Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3138
Hei! Nå som jeg er rusfri, har jeg lenge tenkt tanken på hva som er definisjonen på rusfrihet, noen mener totalt avholds fra alle rusmidler inkludert alkohol og noen mener kun det som er narkotika, jeg mener selv at rusfrihet er et veldig omdiskutert og vidt spekter og er ganske interessert i å høre hva andre mener om det. selv mener jeg at jeg har en ganske liberal og kontroversiell(?) holdning til narkotika.

Jeg synes at total avhold er ikke spesielt effektivt og at det er klar forskjell på bruk og misbruk- altså at man bruker over lengre tid.
Det som fungerer for deg fungerer gjerne ikke for andre. Dersom man drikker alkohol hver dag og akkurat har kommet utav misbruket/avhengigheten er veien veldig kort tilbake til gamle vaner.

Har man derimot gått fra å være arbeidsledig, lite omgang med familie og venner, gjort store endringer i livssituasjonen så blir veien til avhengighet lenger. Har erfart dette selv tusen ganger med både cannabis, benzo og alkohol.

Når ny leilighet var på plass, kredittkort nedbetalt, økonomien stabil, god omgang med familie så var det ikke noe problem å holde seg til en 6-pack i helgen.

Man må finne noe som fungerer for deg, ikke henge seg opp i definisjonen på rusfrihet.
vel, rusfri bør vel bety hva ordet sier, som da bør være uten nikotin, koffein osv også.

selv mener jeg at ethvert vanlig rusmiddel kan brukes med måte om man har selvbeherskelse og vet hva man inntar og hvordan man reagerer på det.

selv en singel middelaldrende mann som drikker et par-tre øl etter jobb/til kvelden hver dag vil nok også være et mye mindre problem for både han selv og samfunnet, oppimot de som ikke har styring og drikker seg kavanes dritings på grensa til pumping hver helg.

som bullshit sa, ikke heng deg opp i definisjonen, finn en balanse som ikke endrer noe aspekt av livet ditt på en negativ måte så er du vel innafor.
Alt eller ingenting, da de lovlige rusmidlene vi har også er psykoaktive og dopaminet man kjemisk sett blir avhengig av ihvertfall psykisk avhengighet så mener jeg at hvis man røyker nikotin så erter man bare avhengigheten sin
Anonym bruker
"Rik Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Totalavhold virker på meg som tvang og kan nok etisk sett også være direkte tortur i en del tilfeller. Det er rusforbudet vi har nå som er en absurd unntakstilstand, og mens dette sakte går opp for hvermannsen og politikere fortsetter folk å lide av både unødvendig straff, bivirkninger og død. Synes derfor begrepet rusfrihet burde omdefineres til å bety en tilstand av frihet innenfor eget legeme, frihet fra å bli straffet for bruk, og frihet fra avhengighet. Den lille minoriteten som ikke engang bruker te, kaffe eller brus kan selv få definere seg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Jeger rusabhegig.

Så lenge jeg ikke aktivt ruser meg kaller jeg meg rusfri.

Jeg har brukt suboxone nå i 2 år, uten skdemissbruk. Da har jeg valgt å kalle meg rusfri siden jeg ikke har fått noe rus, men det har vært et stor ABER der
. Skal trappe meg nmkt av det nå for å føle meg skikkelig nykter.

Jeg har dukket alkohol i veldig små mengder tidligere i nykterjeten og kalte meg ds nykter

. Det er sol flere sier et definisjonsspørsmål


Jeg har vært avhengig av hovedsakelig opiater og benzo og oppkvikkende midler.

Bruker jeg en av disse 3 er jeg absolutt ikke nykter.

Kunne jeg brunt hasj eller marijuahana rekrationelt? Muligvis og jeg ville tenkt på det på samme måte som alkohol.

Men nå har jeg barn så kan ikke røyke, men kanskje seinere når de flytter ut

. En som har har vært avhengig av cannabis og hatt det som hovedstoff kan bok ikke røyke en bønne uten at det er en sprekk.

