Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3829
Hei!
Fikk en iMAC G3 fra 1998 (PowerPC G3 233 MHz/512k cache/32MB/4GB HD/24x CD-ROM/modem) av en venn og trenger litt hjelp med å reinstalere den.

Har lest litt og funnet ut av at macOS 9.0 er å foretrekke (fungerer opp til 10.0 men da må man oppgradere RAM for at det ikke skal bli helt sirup).

Har macOS 9.2.1 i IOS-fil og har tidligere brukt Transmac for å lage boot-USB til en 2008 MAC laptop, men lisensen har gått ut.
Kan reinstalere en gammel maskin eller instalere Windows i VirtualBox og så instalere Transmac men håpet noen viste om ett annet program/måte å gjøre det på.

Har ikke orginalt keyboard/mus til iMAC`en om det har noen betydning.

Har lest litt på nett og tror det skal være mulig å instalere opperativsystem fra USB på denne maskinen.

EDIT:
Har coronna men ikke noen CD-R liggende så håpet jeg fikk det til med det utstyret jeg allerede har.
Sist endret av utepaanordnes; 28. januar 2022 kl. 20:48.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Kan du bruke f.eks. Rufus til å lage boot-USB av ISOen?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg vet ikke, men jeg synes det virker rart om en såpass gammel maskin skal kunne boote fra USB. Et gammelt triks med Mac er firewire fra maskin til maskin og starte maskinen du vil installere i target disk mode, da oppfører den seg som en ekstern harddisk.
Det er en stund siden jeg har drevet med Mac, så jeg er ikke sikker på om du kan installere OS på den måten eller om det bare er for å hente ut data.

Bruksmessig ville jeg foretrukket OS 10 fremfor 9, men med den CPU er det kanskje best med 9.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville ikkje vedda veldig mykje på at såpass gammal HW kan boote frå USB. Den er frå før minnepinner var eit fenomen; dei dukka opp i 2003-2004.

Du må nok til med CD for å få boota maskinvare frå 1998.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Et gammelt triks med Mac er firewire fra maskin til maskin og starte maskinen du vil installere i target disk mode, da oppfører den seg som en ekstern harddisk.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om pre-firewire-maskin.
Sist endret av vidarlo; 28. januar 2022 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar

Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
Kan du bruke f.eks. Rufus til å lage boot-USB av ISOen?
Vis hele sitatet...
Gikk ut ifra at Rufus var utelukket siden det ikke fungerte sist jeg reinstalerte en MAC maskin, men da tror jeg disk filen var i .dmg format, nå har jeg .iso. Prøver nå.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg ville ikkje vedda veldig mykje på at såpass gammal HW kan boote frå USB. Den er frå før minnepinner var eit fenomen; dei dukka opp i 2003-2004.

Du må nok til med CD for å få boota maskinvare frå 1998.



Det er snakk om pre-firewire-maskin.
Vis hele sitatet...
Du har nokk rett, gir Rufus ett lite forsøk så får jeg fikse noen brenne-CD`er om ikke det fungerer.

Står man skal holde COMAND under boot for å gå inn i boot menyen eller noe, har ikke orginalt MAC keyboard, skal det fungere selvom? Kommer ikke opp noe når jeg holder ALT under boot, men regner med det er fordi det ikke er noe media den kjenner igjen og at det fikser seg så fort jeg får tak i en boot disc?


EDIT:
Dette kom opp når jeg prøve med Rufus:
"Dette ISO-bildet er enten ikke oppstartbart, eller så bruker den en oppstart eller pakkemetode som ikke er støttet av Rufus.."

Fant ett boot-kit for å få gamle G3 og G4 til å boote fra usb men maskinen min vil ikke boote fra noen av usb`ene mine.

https://www.macintoshrepository.org/...m-an-usb-stick
https://www.macintoshrepository.org/...ick-in-windows
https://www.macintoshrepository.org/...tick-or-drive-
Sist endret av utepaanordnes; 29. januar 2022 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.