Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3119
Anonym bruker
"Fattig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
OBJEKTIV

Innkjøp av elektronisk utstyr som lovlig kan dokumentere støy fra nabo om natten.
Helst noe som kan gjøre dette over tid og i faste intervaller (fra 22:30 - 03:00) med en eller annen form for timestamp. Fordel hvis det er relativt brukervennlig og kan backes up direkte til en designert mappe!

Jeg vil KUN ha forslag til apper og elektronisk utstyr vi kan ta opp lyd og evt. bilde med. Vi har prøvd med mobiltelefon, men er ofte såpass i ørska at opptaket ikke blir fullstendig. Vi har også notert oss tidspunkt for støy, men føler ikke dette er tilstrekkelig som dokumentasjon.

Jeg vet hvordan nFF er, så jeg sier det nå: er overhode ikke interessert i forslag til

- magiske ord vi kan si til naboen for at de ikke skal være rasshøl
- hva vi kan gjøre for å "ta hevn" (spille høy musikk, forgifte hundene, egge huset, etc.)
- ringe Mattilsynet, Dyrebeskyttelsen, etc.
- ulovlige måter å overvåke dem på

Dog, har du liknende erfaringer, er jeg veldig interessert i å høre! Godt naboskap har alltid vært viktig for meg, men jeg når ikke inn til disse disse folka. Nå vil jeg bare ha en god natts søvn!

KONTEKST

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Som mange andre hundeeiere, mener naboen at de øyeblikkelige infallene til pelsbabyen trumfer nattefreden til resten av nabolaget. Å ta hensyn er ikke bare et fremmed konsept for dem, men noe de aktivt motarbeider. De har også hele TRE veskehunder med fri barneoppdragelse, så det er et ulekor uten sidestykke på andre siden av gjerdet når de slipper dem ut.

Jeg og min familie flyttet til nabolaget i fjor, men dette har vært en sak i flere år nå. De nærmeste husholdingene har over lengre tid prøvd alt for å komme til en fredelig løsning, inkludert å tilby å gå tur med hundene på dagtid for at de skal ha mindre energi til kvelds. Naboen går ikke selv tur med hundende, og jeg har ikke sett dem leke med dem ute i hagen heller. Hvis de blir stimulert på noe som helst vis, skjer det inne i huset.

Vi har stort sett alltid vært høflige og løsningsorienterte, men kan bli møtt med alt fra løgn og fornektelse ("Vi har dem aldri ut så seint, det må være naboen over oss,") til sympatisk medjatting ("Ja, ha, sier du det! Den var ny for meg, jeg skal ta det opp med kona,") til fientlighet og trusler ("Hvordan våger du å komme hit så sent? Hvis du gjør det flere ganger, anmelder jeg deg for trakassering,"), avhengig av hvem som spør og dagsformen til dem vi møter.

Ett element, er at de fleste av naboene rundt disse menneskene står opp tidlig for å gå på jobb. Det er gjerne renholdere, konstruksjonsarbeidere, sykehusansatte, osv.. Det er ikke uvanlig at de som står opp klokken 05:00 legger seg i nitiden. Så brå, voldsom støy fra klokka 23 og etter dette, kan ødelegge nattesøvnen.

Et annet element er at flere av naboene er av utenlandsk opprinnelse, så de tør ikke kjempe så hardt mot helnorske rikinger med egen klinikk og to Teslaer. De har blitt møtt på tilnærmet rasistiske måter, og mange har bare gitt opp og bestemt seg for å leve med dem. Jeg og min partner har derfor bestemt oss for å sette norskt mot norskt og skaffe nok dokumentasjon til å ta med til Onkel Blå.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke overvåkningskamera med mikrofon aktuelt? Film din egen eiendom, men rett mikrofonen mot naboen
Jeg tror vi bruker noen av de enkleste kamerane en finner på clas ohlson til overvåkning av hønene våre. Typ TP link kameraer. De tar opp lyd osv, med noenlunde greit bilde. Kan også se bilde på telefonen av selve overvåkningen. Skal ikke si meg sikker på at det er TP link, men de ser noe like ut.
Hei. Dette jobber jeg med. Du må få tak i utstyr som er klasse 1 eller klasse 2 med loggføring. Gjerne opptak i tillegg. Den vanligste måleren til slik bruk er Nti xl2, den koster dessverre, men du kan få leid en klasse 2 fra Norsk Støyforening. https://stoyforeningen.no/Laane-Stoeymaaler



Her er grenseverdier for desibel innendørs.
Hvorfor vil du dokumentere støyen? Hvorfor tror du det at du har "bevis" skal få dem til å slutte å bråke?
Det viktigste er å gå til kommunen med det såpass mye at de må ta tak i det.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Hvorfor vil du dokumentere støyen? Hvorfor tror du det at du har "bevis" skal få dem til å slutte å bråke?
Vis hele sitatet...
Såklart vil relevant dokumentasjon være en faktor som faktisk beviser noe i en "nabokrangel".

Hvis ikke vil man bli møtt med at motparten sier det motsatte og det blir ord mot ord. Derfor bør man ihvertfall komme forberedt og ha bevis for hva som foregår.

