Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  248 33916
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, til dømes retorikk. T.d. https://wapo.st/3jiYSXh forklarar det på eksemplarisk vis:



Forøvrig minner engasjementet ditt litt om sealioning. Heng deg opp i små detaljer, og forlang forklaring på det. Det er ikkje veldig interessant kva kallenavn eg nyttar; det formidlar ei meining eg har om kva retning Russland tar under Putler, men så fordømt mykje meir kan du ikkje legge i det.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Leste artikkelen du linket og kan tydelig forstå hva du mener, og må si meg enig at en del av retorikken i det siste er farlig lik, får inderlig håpe at han ikke drar dette mye lengre..
Sealioning har jeg aldri hørt om før, men mulig jeg henger meg mye opp i detaljer og virker konfronterende, er bare entusiasmen for å diskutere som går over styr.
Kudos for at du faktisk la ved en god saklig artikkel av en av de fremste innen feltet for å beskrive ditt synspunkt! Sjeldent i disse dager desverre.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg skal se om jeg finner videoen igjen, men han var i en slags paneldebatt hvor han snakket om hvordan "fremmede" kulturer overtar land i vesten, mens i Russland er det bare én kultur og ett folk.

Om du da legger til at Putin mener Russland er mye større enn de nåværende grensene og hvor hardt de slår ned på meningsmotstandere så skjønner du fort hva han har i tankene.

Det er nok flere områder enn bare Ukraina som skal bli russiske igjen..
Vis hele sitatet...
Litt som den gjennomsnittlige norske hverdagsrasismen? Frykten for islam etc.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av oggen Vis innlegg
Putins drøm…
Vis hele sitatet...
Må innrømme at jeg har drømt litt selv i det siste. Det ser omtrent slik ut.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kanskje det er tia og veien for at EU kutter all gass og all handel fra Russland? Er lei av symbolpolitikken. Putin trenger et realt lyskespark fra et samlet europa. Og pøs ut mer våpen av det tyngste slaget til Ukraina. Det pågår folkemord i Ukraina og europa er ikke villige til å stramme livremmen? Vi går baklengs inn i historien som en veik fittegjeng. Dette blir historien vi blir husket for. Skjerpings.
Sist endret av _abc_; 27. april 2022 kl. 14:09.
Tror putin ønsket å destabilisere europa. Og han bruker olje og gass for trussel. Setter europeise land opp mot hverandre. Og kanskje lykkes han?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Han har jo greid å forene Europa i forrykende fart, så om han lykkes er det ikke veldig mye som tyder på det ennå.
Sitat av robhol Vis innlegg
Han har jo greid å forene Europa i forrykende fart, så om han lykkes er det ikke veldig mye som tyder på det ennå.
Vis hele sitatet...
Ja i starten ja. Tror ikke vi er helt der nå. Tyskland forsener prosessen med russisk olje og gass forbud. Noen eu land betaler olje og gass i rubel, 2 land er stengt ute av russland fordi de ikke betalte i rubler. Betaling i rubler undergraver jo hele tanken bak sanksjoner. Og ungarn hva skjer der?

Alle snakker om at Putin er idiot, at han overvurderer russiske styrker og materiell. Er Putin idiot? Han har klort seg fast lenge...kanskje planen hans er splid i eu? Fordi han er i posisjon til kaos pga russisk olje og gass?
BRAND ∞ STRONG
I anledning Дни Победы (vi får se)

Militær parader med atomvåpen er jo alltid en frisk start på dagen, men har det fortsatt samme fryktinngytende effekt
eller er det kun et bilde av en trist liten mann med en knust drøm som muligens aldri vil få ereksjon igjen?

(her må vi holde Kim Jong-un utenfor for han er alltid en potent røver)
Sist endret av vindaloo; 8. mai 2022 kl. 09:28.
Sitat av robhol Vis innlegg
Han har jo greid å forene Europa i forrykende fart, så om han lykkes er det ikke veldig mye som tyder på det ennå.
Vis hele sitatet...

Denne foreningen er nok ikke så veldig langsiktig og en svært midlertidig affære. Det er begrenset hvor lenge Europa kan fortsette å sitte å se på det som skjer uten at noen begynner å mene dette annerledes. De langsiktige konsekvensene her med 45 millioner traumatiserte Ukraninere spredt over Europa blir ikke glemt i løpet av sommerferien.

