Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2179
Noen som vet hva reglene ang Ip/Port scanning over nettet er hos telenor/online.no, rettere sagt, om dette er tillatt ?
Jeg vet mange isp`r har strenge regler for dette, men fant ikke noe på nettet om dette når det gjelder telenor, heller ikke på hjemme siden dems
Ja - alle ISPer er strenge med portscanning. Du vil nok fort se deg selv uten Internett etter en dag eller to med aktiv scanning. Det står nok ikke på selve siden til Telenor, men det er godt beskrevet i avtalekontrakten en av dine verger skrev under på da dere fikk Internett.
Skal sjekke kontrakten om jeg finner den, men jeg vet at mange isp`r tillater dette. Man gjør ikke noe direkte ulovlig ved å scanne port/ip`s, men mange kan gjøre noe ulovlig etter å a funnet det dem leter etter. Port/ip-scanning kan brukes til både godartet og ondartet formål
Personlig har jeg aldri fått noe brev for portscanning, men så på en annen side så har jeg bare gjort det noen få ganger.
Jeg tror ikke at folk flest leser firewall loggen sin.
Kan noen fortelle hvorfor de ikke liker det?
Sitat av Grantax
Kan noen fortelle hvorfor de ikke liker det?
Vis hele sitatet...
Fordi alle som portscanner er hackere!
Vell, er vertfall det de tror...
Sitat av Grantax
Kan noen fortelle hvorfor de ikke liker det?
Vis hele sitatet...
Det er vel fordi de regner med at du vil forsøke å bryte deg inn via en exploit.
Sitat av pr0tec
Fordi alle som portscanner er hackere!
Vell, er vertfall det de tror...
Vis hele sitatet...
Tja - la oss vri denne litt rundt. Hvilken nytte har du av en portscanning hvis du ikke skal bruke det til noe kriminelt? Ingenting.
Sitat av Deezire
Tja - la oss vri denne litt rundt. Hvilken nytte har du av en portscanning hvis du ikke skal bruke det til noe kriminelt? Ingenting.
Vis hele sitatet...
Ingenting ? Hva med scanning etter åpne proxy servere, det å bruke proxy(r) er til en opplysning frøken, IKKE ulovlig
Sist endret av -Fredrik-; 27. desember 2007 kl. 03:32.
Sitat av -Fredrik-
Ingenting ? Hva med scanning etter åpne proxy servere, det å bruke proxy(r) er til en opplysning frøken, IKKE ulovlig
Vis hele sitatet...
Men det igjen kan jo bli brukt til å exploite en server. Generelt sett blir portscanning sett på som en veldig aggressiv operasjon (sett med ISP-ers øyne), og derfor noe de ikke vil identifisere seg med. Og siden de provider deg med nettilgang, kan de i kontrakten sette et forbud mot dette.

Dessuten, hvis man ønsker å bruke en åpen proxy, er det mye mer hensiktsmessig å bruke google til dette. Portscanning i seg selv er tidkrevende, og enda mer tidkrevende hvis man server for server skal sjekke etter proxyer.

Eneste "nytten" portscanning har i mine øyne, er hvis en større bedrift skal sjekke sikkerheten til sine egne servere.
Sitat av raze
Men det igjen kan jo bli brukt til å exploite en server.
Vis hele sitatet...
En pc i seg selv og alene kan brukes til exploit, like greit å forby pc bruk med en gang da synes du vel.? Hvis det var sånn at vi skulle forby jakt-våpen fordi våpenet som blir brukt jakt, kan brukes til å ta menneskeliv, eller at vi skal forby alkohol for at noen idioter kjører i fylla..., Da hadde det vel vært like greit bura inne alle mennesker sånn at ingen kunne hatt mulighet til å gjøre noe ulovlig.., Er du helt molbo ?
Mennesker har muligheter og mennesker har valg, om noen velger å gjøre noe ulovlig med ett redskap som er lovlig, så er jo det ett opp til hvert enkelt individ.

Bruke google til proxier? Tja det kan du vel, hvis du har lyst på trege, overbelastede, og hurtigdødende servere så er vel sikkert det ett godt alternativ. Og hva det eneste du mener portscanning kan brukes til er meg likegyldig, godt vi har forskjellige meninger og oppfatninger av virkeligheten
Sitat av Deezire
Tja - la oss vri denne litt rundt. Hvilken nytte har du av en portscanning hvis du ikke skal bruke det til noe kriminelt? Ingenting.
Vis hele sitatet...
Hva med å beskytte seg fra noe kriminelt? Med det, mener jeg å sjekke selv for sikkerhets hull, for å kunne fikse dem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
-Fredrik-, kjøkkenkniver kan benyttast til drap. Dei er ikkje forbydd for det. Grunnen? Dei har såpass mange positive eigenskaper (m.a kan vi skjære brød), at vi velger å tillate dei.

Samme gjelder det meste i samfunnet. Stragt til ytterpunktet kan du slå ihjel exdama di med en pc, men det er like fordømt ulovlig som å bruke brødkniven til det.