Folk som tar vare på dyra sine er bare koselig.
Men når folk gir blaffen i naboer og ikke respekterer andre så har man et problem.

Jeg har selv nabo med hund, og at de vekker meg en gang iblant når det kommer et dyr løpende forbi er null problem. Men hadde det vært ofte/hver natt hadde jeg også reagert.
Anonym bruker
"Fattig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Hei. Dette jobber jeg med. Du må få tak i utstyr som er klasse 1 eller klasse 2 med loggføring. Gjerne opptak i tillegg. Den vanligste måleren til slik bruk er Nti xl2, den koster dessverre, men du kan få leid en klasse 2 fra Norsk Støyforening. https://stoyforeningen.no/Laane-Stoeymaaler



Her er grenseverdier for desibel innendørs.
Vis hele sitatet...
Wow, dette var gull! Tusen takk for tips.

Vet ikke hvor relevant det er å dokumentere nivå av støy, men det kan ikke skade.
Har inntrykk av at dette kanskje er mer for kronisk støyproblematikk enn midlertidige brudd på granneloven?
Du må dokumentere det uansett. Det er jo tydeligvis skadelig for helse til de som bor nært. Søvn er helse. Saklige klager med korrekt loggføring må behandles av kommunen læll og om de får inn nok klager så må de gjøre noe, om enn bare for å få stopp på klaginga.
Anonym bruker
"Fattig Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Såklart vil relevant dokumentasjon være en faktor som faktisk beviser noe i en "nabokrangel".

Hvis ikke vil man bli møtt med at motparten sier det motsatte og det blir ord mot ord. Derfor bør man ihvertfall komme forberedt og ha bevis for hva som foregår.

Folk som tar vare på dyra sine er bare koselig.
Men når folk gir blaffen i naboer og ikke respekterer andre så har man et problem.

Jeg har selv nabo med hund, og at de vekker meg en gang iblant når det kommer et dyr løpende forbi er null problem. Men hadde det vært ofte/hver natt hadde jeg også reagert.
Vis hele sitatet...
Yeah, basically. Vi er veldig tolerante ovenfor dyr, småbarn, og at folk spiller musikk og hygger seg. Dette inkluderer bjeffing på dagtid. De fleste av våre naboer har bikkje, men ingen av dem oppfører seg på dette viset. Vi føler ikke at måten disse folkene holder på er det som regnes som rimelig for felleskapet, spesielt med tanken på at det har vært problem såpass lenge.

Mange har prøvd å ta det opp med dem, men enten så nekter de for det, eller så kjører de beinhard offensiv. Det hjelper ikke at vi bokstavelig talt står å SER på dem og hundene når de gjør det.

Så det blir enten å a) flytte (uaktuelt akkurat nå) b) leve med dem (vanskelig) eller c) anmelde dem tilbake for å lage en sak ut av det (ikke ideelt, men). Har aldri vært i nabokrangel før, men begynner nå å skjønne de folka som sager boden til naboen i to og sånt.

(Det siste der var en vits! Plz ikke metaforisk skyt meg!)
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare sånn angående nivå av støy så fins det desibel apper i app store. Har brukt det for å dokumentere støy fra bygging og vant saken.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare sånn angående nivå av støy så fins det desibel apper i app store. Har brukt det for å dokumentere støy fra bygging og vant saken.
Vis hele sitatet...
Hvilken annbefaler du?
Om disse naboene oppfører seg på denne måten, så er det vanskelig å få til noe uten å sette hardt mot hardt.

Jeg ville konsekvent ringt politiet på nattestid hver gang det skjer. Kanskje de kommer etterhvert når de ser omfanget; så fremt det ikke er andre viktigere oppdrag.

Høres ut som noen riktige tullinger av noen naboer. Lykke til!
Tror du virkelig politiet kommer til å gjøre noe? Seriøst, jeg mener det ikke ironisk eller retorisk. Jeg har ingen tro på det, men jeg kan jo ta feil. Problemet er at tiden flyr når man skal gå gjennom slike data, og det er begrenset hvor mye tid de gidder å bruke på en slik sak.

Jeg tror du kan komme i mål raskere ved å starte i forliksrådet, det er nok dit politiet vil henvise dere. Skriv en ryddig redegjørelse av problemet (omfang/varighet) som du kan få naboene til å skrive under på. Vis så på kart hvor disse bor slik at det ikke er tvil om hvor støyen kommer fra, osv. Gjør du en anstendig jobb der har du overtaket med en gang.

Jeg har selv vært "advokat" for en venn med litt begrenset norskkunnskap i forliksrådet. Motparten (gal kranglefitte-nabo) stilte med advokat, han gjorde ikke noen bedre jobb enn meg. Vi viste til grunnbok og kart, sunn fornuft og god folkeskikk og fikk egentlig medhold i alt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Tror du virkelig politiet kommer til å gjøre noe?
Vis hele sitatet...
Da skal naboen være veldig ekstrem i så fall, gjerne også truende, før de reagerer.
Det hender de avslutter eller ber folk dempe seg hvis naboer klager på festing og sånn, men det skjer ikke noe mer enn det.
Sist endret av vindaloo; 22. juli 2022 kl. 22:51.