Min spåkule sier at EU, FN og NATO kommer alle til å få mye nye utfordringer i tiden fremover vi ikke aner konturene av.
Sist endret av Dough; 8. mai 2022 kl. 11:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I anledning Дни Победы (vi får se)

Militær parader med atomvåpen er jo alltid en frisk start på dagen, men har det fortsatt samme fryktinngytende effekt
eller er det kun et bilde av en trist liten mann med en knust drøm som muligens aldri vil få ereksjon igjen?

(her må vi holde Kim Jong-un utenfor for han er alltid en potent røver)
Vis hele sitatet...
Rett kasusbøyning av День Победы i dette tilfellet ("i anledning...") vil være Дня Победы. Du skrev Дни som betyr 'dager', altså flertallet av 'dag'.

Atomvåpen eller plattformer for oppskyting av disse har vært en del av russiske militærparader så og si alltid, så ikke noe nytt der.

Det å latterliggjøre eldre menn for potensielle problemer med ereksjon er lavmål. Samme gjelder størrelse av penis. Det er ting som ingen har kontroll over og som ikke er en indikator på moralsk forfall. Det er ren fysiologi og genetikk.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Rett kasusbøyning av День Победы i dette tilfellet ("i anledning...") vil være Дня Победы. Du skrev Дни som betyr 'dager', altså flertallet av 'dag'.

Atomvåpen eller plattformer for oppskyting av disse har vært en del av russiske militærparader så og si alltid, så ikke noe nytt der.

Det å latterliggjøre eldre menn for potensielle problemer med ereksjon er lavmål. Samme gjelder størrelse av penis. Det er ting som ingen har kontroll over og som ikke er en indikator på moralsk forfall. Det er ren fysiologi og genetikk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg er den første til trekke paralleller mellom behovet for å vise makt (eller for den saks skyld statussymboler) og penis.
Da blir det også naturlig å beskrive den som rimelig slapp for øyeblikket.

At Russisken min er rusten skal du få.
Sitat av Dough Vis innlegg
Denne foreningen er nok ikke så veldig langsiktig og en svært midlertidig affære. Det er begrenset hvor lenge Europa kan fortsette å sitte å se på det som skjer uten at noen begynner å mene dette annerledes. De langsiktige konsekvensene her med 45 millioner traumatiserte Ukraninere spredt over Europa blir ikke glemt i løpet av sommerferien.

Min spåkule sier at EU, FN og NATO kommer alle til å få mye nye utfordringer i tiden fremover vi ikke aner konturene av.
Vis hele sitatet...
Vi har jo sett kjernen av FN's problemer. VETO fra Russland. Sikkerhetrådet. Og hva skjer egentlig i Ungarn? Vil Ungarn trenere alt EU kommer med av sanksjoner? Et lands veto stopper og EU.

Det ligger an til kaos av uante dimensjoner, og det er kanskje et større problem langsiktig? Ustabile koalisjoner, underminering av FN innenfra fra Russland, indre splid i EU.

Jeg sier jo ikke at vi her helt der ennå, det kan skje fortere enn vi tror.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og hva skjer egentlig i Ungarn? Vil Ungarn trenere alt EU kommer med av sanksjoner? Et lands veto stopper og EU.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk litt interessant. Dei siste par åra har Polen og Ungarn (og til en viss grad resten av Visegrad-landa) vore garantistar for kvarandre i strid mot EU. Alle vil ha EU-midler, men spesielt Polen og Ungarn vil og bygge ned rettsstaten. Dei har stått samla om det og til dels lamma EU sine reaksjoner i så måte.

I denne saka er derimot Ungarn åleine. Ein kan sei mykje om polsk poliikk, men dei er knallharde motstandere av Russland, og har historisk mykje uoppgjort med Russland (ref m.a. Katyn). Sånn sett så har Russland greid å endre dynamikken, med at Ungarn og Polen ikkje lenger står så samla... Det er ein interessant politisk twist.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er faktisk litt interessant. Dei siste par åra har Polen og Ungarn (og til en viss grad resten av Visegrad-landa) vore garantistar for kvarandre i strid mot EU. Alle vil ha EU-midler, men spesielt Polen og Ungarn vil og bygge ned rettsstaten. Dei har stått samla om det og til dels lamma EU sine reaksjoner i så måte.