En alkoholiker kan ikke drikke uten at det er en sprekk.

Sånn tenker jeg.


Det finnes ekstrem folk i selvhjelpsgruppene (AA/NA) som mener at selv om du skal operer vekk et bein, så vil det å ta imot smertestillende være det samme som en sprekk.

Jeg mener det man får av en lege for fint ige grunner (ikke det man lurer til seg fra legen) teller som medisin og ikke rus.

I dette tilfelle med suboxone som jeg ikke kjenner effekten av og har tatt riktig og ikke misbrukt vil jeg ikke kalle rus, men det er jo et ABER der.
. Gleder meg til å kutte det ut.

Selvom jeg ikke er avhengig av alkohol har jeg valgt å kutte det ut en stund. Spesielt nå som jeg skal trappe meg ned og er i en høydrisiko situasjon.
@PapaMarathon
tror det er stor forskjell på en "addict" som jeg kaller meg selv, da jeg kan mixe og matche hva enn det er så lenge jeg får meg en fix, men vil gjerne høre hva du tenker ang saken.

jeg er for tiden alkis og gamer, tidligere alt fra koffein og nikotin til mer enn du kan nevne av andre rusmidler.
nå her er tvisten, fysisk avhengighet vil jeg selvfølgelig opparbeide på tyngre saker som alko, benzo, opiater osv, men selv der klarer jeg stoppe på dagen OM jeg kan slenge på andre rusmidler som ikke trenger påvirke de samme reseptorene..
kan gå fra altmulig til cannabis only, og med psykiske avhengigheter som cannabis kan jeg bytte det ut med å game, alt dette relativt lett.
det sagt så uansett hva jeg velger, så er "fixen" jeg velger veldig reduserende, på alt fra søvn, til prioriteringer, til å opprettholde nære bekjentskaper, osv osv.

pga dette tror jeg selv jeg ikke faller i en vanlig kategori om man snakker over tid, men iamaddict, phun intended :P hva tenker du, evt andre her med erfaringer?
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
@PapaMarathon
tror det er stor forskjell på en "addict" som jeg kaller meg selv, da jeg kan mixe og matche hva enn det er så lenge jeg får meg en fix, men vil gjerne høre hva du tenker ang saken.

jeg er for tiden alkis og gamer, tidligere alt fra koffein og nikotin til mer enn du kan nevne av andre rusmidler.
nå her er tvisten, fysisk avhengighet vil jeg selvfølgelig opparbeide på tyngre saker som alko, benzo, opiater osv, men selv der klarer jeg stoppe på dagen OM jeg kan slenge på andre rusmidler som ikke trenger påvirke de samme reseptorene..
kan gå fra altmulig til cannabis only, og med psykiske avhengigheter som cannabis kan jeg bytte det ut med å game, alt dette relativt lett.
det sagt så uansett hva jeg velger, så er "fixen" jeg velger veldig reduserende, på alt fra søvn, til prioriteringer, til å opprettholde nære bekjentskaper, osv osv.

pga dette tror jeg selv jeg ikke faller i en vanlig kategori om man snakker over tid, men iamaddict, phun intended :P hva tenker du, evt andre her med erfaringer?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at du burde grave i deg selv og finne ut hva som "plager din sjel", for så å ta tak i dette og forsøke å takle/helbrede denne plagen på et annet vis enn rus. Slutt å rømme fra deg selv og bedøve det som prøver å komme ut. Rus er ikke en bærekraftig eller moden strategi å takle livet på. Du legger et lokk på problemene, men de forsvinner ikke, de vokser seg bare større mens du ikke følger med.

