Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  253 178585
Hvorrdan skal man drite seg ut/misbruke det når det er skatteetaten selv som behandler søknaden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MightyUnknown Vis innlegg
I tilfeller hvor skattetaten finner at man misbruker denne muligheten så kan du få restskatt og eventuelt bli anmeldt til politiet..
Vis hele sitatet...
Det er ikkje misbruk med mindre ein oppgir feil tal i sjølvmeldinga. Stortinget har vedteke skatteavgrensning ved låg inntekt, og det er ein del av skatteregelverket på linje med resten av regelverket skatteetaten held seg til.
Sist endret av vidarlo; 13. august 2018 kl. 07:45.
WHAT?!

Jeg har hatt AAP siden februar 2017, fikk skatteoppgjøret nå - og får 26 000kr tilbake?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Svar får dere ca innen en mnd. Spent på hva dere ender opp med, da det kan virke som om de har blitt litt strengere uten at jeg har dokumentasjon på det.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg fikk penger tilbake!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Monsterdre Vis innlegg
Hvis du har tjent rundt 250k - SØK!
Vis hele sitatet...


Jeg fikk avslag i dag. Har tjent under 200k og skatteetaten fant at; "Beregningen viser at du i løpet av året har disponert gjennomsnittlig kr 2 424 mer per måned enn det som
anses tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold.
Skattekontorets konklusjon er derfor at du ikke
oppfyller vilkårene for skattebegrensning ved liten skatteevne, jf. skatteloven § 17-4.
"

Har altså rundt 2,5k mer per måned enn det som anses som nødvendig selv når man tjener under 200k i året, ikke værst! :P
Tjente selv 180.000,- i 2017, men fikk avslag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Jeg fikk avslag i dag. Har tjent under 200k og skatteetaten fant at; "Beregningen viser at du i løpet av året har disponert gjennomsnittlig kr 2 424 mer per måned enn det som
anses tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold.
Skattekontorets konklusjon er derfor at du ikke
oppfyller vilkårene for skattebegrensning ved liten skatteevne, jf. skatteloven § 17-4.
"

Har altså rundt 2,5k mer per måned enn det som anses som nødvendig selv når man tjener under 200k i året, ikke værst! :P
Vis hele sitatet...
Hørtes merkelig ut. Ville vurdert en klage. Har man samme adresse som foreldre tar Skatteetaten gjerne å regner med at man bor der gratis.

Ville skrevet en utfyllende klage. Sett deg inn i hvorfor du har fått klage. Finn ut satsene for nøkternt livsopphold. Vis at du måtte leve under det. Har du bodd hjemme, så si du har betalt for leie/strøm/mat.

Ta gjerne med en legeerklæring som viser at du er langvarig syk, og at du ikke har neon mulighet for å forsørge deg selv.
[quote=zelder;3460563]Finn ut satsene for nøkternt livsopphold./QUOTE]

Noen som vet hvor man finner disse satsene?
Sist endret av Who?; 2. september 2018 kl. 11:22.
Har ikke fått svar enda jeg.. Gjorde endringen før fristen, i april.. Noen andre som ikke har fått svar?
Jeg! Sendte inn den 10. April, mener jeg det var. Er veldig utålmodig nå!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av zekelk Vis innlegg
Fant ut om dette nylig, jeg har gått på AAP de siste to årene så burde kunne få tilbake litt skatt. Jeg gikk inn hos skatteetaten og endret selvangivelsene mine for 2016 og 2017, den siste hadde jo bare et felt å krysse av, på den andre la jeg bare inn en kommentar om at jeg ønsket å søke om skattefritak grunnet lav inntekt. Er dette tilstrekkelig, eller må man sende inn klage i tillegg? Regner med det kan ta litt tid uansett, særlig sesongen tatt i betraktning.
Vis hele sitatet...
Oppdatering: Fikk svar for noen uker siden for 2016, hadde visst ikke skattet på AAP det året så fikk ikke noe tilbake der. I dag tidlig fikk jeg melding om oppdatert skatteoppgjør for 2017, logget meg inn for å sjekke og der hadde jeg jaggu fått tilbake nesten tretti tusen kroner. Ganske glad jeg fant ut om dette!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg chattet med ei fra skatteetaten som fortalte meg følgende: "Skattebegrensning er fjernet fra 2018 for de som ikke har fått dette tidligere. De som har fått det tidligere, får det ikke på skattekortet sitt, men innvilges lavere skatt når skatteoppgjøret er klart."

Ifølge henne eksisterer ikke denne ordningen lenger om man ikke har fått det før.

Er det noen her som har fått samme informasjon?
Er det noen som vet hva den øvre grensen er for om det innvilges skattebegrensning/skatteavregning? Kan det stemme at taket på bruttoinntekt er 2G?

Er det beløpet endelig? Som at om det er tjent en krone over så er det avslag eller vil de ta hensyn til feks særlig store utgifter til feks lege, behandling, medisiner etc?

Noen som vet hvor jeg kan finne max grensen? Var vanskelig å finne noe håndfast og konkret.
Det vil være 17-4 som vil være gjeldende i denne saken, altså lav skatteevne.

§ 17-1.Begrensning ved lav alminnelig inntekt
(1) Hvis alminnelig inntekt med tillegg etter tredje ledd, fradratt tillegg i alminnelig inntekt etter § 10-42, ikke overstiger et beløp fastsatt av Stortinget, skal det ikke fastsettes skatt eller trygdeavgift for skattyter som
a) mottar overgangsstønad etter §§ 16-7 eller 17-6 i folketrygdloven, eller
b) mottar pensjon etter §§ 16-7 eller 17-5 i folketrygdloven.
Vis hele sitatet...