I denne saka er derimot Ungarn åleine. Ein kan sei mykje om polsk poliikk, men dei er knallharde motstandere av Russland, og har historisk mykje uoppgjort med Russland (ref m.a. Katyn). Sånn sett så har Russland greid å endre dynamikken, med at Ungarn og Polen ikkje lenger står så samla... Det er ein interessant politisk twist.
Vis hele sitatet...
Dette er den potensielle silver liningen i dette helvetet, at demokrati/ikke-demokrati har blitt en tydeligere strek i europeisk politikk- og at Polens hat mot Russland kanskje gjør at de lander på rett side av den streken etterhvert.

På den andre siden vil nok innsatsen Polen har gjort for Ukrainske flyktninger gjøre det vanskelig å bruke krigen til å kritisere dem. I tillegg er jo mange av de autoritære tendensene man ser i Polen også høyst levende i et presumptivt demokratisk alliert land som USA, (Don't say gay, angrepet på Roe v Wade). Og selv om Macrons seier var en ventet gladsak, så er det fortsatt tankevekkende at LePen faktisk kunne få 40% av stemmene i den situasjonen vi er i nå. Høyrepopulismen er nok en seiglivet fiende. Håper EU nå ser trusselen og greier å rigge seg om til å faktisk kunne forsvare demokratiet.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I anledning Дни Победы (vi får se)

Militær parader med atomvåpen er jo alltid en frisk start på dagen, men har det fortsatt samme fryktinngytende effekt
eller er det kun et bilde av en trist liten mann med en knust drøm som muligens aldri vil få ereksjon igjen?

(her må vi holde Kim Jong-un utenfor for han er alltid en potent røver)
Vis hele sitatet...
Putler hade teppe over fanget da han bivånet militærparaden i Moskva idag. Så ut som en syk person faktisk.
https://www.thesun.co.uk/news/185064...arade-blanket/
Sitat av hollow Vis innlegg
Putler hade teppe over fanget da han bivånet militærparaden i Moskva idag. Så ut som en syk person faktisk.
https://www.thesun.co.uk/news/185064...arade-blanket/
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk så dum at jeg har tiltro til at hvis han faktisk var syk så ville dagen i dag vært den siste av årets 365 dager han ville velge å vise verden han var syk.

Har ikke vesten snart undervurdert fyren nok?

Når ble the Sun en kilde?

Når du blir 70 år som president i en verdensmakt som Russland tenker jeg du koser deg med et pledd bare fordi du kan det.
Sist endret av Dough; 9. mai 2022 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Putin har bombet flere byer i Ukraina til grus og småstein. Fra media og analytikere har vi hele tiden hørt alle feila Putin gjør og at Russland har null kontroll. Sorry. Jeg kjøper det ikke. Fyren er ikke idiot. Kanskje trenger han ikke erobre hele Ukraina for at planen hans skal lykkes? Kiler av splid feks i EU og FN er kanskje målet og da er han langt på vei. Om han fortsetter sin bestialske fremgangsmåte og samtidig herjer med olje og gass så presser han frem reaksjoner, skaper uro og usikkerhet. Eu er jo ikke fult ut samlet. FN hva er nå det egentlig? En papir organisasjon som lammes av Russlands veto. Og joker'n blir kanskje Ungarn. Hvor pro russisk er de egentlig? Veto fra Ungarn lammer også EU. Da er det Nato igjen. Ser vi Finland og Sverige som Nato land? Eller greier Putin skremme de?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Fra media og analytikere har vi hele tiden hørt alle feila Putin gjør og at Russland har null kontroll. Sorry. Jeg kjøper det ikke. Fyren er ikke idiot. Kanskje trenger han ikke erobre hele Ukraina for at planen hans skal lykkes?
Vis hele sitatet...
Eg trur vi kan vere rimeleg sikre på at planen ikkje lukkast. Det er åpenbart at angrepet på Kyiv var eit forsøk på å ta byen, og få tatt regjeringa og kontroll over hovudstaden. Dei ga ikkje opp Hostomel frivillig; VDV fikk grisebank.

Viare så har russiske styrker vorte avkledd. Det er avslørt dårleg moral, og dårleg utstyr, og dårleg kontroll på logistikk. Før krigen hevda mange at Russland hadde eit moderne militære. Det er det ingen som lenger forsøker å hevde.