I tillegg bidrar overforbruk av rus til stagnasjon i din utvikling. Hvordan kan et menneske utvikle seg mens h*n enda ikke har lært å takle følelser uten hjelp fra rus?
Sist endret av Stray Wanderer; 7. juli 2019 kl. 12:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
@PapaMarathon
tror det er stor forskjell på en "addict" som jeg kaller meg selv, da jeg kan mixe og matche hva enn det er så lenge jeg får meg en fix, men vil gjerne høre hva du tenker ang saken.

jeg er for tiden alkis og gamer, tidligere alt fra koffein og nikotin til mer enn du kan nevne av andre rusmidler.
nå her er tvisten, fysisk avhengighet vil jeg selvfølgelig opparbeide på tyngre saker som alko, benzo, opiater osv, men selv der klarer jeg stoppe på dagen OM jeg kan slenge på andre rusmidler som ikke trenger påvirke de samme reseptorene..
kan gå fra altmulig til cannabis only, og med psykiske avhengigheter som cannabis kan jeg bytte det ut med å game, alt dette relativt lett.
det sagt så uansett hva jeg velger, så er "fixen" jeg velger veldig reduserende, på alt fra søvn, til prioriteringer, til å opprettholde nære bekjentskaper, osv osv.

pga dette tror jeg selv jeg ikke faller i en vanlig kategori om man snakker over tid, men iamaddict, phun intended :P hva tenker du, evt andre her med erfaringer?
Vis hele sitatet...

Høres ut som meg før jeg ble heroinist.


Jeg var avhengig da også men ikke fullt så ille.

Høre ganske avhengig ut da.
Hvis definisjonen på å være rusfri ikke er å være avholds, vil selve ordet være meningsløst. Jeg er ikke uenig i at det er snakk om et spekter som TS er inne på, men at selve spekteret er rusbruk og at rusfrihet er ett av ytterpunktene på dette.
En rusfri person er en person som ikke ruser seg. Alt annet er rasjonalisering for å rettferdiggjøre videre rus.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Men mener dere at man da skal avstå fra sterke medikamenter man får fra legen? Jeg mener at rus finnes i det meste, ja til og med filmer, musikk osv. å være totalt rusfri er ikke mulig i mine øyne, men man kan lære seg andre teknikker og strategier som er sunnere. Synest avhengighet er ganske komplekst.
Det som fungerer for deg - og så lenge du føler mer enn å putte innpå shit for ikke å føle

En av terapeutene mine på de mer hardcore rehabene jeg var på, 12trinns-behandling klasifiserte til og med c-preparater som "rusmidler"

Den steila jeg på, særlig når han kunne sitte med kappekoppen og røyke en sig mens han klappa seg på ryggen for sin jihad mot farmakologi...

Idag er jeg med i Lar, på tur ned i dosering, får ut noe annen medisin som spises ved behov - og føler meg lile fordømt mer rusfri enn jeg ever har gjort før.
Jeg vet at de mest pertentlige har sin egen definisjon, og jeg misunner de ikke den tvangsmessige frykta for å bli "rusa" vs. det å ikke kunne ta imot nøkkelringer på na-møter...

Jeg er definitivt rusavhengig, og er mer enn med på at jeg ikke er helt rusfri - likevel føler jeg mer rusfri enn jeg gjorde før.
Så lenge du lever mer enn å ruse deg, har kontakt med noe som minner om følelser og ikke "måå" ta noe - er det bra nok for meg
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Sitat av Attica83 Vis innlegg
Det som fungerer for deg - og så lenge du føler mer enn å putte innpå shit for ikke å føle

En av terapeutene mine på de mer hardcore rehabene jeg var på, 12trinns-behandling klasifiserte til og med c-preparater som "rusmidler"

Den steila jeg på, særlig når han kunne sitte med kappekoppen og røyke en sig mens han klappa seg på ryggen for sin jihad mot farmakologi...

Idag er jeg med i Lar, på tur ned i dosering, får ut noe annen medisin som spises ved behov - og føler meg lile fordømt mer rusfri enn jeg ever har gjort før.
Jeg vet at de mest pertentlige har sin egen definisjon, og jeg misunner de ikke den tvangsmessige frykta for å bli "rusa" vs. det å ikke kunne ta imot nøkkelringer på na-møter...

