Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4438
Hei!
Jeg ser etter en god forsterker til mine Klipsch RP-280F.
De har en cont på 100w, og en peak på 600w. Høyttalerne har 2 sett med terminaler for å skille bass og diskant. De brukes primært til musikk og ikke film.

Lurer på hva som er den lureste forsterkeren å bruke til disse. Tenkte på en prisklasse opptil 7 000. Ønsker å få best mulig effekt til høyest mulig volum hehe, men god kvalitet på lyden hadde heller ikke vært dumt.

PS: side-spørsmål. Tidligere til mine cerwin vega høyttalere har jeg brukt crown pa forsterker og har vært svært fornøyd. Ville dette vært "overkill" på disse?
Takk for svar!
Du får ikke noe Hi-Fi til 7 lapper som spiller høyt og gir noe særlig resultat.
Crown kan være lurt.
Spec sier 150W.
Hva gjør du med Atmos?
At du har doble terminaler gir deg bare mulighet for bi-wiring og er bare et hifitriks for å dobble kvadrat på kabel. Gitt at du bruker samme kabel vil du kunne doble kvadrat.
Sitat av I_Love_Music Vis innlegg
Hei!
Jeg ser etter en god forsterker til mine Klipsch RP-280F.
De har en cont på 100w, og en peak på 600w. Høyttalerne har 2 sett med terminaler for å skille bass og diskant. De brukes primært til musikk og ikke film.

Lurer på hva som er den lureste forsterkeren å bruke til disse. Tenkte på en prisklasse opptil 7 000. Ønsker å få best mulig effekt til høyest mulig volum hehe, men god kvalitet på lyden hadde heller ikke vært dumt.

PS: side-spørsmål. Tidligere til mine cerwin vega høyttalere har jeg brukt crown pa forsterker og har vært svært fornøyd. Ville dette vært "overkill" på disse?
Takk for svar!
Vis hele sitatet...

Overkill kan defineres på mange måter, men hvor mye effekt gir den? Stemmer impedansen?

Jeg anbefaler uansett en større forsterker fremfor en mindre. Det skal mye til å ødelegge høyttalerne med for sterk forsterker. Strengt talt vil man også unngå og ligge akkurat på 100W

Kan fint ligge på 1000 men skal ikke være farlig å putte på 2500watt heller. Derimot hvis den yter 20 w per kanal begynner det å bli skummelt

Det meste fra marantz og denon vil fungere knall, selv er jeg ikke noe fan av klipsch men kan få mye god lyd av effekttrinnene for eks gå for rørforsterker senere


Det viktigste du trenger å se på er ;

Frequency Response (+/-3dB): 32Hz-25kHz (hvis man virkelig vil dukke dypt i specs så vil man prøve å holde seg innenfor denne)



Power Handling: 150 Watts / 600 Watts (her blir det litt mer viktig å ikke gå under 150w og klipsch kan være noe sultne, hadde ikke gått under 1000W men det har mer med levetiden på forsterkeren men også slites det en god del på lyden når forsterkeren står på over 70% av angitt effekt)


Nominal Impedance: 8 Ohms
(Dette er en liten kompasshøne, kan gå med 6 ohm for eks men ikke sett forsterkeren på maks på første spilling)


Sensitivity (2.83V @ 1m): 98dB
(Jo nærmere 98dB på 1 meter kabel du kommer jo bedre er det)
Sitat av 420master Vis innlegg


Det viktigste du trenger å se på er ;

Frequency Response (+/-3dB): 32Hz-25kHz (hvis man virkelig vil dukke dypt i specs så vil man prøve å holde seg innenfor denne)
Vis hele sitatet...
Tja.. Hva mener du hen skal se på egentlig, hva er hørbart og relevant?



Power Handling: 150 Watts / 600 Watts (her blir det litt mer viktig å ikke gå under 150w og klipsch kan være noe sultne, hadde ikke gått under 1000W men det har mer med levetiden på forsterkeren men også slites det en god del på lyden når forsterkeren står på over 70% av angitt effekt)
Vis hele sitatet...
Dette har mest med levetiden på høyttalerne, når forsterkeren er for liten så vil den bli kjørt i klipp/forvrengning/firkantpulser. Dette er drepen på høyttalere.