Så nei, det har ikkje gått etter planen, og Russland har avslørt mange massive mangler.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ser vi Finland og Sverige som Nato land? Eller greier Putin skremme de?
Vis hele sitatet...
Han kunne kanskje greid det i januar. No er det fullstendig åpenbart at Russland har lite eller ingenting å stille opp med i angrepskrig. Ikkje har dei kapasitet til å angripe andre heller. Dei har nok med Ukraina.

Viare; vel er ikkje Sverige og Finland formelle medlemmer av NATO. Men trur du at resten av EU og Noreg hadde sett på invasjon der? Neppe. Det hadde trekt NATO med på relativt kort tid.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare; vel er ikkje Sverige og Finland formelle medlemmer av NATO. Men trur du at resten av EU og Noreg hadde sett på invasjon der? Neppe. Det hadde trekt NATO med på relativt kort tid.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett folk nevne at EU ville blitt dratt inn. Har EU en forsvarspakt eller noe lignende?

Forøvrig kom jeg over han fyren her nylig:

https://twitter.com/kamilkazani

Vanligvis legger jeg ikke mye vekt på ting jeg finner på twitter, men her er det mye bra analyse av hva som foregår og hva som ligger bak.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg trur vi kan vere rimeleg sikre på at planen ikkje lukkast.
Vis hele sitatet...
Hvilken plan? Nå er vi jo igjen på vestens synske evne til å lese Putins tanker.

a) Invadere og erobre Ukraina som land, nei der har han ikke lykkes. Ikke Kiev eller. Deler av områdene i øst, kystripa som forbinder russland med Krim, fortsatt god sannsynlighet. Mauripol er forbi stadiet hvor en gjenerobring er mulig pr nå.

b) Splitt og hersk. Uro i EU, FN og Nato på uoverskuelig lang sikt. Svært sannsynlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Jeg har sett folk nevne at EU ville blitt dratt inn. Har EU en forsvarspakt eller noe lignende?
Vis hele sitatet...
Ja.

Men sånn uavhengig av det: ser du på det som realistisk at Noreg og Danmark hadde gjort nøyaktig ingenting ved russisk invasjon av Sverige og Finland? Begge land er tungt integrerte i NATO, og vi har øvd saman med dei.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvilken plan? Nå er vi jo igjen på vestens synske evne til å lese Putins tanker.

a) Invadere og erobre Ukraina som land, nei der har han ikke lykkes. Ikke Kiev eller. Deler av områdene i øst, kystripa som forbinder russland med Krim, fortsatt god sannsynlighet. Mauripol er forbi stadiet hvor en gjenerobring er mulig pr nå.

b) Splitt og hersk. Uro i EU, FN og Nato på uoverskuelig lang sikt. Svært sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Vel, man kan se på historien og hva Putin har foretatt seg før. Det som skjer nå er egentlig ikke noe nytt i det hele tatt. Det som er nytt er at Putin har fått motstand, både direkte og indirekte. Ikke bare har han mislykkes på punkt a og b, han kommer også til å få et stort problem på hjemmebane hvis han ikke klarer å skvise ut en eller annen seier. Putin er helt sikkert ikke så fornøyd med NATOs nærvær og alt det der, men om man tar utgangspunkt i historien hans så er det meningsmålingene som er det viktige her.

Jeg må nok en gang anbefale denne fyren her:
https://twitter.com/kamilkazani/stat...11906412933121



Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja.

Men sånn uavhengig av det: ser du på det som realistisk at Noreg og Danmark hadde gjort nøyaktig ingenting ved russisk invasjon av Sverige og Finland? Begge land er tungt integrerte i NATO, og vi har øvd saman med dei.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg var egentlig bare nysgjerrig på det med EU. Jeg er helt enig med deg. Et angrep på Finland eller Sverige hadde fått konsekvenser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvilken plan? Nå er vi jo igjen på vestens synske evne til å lese Putins tanker.
Vis hele sitatet...
Gitt angrepet mot Kyiv så er det rimeleg åpenbart at dei håpte å styrte regjeringa og ta kontroll over store delar av landet. Det måtte dei gi opp etter massive forsyningsproblemer og store tap.

Russland har hatt massive tap, både av soldater og materiell. Dei har satt hæren sin tiår tilbake, og skaffa seg sanksjoner som gjer det vanskeleg å bygge opp igjen.

