Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3035
Vi har byttet fra Nextgentel til Get, men sliter med dekningen i etterkant av dette.

Fra Nextgentel hadde vi router THOMSONTG789IVN

Nå har vi CISCO EPC3940L.

Hastigheten er jo bra, men dekningen er dårligere. Dvs at ungdommene mister all kontakt med wifi når de sitter på rommene sine, det var ikke et problem med nextgentel.

Vi har akkurat samme plassering av router, så jeg tenker at dette må være et router-problem?

Enten må vi skaffe oss en bedre router, og trenger derfor anbefalinger. Eller vi enkelt og greit går tilbake til Nextgentel.

Forslag til løsninger, dere som kan "wifi" og routere?
Nå kjenner ikke jeg disse routerne i detalj, men kan det være at den nye (Cisco) støtter 5GHz båndet og den gamle (Thomson) ikke? Klienter (PC-er, mobiler, nettbrett, osv) som støtter 5GHz båndet vil helst koble seg til dette pga. stabilitet og hastiget, men rekkevidden er dårligere enn på det gamle 2.4GHz båndet. Løsningen kan være å skille 2.4GHz og 5GHz med forskjellige SSID (nettverksnavn) i routeren. Standard er ofte at disse to båndene har samme SSID og at klienten som kobler til velger automatisk det som er best. Vet du om du har tilgang til å logge på konfigurasjonsgrensesnittet på den nye routeren?
Dette er ikke en router. men multimodem, altså modem med router funksjonalitet

Ciscoen er ganske enkel å sette i bridge modus hvis du ønsker å bruke et annet router med bedre rekkevide på wifien

for å bridge ciscoen så logger du deg inn websiden og finner innstillinger for Internett \ wan og der skal det være en av huking knapp for å velge bridge mode \ transparent mode etter dette trykker du lagre \ apply denne vil nå ta en omstart det kan ta 15-20 min før den er klar til bruk igjen etter omstarten men nå skal den kun fungere som rent kabel modem

merk at dette er skrevet i fra minnet og orlyden på websiden kan avvike litt på de ord jeg har brukt her

anbefaler også asus ac routeren som ny hjemme router
▼ ... noen uker senere ... ▼
Limited edition
Moff's Avatar
Ut i fra bildene jeg finner av disse to boksene, så ser det ut som dere kan koble dem sammen, og bruke det "beste" fra begge. Slå av trådløst på Cisco-en ved å trykke på den lille WiFi-knappen bakpå, og putt en nettverkskabel i en av de gule Ethernet-kontaktene. Koble ledningen derfra bort til den røde WAN-porten på Thomson-boksen.

Det er ett problem ved å gjøre dette; det kan skape en IP-konflikt. Dette skjer hvis både Cisco-boksen og Thomson-boksen deler ut IP-adresser i samme "subnet". Idéelt sett bør man slå av routing-funksjonen på Thomson-boksen, men dette kan være litt vrient å få til. Et alternativ er å sette Cisco-en i bridge-modus, slik som knutazz foreslår ovenfor. Hvis dere gjør dette må dere sørge for at ingen andre enheter kobles til Cisco-en. Kun én ledning bort til Thomson-boksen.

Dere oppdager raskt om det er oppstått en IP-konflikt. Bivirkningen av dette er at nettet ikke funker når boksene er koblet sammen.

If all else fails, prøv å spørre Get om dere kan få bruke Thomson-boksen i stedet for Cisco-en. Det er teknisk mulig for dem å tillate dette, det er bare et spørsmål om hvorvidt de gidder. De trenger i så fall et siffer som er klistret på Thomson-boksen. Det er til sammen 12 tall og bokstaver, som utgjør en "MAC-adresse". Det kan for eksempel se slik ut: 01-23-45-67-89-AB.