Jeg er definitivt rusavhengig, og er mer enn med på at jeg ikke er helt rusfri - likevel føler jeg mer rusfri enn jeg gjorde før.
Så lenge du lever mer enn å ruse deg, har kontakt med noe som minner om følelser og ikke "måå" ta noe - er det bra nok for meg
Vis hele sitatet...
Du er rusfri om du er stabil på lar, ikke har sidemissbruk, og jobber og planlegger å trappe ned av medisinen tenker jeg.
. Jeg føler meg også rusfri.

Men vil ut av det snart.

Ikke slå på deg selv. Ruser du deg ved siden av eller skyter lar medisinen din ville jeg tenkt på det som rus. Men tar du den som avtalt og stabilt er det ikke rus, men medisin.

Medisin er lov.. Men dette er i min verden. Folk definerer ord forskjellig. Og språket utvikler seg så man må bare finne ut hva som passer... Noen i AA mener alkoholfri øl er et tilbakefall pga smak og at de har 0.01% alkohol.

Men jeg drikker de med god samvittighet. Kan også drikke vanlig øl med god samvittighet men har kuttet det ut nå i 4 mnd og har ikke tenkt å drikke i nærmeste fremtid heller.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Men mener dere at man da skal avstå fra sterke medikamenter man får fra legen?
Vis hele sitatet...
På ingen måte. Hvis man får utskrevet f.eks. Tramadol av en lege for smertelindring etter en skade ser jeg ingen grunn til å avstå fra det. Har man en ADHD diagnose og Ritalin hjelper så ser jeg heller ingen grunn til å avstå. Så lenge medisineringen har faktiske årsaker og formålet ikke er å oppnå en ruseffekt er det ikke snakk om rusbruk og heller ingen grunn til å avstå.

Sitat av Imawesome Vis innlegg
Jeg mener at rus finnes i det meste, ja til og med filmer, musikk osv. å være totalt rusfri er ikke mulig i mine øyne, men man kan lære seg andre teknikker og strategier som er sunnere. Synest avhengighet er ganske komplekst.
Vis hele sitatet...
Hvis du legger lista for hva som er rus så lavt at selv film og musikk er rusmidler er det heller ikke rart at det for deg er umulig å oppnå total rusfrihet. Selvfølgelig kan man koble av, kose seg og/eller få en pause fra livet ved å se en film, høre på god musikk eller skyte heroin, men det er også der likhetene stopper.

At det finnes strategier og teknikker som er sunnere enn å ruse seg er jeg enig i, men hvis du ekskluderer hverdagslige ting som å se på film og høre på musikk gjør du det unødvendig vanskelig for deg selv.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
På ingen måte. Hvis man får utskrevet f.eks. Tramadol av en lege for smertelindring etter en skade ser jeg ingen grunn til å avstå fra det. Har man en ADHD diagnose og Ritalin hjelper så ser jeg heller ingen grunn til å avstå. Så lenge medisineringen har faktiske årsaker og formålet ikke er å oppnå en ruseffekt er det ikke snakk om rusbruk og heller ingen grunn til å avstå.



Hvis du legger lista for hva som er rus så lavt at selv film og musikk er rusmidler er det heller ikke rart at det for deg er umulig å oppnå total rusfrihet. Selvfølgelig kan man koble av, kose seg og/eller få en pause fra livet ved å se en film, høre på god musikk eller skyte heroin, men det er også der likhetene stopper.

At det finnes strategier og teknikker som er sunnere enn å ruse seg er jeg enig i, men hvis du ekskluderer hverdagslige ting som å se på film og høre på musikk gjør du det unødvendig vanskelig for deg selv.
Vis hele sitatet...
Han har faktisk et lite poeng, men igjen dette er naturlig produsering av dopamin og andre signalstoffer. Jo, mange knytter seg til favoritt karakteren sin for eks.