Nær sagt uansett kva planen var, så kan vi vere rimeleg sikre på at planen ikkje var å utslette kampkrafta til eigen hær.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gitt angrepet mot Kyiv så er det rimeleg åpenbart at dei håpte å styrte regjeringa og ta kontroll over store delar av landet. Det måtte dei gi opp etter massive forsyningsproblemer og store tap.

Russland har hatt massive tap, både av soldater og materiell. Dei har satt hæren sin tiår tilbake, og skaffa seg sanksjoner som gjer det vanskeleg å bygge opp igjen.

Nær sagt uansett kva planen var, så kan vi vere rimeleg sikre på at planen ikkje var å utslette kampkrafta til eigen hær.
Vis hele sitatet...
Det jeg synes er skummelt her er om Putin kan komme til å se på denne situasjonen som eksistensiell bare fordi han taper så mye ansikt på å ha trådd så feil som han har. Hele greia blir virkelig bare absurd. Jeg misliker sterkt å dele klode med mennesker som Putin...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gitt angrepet mot Kyiv så er det rimeleg åpenbart at dei håpte å styrte regjeringa og ta kontroll over store delar av landet. Det måtte dei gi opp etter massive forsyningsproblemer og store tap.

Russland har hatt massive tap, både av soldater og materiell. Dei har satt hæren sin tiår tilbake, og skaffa seg sanksjoner som gjer det vanskeleg å bygge opp igjen.

Nær sagt uansett kva planen var, så kan vi vere rimeleg sikre på at planen ikkje var å utslette kampkrafta til eigen hær.
Vis hele sitatet...
For all del, mye som åpenbart ikke er gått etter planen.

Det er ikke dermed sånn at alt er forgjeves og ikke noe av det er/var en del av planen. som f.eks å skape uro i vesten.

Nå er det også fortsatt sånn jeg har oppfattet det og fortsatt sånn at det som faktisk skjer i Ukraina er ikke nødvendigvis synonymt med det Putin blir informert om og gjør sine vurderinger ut i fra. Det er flere som har analysert gårsdagens tale dit at han snakker som om han ikke er helt riktig informert på det som faktisk skjer.
BRAND ∞ STRONG
Russland har fortsatt forhandlingskort Europa må forholde seg til samme hva man måtte mene eller føle om denne krigen
f.eks. gass leveranse, men man skal ikke undervurder konsekvensen av det ekstremt negative bilde dette har skapt av Russland
hos vanlige folk. Det vil være der i generasjoner, det vil stå i historiebøkene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke dermed sånn at alt er forgjeves og ikke noe av det er/var en del av planen. som f.eks å skape uro i vesten.
Vis hele sitatet...
Meh. Fyren har jo greid å skape unik vestleg samling og ført to nye land inn i NATO.

"Men det gikk jo delvis etter planen!" er ikkje eit veldig truverdig argument når du har køyrt i fjellveggen etter to mil på turen din frå Bergen til Oslo.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Meh. Fyren har jo greid å skape unik vestleg samling og ført to nye land inn i NATO.

"Men det gikk jo delvis etter planen!" er ikkje eit veldig truverdig argument når du har køyrt i fjellveggen etter to mil på turen din frå Bergen til Oslo.
Vis hele sitatet...
Det er ikke litt tidlig å evaluere og konkludere med de langsiktige ettervirkningene her eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke litt tidlig å evaluere og konkludere med de langsiktige ettervirkningene her eller?
Vis hele sitatet...
Eit par av dei ser vi jo allereie:
  • Isolert Russland
  • Styrka NATO og vestlig forsvar
  • Styrka fokus på Øst-Europa
  • Desimering av det russiske forsvaret.

Det er så sterke sanksjoner mot Russland at dei har problemer med å bygge nye våpen. Dei har greit å få gasskundane sine, som har brukt tiår på å bygge opp forbindelser med Russland, til å leite etter alternativer i rekordfart. Dei har dobla tysk forsvarsbudsjett. Dei har desimert eige materiell. Sanksjonane gjer det vanskeleg å produsere nytt materiell.

