Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1125
Paa skolen har vi KDE desktop, og da er det selvfölgelig fristende aa se hva andre har i sin "private"-mappe. Noen som vet hvordan man kommer seg inn der??

Haaper paa svar
En fyr fortalte meg engang at det finnes et script som skal kunne vise alle passordene på enhver Linux maskin man kjører skriptet på lokalt.
Men tror egentlig ikke på han.

Uansett, hvis det ikke er kryptert, så skulle det vel være en cracker-happy fyr der ute med et program. Prøvd å google det?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har du prøvd "cd .." fra hjemmeområdet ditt i consolen? Hvis du er heldig så er det bare til å cd'e seg inn . Sett at dere har roaming profiler vel og merke, men det går jeg nesten ut ifra?
Hvis du skaffer admin passordet så kan du bare skrive dette i terminalen:

su <passord>

cd /home/brukerensmappe

om ikke det funker må du skrive:

sudo <passord> cd /home/brukerensmappe



Måten du kan få admin passordet er såvidt jeg vet å lage/skaffe et keylogger script som du kjører lokalt på maskinen. Eller så får du kjøpt sånne hardware loggere som man kobler til på PS2 porten. Imellom tastatur og pc.
Som nevnt over, så kan du prøve å åpne en terminal og "cd .."-e deg inn i /home/ - Hvor alle brukerne ligger.

Og derifra videre til den brukeren du ønsker å gå inn på.
Med skoleLinux blir det et litt annenledes system da alle personlige filer og instillinger lagres på en server. Da er det plent lite du kan gjøre med mindre du har administrator(root)-passordet til serveren.
vi har det sånn at vi har linu/kde wttaf!(aller maskinene er koblet opp mot ei kasse) der har hvi ikke cdhøl! eller hva mente du med cd? jeg skjønte ikke heilt!?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Er ikke du født i 1970?

Uansett, cd er programmet du bruker for å skifte directory i en command line interface. Hvis du åpner en terminal, bør stå merket som "terminal", "xterm", "aterm" eller "eterm" så kan du kanskje bare rett og slett gå inn i andre brukeres hjemmeområde. I linux så ligger disse under /home , så hvis du prøver "cd /home" i et terminalvindu, for så å skrive "ls" som lister opp alle filene, så kanskje du ser andres hjemmeområde. Så kan du gå inn på nevnte brukes hjemmeområde ved å skrive "cd mappenavn" der mappenavn er brukernavnet, f.eks. "cd larrizzz" hvis du heter det på maskinen.

"cd .." skifter til mappen som ligger ett hakk høyere oppe i hierarkiet, så hvis du er i /home/larrizzz så kommer du til /home ved å skrive "cd ..".

For mer informasjon om disse kommandoene skriver du "man cd" eller "man ls" i terminal.
Sitat av Tias
Er ikke du født i 1970?

Uansett, cd er programmet du bruker for å skifte directory i en command line interface. Hvis du åpner en terminal, bør stå merket som "terminal", "xterm", "aterm" eller "eterm" så kan du kanskje bare rett og slett gå inn i andre brukeres hjemmeområde. I linux så ligger disse under /home , så hvis du prøver "cd /home" i et terminalvindu, for så å skrive "ls" som lister opp alle filene, så kanskje du ser andres hjemmeområde. Så kan du gå inn på nevnte brukes hjemmeområde ved å skrive "cd mappenavn" der mappenavn er brukernavnet, f.eks. "cd larrizzz" hvis du heter det på maskinen.

"cd .." skifter til mappen som ligger ett hakk høyere oppe i hierarkiet, så hvis du er i /home/larrizzz så kommer du til /home ved å skrive "cd ..".

For mer informasjon om disse kommandoene skriver du "man cd" eller "man ls" i terminal.
Vis hele sitatet...
neida jeg er ikke født i 1970, men hvor finner jeg terminalen? jeg er ikke så god i d dær faget gitt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da finne du noko anna å gjer på, og les litt om *NIX. NTNU har laga et crash-course for matnat meinar eg å hugse, som gir litt info om slikt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tør jeg anbefale denne
?

Jeg tror ikke du skal lete lenge i "startmenyen" før du finner terminal, også kjennt som Kshell i KDE.
hei!. på skolen min har vi kde 3.3. jeg skal komme meg inn på noen andre sin bruker, jeg finner bare public mappen og jeg får ikke til "cd" måten, er det noen som kan gi meg ei forklaring, i steg for steg som sier hvordan? jeg er ikke så god i linux mvh lawrrizzzzz

sorry skrivefeilene, men dataen er litt klikket også henger tasta turet seg i knappene. (det er nok noen liter cola i det) jeg er på skolen nå så det har vøre bra med svar
Sist endret av Jorgens; 6. februar 2006 kl. 11:43.