Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1482
Jeg har en venninne som jeg pleide å gå ut med i blandt, har kjent henne i to år cirka, vi møttes på teateret (hun går ikke der lenger). Vi hadde kontakt kanskje en gang i måneden. Kjæresten min kjenner veldig mange folk i Oslo, og han har funnet ut via noen bekjentskaper at venninnen min er en rusmisbruker.

Når han fant ut av dette fortalte han meg at vi ikke skal ha noe å gjøre med slike folk, og at jeg ikke skal møte henne igjen. Så jeg har ignorert henne i det siste, men er litt lei meg, siden jeg ikke vet om hun har mange andre enn meg å være med. Hun er litt enslig.

Han er ikke en som stikker nesen i alle sakene mine, men han pleier å finne ut av ting likevel. Jeg nøler med å ta den risikoen å møte henne bak ryggen hans, men tenker at hun er grei selv om hun er en rusmisbruker, og ikke en helt "lett" rusmisbruker for å si det sånn.
Sist endret av juliaa0512; 9. februar 2019 kl. 02:59.
Påvirker hun deg til rus? hvis dette er tilfelle kan jeg forstå typen din.
Hvis kjæresten din kjenner mange i byen, og han har klart å finne ut at hun ruser seg, så har hun kanskje et dårlig rykte og er redd for at du skal bli sett sammen hun. Da kan det jo hende at han tenker at det kan gå utover hans/deres rykte i byen.
Skal han bestemme hvem du får lov til å omgås? Hadde det enda vært far din. Han som henger i hornet.
Heng med hvem du vil, men ikke del nåler med de.
Stoler ikke typen din på at du kan ta egne valg? Du har rett til å ha egne venner.
Han har også selvfølgelig rett til å uttrykke bekymring. Hvis vennskapet hennes er viktig for deg og det ikke er/blir en giftig relasjon for deg så synes jeg du burde kunne være med henne likevel.
Jeg kan forstå kjærestens bekymring dersom du selv har vært utpå med stoffbruk, og derfor har en sjangse for å ramle utpå og bli påvirket i negativ retning av henne. Isåfall hadde du vel forstått denne koblinga selv, om det var tilfelle?

Men det kan tenkes at vedkommende prøver å komme seg ut av et rusmiljø og henge med noen som er litt streitere for å komme unna dopet, og da er det veldig dårlig gjort å ghoste hu basert på fordommer pga rusbruk.

Og som andre nevner har man 100% rett til å velge selv hvem man henger med, rus(mis)bruker eller ikke...
Regner med at det er overflødig å si at du selvsagt velger din egen omgangskrets.
Spørsmålet er vel heller om det er en "krangel" det er verdt å ta.

Hvis du bare er sammen med denne jenta fordi du synes synd på henne og tror at hun ikke har mange andre så høres det ikke ut som en veldig gjensidig vennskap egentlig. Mer som veldedighet.
Hadde ikke dødd på den bakken i så tilfelle.

Forstår forøvrig typen din veldig godt.
Tunge rusmisbrukere er ikke noe jeg vil ha tett på livet heller.
Men dersom dette vennskapet er viktig for deg (noe jeg igjen betviler... også siden du egentlig bare sa "ja, greit" til å droppe det) så får du bare si det til kjæresten så får han svelge den kamelen.
Bedre det enn å "smyge rundt".
Sist endret av Neptunia; 9. februar 2019 kl. 14:36.
Herregud, han burde virkelig roe seg med og du må ikke la han styre deg. Ingen av vennene mine blir nektet av kjæresten sin til å være med meg som "rusmisbruker". Husk; vist du kutter de ut og dere slår opp så kan det være du har mistet henne/han.