Kva langsiktige, plausible, konsekvenser er det som vil slå positivt ut for Russland under Putin? Eit regimeskifte er sånn omlag det einaste eg kan tenke meg som vil vere positivt utfall for Russland, og eg er ikkje overtydd om at Putin deler mi oppfatning på det punktet.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvilken plan? Nå er vi jo igjen på vestens synske evne til å lese Putins tanker.

a) Invadere og erobre Ukraina som land, nei der har han ikke lykkes. Ikke Kiev eller. Deler av områdene i øst, kystripa som forbinder russland med Krim, fortsatt god sannsynlighet. Mauripol er forbi stadiet hvor en gjenerobring er mulig pr nå.

b) Splitt og hersk. Uro i EU, FN og Nato på uoverskuelig lang sikt. Svært sannsynlig.
Vis hele sitatet...
Skulle svare vidarlo da jeg leste posten din, trenger ikke svare. Det eg forsøkte få frem oppsummerte du veldig godt. Og ja, kyststripen kan fint være selve indrefileten han egentlig trengte. Splitt og hersk herfra. Skrem med energi, trussel om stengte olje og gassrør. Slik situasjonen er med tanke på energi er det nok til å skape indre knirk og helvete i EU.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja.

Men sånn uavhengig av det: ser du på det som realistisk at Noreg og Danmark hadde gjort nøyaktig ingenting ved russisk invasjon av Sverige og Finland? Begge land er tungt integrerte i NATO, og vi har øvd saman med dei.
Vis hele sitatet...
Personlig tror jeg Norge hadde latt Nato avgjøre. Ingenting hadde vi sikkert ikke gjort. Kanskje hadde vi levert utstyr, våpen og ammunisjon. Noe mer hadde blitt opp til Nato tror jeg. Og da er det ikke utenkelig at Nato ville sagt at Sverige er ikke i Nato. Vi sender ingen styrker til Sverige.

Sitat av drewjuice Vis innlegg
Vel, man kan se på historien og hva Putin har foretatt seg før. Det som skjer nå er egentlig ikke noe nytt i det hele tatt. Det som er nytt er at Putin har fått motstand, både direkte og indirekte. Ikke bare har han mislykkes på punkt a og b, han kommer også til å få et stort problem på hjemmebane hvis han ikke klarer å skvise ut en eller annen seier. Putin er helt sikkert ikke så fornøyd med NATOs nærvær og alt det der, men om man tar utgangspunkt i historien hans så er det meningsmålingene som er det viktige her.

Jeg må nok en gang anbefale denne fyren her:
https://twitter.com/kamilkazani/stat...11906412933121




Et angrep på Finland eller Sverige hadde fått konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Hvem sier Putin har eller vil få trøbbel på hjemmebane? De jeg kjenner fra Russland, har bodd i Norge lenge. De er fortvilte fordi de ikke klarer nå inn til sine russiske venner og familie som bor i Russland. De leser russiske aviser og ser russisk TV og tror at det er de norsk russiske utflytterne som tar feil og er "ødelagt av vesten". De vil ha sine utflyttede barn hjem til Russland fordi vesten er jevlig.

Angrep Sverige/Finland se svaret over.
Sist endret av _abc_; 10. mai 2022 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skrem med energi, trussel om stengte olje og gassrør. Slik situasjonen er med tanke på energi er det nok til å skape indre knirk og helvete i EU.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal han skremme noen med energi når alle nå jobber på spreng med å bli kvitt behovet? Kanskje vi ikke kan kutte linjene i dag, men Putin har sørget for at linjene faktisk vil bli kuttet, asap.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvem sier Putin har eller vil få trøbbel på hjemmebane? De jeg kjenner fra Russland, har bodd i Norge lenge. De er fortvilte fordi de ikke klarer nå inn til sine russiske venner og familie som bor i Russland. De leser russiske aviser og ser russisk TV og tror at det er de norsk russiske utflytterne som tar feil og er "ødelagt av vesten". De vil ha sine utflyttede barn hjem til Russland fordi vesten er jevlig.
Vis hele sitatet...
Som sagt, istedenfor ren spekulasjon er det mer verdt å se på hvordan Putin vanligvis opererer. Legitimiteten hans ligger i å være en fryktløs og krigførende leder. En person hele verden er redd for. Nå klarer han ikke ta regioner av landet han har angrepet engang. Imaget hans er i ferd med å kollapse. Hvem ønsker en krigførende leder som ikke klarer å føre krig?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skulle svare vidarlo da jeg leste posten din, trenger ikke svare. Det eg forsøkte få frem oppsummerte du veldig godt. Og ja, kyststripen kan fint være selve indrefileten han egentlig trengte. Splitt og hersk herfra. Skrem med energi, trussel om stengte olje og gassrør. Slik situasjonen er med tanke på energi er det nok til å skape indre knirk og helvete i EU.
Vis hele sitatet...
Syns du har hengt deg litt opp i at dette har skapt så mye uro i EU og muligens også overvurderer hvor stor mulighet som har åpnet seg for "splitt og hersk", i hvert fall hvis man veier det opp mot den samlende effekten det har hatt på
Europa samt fordømmelsen fra omtrent hele resten av verden.
Sist endret av vindaloo; 10. mai 2022 kl. 23:33.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns du har hengt deg litt opp i at dette har skapt så mye uro i EU og muligens også overvurderer hvor stor mulighet som har åpnet seg for "splitt og hersk", i hvert fall hvis man veier det opp mot den samlende effekten det har hatt på
Europa samt fordømmelsen fra omtrent hele resten av verden.
Vis hele sitatet...
Du svarer «å skape» med «har skapt»…

