Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 41489
[size=6]Dextrin[/size]

Denne oppskrifta har no blitt kopiert til vår nystarta wiki: Dextrin. Ta del i forbedring der - og hjelp oss med utvikling av wikien.
Fremgangsmåte:
1. Finn fram en langpanne og potetmel/maizenamel.

2. Hell potetmel/maizenamel i langpanna

3. Sett det i ovnen på 200 grader i 1-2 timer (til det får en gyllen farge)
Husk å røre ca hvert 20. minutt slik at det ikke brenner seg.

4. Ta dextrinen ut av ovnen, la den køle seg ned og bruk den.

(Opprinelig skrevet av Nygaard på nFF.)

Slik skal det se ut (bilder av Thoryllo):
http://www.thoryllo.com/dextrin1/IMGP5016.JPG
http://www.thoryllo.com/dextrin1/IMGP5017.JPG
http://www.thoryllo.com/dextrin1/IMGP5018.JPG
▼ ... over et år senere ... ▼
Er dette vanskelig og få ut av pannen? altså, Vasking osv?
edit: Funker det og ta de 2 timene i 2 omganger? si 1time før skolen og 1time etter skolen?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Selv pleier jeg altid å legge litt aluminiumsfolie i pannen så jeg slipper å vaske noe særlig.
Hvorfor ikke bare ta alt på likt?
Jeg holder på og lage nå... La sånn brunt bakepapir under jeg så jeg slipper og vaske håper jeg
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg pleier ikke å legge noe bake-papir eller lignende i bunden. Går helt fint uten (for meg i alle fall). Men er jo greit å være på den sikre siden hvis/når man holder på med mamma sine ting.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det er ingen som vet hvordan man lager hvit dextrin?
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Jeg pleier ikke å legge noe bake-papir eller lignende i bunden. Går helt fint uten (for meg i alle fall). Men er jo greit å være på den sikre siden hvis/når man holder på med mamma sine ting.
Vis hele sitatet...
Ja:P Men jeg syntes jeg fikk en litt mer lys farge en det på bilde håper ikke det gjør noe:S det har stått i ommen i 2timer. Med røring hvert 15-20minutt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har også samme problem som PyroGant, satt det på i 2t 15 min på 200 grader,
Resultatet så slik ut:

http://dump.warispeace.co.uk/317.jpg

Kan jeg få noen problemer med dette Dextrinet?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det går nok greit, men har du problemer med for lys farve, er det jo bare å skru opp varmen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Skal man varme ovnen til 200*c før man setter inn dextrinen ?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Er ikke så veldig nøye egentlig, men selv foretrekker jeg å forvarme ovnen. Så ja
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Blir vell ingen problemer med allerede dehydrert potetmel beregnet for og lage nitrostivelse?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Funka det med utgått potetmel?
Har dette noe å si?

Takker for svar!;D
Sist endret av 025; 14. februar 2009 kl. 20:18.
ja skal gå fint det vil jeg tro , er bare til å prøve ,
Jeg synst at maiznamel eller hva de nå heter er best jeg , blir raskere trørt og føler at de funker bedre en potetmel dextrin.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Min potetmeldextrin fungerte omtrent perfekt...
Kommer kansje ann på hvem som lager den...
Sitat av Up Vis innlegg
Min potetmeldextrin fungerte omtrent perfekt...
Kommer kansje ann på hvem som lager den...
Vis hele sitatet...
Fyfaen tror du kanskje ikke at jeg har laget dextrin heller nå også da ?

Men men uansett jeg bruker bare maiznamel nå , kan vær at det var den pakken med potetmel som de var noe galt med ,
den ble aldri tørr , eller aldri å aldri stod inni i 6timer , å da var den bare litt gul akrig , så jeg bare kasta den ,
satte heller inni maiznamel begynte å bli gult etter 40-50min , og dextrinen var ferdig etter 4 1/2t
er rundt 4timer jeg pleier å bruke på nesten en pakke med maiznamel.
Har ikke prøvd potetmel i gjend , men er ganske sikker på at de var formye fuktighet i de potetmelet jeg prøvde med.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vell... Vannet går ut av potetmelet når man har det i en ovn.
Og du sier jo selv du ikke fikkd et til med potetmel.
Sier ikke at det er bedre enn maizenamel doh...
Testet ditta gamle potetmelet, det einaste som sjedde var at det blei gult etter ca. 20minutt:P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
beklager får offtopi og dårlig spørsmål men... hva kan man finne på med dextrin??
Du kan bruke det som et bindemiddel ved å blande det med vann og f.eks lage granulert krutt med det!
Det går også å bruke det som fuel, men det er ikke så bra.
Du kan og lage Thermate av det
Varmare enn thermite (2204.44*C)
Rett meg vist har feil på varmen.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
OK! Takk får de raske svarene!
Thermate var originalt bare termitt som ble tilsatt svovel. Så, nei du kan ikke lage thermate av det. Men ja, dextrin kan brukes som en substitutt for det originale bindemiddelet PBAN, hvis du skal prøve deg på den militære varianten av thermate.
Termitt brenner høyest på 2500C tror jeg, og jeg vet at thermate skal brenner høyere, så jeg regner med det er feil. Dog ikke helt sikker..
Bob, Thermate er meir enn bare svovel og binder
Det eg ikkje skjønner er korfor det er dextrin oppi vist der er svovel begge fungerer som binder?

