Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4277
Hei,
Jeg ble ferdig med læretiden tidligere i sommer og ble tilbudt videre jobb i bedriften, noe jeg takket ja til.
Jeg merker allerede at dette ikke er noe jeg vil jobbe med resten av livet, ikke bare jobben men muligens hele yrket.
Men, som alle andre trenger jeg penger og jobb er jobb, så her sitter jeg nå.

Jeg tenker derfor det kan være greit å få tatt påbygg før jeg har brukt opp ungdomsretten min, i tilfelle jeg finner ut jeg vil studere senere. (Jeg vet ikke nødvendigvis hva jeg kunne tenke meg å studere, men jeg vil hvertfall som sagt ikke bli sittende her jeg sitter nå til jeg er 60, så er greit å ha muligheten.)

For å unngå å gå et år uten inntekt, så har jeg sett på muligheten for påbygg på kveldstid. Skolen her jeg bor har en påbygg-klasse på kveldstid, kl. 18-21 man-tor. Jeg jobber nå 08-16 man-fre.

Er det noen som har erfaring med å ta påbygg mens man er i 100% stilling på siden? Er det mulig å få til, eller vil det ikke være mange nok timer i døgnet til å få dette til? Hva tenker dere jeg burde gjøre her?
Det Kommer jo veldig Ann på.

Hva slags stilling du jobbet i nå.

Føler du at du er motivert 100%

Er du sliten etter endt arbeidsdag.

Har du mye ansvar i jobben din.

Må du gjøre ting etter arbeidstid med jobben din.

Osv osv
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Hei,
Jeg ble ferdig med læretiden tidligere i sommer og ble tilbudt videre jobb i bedriften, noe jeg takket ja til.
Jeg merker allerede at dette ikke er noe jeg vil jobbe med resten av livet, ikke bare jobben men muligens hele yrket.
Men, som alle andre trenger jeg penger og jobb er jobb, så her sitter jeg nå.

Jeg tenker derfor det kan være greit å få tatt påbygg før jeg har brukt opp ungdomsretten min, i tilfelle jeg finner ut jeg vil studere senere. (Jeg vet ikke nødvendigvis hva jeg kunne tenke meg å studere, men jeg vil hvertfall som sagt ikke bli sittende her jeg sitter nå til jeg er 60, så er greit å ha muligheten.)

For å unngå å gå et år uten inntekt, så har jeg sett på muligheten for påbygg på kveldstid. Skolen her jeg bor har en påbygg-klasse på kveldstid, kl. 18-21 man-tor. Jeg jobber nå 08-16 man-fre.

Er det noen som har erfaring med å ta påbygg mens man er i 100% stilling på siden? Er det mulig å få til, eller vil det ikke være mange nok timer i døgnet til å få dette til? Hva tenker dere jeg burde gjøre her?
Vis hele sitatet...
Dette er helt avhengig av hvor effektivt du arbeider med skolearbeid, dine akademiske evner og hva du ønsker å oppnå. Om du ønsker toppkarakterer ser jeg på det som usannsynlig med mindre du er veldig flink akademisk, om du ønsker å bestå med et akseptabelt vitnemål burde det være gjennomførbart om du jobber målrettet.

23/5 er også en mulighet.
Jeg tok påbygg for to år siden, og føler ikke at vanskelighetsnivået var så høyt at man måtte bruke noe særlig tid. Som de andre har sagt kommer det selvsagt an på jobben din, hvor mye fritid du er villig til å ofre, og så kommer det nok veldig an på hvor skoleflink du er. Om du pleier å ta ting lett, og har fått gode karakterer så langt på videregående, tror jeg det vil gå fint så lenge du kan ofre litt fritid innimellom til å lese.

Nå gikk jeg på skolen på dagtid. Vi hadde fulle dager, men bare rett over tre dager i uken. Jeg brukte svært lite fritid på skole, men det gikk fort noen timer i lesing for hver prøve. På skolen ble det brukt en del tid på grupperom, som ikke alltid var like produktiv. Det var flere av oss som fikk toppkarakterer, men også noen som sleit samme hvor hardt de prøvde. Jeg ville sagt det er fullt mulig, og heller ikke umulig å få gode karakterer, men du må nesten kjenne etter selv om du tror du vil kunne klare det.
Takk for gode tips!
Jeg gikk ut av vg2 med gode karakter i de fleste fag utenom matte og gym. Gym faller bort på vg4, så da gjenstår matte som den største utfordringen. Muligens jeg kan rette fokuset mot resten av fagene, og heller ta opp matte som privatist om ikke det går helt bra nok der.

Jeg får tenke litt på det fremover mot våren og søkefrist.
Hei!

Jeg tok påbygg ved siden av jobb, men dog som privatist. Krever en del disiplin, men du bør jo ikke ta alle fag på et år. Gikk fint for meg, men det krever at du leser, noterer og jobber med fagene. Du vil jo ikke ha prøver, så du får lite indikasjon underveis på hvordan du ligger an i fagene.
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Takk for gode tips!
Jeg gikk ut av vg2 med gode karakter i de fleste fag utenom matte og gym. Gym faller bort på vg4, så da gjenstår matte som den største utfordringen. Muligens jeg kan rette fokuset mot resten av fagene, og heller ta opp matte som privatist om ikke det går helt bra nok der.

Jeg får tenke litt på det fremover mot våren og søkefrist.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ikke veldig god karakter i matte før påbygg, men fikk veldig god karakter på påbygg. Vet ikke helt hvorfor jeg plutselig tok det mye bedre, men jeg kan ihvertfall forsikre deg om at det ikke er noe vanskelig matte. Det viktigste på eksamen er nesten å kunne bruke GeoGebra, og å formatere innleveringen riktig. Kan selvsagt ikke garantere at det er sånn hvert år, men mitt inntrykk er at GeoGebra går igjen.