Selvom det er en naturlig gang på det, er det i utgangspunktet ikke noe forskjell for hue
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Man blir ikke huset av film, men man kan bli avhengig av det.

Alt som gjør deg avhengig for deg ikke rus. Du kan ikke kalle naturlig dopaminslipp fra hjernen rus.
Sitat av nso Vis innlegg
Man blir ikke huset av film, men man kan bli avhengig av det.

Alt som gjør deg avhengig for deg ikke rus. Du kan ikke kalle naturlig dopaminslipp fra hjernen rus.
Vis hele sitatet...
Hva med så kalte adrenalinjunkier?
Nå foregår det mye diskusjon om semantikk her i tråden. TS snakker om rusmidler.

Ifølge det Store medisinske leksikonet:

Rus, tilstand av endret bevissthet og fysisk tilstand som inntrer etter inntak av rusmidler, oftest alkohol. I overført betydning brukes ordet også om eksaltert åndelig tilstand.

Altså, hvis man skal regne dataspill, film, musikk o.l. for rus, så består jo hele livet av rus. Hver gang man spiser god mat og får dopaminutløsning, eller ser på barnet sitt og kjenner på oxytocin. Mennesker opererer på diverse stoffer, men tråden omhandler det som vitenskapen og allmenheten anser for å være rus, nemlig tilførsel av stoffer fra utsiden.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Hva med så kalte adrenalinjunkier?
Vis hele sitatet...
Adrenalinjunkier er ikke ute etter adrenalin (som er ubehagelig), men det som kommer etter at adrenalin dabber av.
Sist endret av Stray Wanderer; 7. juli 2019 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
TS har ett inlegg der hun skriver at hun ser på film og musikk som rus, bruker dette som argument for at man ikke kan være helt rusfri.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
TS har ett inlegg der hun skriver at hun ser på film og musikk som rus, bruker dette som argument for at man ikke kan være helt rusfri.
Vis hele sitatet...
Beklager, så den ikke før nå
Sitat av nso Vis innlegg
Man blir ikke huset av film, men man kan bli avhengig av det.

Alt som gjør deg avhengig for deg ikke rus. Du kan ikke kalle naturlig dopaminslipp fra hjernen rus.
Vis hele sitatet...
Å kalle det en rus er kanskje overvurdert men i beste fall kan du si stimulering. Det -kan- være det samme som å helle bensin på bålet, det ene leder til det andre. Jeg snakker da om narkomane og ikke de som bruker litt innimellom
Jeg er også rusavhengig. Har vært helt rusfri i seks måneder, men har tenkt å ruse meg litt på tirsdag. Jeg blir ikke da å tenke at jeg ikke er rusfri lenger annet enn akkurat i øyeblikket da. Så lenge jeg lever livet som rusfri så ser jeg ikke på én enkelt kveld som noe tilbakefall. Jeg vet det er en livsstil de fleste avhengige ikke klarer, men jeg har av ulike grunner fullstendig tro på at det skal gå bra. Har satt av tirsdag til rus og onsdag til å slappe av etterpå og så er det tørke i minst tilsvarende tid igjen.

Jeg har ulike regler for når det er greit også. Jeg skal ikke nå gjøre det for å drukne vekk følelser slik jeg har pleid. Jeg skal bare ha en rusopplevelse en kveld. Slik andre av og til nyter alkohol. Det er først et tilbakefall når når man gjør det for å rømme og man misbruker det på regelmessig basis.

Jeg kommer ikke til å begynne å telle dagene mine på nytt. For hverdagen min er rusfri uavhengig av den ene kvelden. Det er et halvt år siden jeg forlot det livet jeg levde i rusen både med masse rus døgnet rundt, omgang med rusmiljøet, kriminalitet osv. Det skal jeg ikke tilbake til.

