Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 568
Sitter med en Ubuntu 10.10 server som kjører for full pinne.
Finnes det et program som kan lage en lett oversiktlig "stats" side som viser hvilke ip'er som er oftest innpå, som laster ned mest, hvor mye og hva de laster ned?

Det eneste jeg har så langt er en deilig 44mb log fil, og jeg vil gjerne ha en mer oversiktlig fremvisning, har hatt det på "ferdiglagde" webside løsninger med cPanel, men klarer ikke finne noe lignende selv.
Panisk depressiv
AWStats er fin.

For live debugging av loggene bruker jeg bash, f.eks. denne onelineren:
sed -r 's/^([^ ]*).*$/\1/' loggfil | sort | uniq -c | sort -n

Bytt ut loggfil med en path som treffer loggfila, og du får en liste over unike IP-adresser og antall hits.

Ellers har du statistikk som ligner på Google Analytics, men som er live:
Piwik
Open Web Analytics

Ulempen med den type statistikk er at den ikke vet noe om størrelsen på filene og ikke klarer å regne ut trafikken i bits og bytes.
AWStats var fin og lå i pakkebrønnen, takke takk ^^
hva mener du egentli med full pinne? at du bruker opp all bandbredda eller at du bruker opp all cpukraft eller går tom for ledige slots i apacheservern din?

For å se på trafikken live, kan du også bruke apachetop. du ka også hente ut stats fra server-status siden til apache. Og det viktigste av alt, er å tjune apache serverne din riktig. Configen som er default er ikke spesielt beregnet på høy trafikk. Husk også at du har 2 forskjellige threading modeller du kan bruke med apache. mpm-worker og prefork
Hva som er best, avhenger såklart av hva slags type trafikk du har.
Bruker selv Webalizer og synes det fungerer helt perfekt til mitt bruk. Der finner du alt du trenger av informasjon.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Dersom du sliter med at noen bruker mer enn ønskelig bånbredde og connections kan det muligens være verdt å ta en titt på noe ala mod_bandwidth. Evt. kan du jo kjøre på med authorisasjoner for å kontrollere tilgangsnivåer og båndbredde på brukernivå.