Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 88704
Det finnes gjær som produserer andre alkoholer enn etanol, jeg tror feks at isopropanol produseres industrielt ved fermentering. Så det er på ingen måte umulig at det finnes villgjær som kan produsere metanol. Neppe nok til at det er farlig å drikke udestillert vare, men kanskje nok til å gjøre foreshots giftig. Jeg er enig i at det er usannsynlig, men umulig er en veldig sterk påstand.
Anonym bruker
"Vettskremt Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det finnes gjær som produserer andre alkoholer enn etanol, jeg tror feks at isopropanol produseres industrielt ved fermentering. Så det er på ingen måte umulig at det finnes villgjær som kan produsere metanol. Neppe nok til at det er farlig å drikke udestillert vare, men kanskje nok til å gjøre foreshots giftig. Jeg er enig i at det er usannsynlig, men umulig er en veldig sterk påstand.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke gjør som lager metanol, man må ha noe annet i tillegg. Så metanol er umulig å få ut av sukker og gjær. Man må ha noe mer i tillegg. Hvis man har satsen på tretønner så vil det muligens kunne bli litt metanol. Men det finnes ingen gjær som lager metanol ut av sukker og vann.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5028366/

Sånn. Fulmen har eit par poeng. Ganske mange her tar i det minste delvis feil. Happy?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det finnes ikke gjør som lager metanol, man må ha noe annet i tillegg. Så metanol er umulig å få ut av sukker og gjær. Man må ha noe mer i tillegg. Hvis man har satsen på tretønner så vil det muligens kunne bli litt metanol. Men det finnes ingen gjær som lager metanol ut av sukker og vann.
Vis hele sitatet...
Det kommer akkurat på hvilke typer sukker, som blir gjæret. Hvis du gjærer frukt med sukker, kan du få en del metanol i produktet ditt. Men som også Vidarlo skrev, i vin o.l. blir dette så lite, at det kan omtrent neglisjeres. Uansett så har enzymet alkoholdehydrogenase i levra en preferanse for å oksidere etanol foran metanol. Så slike naturlige veldig små mengder metanol er ikke så farlig.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5028366/

Sånn. Fulmen har eit par poeng. Ganske mange her tar i det minste delvis feil. Happy?
Vis hele sitatet...
Hva er dette fornoe?? Leste du faktisk gjennom hva du linket? Kan du umulig ha gjort. Står INGENTING om at gjær lager metanol av sukker. Den viser til fermentering av forskjellige frukter/sap som igjen inneholder PEKTINER.

Synes linken snakket imot Fulmen jeg, støttet han ikke i det hele tatt. 'Vanlig' gjær laget 6-8% metanol, mens villgjær laget 0,5% metanol. Men dette er en 'sats' med Pektiner altså...

Virker som mange på forum skal trumpe gjennom sin mening. Selv om den er feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er dette fornoe?? Leste du faktisk gjennom hva du linket? Kan du umulig ha gjort. Står INGENTING om at gjær lager metanol av sukker. Den viser til fermentering av forskjellige frukter/sap som igjen inneholder PEKTINER.
Vis hele sitatet...
Gjæring er ei form for fermentering. Og ja, eg las det. M.a. står det følgjande:

Recent studies have also shown that the ethanol fermenting yeast, S. cerevisiae has several strains with slightly different metabolism (Jespersen 2003; Stringini et al. 2009; Okunowo et al. 2005) with some strains possibly producing methanol.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gjæring er ei form for fermentering. Og ja, eg las det. M.a. står det følgjande:
Vis hele sitatet...
Er du serriøs eller driver du kun for tidsfordriv?? Den linken du gav, handler om fermetering av frukter/sap som inneholder pektiner. Vi snakker om fermetering av sukker. Så du kan quote så mye 'posibillities' du vil bare vil. Ingenting fra den linken er relevant.

Vi VET at med pektiner blir det metanol, er det ingen som har nektet på.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et tips, lag et lite kullfilter og kullfiltre satsen før brenning.
Ei avskåren halvannenliter flaske med 3-4dl kull er nok,og når satsen kommer ut er den blank som vann. Så slipper man å få med dritten i apperatet.