Jeg har en kompis som røyker regelmessig, men han er ikke i noe miljø. Han jobber og er helt oppegående. Jeg ser absolutt ikke på han som rusavhengig. For meg betyr rusavhengighet/misbruk mer enn bare det å ruse seg. Det går på hyppighet, årsak til rusen, miljøet en omgåes, adferd, kriminalitet og alt dette her som følger på lasset. Det som for meg er definisjonen av aktiv avhengighet.
Dette er et ord som er sammensatt av to ord, og disse ordene må bli definert først. Ene ordet er rus, og det andre ordet er frihet. Rus er litt vanskelig, og definisjonen av hva dette er kommer mye opp til hva du tenker på. Jeg kan jo gjøre et forsøk i en slags ''definisjon'' for deg. I denne definisjonen så er rus det samme som psykoaktive rusmidler, dermed blir ''rus''- delen i ordet synonymt med rusmiddel.

Det andre du må definere er frihet, lar snl ta den for å fastlegge definisjonen min i dette utdraget av deres oppslag av ordet ''frihet'':

Sitat av snl
Frihet er med andre ord det motsatte av å være hindret, kontrollert, tvunget eller hersket over.
Vis hele sitatet...
Dermed så er definisjonen slik:

Sitat av Min definisjon
rusmiddelfrihet kan defineres som frihet av å være hindret, kontrollert, tvunget eller hersket over av psykoaktive substanser eller rusmidler.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selv om alkohol er et rusmiddel så er det få som sikter til det når de omtaler noe for rusmidler. Sier folk at de ikke ruser seg eller holder seg vekk/bruker rusmidler tenker jeg alt annet enn alkohol.

Selv har jeg blitt helt rusfri inkl avstand fra alkohol og never felt better
Litt på siden av topic, men la gå.

Jeg mener jagen etter "rusfrihet" er en lang og unødvendig blindvei i dagens rusbehandling. For noen vil det å totalt avstå fra samtlige rusmidler være eneste mulighet hvis man ønsker å bekjempe en avhengighet, men for den store gemene hop er tror jeg ikke dette er tilfelle. En gammel tante som har blitt litt vel glad i valiumen sin og ender opp med en avhengighet hun trenger hjelp med å bekjempe bør få hjelp til nettopp dét - bekjemp avhengigheten til benzo. Men på grunn gamle og inngrodde holdninger i både helsevesen og befolkningen generelt der man sidestiller alle former for avhengighet, blir tanten "tvunget" til å avstå fra alt av rusgivene remedier. Hvorfor det?

Hvis man går til behandling mot spillegalskap vil man ikke bli "tvunget" til å slutte med andre former for rusmidler. Belønningen, spenningen og uungåelige påfølgende avhengigheten er identisk med de fysiologiske mekanismene som eksempelvis en heroinist jobber med.

Jeg har slelv gått i behandling for å slutte med heroin. Mantraet jeg møtte der var at om jeg skal klare å leve et liv der jeg ikke styres av heroin, så må jeg belage meg på å samtidig kutte ut alle andre rusmidler. I følge helsevesenet vil det aldri kunne forekomme et "sunt" og bærekraftig rusbruk av noen former for stoffer hvis man først har gått hen og blitt avhengig av ett. (Det skinner kanskje gjennom at rusbehandling, fysiologi eller farmakologi ikke er blant mine fagfelt, så tyngden bak synspunktene mine er ikke forankret i formell utdannelse innen rusfeltet.)

Men dette virker så utrolig åpenbart. Å skulle bekjempe og avslutte misbruk av at stoff er vanvittig vanskelig i seg selv. For meg virker det som en enorm bjørnetjeneste at man på toppen av de problemene man allerede har, så skal man appåtil motstå enhver form for bruk av samtlige andre stoffer. Det sprøeste er at i enkelte program (bla. 12-trinns modellen) så blir man faen ete meg kastet ut om man blir tatt for å benyttet seg av et hvilket som helst stoff - et stoff som ikke trenger å har noe til felles med problemstoffet i det hele tatt, rent bortsett fra lovligheten rundt det!

