Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2450
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Fikk en melding fra Nordea out of the blue som sa jeg hadde 60 000 i et eller annet fond. Det var en investering min bestefar gjorde for sikkert 25 år siden som nå har blitt til 60k. Ikke allverdens men hyggelig overraskelse.

Noen som har erfaring med å ta ut penger fra fond eller evt reinvesteringstips selv om det er en liten sum, men stor sum for meg på dette tidspunktet. Kanke bare ha det på konto for det stoler jeg ikke på meg selv godt nok til.

Burde det bare stå der og vokse i sneglefart eller burde jeg dra og ta et møte med dirrrrektøren og diskutere mine muligheter som «storinvestor»?
Hyggelig det, men rart du ikke viste om det før da ?
Har selv vært borti at et fond jeg ikke visste om plutselig var listet opp på selvangivelsen.
Vil tro du kan logge deg inn på nordea sine sider og selge fondet om du ønsker det.
Dog mulig det vil bety at du må skatte av gevinsten, så det kan være lurt å sette av penger til det.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Etter å ha snakka med foreldra mine så kunne dette(de visste ikke helt selv) være noe min morfar hadde gjort for typ 25 år siden. Satt 10k i fond for meg og mine to yngre søsken.

Så ca 2 tusen vekst hvert år siden, hvor mye skatt kan det bli si? Kanke være mange kronene. Jeg vet INGENTING om sånt, men gøy å finne penger da
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Etter å ha snakka med foreldra mine så kunne dette(de visste ikke helt selv) være noe min morfar hadde gjort for typ 25 år siden. Satt 10k i fond for meg og mine to yngre søsken.

Så ca 2 tusen vekst hvert år siden, hvor mye skatt kan det bli si? Kanke være mange kronene. Jeg vet INGENTING om sånt, men gøy å finne penger da
Vis hele sitatet...
22% av gevinst. Så for deg blir det 11000 kroner.
Sist endret av moret; 28. juni 2022 kl. 10:16.
Plasser pengene i Shamaran Petroleum! Sikkert som banken, bare med 20% årlig avkastning!
Aksjemarkedet er ikke noe å gå inn i akkuratt nå. Spesielt ikke for en som er ny.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
22% av gevinst. Så for deg blir det 11000 kroner.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke det. Det har jo alltid vært der, bare jeg som aldri har sett på selvangivelsen min. Da er det vel allerede tatt under betraktning og allerede skattet av gjennom åra?
Skatt blir regnet ut av gevinsten du får når man selger.
Gevinsten er 50000 hvis verdien nå er 60000 og 10000 opprinnelig ble satt inn.
Så er skatten 22% av 50000 som er 11000 nevnt tidligere :-)
Sist endret av dggr; 29. juni 2022 kl. 19:19.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Skatt blir regnet ut av gevinsten du får når man selger.
Gevinsten er 50000 hvis verdien nå er 60000 og 10000 opprinnelig ble satt inn.
Så er skatten 22% av 50000 som er 11000 nevnt tidligere :-)
Vis hele sitatet...
Aah, ok takk skarruha og resten av dere Når det kommer til bank shit og sånt har jeg ikke snøring i det hele tatt. Heldigvis aldri hatt noen store pengeproblemer opp gjennom åra.