Og der stengte Ukraina gassforbindelsen til EU...
Sist endret av Dough; 11. mai 2022 kl. 11:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare rett og rimelig at Russlands krigskasse brukes til å bygge opp det Putler har ødelagt i Ukraina.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...oshet/76050569
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns du har hengt deg litt opp i at dette har skapt så mye uro i EU og muligens også overvurderer hvor stor mulighet som har åpnet seg for "splitt og hersk", i hvert fall hvis man veier det opp mot den samlende effekten det har hatt på
Europa samt fordømmelsen fra omtrent hele resten av verden.
Vis hele sitatet...

Ja kanskje det? Jeg har ikke mer info om krigen enn andre har. Er fult mulig at jeg har gjort en slapp analyse av den info'n en finner.

Vi vet jo at Sverige og Finland skal bli natoland nå, så var det den forbaskede veto'n da. Nå er Tyrkia igjen ute og sier de blokkerer dette. Tyrkia har heller ikke fulgt alle sanksjoner. Feks oligark yachter fant veien til Tyrkia. Og lå der uten sanksjoner, fikk bunkers og forsyninger. I EU havner ville de blitt holdt igjen. Og nå nato nei for våre naboer fordi Tyrkia legger ned veto. Dette er kaos og splid i mitt hode. Og det kan Russerne dra langt.
BRAND ∞ STRONG
Ikke fordi jeg forsvarer krigsforbrytelser, men det er mange tapere i den kampen her.
Soldater som knapt er voksne og tror de skal på en øvelse blir kastet ut i en gal manns krig.

"En russisk sersjant (21) som er tiltalt for å ha drept en sivil mann i Ukraina, ba mannens kone om tilgivelse i retten.
Aktor ber om livstid i fengsel."
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bedriten taktikk dette, å plassere strategiske mål der det er sivile, enten det er i Palestina, Tsjetsjenia, Jugoslavia eller Ukraina.

"Ifølge en Amnesty-rapport setter Ukraina egne innbyggere i fare ved å ha militære baser på barneskoler, sykehus og i boligområder.
Ukrainske myndigheter fordømmer rapporten."
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
De russiske styrkene skal liksom se en barneskole og tenke "eh, får vel la være"?

Etter alt å dømme er det jo mer sannsynlig at de tenker "hey, bonuspoeng!"
Sitat av robhol Vis innlegg
De russiske styrkene skal liksom se en barneskole og tenke "eh, får vel la være"?
Vis hele sitatet...
litt.
Det er i hvert fall slik det har blitt brukt i bla. Palestina
Man vinner ikke akkurat noen populæritets konkuranse ved å bombe barneskoler og sykehus.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
litt.
Det er i hvert fall slik det har blitt brukt i bla. Palestina
Man vinner ikke akkurat noen populæritets konkuranse ved å bombe barneskoler og sykehus.
Vis hele sitatet...
De tenker garantert bonuspoeng om bomben rammer barn og skoler. Blir mer bytte over til erobrerne jo mer av befolkningen de dreper.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ser at andre land sin etterretnings tjeneste stadig deler info offentlig om hva Russland foretar seg,
flytting av våpen, tropper og lignende. Ukraina har sikkert en kompetent etterretning selv, men hjelpen de
får kommer fra land med noen av største resursene i verden bla. Storbritannia, Tyskland og USA.

