Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1854
noen som har peiling på hvordan jeg kan logge meg inn på IRC via telnet?

------------------
"May the source be with you"
Patient zero
iblis's Avatar
Originally posted by tHaZ:
noen som har peiling på hvordan jeg kan logge meg inn på IRC via telnet?
Vis hele sitatet...
hmm.. kommer ann på hva du mener.. hvis du har en shell konto der du har lov til bruke irc så er det som regel bare å skrive "irc irc.homelien.no" eller hvis de bruker bitchx "BitchX irc.homelien.no" , eller om det er liten x i Bitchx .. er ikke sikker.. men er bare å begynne på navnet og trykke på Tab knappen så kommer resten fram..

sign. iblis
tHaZ's Avatar
Trådstarter
nei, jeg tenkte på den metoden der du skriver f.eks "telnet efnet.telia.no 6667" og så må du skrive masse dilldall etterpå for å identifisere deg selv... http://www.iblis.nu/ubb/tongue.gif

------------------
"May the source be with you"
▼ ... over en måned senere ... ▼
hva i all verden er så gjevt med det?
det er både vanskelig og kronglete.. særlig hvis du ikke vet hva du gjør.

bruk BitchX hvis du sitter i unix/linux, og mIRC hvis du er win-bruker.

hvis det er snakk om rewtede shell som ikke har installert irc-klienter er det å foretrekke ved klienter som skal idle. da utfører du kommandoen; screen telnet irc.nettverket.dittort

men det er jo ikke nice

..sorath
▼ ... over en måned senere ... ▼
bitchx funker da fett under windows oxo!
nei. det som er det kule med bitchx i linux (som dere win-brukere tydeligvis ikke er klar over) er at oppløsningen kan settes mye høyere i console og gjør dermed bitchx til en heeeeeelt annen klient enn i 800 * 600.

men funke gjør den jo.. men alle winprogrammer funker i linux og, etter mye pes men hvor er vitsen?

bx er for linux. basta

.. sorath
member of fiXers, UnderWorld
founder of Uni-Warez
www.fiXers.org www.underworld.no
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
stod det ikke en art. om dette på gammle radikal?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
1)
For å starte BitchX i ett shell ¨må man skrive: screen BitchX <ditt nick> <irc.server.com> Da kommer man inn i BX ... det er cAsEsEnSeTiVe så "B" itch "X" er viktig..

2)
Det er ikke noe pes å kjøre windows programmer i Linux.. MEN man må ha en emulator..OG som de fleste sikkert vet så går det INN I DET HELVETE treigt med emulatorer..Men funker gjør det..Men så igjen.. har man først lagt inn linux.. hva skal man med win da? ( lilo>boot: DOS)

3)
Jeg vet ikke om det var en artikkel. men jeg husker ihvertfall at jeg har lest om det på radikal. men jeg tror det var i diskusjonsforumet!

-sp3q
For å ta feilene først;

"screen" er en egen måte å kjøre prosesser i linux på og har overhodet INGENTING med BitchX å gjøre. Men er derimot meget fint hvis man skal 'detache' BitchX'en og la den idle.

kommandoen for å starte BitchX er BitchX (bombe?) .. men det er riktig som man sier her at dette er kommandoen for å få den rett på en server og med screen. Du kan jo legge til en haug av kommandoer for å slippe å skrive noe når du entrer bx. F.eks screen BitchX -n <nick> -H <host> <server> <port>..
For eksempel lixom.. dette er ikke en mal og gjøres somregel forskellig hver gang, ettersom hvor du kjører prosessen fra.

Og for å svare på den siste der, hva skal man med bare linux hvis man ikke veit halvparten av hva det dreier seg om? :> Tenk litt på den du.. heh.

.. sorath
For og kunne logge seg på en irc server
må du i win: Stikke på run/kjør skrive f,eks telnet irc.du.se 6667.
du får nå opp noe sånt noe som hostname cached også videre
nå skriver du inn infoen din(registrerer deg)
i denne syntaxen: user "username" "host" "server" ":dittvirkeligenavnhvisdugidder"

så skriver du bare f.eks "join norge" så skal du komma deg inn på norge.... mer info i den derre rfc greia ftp://cs-ftp.bu.edu/irc/support/rfc1459.txt