Thermate er:
68.7% thermite
29.0% barium nitrat
2.0% svovel
0.3% dextrin

Men kanskje originalt er noe heilt ana enn dette?

Thermate brenner ein del høgare enn thermite det er eg veldig sikker på:P
Og det med at thermite kan høyste brenne 2500*C er heilt riktig ifølge wikipedia, så ikkje vær så sikker
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Bob, Thermate er meir enn bare svovel og binder
Det eg ikkje skjønner er korfor det er dextrin oppi vist der er svovel begge fungerer som binder?

Thermate er:
68.7% thermite
29.0% barium nitrat
2.0% svovel
0.3% dextrin

Men kanskje originalt er noe heilt ana enn dette?
Vis hele sitatet...
Les innlegget. Originalt var thermate, termitt som var blitt tilsatt svovel. Svovelet ble tilsatt for å gjøre termitten enklere å antenne og samtidig øke temperaturen.
Det du nevner er komposisjonen til en militær variant av thermate, der bariumnitraten har blitt tilsatt igjen for å øke temperaturen enda mer.

Det er 0,3% PBAN i den militære komposisjonen, ikke dekstrin. Jeg regner med du må øke prosenten til 5%. PBAN og dextrin har ikke samme bindeevne.
Hvis du mente at svovel fungerer som binder så gjør den ikke det?

Sitat av fyllingz
Bob, Thermate er meir enn bare svovel og binder
Vis hele sitatet...
Jeg har nok hværken skrevet eller sagt dette Jeg skrev at thermate var originalt termitt som var blitt tilsatt svovel.

Nå trenger vi vel ikke gå mer offtopic enn dette.
Sist endret av Bob; 10. mai 2009 kl. 12:59.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan ganske sikkert avlive myten om at svovel fungerer som bindemiddel.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ville man kunne påstå at denne dextrinen fungerer så bra at jeg ikke skal kjøpe litt fra czort når jeg skal handle derfra?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Den er av fin kvalitet! Men. Du må jobbe ørlite grann for å få den ferdig (snu den i ovnen iblant, slik at den ikke blir svidd). Personlig la jeg med en dose dextrin fra Czort siden den uansett var billig. De som kjenner meg her inne vet hvor tåpelig lat jeg er
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
None her som har veid hvor mye 500 gram potetmel bli i dekstrin, så man kan regne prisforskjell? Kvaliteten er dog kurant! Kan ikke si jeg snudde så mye de gangene jeg lagde det, men kvaliteten ble bra den.

Sitat av Nygaard Vis innlegg
De som kjenner meg her inne vet hvor tåpelig lat jeg er
Vis hele sitatet...
Ja herregud... Du kommer vel til å kjøpe bidet også snart
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg ser av sidene til Czort at 5 kg dextrin koster 50 zloty, altså en hundrelapp. En noe mer anvendelig mengde på 1 kg går for rett over 20 kroner. Sett i forhold til arbeidsmengden, potetmelprisene og strømprisene ved å lage selv, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at Czort er rørende billig. Dersom portoen ikke stiger nevneverdig på det du skal bestille (inntreffer rundt 12 kg), ville jeg lagt ved i allefall én kg dextrin.



(Angående bide: Jeg må innrømme at jeg har lekt med tanken. Har alltid hatt lyst til å gi det et forsøk. Vurderte det på hotellet i Marokko i fjor, men strålen var så kort at jeg ikke turte grunnet frykten for uønsket penetrering ved et eventuelt balansetap. Penetrering er selvsagt godt, men i riktige doser til riktige tider.)
Hva brukes dette stoffet til?
Fungerer det bra til å lage røykbomber?'