Portscanning er vel lovleg i norge, sett frå lovverket, grunna dommen i saka mellom UIO og Norman data defense, som kom ein gong på 90-talet. Men at lovverket tillet det er ikkje samme som at kontrakta di med ISP tillet det.
Dette er flere år siden, men jeg fikk brev med advarsel om stenging av min konto hos Telenor etter å ha drevet endel med port scanning. Var ung og dum og trodde ikke det gjorde noe, men Telenor syntes visst ikkeno om det. De hadde lagt med logger og alt mulig rart. Tror ikke de har endra policy på dette siden den gang, så hvis du vil beholde ditt Telenor abonnement vil jeg iallefall fraråde deg dette.
Sitat av -Fredrik-
Bruke google til proxier? Tja det kan du vel, hvis du har lyst på trege, overbelastede, og hurtigdødende servere så er vel sikkert det ett godt alternativ. Og hva det eneste du mener portscanning kan brukes til er meg likegyldig, godt vi har forskjellige meninger og oppfatninger av virkeligheten
Vis hele sitatet...
Selv om en tjener åpent tar i mot tilkobliger så betyr det ikke at de tillater deg å bruke den. Selv om jeg ikke låser døra på huset mitt hjemme så gir det deg ikke retten til å bare valse inn og benytte deg av toalettet.

Hvis du har behov for en anonym proxy-server med hastighet så kan du for pokker bla opp de kronene det koster å leie deg tilgang til en.
Sitat av pr0tec
Fordi alle som portscanner er hackere!
Vell, er vertfall det de tror...
Vis hele sitatet...
Det har noe med personvernloven å gjøre tror jeg.

hihi. hackere.

Sitat av Deezire
Hvis du har behov for en anonym proxy-server med hastighet så kan du for pokker bla opp de kronene det koster å leie deg tilgang til en.
Vis hele sitatet...
Bla opp penger for en anonym proxy?
Sitat av Deezire
Selv om en tjener åpent tar i mot tilkobliger så betyr det ikke at de tillater deg å bruke den. Selv om jeg ikke låser døra på huset mitt hjemme så gir det deg ikke retten til å bare valse inn og benytte deg av toalettet.

Hvis du har behov for en anonym proxy-server med hastighet så kan du for pokker bla opp de kronene det koster å leie deg tilgang til en.
Vis hele sitatet...
Ingen kjente lover om bruk av åpne proxy-servere, hvis hostene på død og liv ikke vil ha åpen trafikk så setter dem som regel brukenavn og passord, så enkelt er det! Og om det ikke hadde vært lov, så hadde det vært ett problem INGEN hadde kunnet hamlet opp med uansett, og ingen hadde heller giddet å brydd seg om det. Til en liten opplysning er det seriøse programmere som tilbyr program som leecher og tester proxier fra spesifikecforum, og noen i tillegg reklamerer for verdien av alle proxyene etter siste test på websiden(e).
Og når det kommer til huset ditt, så er vel det så møkkete at ingen engang ville satt baken sin nedpå toalettskåla di (bare en teori jeg har) , men hadde dem derimot gått igjennom hagen din, så er det vel ingen som hadde skutt dem.
Omtrent på samme måte fungerer en proxy-server, man går igjennom en tunnel og ikke inn i selve pc-systemet.

Ikke gjør deg dummere enn du egentlig er, for du virker jo så utrolig smart
Nå tror jeg ikke vi skal gå gjennom hele "ikke gjør deg dummere enn du er"-sangen, fordi den har du allerede sunget høyt for oss alle. Jess - vi kan lese det av deg at du er en verdensvandt skiddiot som kan alt om alt og alle. Toalettskålen min er forbausende ren, jeg har nemlig vaskehjelp.

I hele teksten din (en dump fra /dev/urandom?) så kommer du ikke med noen svar på mitt svar, du bare babler som om du faktist vet noe. Fakten er og vil alltid være at ingen ISPer vil ha kunder som driver med portscanning.

Hvis de går gjennom hagen min går de på privat grunn. Det har man per definisjon ikke lov til med mindre man har skjellig grunn. Med andre ord så holder ikke din sammenligning mål.

Nå gidder jeg ikke diskutere masse juss-svada med deg da du åpenbart ikke orker å sette deg inn i hvordan ting fungerer her på jordkloden. Gi det et par år, kanskje forbi puberteten, så forstår du nok.
Sitat av Deezire
I hele teksten din (en dump fra /dev/urandom?) så kommer du ikke med noen svar på mitt svar, du bare babler som om du faktist vet noe. Fakten er og vil alltid være at ingen ISPer vil ha kunder som driver med portscanning.
Vis hele sitatet...
Var ikke portscanning du kommenterte, hvis du leser innlegget ditt nøye en gang til så ser du at du og den oppsnasige holdningen begynte å kommentere regelverket angående bruk av proxyservere, og hintet til at det ikke var lov. Hva faen er problemet ditt? Som om noen, noen gang, gidder å bry seg på området !! Få ho vaskekjærringa di til å vaske deg litt mellom øra også, for det klarer du vel heller ikke selv
Jeg proklamerte vel for pokker aldri om lovligheten til en proxyserver derimot lovligheten i å aktivt søke etter en som ikke sperret. La meg putte dette i et eksempel selv du kan forstå; du går fra hus til hus og prøver å åpne døren. I enkelte tilfeller går det i andre tilfeller går det ikke. Du gjøre dette systematisk og etter hvert har du en lang liste over åpne dører du kan ta i bruk. Jeg har ikke gitt deg tillatelse til å åpne min dør.

Som vidarlo så pent har nevnt tidligere så er det ingen lovhjemmel som stopper deg i å drive med portscanning, men ingen ISPer vil identifisere seg med slik handling, og det er vel dette som er kjernen i saken? Hvordan tolker ISPene portscanning? Aggresiv handling som i de fleste tilfeller fører opp til potensielle lovbrudd.
vidarlo har poenget her spør du meg.. NRA påpekte og at flere ble drept ved kveling med nylonstrømper enn skutt Hvert år i usa...statistiken viser de har rett++
Gøyt med tall, bitsandbytes--------------------
Man blir vel kanskje ikke tatt dersom man omdirigerer scanningen via en proxy/sock?