Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1342
Jeg kom inn i en diskusjon.

Et lite privatfly med en propell, en pilot og 3 passasjerer. En av passasjerene sitter ved spakene på høyre side, piloten sitter ved spakene på venstre side.

Oppe i lufta får passasjeren lyst til å ta på spakene og så vidt flytte litt på dem. Flyets kurs / høyde endres ikke i stor grad, da det kun er en bitteliten endring som piloten etterpå korrigerer. Piloten holder ikke i spakene samtidig som passasjeren.

Dette mener jeg å aldri ha hørt at er ulovlig, før nå. Jeg får høre at i det sekundet noen andre enn piloten styrer flyet, så er det et krav om at vedkommende har flysertifikat, selv om det varer i et sekund.

Hva sier dere?
Interessant spørsmål, dette har jeg ikke tenkt på før.
Leste et sted at man gjerne begynner med en introduksjons tur med en instruktør hvis man vurderer å ta flysertifikat.
Antar dermed at det som er avgjørende her er om vedkommende du flyr er instruktør eller "bare" pilot.

Fun fact:
Det er ingen aldersgrense. Man kan ta flytimer som 5 åring skulle man føle for det.
Er det ulovlig å kjøre en bil uten sertifikat selv man man bare kjører litt?
Å fly er ikke helt som å kjøre bil i trafikken, man har som regel god plass og ganske god tid til å korrigere feil. Praksisen er i det minste ganske vanlig i småfly-miljøet.
Minner meg om en episode av Air Crash Investigation hvor det ender fatalt for et passasjerfly som krasjer etter en av ungene til piloten skrur av autopilot når han rører på joysticken.

Nå er det annerledes å fly et småfly enn en Boeing men selv om noe er vanlig praksis så virker det merkelig at loven om sertifikat for å navigere fly hadde et unntak for mindre kursendringer eller antall sekunder, med mindre det generelt faktisk bare er lov for hvem som helst å "øvelseskjøre" med piloten til stede.

Men jeg synser bare fordi jeg er for lat til å søke det opp slik som deg så kan godt hende jeg tar feil.
Sist endret av Picard; 6. august 2022 kl. 23:07.
Sitat av Picard Vis innlegg
merkelig at loven om sertifikat for å navigere fly hadde et unntak
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik loven fungerer. Poenget er at det skal alltid være en kompetent pilot bak spakene som har kontroll. Å la noen andre gjøre noen enkle manøvrer er ikke det samme som å si fra seg kontroll.

Fly minner mer om båt enn bil. Du ligger som regel på stø kurs i stø høyde på en planlagt rute uten andre fly i nærheten.
Det virker som det kan være lovlig statene også er piloten ansvarlig om det går galt ifølge et par poster på quora, uten at jeg vet når og hva det gjelder, men må vel sjekke forskriftene på Lovdata da for å bekrefte.