Det er veldig, veldig mye som er galt med måten vi tilnærmer oss og behandler avhengighetsproblematikk på i helse-norge. For at noe skal skje med problemstillingen jeg har skissert ovenfor må en total, radikal og fundamental endring til i måten vi ser på rusavhengighet, rusmidler generelt og det faktum at rusmidler samfunnsmssig er noe man rett og slett ikke blir kvitt. Idéen om at det aldri kommer noe godt ut av at folk ruser seg er såpass innprentet i hvordan systemet fungerer og er lagt opp, og jeg ser dessverre ikke spesielt lyst på at holdningene til dette arbeidet vil endre seg nevneverdig i min tid.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Litt på siden av topic, men la gå.

Jeg mener jagen etter "rusfrihet" er en lang og unødvendig blindvei i dagens rusbehandling. For noen vil det å totalt avstå fra samtlige rusmidler være eneste mulighet hvis man ønsker å bekjempe en avhengighet, men for den store gemene hop er tror jeg ikke dette er tilfelle. En gammel tante som har blitt litt vel glad i valiumen sin og ender opp med en avhengighet hun trenger hjelp med å bekjempe bør få hjelp til nettopp dét - bekjemp avhengigheten til benzo. Men på grunn gamle og inngrodde holdninger i både helsevesen og befolkningen generelt der man sidestiller alle former for avhengighet, blir tanten "tvunget" til å avstå fra alt av rusgivene remedier. Hvorfor det?

Hvis man går til behandling mot spillegalskap vil man ikke bli "tvunget" til å slutte med andre former for rusmidler. Belønningen, spenningen og uungåelige påfølgende avhengigheten er identisk med de fysiologiske mekanismene som eksempelvis en heroinist jobber med.

Jeg har slelv gått i behandling for å slutte med heroin. Mantraet jeg møtte der var at om jeg skal klare å leve et liv der jeg ikke styres av heroin, så må jeg belage meg på å samtidig kutte ut alle andre rusmidler. I følge helsevesenet vil det aldri kunne forekomme et "sunt" og bærekraftig rusbruk av noen former for stoffer hvis man først har gått hen og blitt avhengig av ett. (Det skinner kanskje gjennom at rusbehandling, fysiologi eller farmakologi ikke er blant mine fagfelt, så tyngden bak synspunktene mine er ikke forankret i formell utdannelse innen rusfeltet.)

Men dette virker så utrolig åpenbart. Å skulle bekjempe og avslutte misbruk av at stoff er vanvittig vanskelig i seg selv. For meg virker det som en enorm bjørnetjeneste at man på toppen av de problemene man allerede har, så skal man appåtil motstå enhver form for bruk av samtlige andre stoffer. Det sprøeste er at i enkelte program (bla. 12-trinns modellen) så blir man faen ete meg kastet ut om man blir tatt for å benyttet seg av et hvilket som helst stoff - et stoff som ikke trenger å har noe til felles med problemstoffet i det hele tatt, rent bortsett fra lovligheten rundt det!

Det er veldig, veldig mye som er galt med måten vi tilnærmer oss og behandler avhengighetsproblematikk på i helse-norge. For at noe skal skje med problemstillingen jeg har skissert ovenfor må en total, radikal og fundamental endring til i måten vi ser på rusavhengighet, rusmidler generelt og det faktum at rusmidler samfunnsmssig er noe man rett og slett ikke blir kvitt. Idéen om at det aldri kommer noe godt ut av at folk ruser seg er såpass innprentet i hvordan systemet fungerer og er lagt opp, og jeg ser dessverre ikke spesielt lyst på at holdningene til dette arbeidet vil endre seg nevneverdig i min tid.
Vis hele sitatet...
Er så enig med det du skriver, spesielt det med 12-trinnsmodellen som blir flittig brukt i både støttegrupper og behandlingsinstitusjoner/døgnbehandling.

