Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  179 90134
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Kommersielt svartkrutt kulemølles og presses til 1,7gram/cm3, deretter knuses det pressede kruttet, og det sorteres etter størrelse. For å oppnå den fine finishen og den gode flyten (kjekt ved lading av patroner) tromles kruttet med litt grafitt. Hjemme kan man benytte mølletrommel uten kuler, halvfull trommel og litt grafittpulver som man lar rulle en times tid for å oppnå det samme. Dette gir veldig elegante, rennende granuler, men reduserer hastigheten på kruttet noe.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Går det ann å bruke en morter?
Til å lage svartkrutt? Ja, men kvaliteten vil bli laber. Det blir også veldig mye jobb som ikke er effektiv.
Skaff deg en kulemølle, sluttproduktet blir mye bedre og det er mindre jobb.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Til å lage svartkrutt? Ja, men kvaliteten vil bli laber. Det blir også veldig mye jobb som ikke er effektiv.
Skaff deg en kulemølle, sluttproduktet blir mye bedre og det er mindre jobb.
Vis hele sitatet...
hmm... ok
Men om jeg tilfeldighvis har en industriel "blender". ville det funket?
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
hmm... ok
Men om jeg tilfeldighvis har en industriel "blender". ville det funket?
Vis hele sitatet...
Tenker du på en sånn med knivbalder som roterer?
Ja du kan bruke det, men du kan ikke ha svartkrutt i den. Det kan skape gnister som kan antenne kruttet.
Det du derimot kan gjøre er å først male opp kaliumnitratet til et fint pulver, så male opp kullet og svovelet sammen. Deretter kan du bruke CIA-metoden til å produsere krutt.
Sist endret av looperjohn; 1. august 2010 kl. 16:23.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Tenker du på en sånn med knivbalder som roterer?
Ja du kan bruke det, men du kan ikke ha svartkrutt i den. Det kan skape gnister som kan antenne kruttet.
Det du derimot kan gjøre er å først male opp kaliumnitratet til et fint pulver, så male opp kullet og svovelet sammen. Deretter kan du bruke CIA-metoden til å produsere krutt.
Vis hele sitatet...
Etter at du har laga green mix så bruker du morteren din og knuser det skikkelig saman, deretter bruker du CIA-metoden til å produsere krutt, resultatet blir betre.

Det syns vertfall eg

Btw, gløymte å si at du kun trenger å blende S/C blandinga di for så å knuse det i mrotaren din etter på. Kalium-nitraten blir løyst opp i vatn under bruk av CIA-metoden.


S/C=Svovel/Kull
Sist endret av Fyllingz; 1. august 2010 kl. 17:16.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vet av folk som pleier blende svovel og nitratet sammen for Slow Flash. Gir dette samme kruttet som om du blender svovel og kullet sammen? Det som gjør kruttet lettantennelig er jo tross alt kullet. Ser for meg at du for like lett fyr på svovel og kull som du for på svovel og nitrat(det tenner ikke lett, og brenner ikke som krutt i det hele tatt).
Sist endret av Up; 1. august 2010 kl. 23:31.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bare kull og svovel? Mangler oksidanter, hvis man ser bort fra atmosfærisk oksygen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Bare kull og svovel? Mangler oksidanter, hvis man ser bort fra atmosfærisk oksygen.
Vis hele sitatet...
Man blander jo inn nitratet senere. Prinsippet er å få kværnet noen av komponentene godt sammen for best mulig krutt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Når man skal tilsette alkohol, er det bare å helle alkohol over svartkrutt klumpen eller dyppe svartkrutt klumpen i et alkohol bad? skal alkoholen trekke seg inn i svartkrutte?

Tenkte jeg skal prøve meg på litt svartkrutt, men er litt usikker på fremgangsmåten.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av zevz Vis innlegg
Når man skal tilsette alkohol, er det bare å helle alkohol over svartkrutt klumpen eller dyppe svartkrutt klumpen i et alkohol bad? skal alkoholen trekke seg inn i svartkrutte?
Vis hele sitatet...
Tilsett FORSIKTIG 60 ml sprit, med kraftig røring. Alkoholen vil koke raskt, og avgi store mengder med lettantenlige sprit-damper. Etter 10 minutter kan det tilsettes 20 ml sprit til, for å sørge for
fullstendig utfelling. Du skal nå ha en leire-aktig masse)
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=KgLv3...eature=related
▼ ... noen måneder senere ... ▼
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen uker siden den tråden har vært brukt, men har et lite spørsmål.
Kan Sot (Carbon Black,Lampblack/Sott) som det blir solgt på likurg brukes istedenfor Kull?
Jeg er ikke 100% sikker, men tror ikke det er godt egnet, hvertfall ikke bedre!

Og hvorfor skal du bruke det? Kull er billigere, enklere å få tak i, du kan lage det selv, eller kjøpe hos likurg! Så hvorfor sot?
(regner med at du ikke tenker å bruke det, men kun lurer på om det er mulig - dette kan jeg som sagt ikke svare skikkelig på)

Viss du skal lage svartkrutt - ikke gå for noe annet enn skikkelig trekull!

Velkommen til forumet!
Velkommen til forumet!
Vis hele sitatet...
Takk for det

eller kjøpe hos likurg!
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde jo akkurat der, men fant bare "Carbon black (lampblack, soot)" akkurat derfor spurte jeg. Har jeg kanskje oversatt noe feil? Kull er vel Coal på engelsk, men det finner jeg ikke der?

