Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3594
Hei, akkurat flyttet og ser på Internett der jeg bor.
Snakket med telenor og det beste de kunne gi meg 10/1 linje. Så tok det.

Spurte sånn kjapt om det var noen andre som kunne tilby bedre, og han sa at andre selskaper leier linje hos telenor så ingen kunne tilby bedre enn dem.

Så noen dager etterpå ringer ei fra homenet og kunne tilby meg enten "ADSL2+ opptil 14/21 mbps" eller "VDSL2+ opptil 25/5 mbps"

Så mitt spørsmål, hva Bør jeg velge, kan virkelig homenet tilby mer enn telenor når dem leier linje hos dem? Siden det står "opptil" så vil jeg jo tro at jeg ikke får 25/5 hele tida. Hva tenker dere?
sjekket http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/

Hvor mange meter du er unna sentralen dems?
Ville anbefalt deg coax\Fiber istedenfor om det er mulig, fordi da burde du klare 25 mbit problemfritt.
Og kan som regel oppgradere til 100 mbit hvis du senere velger det. VDSL\ADSL er nok utdaterert og blir byttet ut når gfast https://en.wikipedia.org/wiki/G.fast kommer om en del år.
Trådstarter
Hei, har sjekket men fiber tilbys ikke her. Hvordan sjekker jeg avstanden til sentralen?

Dette er info jeg får opp på kapaks:

Produktinformasjon
Produkt på abonnementet: Bredbånd ADSL
Bredbåndsprodukt på linjen: BA
Søkt produkt: ADSL-PREMIUM
Høyeste produktklasse: ADSL 14432/800
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 14432
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 800
Produktkode: 221
Estimert netto nedlastingshastighet: 13000
Estimert netto opplastingshastighet: 700
Estimert brutto nedlastingshastighet: Ikke tilgjengelig
Estimert brutto opplastingshastighet: Ikke tilgjengelig
Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256
Mulig produktklasse: ADSL 480/256
Mulig produktklasse: ADSL 864/256
Mulig produktklasse: ADSL 1248/384
Mulig produktklasse: ADSL 1856/448
Mulig produktklasse: ADSL 2464/448
Mulig produktklasse: ADSL 3616/512
Mulig produktklasse: ADSL 4864/640
Mulig produktklasse: ADSL 6080/640
Mulig produktklasse: ADSL 7232/704
Mulig produktklasse: ADSL 9600/800
Mulig produktklasse: ADSL 12096/800
Mulig produktklasse: ADSL 14432/800
Informasjon om termineringspunkt
Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har eDSLAM
Linjeinformasjon
Fremføringsnummer: 32619269
Linjenummer: 1171516
Fysisk linjeid: 0
Signatur for modersentral: ARV2
Sist endret av Uklar; 27. juli 2015 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv dei som tilbyr best hastighet. Du har fjorten dagers angrerett, så om dei ikkje oppfyller det dei lover så kanselerer du linja med henvisning til angreretten.
Sitat av Uklar Vis innlegg
Snakket med telenor og det beste de kunne gi meg 10/1 linje. Så tok det.
Spurte sånn kjapt om det var noen andre som kunne tilby bedre, og han sa at andre selskaper leier linje hos telenor så ingen kunne tilby bedre enn dem.
Så noen dager etterpå ringer ei fra homenet og kunne tilby ... opptil 25/5 mbps"
Vis hele sitatet...
Her trenger du ikke å tippe så veldig mye! Siden du har sjekket den fysiske linja di med kapaks har du fasiten der:
Estimert netto nedlastingshastighet: 13000
Estimert netto opplastingshastighet: 700