Nominal Impedance: 8 Ohms
(Dette er en liten kompasshøne, kan gå med 6 ohm for eks men ikke sett forsterkeren på maks på første spilling)
Vis hele sitatet...
Høyttalerene er spec'a 8ohm. Da går man ikke ned. Dette er bestemt av lasta på høyttalere. 8 er en slags standard. Aldri hørt om en forstersker innen forbrukerelektronikk som ikke leverer i 8ohm.


Sensitivity (2.83V @ 1m): 98dB
(Jo nærmere 98dB på 1 meter kabel du kommer jo bedre er det)
Vis hele sitatet...
Her må du redegjøre om det er slurv, uvitenhet eller skrivefeil.
Sensitivitet har ikke noe kabellengde å gjøre. Den sier bare noe om hva som kommer ut gitt hva du putter inn.
Sist endret av Dough; 28. januar 2022 kl. 11:51.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du får ikke noe Hi-Fi til 7 lapper som spiller høyt og gir noe særlig resultat.
Crown kan være lurt.
Spec sier 150W.
Hva gjør du med Atmos?
At du har doble terminaler gir deg bare mulighet for bi-wiring og er bare et hifitriks for å dobble kvadrat på kabel. Gitt at du bruker samme kabel vil du kunne doble kvadrat.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

vis det kreves å legge ut mer kan det vurderes, men føler prisen fort kan bli for høy...
Så det kunne være lurt å kjøpe en forsterker som leverer mer en høyttaleren er laget for, men lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å vite når jeg belaster høyttaleren for mye?

Så litt på Crown XTI 1500 som gir 330w på 8 ohm, men vis mer er bedre er det mulig å oppgradere til en bedre modell.

Litt usikker på hva Atmos er. Hvis du tenker på surround har jeg ikke planer om å ha mer en disse to frontene.
Glem atmos meg som så på feil høyttaler.

Eneste måten å vite er å bruke øre og ha en riktig dimensjonert forsterker sånn at nivåmeter stemmer.
Du hører VELDIG godt om høyttaleren er overbelastet.
Høyttalerne har høy sensitivitet (97dB), en forsterker på 50-100w 8ohm nominelt holder mer enn lang vei for disse høyttalerne og du kan spille mer enn høyt nok med dette. Ikke bry deg om biwiring-terminalene, dette er både type høyttaler og sannsynlig type bruk hvor du ikke får noe ut av å kjøre separate forsterkere til diskant og basser.
Sitat av Thror Vis innlegg
Høyttalerne har høy sensitivitet (97dB), en forsterker på 50-100w 8ohm nominelt holder mer enn lang vei for disse høyttalerne og du kan spille mer enn høyt nok med dette. Ikke bry deg om biwiring-terminalene, dette er både type høyttaler og sannsynlig type bruk hvor du ikke får noe ut av å kjøre separate forsterkere til diskant og basser.
Vis hele sitatet...
Hei. Utifra de andre svarere har jeg sett på crown xli 2500, som gir 500 w i 8 ohm, samt en preamp til denne. Ville det vært lurere å heller kjøpe en integrert forsterker på 100 w?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Du får ikke noe Hi-Fi til 7 lapper som spiller høyt og gir noe særlig resultat.
Vis hele sitatet...
På bruktmarkedet kommer du veldig langt med 7k.

Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg anbefaler uansett en større forsterker fremfor en mindre. Det skal mye til å ødelegge høyttalerne med for sterk forsterker. Strengt talt vil man også unngå og ligge akkurat på 100W

Kan fint ligge på 1000 men skal ikke være farlig å putte på 2500watt heller. Derimot hvis den yter 20 w per kanal begynner det å bli skummelt

[...]