Men skal da bare prøve med vanlig trekull. Virket bare lettere siden soten allerede er i ganske fin pulverform
Likurg har trekull! Det heter charcoal på engelsk :P
Svartkrutt består atså av KNO3, Svovel og trekull! Trekull, ikke fosilt kull Det er også fullt mulig å bruke grillkull, eller brenne kull selv
argh, blander alltid litt begreper med 3 språk

men tusen takk, fant det nå. Det heter faktisk Vineyard Charcoal på Likurg hvis noen andre lurer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva er det beste material å bruke når jeg skal ha banke BP feks i et rør?
Altså for å banke med.

Stein?
Tre?
Plastikk (statisk opplading?)
Et spesiell metal (gnister?)
Noe jeg ikke vet om engang

Fant ikkeno om det i en annen tråd, eller denne her.
Takker på forhånd jeg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kommersielle rakettverktøy er oftest lagd av messing. Hvis du søker på forumet finner du nok noen butikker som selger den slags.
kjedelig streiting
Jeg har klart meg ok med rammere lagd av harde treslag. Men som bomberman sier er nok proffe verktøy i messing det beste.
går det an å bruke steinkull? Har en liten beholder med litt i her.
Hvordan vil blandingsfoholdene bli da? Vil tro steinkull veier mer enn trekull
kjedelig streiting
Tror du skal holde deg til vanlig grillkull da steinkull og andre typer ofte vil kunne inneholde en del hydrokarboner og annet du ikke akkurat trenger i svartkruttet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg begynte å tenke litt på forholdet mellom kalium nitrat, svovel og kull i krutt.
Og fant så denne reaksjonligningen på wikipedia:

4 KNO3 + C7H4O + 2 S —> 2 K2S + 4 CO2 + 3 CO + 2 H2O + 2 N2

Med aggregat tilstander & endo-/eksoterm status:
4KNO3(s) + C7H4O(s) + 2S(s) -> 2K2S(s) + 4CO2(g) + 3CO(g) + 2H2O(g) + 2N2(g)
+ energi


Denne ligningen er jo litt ulik fra den gode gamle, som da betyr at forholdet mellom stoffene vil bære forskjellig.
Eneste problemet som de nevner på wikipedia er da kullet, som kan ha flere forskjellige formler avhengig av typen.
Men om vi tar denne i utgangspunktet så får vi 70.62% KNO3, 18.18% kull (C7H4O), og 11.20% svovel. (Vi tar i utgangspunkt at stoffene er så rene som mulig! Kanskje litt umulig og .)
Selv om prosenten varierer fra bare 1.20% - 4.38%, så er jo det en litt i større skala.

Sum;
4*101.1032g/mol + 104.1061g/mol + 2*32.065g/mol = 572.6489g

KNO3 i %;
4*101.1032g/mol = 404.4128g
100(404.4128g/572.6489g) = 70.62%

C7H4O i %;
100(104.1061g/mol)/572.6489g = 18.18%

S i %;
100(2*32.065g/mol)/572.6489g = 11.20%

Kontroll sjekk;
% av KNO3+C7H4O+S = 70.62% + 18.18% + 11.20% = 100%



Men om denne ligningen er rett det vet jeg ikke, men er det noen tanker om dette?
Selv liker jeg å vær ganske nøyaktig på det jeg driver med for å få så mest mulig korrekt info på slutten. Og ikke minst ytelse.

PS.
Jeg vet at denne ligningen foregår i et lukket system uten oksygen. (Slik at det vil være andre produkter til vanlig), men siden jeg ikke fant noen mer detaljerte ligninger som passer til ute-bruk av krutt. Så får denne duge.
Jeg vet også at SO2 kanskje også KOH dannes som produkter etter selve prosessen. Men jeg kan ikke nok for å skrive en slik ligning korrekt. Enda?...
Det å regne på svartkrutt nøyaktig er nok ganske vanskelig da det trossalt er en blanding, noe som fører til at det er en helvetes mye variabler. Quoter pyroguide når det gjelder sluttprodukter "The products of burning do not follow any simple equation. One study showed it produced: 55.91% solid products-- Potassium carbonate, Potassium sulfate, Potassium sulfide, Sulfur, Potassium nitrate, Potassium thiocyanate, Carbon, Ammonium carbonate--and 42.98% gaseous products--Carbon dioxide, Nitrogen, Carbon monoxide, Hydrogen sulfide, Hydrogen, Methane, Water.


"
▼ ... over et år senere ... ▼
Lurer på hva som er best å bruke for å finne ut hvor mye BP som går i en beholder?
Tenker da på vanlig møllet, ugranulert. Og tenker på masse som i vekt, ikke volumet på beholderen
Sett beholderen på en vekt, nullstill den, stapp den med en god dose BP(ikke sammenpress det), sett det på vekten, les av.

Det enkle er ofte er beste
Håpet på å kunne bruke noe annet enn BP da, noe litt mer enkelt og tilgjengelig da
Tenker mest på at jeg da ikke trenger lage mer enn jeg egentlig skall ha og slipper å lagre BP over tid, fordi det blir til overs
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hvordan får jeg 117 grader? Trenger jeg en termostat eller noe?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Det ordner seg selv. En mettet kaliumnitratløsning koker ved 117 grader. Temperatur er uansett ikke spesielt kritisk. Det viktigste å tenke på er hvor finmalt kull og svovel er. Lykke til og velkommen til forumet.
ah ok da så, trodde bare at man måtte ha nøyaktig 117 grader men er ikke noe problem viss det bare er å ha plata varm nok til at kaliumnitratet koker. Takk for hjelp og takk for velkomsten