Er dette vanlig i konflikter der man slåss "en mot en" og i så fall er det noen som hjelper noen Russland?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ser at andre land sin etterretnings tjeneste stadig deler info offentlig om hva Russland foretar seg,
flytting av våpen, tropper og lignende. Ukraina har sikkert en kompetent etterretning selv, men hjelpen de
får kommer fra land med noen av største resursene i verden bla. Storbritannia, Tyskland og USA.

Er dette vanlig i konflikter der man slåss "en mot en" og i så fall er det noen som hjelper noen Russland?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er ganske vanlig. Krigen er en våt drøm for vesten når det gjelder å skade rassland uten å bli særlig berørt selv. Både for signal intelligence, våpenindustrien, og andre etterretningstjenester.

I tillegg får vesten testet ut hvilket utstyr som fungerer bra og hva som fungerer mindre bra. Skal heller ikke se bort ifra at det er vestlige spesialstyrker på bakken der borte også, eller etterretningsagenter. Hvem som hjelper rassland?

Tror ikke dem har spesielt med venner lengre. Iran har støttet dem med selvmordsdroner og sannsynligvis støtter Irans etterretningstjeneste landet. Rasslands etterretningstjeneste, det som tilsvarer FBI - FSB. Samt SVR som tilsvarer CIA er (var..) rimelig kompotente I det dem gjør. Så dem klarer nok en del fint på egenhånd.

Desverre for dem og heldigvis for oss har dem gjort en katastrofalt dårlig jobb så langt.

Det skal holdes folkeavstemning i Donbas-regionen, på hvorvidt de ønsker å være en del av rassland eller ikke. Hva resultatet på dette blir vil jo neppe være et sjokk for noen..
Sist endret av Quakecry; 20. september 2022 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stygge bilder på brunskjorte-styrkene som slår ned på fredelige demonstranter i Russland ikveld-kanskje begynner begeret å renne over for hvermansen i Russland? Begynner snart å ta slutt på blekk å stemple innbygerne sine som utenlandske agenter nå for Putler-gubben.
Xi Jinping og Vladimir Putin har sikkert avtalt i runkeringen sin at russerne som fortsatt er i live flytter til andre deler av Asia, mens Russland i seg selv blir forlatt/øde og brukes til å sette igang WW3 for å endre verdens maktbalanse i favør for Kina.
Virker enkelt.

"Vil dere være en del av Russland, fordi da kan vi garantere sikkerheten deres?"
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Virker enkelt.

"Vil dere være en del av Russland, fordi da kan vi garantere sikkerheten deres?"
Vis hele sitatet...
"Vil dere være en del av Russland, for da kan vi "garantere" sikkerheten deres mot det vi skal gjøre mot dere hvis dere sier nei"
Jeg håper disse protestene og uavhengige russiske avisene vil gi Zelenskyj massiv støtte blant russerne.
Folk vet jo nå at de blir sendt i døden av Putin,.

Herlig om Zelenskyj kunne gjenforent Russland og Ukraina under nytt styre.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
"Vil dere være en del av Russland, for da kan vi "garantere" sikkerheten deres mot det vi skal gjøre mot dere hvis dere sier nei"
Vis hele sitatet...
Blir jo ikke å si nei de aller fleste der da uansett. Den folkeavstemningen kommer til å ha et overveldende antall ja stemmer..
Sist endret av Quakecry; 22. september 2022 kl. 13:19.
Det er en folkeavstemning, men hvor fri den folkeavstemningen er når det er krig rett utenfor døra er jo et annet spørsmål. Jeg har ingen tvil om at flertallet av de som stemmer kommer til å stemme ja. Men jeg tror ikke det valget kommer til å være veldig demokratisk gjennomført - da mange nok frykter for livet sitt.
Virker som Putlers mobilisering av reservister i Russland nå er ekslusivt for fattige og ubemidlede personer. Russiske aktivister direktesendte igår på Youtube hvordan de ringte opp avkommene til Putlers håntlangere og utga seg for å være russiske myndighetspersoner som beordret innkalling til tjeneste i Ukraina.
Sønnen til Peskov med flere svarte:-"Selvfølgelig skal jeg ikke være med på dette"