MVH Olsen
Stoffet brukes som bindemiddel i forskjellige komposisjoner, men det har ingen spesiell pyroteknisk effekt.
Intet spennende med dette stoffet alene med andre ord.

Vær grei å google litt neste gang!
OFC har jeg det, men jeg er den personen som like å være på den sikre siden

MVH Olsen
Det er godt mulig, men husk at det er lov å bruke hodet!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tips til test for å se om det er ferdig:
1. Løs om litt jod i alkohol, jeg bruker isopropanol.
2. Løs litt av dextrinet opp i vann og tilsett en dråpe eller to med jodløsningen.

Blir det svart/lilla er det ikke ferdig. Blir det bare litt brunt, omtrent samme farge som jodløsningen, bare litt lysere, så er det ferdig.

Høres kanskje ut som det er vanskelig å se forskjell, men tro meg, du er ikke i tvil...
▼ ... over en måned senere ... ▼
JEg fant ut en meget irriterende ting i dag... Smeltepunktet til maisenna er rett over 200 grader... Jeg fikk dårlig tid og satte opp temperaturen litt, og ende opp med noe lignende brent sjokolade (som garantert ikke smaker like godt!)

Skal ta et bilde når jeg våger meg inn på kjøkkenet igjen... DEt kom noen meget irriterende gasser / røyk fra det, så jeg satte opp vinduet, åpna ovnen og evakuerte...

http://bildr.no/thumb/627996.jpeg

800g maisenna rett i dass...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hærlig kvalitet på det bildet! De meget irriterende gassene er vann, karbondioksid og mulig karbonmonoksid.
Sitat av Up Vis innlegg
Hærlig kvalitet på det bildet! De meget irriterende gassene er vann, karbondioksid og mulig karbonmonoksid.
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg hva det var, men det sve i øynene som bare det!
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
JEg fant ut en meget irriterende ting i dag... Smeltepunktet til maisenna er rett over 200 grader... Jeg fikk dårlig tid og satte opp temperaturen litt, og ende opp med noe lignende brent sjokolade (som garantert ikke smaker like godt!)

Skal ta et bilde når jeg våger meg inn på kjøkkenet igjen... DEt kom noen meget irriterende gasser / røyk fra det, så jeg satte opp vinduet, åpna ovnen og evakuerte...

http://bildr.no/thumb/627996.jpeg

800g maisenna rett i dass...
Vis hele sitatet...
Hehe, du har kansje hørt om regelen: I pyroteknikk skal en aldri ta snarveier, uten å vite hva en driver med.
Sitat av P-freak Vis innlegg
Hehe, du har kansje hørt om regelen: I pyroteknikk skal en aldri ta snarveier, uten å vite hva en driver med.
Vis hele sitatet...
Jo den har jeg hørt om...

Men jeg har ikke lest om at smeltepunktet til maisenna er så nært den temperaturen en lager dextrin på... Jeg tror jeg satte ovnen på 210 grader...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er nettopp slike ting man skal ha lest
Altså ikke forbeholdt maizena, men sånn generelt.
Jeg gir blaffen i dagens resultat... Har allerede kjøpt 800g maisenna til og setter ovnen på 200*C denne gangen!
Sist endret av Pyrotecnican; 15. april 2010 kl. 22:07.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Er ikke maisenna maismel? Pent bilde forresten
Jo det stemmer... Og jeg likte ikke bildet spesielt... Hadde satt mer pris på er bilde av perfekt dextrin...
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ok, jeg mente mer, er ikke maisenna maismel? Jeg trodde man skulle bruke potetmel?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Ok, jeg mente mer, er ikke maisenna maismel? Jeg trodde man skulle bruke potetmel?
Vis hele sitatet...
Kan bruke begge...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fiffig. Gikk på samme smell engang for endel år siden, men glemte det litt lenger, så det rakk å bli forkullet. Staselig røykfullt hus, ja
Skal lage mer i dag...
Si meg, hvorfor foretrekker du maisenna fremfor dekstrin laget av potetmel?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Si meg, hvorfor foretrekker du maisenna fremfor dekstrin laget av potetmel?
Vis hele sitatet...
Har ikke anelse. Har ikke prøvd med potetmel... Visste faktisk ikke at det gikk ann...

I dag lagde jeg 800g Dextrin, problemfritt denne gangen!