Jeg anser meg selv som heronist- dog rusfri, dette betyr i hovedsak at det er kun heroin som er problemet mitt og ingenting annet av rusmidler, selv om jeg vet at det å ruse seg på andre rusmidler er i bunn og grunn å utfordre skjebnen ettersom det kan fort lede til at man begynner på heroin igjen. Når det er sagt, så er det horribelt at man skal få så mye refs for å ha sprukket når man er i behandling, har blitt fortalt mange historier om personer som har sprukket kun én gang for så å bli kasta ut eller at man slår ut positivt på rustest på falskt grunnlag, noe som kan skje med hurtigtester iblandt.

Krysser fingrene for en mer human og kunnskapsrik rusreform snart
Alt av behandlingsinstitusjoner jeg har vært borti har vært såpass seriøse at en positiv hurtigtest vil føre til at du blir holdt på rommet samtidig som de venter på svar på utvidet analyse, så tviler sterkt på at en behandlingsplass kaster deg ut pga positiv hurtigtest.

En sprekk er ikke negativ bare for deg selv, den er negativ for alle andre som er i behandling eller søker behandling plassen du er, ganske egoistisk tanke at en sprekk ikke skal tas alvorlig når man er i behandling.

Hadde det vært fritt fram for sprekker og rus på behandlingsinstitusjoner ville det jo vært som en ferieplass for de som ønsker å ruse seg.

Rusbehandling i Norge er nok en av de mest humane og kunnskapsrike i verden.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Alt av behandlingsinstitusjoner jeg har vært borti har vært såpass seriøse at en positiv hurtigtest vil føre til at du blir holdt på rommet samtidig som de venter på svar på utvidet analyse, så tviler sterkt på at en behandlingsplass kaster deg ut pga positiv hurtigtest.

En sprekk er ikke negativ bare for deg selv, den er negativ for alle andre som er i behandling eller søker behandling plassen du er, ganske egoistisk tanke at en sprekk ikke skal tas alvorlig når man er i behandling.

Hadde det vært fritt fram for sprekker og rus på behandlingsinstitusjoner ville det jo vært som en ferieplass for de som ønsker å ruse seg.

Rusbehandling i Norge er nok en av de mest humane og kunnskapsrike i verden.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell fra sted til sted, men vet at dette er desverre vanlig- at man blir kastet ut enten pga en sprekk eller falsk positiv på hurtigtest. Så det du sier er altså at man ikke skal kunne gi noen som gjorde en handling de angrer på en ny sjangse? hvordan skal man da lære av sine feil? det er faktisk mye prøving og feiling på veien til rusfrihet. Gjerne utdyp mer hvorfor du mener det er egoistisk for andre, har bare ikke helt trua på fellesstraffing.
At en person som sprekker setter andre personer i samme behandlingstilbud i større sjanse for å sprekke, at den personen som gjentatte ganger sprekker opptar en plass en person som tar behandlingen mer seriøst burde hatt. Har vært innom mange forskjellige behandlingssteder og aldri opplevd noen bli kastet ut pga en enkelt sprekk eller falsk positiv, det jeg har opplevd er at den personen skjermes for de andre.

At det er prøving og feiling vet jo alle men det er så ekstremt mange personer som ser på disse plassene som ferier, mulighet til å spare opp for så å ta seg en skikkelig tur når dem blir skrevet ut også søke seg inn på behandling igjen etterpå.

Hvor nevnes fellesstraff? Dersom en person sprekker skjermes øvrige pasienter for denne personen, dersom gjentatte regelbrudd kastes denne personen ut. Ved flere ganger prøvd avrusning/behandling kan man få stempelet behandlingsudyktig.

Hva er inhumant og kunnskapsløst innenfor norsk rusbehandling? Vi har offentlig rusbehandling som ikke koster noe, vi tilbyr ruskonsulenter til folk med rusproblemer/historikk, gratis tannbehandling, gratis psykolog.

At enkeltpersoner blir stemplet behandlingsudyktig eller blir kastet ut etter gjentatte brudd på reglene er jo for å sikre de som har nytte og tar det seriøst skal få disse plassene.