Kontakten i Telenor har ganske rett i at det maksimale du kan forvente deg av ALLE tilbyderne over den fysiske kabelen du har tilgang til er 13000 / 700. At en tilbyder reklamerer med OPP TIL 25/5 er jo bare useriøst. Det lar seg ikke gjøre å overføre mer enn hva kapaks sier med dagens benyttede teknologi.
Så det mest fornuftige blir for deg å finne hvem som leverer (opp til 15k/1k) RIMELIGST!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Her trenger du ikke å tippe så veldig mye! Siden du har sjekket den fysiske linja di med kapaks har du fasiten der:
Estimert netto nedlastingshastighet: 13000
Estimert netto opplastingshastighet: 700
Vis hele sitatet...
Nei, for kapaks er konservative. Det beste tipset er å prøve t.d. 15/5 og sjå om det fungerer. Om det er ustabilt er det fornuftig å enten gå ned i hastighet eller nytte angreretten og hoppe på telenor som levrandør.

Det KAPAKS viser er ei teoretisk beregning, ikkje ein reell test. Er det t.d. få aktive par i kabelen har ein betre støymargin, og kanskje har kabelen mindre støy enn alderen tilseier.
Prøv et søk på VDSL-Premium, så burde i minste linjelengde komme opp.

Til sammenligning på får jeg følgende på min linje i Kapaks:

ADSL:
Mulig produktklasse: ADSL 14432/800

VDSL:
Total linjelengde inkludert inntak: 942 meter
Lengde på inntak: 100 meter (standard)
Tråddiameter: 0,6 mm
Mulig produktklasse: VDSL 30/10

Betaler for opp til 40/20 fra NextGenTel, hvor jeg får 36/8 på dagens måling hos Nettfart.no.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg sjekket linjen din, og den er 1330 meter lang. Dette er for langt til at VDSL vil fungere spesielt godt. På "normale" linjer så er 1100 meter grensen for hva de fleste operatører tillater. Noen strekker seg opp til 1300, men alt over dette vil rett og slett ikke fungere.

Når jeg sier "normale" linjer, så mener jeg linjer som går fra huset til sentralen uten noen skjøter. Linjen din har én skjøt, og i tillegg er det lengste segmentet av linjen laget av 0,4 milimeter kobberkabel. Når kabelen har såpass liten diameter, så kan du i praksis gange lengden på dette segmentet med 2 når du regner ut lengde på linjen. Totalt blir det ca. 2268 meter, hvis linjen din var laget med det som er normal kabeldiameter (0,6mm eller større). Dette er langt over det man kan klare å levere VDSL på.

Long story short; HomeNet har ikke gjort leksene sine når de tilbyr VDSL på denne linjen. Det er godt mulig at HomeNet kan bestille et større abonnement enn det Telenor vil tillate deg å gjøre, men det vil fortsatt gå gjennom samme kabel og samme DSLAM. Grunnen til at Telenor ikke vil la deg gjøre det er fordi de vet at det bare blir problemer og sinte kunder av det. Lav hastighet er bedre enn ustabilitet, både for kunden og for operatøren.
Trådstarter
Takker for svar Moff, da blir det telenor.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg forsøker å komme inn i Kapaks, men får bare "403 Forbidden". Noen andre som har samme problemet?
Sitat av TommyL Vis innlegg
Jeg forsøker å komme inn i Kapaks, men får bare "403 Forbidden". Noen andre som har samme problemet?
Vis hele sitatet...
ja-virker ikke her heller
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror ikke Telenor tilbyr så mye VDSL fra sine DSLAMer?

Ganske sikker på at dette også er grunnen til at Telenor tilbyr deg kun ADSL og NextGenTel gir deg VDSL, hadde de selv før på 860M fra sentral og fikk 38/11 om jeg ikke husker helt feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Chim Vis innlegg
Tror ikke Telenor tilbyr så mye VDSL fra sine DSLAMer?

Ganske sikker på at dette også er grunnen til at Telenor tilbyr deg kun ADSL og NextGenTel gir deg VDSL, hadde de selv før på 860M fra sentral og fikk 38/11 om jeg ikke husker helt feil.
Vis hele sitatet...
http://www.telenor.no/privat/bredban...pgradering.jsp

Du tar feil. Fekk 50/10 fra telenor for ~3-4 år sidan.