Det viktigste du trenger å se på er ;

Frequency Response (+/-3dB): 32Hz-25kHz (hvis man virkelig vil dukke dypt i specs så vil man prøve å holde seg innenfor denne)

Power Handling: 150 Watts / 600 Watts (her blir det litt mer viktig å ikke gå under 150w og klipsch kan være noe sultne, hadde ikke gått under 1000W men det har mer med levetiden på forsterkeren men også slites det en god del på lyden når forsterkeren står på over 70% av angitt effekt)


Nominal Impedance: 8 Ohms
(Dette er en liten kompasshøne, kan gå med 6 ohm for eks men ikke sett forsterkeren på maks på første spilling)


Sensitivity (2.83V @ 1m): 98dB
(Jo nærmere 98dB på 1 meter kabel du kommer jo bedre er det)
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare rør og misforståelser, halvparten av dette gir jo ikke mening engang. Hva i all verden skal man med en forsterker på 2500 W når høyttalerne ikke tåler mer enn 100 W kontinuerlig? "Ikke farlig å putte på 2500 watt", hva i alle dager? Putt 2500 W på en slik høyttaler og jeg lover deg at den spolen er smelta innen ett minutt.

Sitat av I_Love_Music Vis innlegg
Hei. Utifra de andre svarere har jeg sett på crown xli 2500, som gir 500 w i 8 ohm, samt en preamp til denne. Ville det vært lurere å heller kjøpe en integrert forsterker på 100 w?
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal blåse 7k på forsterker ville jeg gått for en 20-30-40 år gammel integrert toppmodell, men det er mer smak og behag. Skjønner ikke hva folk skal med 500 W og oppover med mindre man har et enormt festlokale eller skal bruke anlegget utendørs, noe jeg regner med du ikke skal med de høyttalerne. Stueforsterkeren min yter 50 W per kanal, og jeg kan ikke skru opp halvveis engang før det ikke går an å være i samme rommet (men så er stua riktignok ikke så svær heller).
Sitat av BomberMan Vis innlegg
På bruktmarkedet kommer du veldig langt med 7k.

Dette er jo bare rør og misforståelser, halvparten av dette gir jo ikke mening engang. Hva i all verden skal man med en forsterker på 2500 W når høyttalerne ikke tåler mer enn 100 W kontinuerlig? "Ikke farlig å putte på 2500 watt", hva i alle dager? Putt 2500 W på en slik høyttaler og jeg lover deg at den spolen er smelta innen ett minutt.

Hvis du først skal blåse 7k på forsterker ville jeg gått for en 20-30-40 år gammel integrert toppmodell, men det er mer smak og behag. Skjønner ikke hva folk skal med 500 W og oppover med mindre man har et enormt festlokale eller skal bruke anlegget utendørs, noe jeg regner med du ikke skal med de høyttalerne. Stueforsterkeren min yter 50 W per kanal, og jeg kan ikke skru opp halvveis engang før det ikke går an å være i samme rommet (men så er stua riktignok ikke så svær heller).
Vis hele sitatet...

Jeg har 2x25W i 4 ohm og det holder faktisk for meg.
Som allerede nevnt i tråden, så har disse høyttalerne høy sensitivitet (97dB). Hvilket betyr, om du tilfører 1 watt, så er lydstyrken, fra 1 meters avstand, 97dB. Med 2 watt, så spiller de 101dB, med 4 watt, 104dB, 8 watt, 107dB og slik fortsetter det.

Allerede på 97dB, så spiller de høyt! for hver 3dB, så dobbels lydstyrken.

Til disse høyttalerne, ville jeg prøvd å finne en brukt NAD C368. En fantastisk forsterker som er kjent for å spille høyere enn sine oppgitte 2x80 watt. De kan man finne for rundt 7-8k på bruktmarkedet.

Bruker selv en 2x35 watt (ultra linær) klasse A rørforsterker på høyttalere med langt lavere sensitivitet (88dB) og de spiller mer enn høyt nok til å vekke hele huset her.
Det BomberMan skrev. Nå som alle skal ha multiromshøyttalere eller lydplanker kan du gjøre svært gode bruktkjøp. Har aldri hørt om noen med høyttalere i din prisklasse (eller over) være misfornøyd med eldre NAD-forsterkere.
Jeg har en NAD C372 og en NAD C272 der begge er brokoblet til hver sin Cerwin Vega CLS-C12 og jeg vil tro du vil være svært fornøyd med f eks kun en NAD C372 som er den integrerte versjonen.

Denne er da 150w per channel i 8Ohm og kan finnes brukt for rundt 4k.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg brukte sonos amp på rp-280f. Det var en god match.