Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3602
Hei alle,
En gammel god kompis av meg har nettopp blitt kastet ut fra en venn han har bodd hos en stund av grunner jeg ikke er helt sikker på (stuk). Han har tidligere vært på heroin kjøret, men kommet seg over det og kanskje vært clean i 2 år (på heroin). Han ringte meg griserusa og sa noen skumle ting, you get the picture.

Jeg bor på andre siden av landet. Hva er det jeg kan gjøre for å hjelpe han? Han sier han aldri får penger fra NAV osv som han skulle fått. Er det ikke mulig å få en nødbolig + nødspenn i slike situasjoner? Er redd for at han skal ta en overdose med vilje. Vil ikke ringe helseetater og få lagt han inn eller noe, tror han ville hatet meg for det for alltid. Men kanskje jeg bør.

Hadde invitert han til å bo hos meg men samboer er ikke med på det. Vi vil ikke ha noe heroinbruk her og du vet hvordan det går - du gir dem en uke så blir det en måned +. Har livet på stell og kan ikke ha det her nå men samtidig får jeg jævlig dårlig samvittighet fordi jeg er genuint redd for livet hans. Hans snakker om å flytte tilbake til Oslo osv for og bo på gata igjen.

Noen tips?

Noen som har erfaringer?
New generation
colakork's Avatar
Du har allerede bestemt deg, så la han gå..
Sitat av colakork Vis innlegg
Du har allerede bestemt deg, så la han gå..
Vis hele sitatet...
Jeg har bestemt meg? Leste du innlegget i det hele tatt?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av bigBoss_Dope Vis innlegg
Han sier han aldri får penger fra NAV osv som han skulle fått.
Er det ikke mulig å få en nødbolig + nødspenn i slike situasjoner?
Vis hele sitatet...
Jo det er mulig, men han må jo være i stand til å be om hjelp og å motta hjelp.
Tror du penger han hadde fått av NAV hadde gått til mat og bolig?
Sist endret av vindaloo; 11. august 2022 kl. 18:54.
Sitat av bigBoss_Dope Vis innlegg
Han ringte meg griserusa og sa noen skumle ting, you get the picture.
Vis hele sitatet...
han vet at du er naiv.
Sist endret av magnet; 11. august 2022 kl. 18:56.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo det er mulig, men han må jo være i stand til å be om hjelp og å motta hjelp.
Tror du penger han hadde fått av NAV hadde gått til mat og bolig?
Vis hele sitatet...
Han har klart det før etter en lang periode med stuk, så hvis han er ærlig og denne smellen er nylig så tror jeg det i hvertfall er en mulighet for det.

Er det noe vits for meg å ringe NAV eller noe annnet i hans by og forklart situasjonen og satt han på rett spor? Eller er dette noe han må gjøre helt selv?

Sitat av magnet Vis innlegg
han vet at du er naiv.
Vis hele sitatet...
Han spurte meg ikke om noe hjelp på noen måte eller noe, han var bare veldig fortvilet og suicidal. Jeg er ikke naiv og det vet han godt.
Sist endret av bigBoss_Dope; 11. august 2022 kl. 19:00. Grunn: La til et svar på en tidligere melding for å slippe dobbelpost
BRAND ∞ STRONG
NAV verken kan eller vil snakke med deg.
Kanskje de kan snakke med legen hans, men også da må det som regel foreligge noen form for samtykke.
Hvis det er Oslo eller en annen stor by han er trenger man ikke sulte i hjel. Flere mat utleveringer og også gratis
overnatting (hvis det er plass)
Sist endret av vindaloo; 11. august 2022 kl. 19:03.
Sitat av bigBoss_Dope Vis innlegg
Jeg har bestemt meg? Leste du innlegget i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Ikke bry deg om colakork du.
Er da godt og varmt i Oslo på denne tiden
BRAND ∞ STRONG
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Er da godt og varmt i Oslo på denne tiden
Vis hele sitatet...
Du dør ikke ute med det første nei.

Tenker ikke på vennen til @bigBoss_Dope her, men sånn ellers så dukker det alltid opp 100 nye ansikter i Oslo
på vårparten. Narkisser fra distriktene som fortsatt har hele klær og ser ut som de har dusjet den uka og som
bare skal rocke litt i storbyen den sommeren. De ser ikke så jævlig bra ut nå høsten kommer.
Sist endret av vindaloo; 11. august 2022 kl. 20:15.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Ikke bry deg om colakork du.
Vis hele sitatet...
Nei, har lagt merke til flere tvilsomme innlegg fra han her inne. Prøver oppriktig å hjelpe en venn og gir faen i slike innlegg.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Er da godt og varmt i Oslo på denne tiden
Vis hele sitatet...
Han bor ikke i Oslo. Oslo er kanskje bra med tanke på vær, mat og "uteligger-muligheter" på sommeren. Men ikke når det kommer til å komme seg på bena sine igjen.
Helt for at man hjelper venner, men samboeren din har rett. Ved og invitere en rusbruker inn til seg selv, ender aldri bra.

Har dessverre kuttet ut venner fordi dem begynner med rus, feks; Ene kompisen prøvde å trekke meg ned i rus helvetet men når han innså jeg ikke er med, ble jeg uinteressant i hans øyner.

Han fant en naiv fellesvenn av oss, nå bor junkien hos den personen. Ønske om å bedre livet sitt? nei, han ruser seg enda og lever godt hos fellesvennen.

La han gå
Alle uansett situasjon har krav på stønad til hybel + mat. Er vel rundt 9000kr i mnd (sosialstønad). Det er ikke mye men det at han sier at han aldri får penger er fordi han ikke har vært der å søkt.
Vanskelig den der. Ring han hver dag og vis at du bryr deg, det betyr mye. Før eller senere når du han når han ikke er så rusa, og da kan du sette han på plass litt. Snakk konstruktivt, få han til å skjønne at han kan få sitt eget sted hvis han snakker med nav. Løpet er ikke kjørt, han har bare bestemt seg for at det liksom er det etter en kjip "breakup" med kompis han bodde hos.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av colakork Vis innlegg
Du har allerede bestemt deg, så la han gå..
Vis hele sitatet...
Autist
Sitat av Benway Vis innlegg
Vanskelig den der. Ring han hver dag og vis at du bryr deg, det betyr mye. Før eller senere når du han når han ikke er så rusa, og da kan du sette han på plass litt. Snakk konstruktivt, få han til å skjønne at han kan få sitt eget sted hvis han snakker med nav. Løpet er ikke kjørt, han har bare bestemt seg for at det liksom er det etter en kjip "breakup" med kompis han bodde hos.
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Vis at du bryr deg, samtidig som du er ærlig med han. Ring ofte og hør hvordan det går, om det er noe du kan hjelpe han med, hvis han spør om penger til dop eller en plass å sove, sett ned foten og fortell han ærlig hva du tenker om det.