 1 gong for 2 uker siden, og føler ikke trengsel for å gjøre det igjen snart.

Funker greit for meg. Kanskje på deg å?
Takk for mange gode råd, har idag ikke hatt lyst på cola og tok meg en joggetur tidligere idag. Følte det hjalp veldig og kommer til å begynne å trene regelmessig. Skal gi dere daglige oppdateringer fremover. Idag får jeg besøk så ikveld går det fint.

Igjen, takk for mange gode svar...

Mvh Gizmo
Si ifra til de du kjøper av at du prøver å kutte hardt ned og be de påminne deg det om du prøver å kjøpe.. Kan få deg til å tenke to ganger neste gang du ringer og dealeren din ber deg la vær.
Dealerne har vell lyst til å tjene penger, så hvorfor skal de si ifra?
Hvis det er en kompis, så prøver han ikke å selge hvis du sier du ikke skal ha. Da har du en god kompis hvertfall... Alle mennesker som selger dop er ikke idioter vettu.
Får jeg bare spørre; hvordan har du egentlig råd til dette? Kola koster jo en formue!
Jeg tipper ibogain kan hjelpe. Det er uansett verdt et forsøk. Les mer på Wikipedia og iboga-tråden på nFF: http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=76786. Hvis du tester ibogain er jeg veldig interessert i å høre utfallet!
Bestem deg for å slutte! Finnes ingen enkle utveier. Reality bites..
jon.blund: Det er ikke så veldig dyrt lenger når man kjøper en del av gangen. Trenger heller ikke kjøpe en formue før det blir en kraftig prisreduksjon. But still, alt for dyrt egentlig ja.

Mine tips til trådstarter: Hold deg borte fra alkohol en litt lengre periode. sliter hvertfall veldig selv når jeg begynner å få litt høy promille, selv om det ikke er hovedproblemet ditt da.
Hvis du klarer å røyke innimellom så ta deg en joint istedenfor linere når trangen blir for sterk. Hvis du røyker med så få mellomrom som 2-3 uker så vil du nok sovne ganske fort hvis du røyker deg en stor fyrings istedenfor å ta noen linere. Ikke at jeg skal oppfordre deg til å begynne med enda et rusmiddel, men jeg er overbevist om at det er bedre å røyke hasj/weed enn å snorte brus.
Hvis du også begynner å tenke på skadene, pengene, energi osv og forstår at det egentlig er bare dritt så kan det jo også hende du klarer å slutte. Du er i riktig miljø for å klare det hvertfall. Snakk med en god venn/venninne om det, kan hende det vil hjelpe.
Lykke til
Hei. Jeg bare lurer på, hvor farlig er egentlig kokain? kan man dø av det ? Hva re eventuelle bivirknigner?
Sitat av SmokeNfly
Hei. Jeg bare lurer på, hvor farlig er egentlig kokain? kan man dø av det ? Hva re eventuelle bivirknigner?
Vis hele sitatet...
Tja, kokain er som regel bøffet ut, enten med uskyldige ting som efedrin og koffein, med sin onde søster speed, eller andre mystiske substanser, dette kan jo medføre ubehageligheter.
Ellers fører kokain til ekstrem avhengighet, og av og til depresjoner/angst ol. Det er fullt mulig å dø av det, avhengig av hvor mye og hva man har fått i seg, det skal en del kokain til for å dø, men om det er kuttet med skumle kjemikalier kan det jo være lavere dødelig dose på de.

Forøvrig kan du lære deg å skrive ordentlig.
Smarteste jeg har gjort for å slutte med ting er å slutte å kjøpe doser som jeg har i flere dager/uker. Har man så tar man.
Slutt å kjøp for lengre tid framover, og gjem det lille du kjøper, slik at du veit at det kun er til nødstilfeller. Og når du kommer til punktet hvor du MÅ ha igjen og må stikke å kjøpe, så kjøp kun LITT. Jo mer du har, jo mer tar du, enkelt og greit. Så prøv å ha så lite som mulig.. Oppbevar evn hos en kompis slik at du må dit for å ta noe. Og ikke ta med deg hjem.
Og siden du har jobb osv så er det ikke vanskelig å bruke dagen på noe annet enn å fly rundt å få tak i mer. Prøv å fyll ut resten av dagen med noe annet også!
Sist endret av vacant; 16. oktober 2008 kl. 13:39.
evt alternative terapi former, yoga/tai-chi/qi-gong=passiv trening, øker indre bevegelser til å ikke gå i stå, ganske greit, spes hvis en finner sin egen måte å gjøre det, ikke sånn som du ser på tv.

Tft-tankefelt terapi noe tapping på visse steder på kroppen som vistnok skal ha effekt på enkelte ting, koster sikkert flesk og kansje litt irriterende, akupunktur hva jeg vet.

Brainwavegenerator- kan lastes ned fra nettet og prøves ut, evt kjøpes full versjon. frekvenser som manipulerer hjernebølgene til rolige svingninger, ganske rått og effektivt.

En god ting er å ta fast massasje en gang i uke, og finne et annet narkotikum som er naturlig, ikke hasj, alt fra nikotin, coffein, urter, hva annet. Med det mener jeg bevisstgjøring og gi det næring dvs du rafinerer kola bruket over til noe annet og lærer masse ny kunnskap og får små behag og belønninger istedenfor å gå cold turkey, det funker aldri, oppgrader pcen, skaff noen spill på multiplayer, bruk mye sukker og b-vitaminer. Spis mer vegetarmat, sier ikke bli veggis, spis god mat og vegetarmat evt på kveldene, kroppen slapper bedre av da, spis habanero (chili) hver gang du får intens lyst på kola. Det er så sterkt og du tar bare et lite tygg så eksploderer rotasjonen i kroppen, du begynner å svetter etc, alt som setter kroppen i karusell. Psykadelisk musikk, bøker om nye friske teamer du aldri har vært borti før. Tenk at du skal oppleve bedre ruser en cola, cola is nothing, higher state of consciusness er nøkkelen.

Det som ofte blir sagt om stoff at si du kommer til å bruke mer cola, så istedenfor å nyte den til fulle og gjøre noe basics, så sett deg ned og bevisstgjør deg mens du får oppturen i cola rusen, kjenn hva i kroppen som skjer og alt det der, det skal være den beste måten og si hadde til narkotikaen du ikke vil ha. Det blir som å fortelle kroppen og viljen din om du egentlig vil slutte eller forsette pga dens befriende effekt. Tenk langsiktig hele tiden, stop tankestrømmen din når den tenker innenfor rammer av 4 min og sånt. Det som er farlig, egoet tar over og sånn jeg har forstått så er cola et solar-plexus ego dop.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har samme problemet her, men er på overtid.... bruk det i 7 år- mer eller mindre. Har hatt noen pauser på 6 mnd men blir så jævla drita på byen når jeg endelig drar ut... noen som vet om supportgrupper i oslo området? har dempet bruken betraktelig de siste årene men er faen meg umulig å slutte...De som ikke har prøvd det kan bare drite å poste.. dere hjelper ikke!