§ 17-4.Begrensning ved liten skatteevne
(1) Hvis skattyter har så lav inntekt at den sammen med andre fordeler som er tilflytt skattyteren, eller som denne har hatt adgang til å få utbetalt eller erlagt, ikke kan anses tilstrekkelig til et nødvendig, nøkternt underhold for vedkommende selv og i tilfelle de personene som denne har plikt til å forsørge, kan skatten beregnes etter § 17-1. Slik skatteberegning kan bare foretas når skattyterens økonomiske stilling også ellers er slik at det foreligger et påtakelig behov for skattenedsettelse.
Vis hele sitatet...
Sist endret av random67489; 17. januar 2019 kl. 12:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er litt å hente på kjøregodtgjørelse også. Du får også igjen for å besøke familie har du en tante eller onkel langt unna, så er du selvfølgelig der minst en gang i måneden, kanskje oftere? Gjelder også utenlandsk reise,men da kan det hende du må ha kvittering.
Dette gjelder ikke et ordinært skatteoppgjør der en får redusert skatt basert på hvilke fradrag man er berettiget til, slik som renter, kjøring til jobb og evt. tap på investeringer.

Dette gjelder for en person som har hatt svært lav inntekt grunnet langvarig sykdom utover sykepengeperioden på 12 måneder og av den grunn har fått svært lav inntekt i AAP. Sist år var første året på AAP men det var en måned eller to med sykelønn på starten av året slik at total inntekt tippet rett over 200 000 for 2018. Spørsmålet er om hun vil ha rett til å få skattebegrensning pga lav inntekt forrige år? Pga uforutsette hendelser må hun gjøre noen grep med økonomien får å få ting på skinner nå, og den planen fordrer at hun kan være sikker på om hun får tilbake skatten hun betalte ifjor nå til sommeren.

Det er jo flere som har søkt om skatteavgrensning i tråden og som har fått innvilget men er det noen som har hatt inntekt rundt 200 000 og fått tilbake skatt? Så noen på 140 ish. Noen høyere?

Vi forsøkte å snakke med skatteetaten og en økonomisk rådgiver på nav, på skatten så fikk vi aldri rett person som kunne svare bare havnet på svarere og sentralbord og fyren på nav viste ikke hva som var øvre grense på dette. Fint om noen vet svaret eller kanskje selv har erfaring på hva utfallet ble med inntekt rett over 200 000.
Sist endret av random67489; 17. januar 2019 kl. 22:55.
Mener grensen ligger på rundt 245k. Har selv fått skattelette med 243k. Fikk litt over 40k igjen. Dokumentasjon er nøkkelen. Legg med så mye som mulig i søknaden. Gjerne skriv fra lege/psykolog/nav om det er mulig.
Sist endret av mr.roundtree; 18. januar 2019 kl. 00:43.
Gjorde dette når jeg gikk på AAP, fikk igjen 28k husker jeg.
Søknaden tok 10-11 mnd og få svar på da.
Fikk igjen 49 tusen etter og ha klaget på avslag
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som kan forklare hvor i skattemeldingen det står om man får noe tilbake eller ikke? Står ingen plass om restskatt eller penger til gode. De amdre årene har det vært tydelig, men finner det ikke nå.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Noen som kan forklare hvor i skattemeldingen det står om man får noe tilbake eller ikke? Står ingen plass om restskatt eller penger til gode. De amdre årene har det vært tydelig, men finner det ikke nå.
Vis hele sitatet...
Åpne PDF som ligger tilgjengelig.
Nest siste side.

"Foreløpig beregnet skatt til gode (uten renter)"
Sist endret av SkammeligNykter; 4. april 2019 kl. 13:45.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Åpne PDF som ligger tilgjengelig.
Nest siste side.

"Foreløpig beregnet skatt til gode (uten renter)"
Vis hele sitatet...
Eneste som står der er "Forskuddstrekk (trukket av opplysningspliktig mv.) Kr xxxxx"
Sitat av iColdman Vis innlegg
Eneste som står der er "Forskuddstrekk (trukket av opplysningspliktig mv.) Kr xxxxx"
Vis hele sitatet...
Har du firma/enkeltmannsforetak?
Sitat av plexern Vis innlegg
Har du firma/enkeltmannsforetak?
Vis hele sitatet...
Har ett enkeltmannsforetak ja, men dette har vært inaktivt i mange år. Ikke hatt noe inntekt gjennom det.
Du må levere forenklet skattemelding.. Så får du svar i mai ish
Noen som vet hvor i skattemeldingen jeg kan fylle inn i forhold til begrenset skatteevne for året 2018 / 2017 ?
Har helt glemt dette og tenkte kanskje å prøve sjangsen.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Noen som vet hvor i skattemeldingen jeg kan fylle inn i forhold til begrenset skatteevne for året 2018 / 2017 ?
Har helt glemt dette og tenkte kanskje å prøve sjangsen.
Vis hele sitatet...
Endre skattemelding:
Klikk inn på personlige opplysninger i skattemeldingen, øverst.
så nesten helt nederst, hak av for skattebegrensning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen andre som har fått skatte lette? Jeg søkte om det for 2017 ifjor og fikk det uten noe problem. Fikk nettopp skatteoppgjøret mitt nå og denne gangen så fikk jeg ikke skatte lette. Inntekten min er fremdeles det samme som 2017. Kan jeg klage på dette eller er det nye regler?
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Noen andre som har fått skatte lette? Jeg søkte om det for 2017 ifjor og fikk det uten noe problem. Fikk nettopp skatteoppgjøret mitt nå og denne gangen så fikk jeg ikke skatte lette. Inntekten min er fremdeles det samme som 2017. Kan jeg klage på dette eller er det nye regler?
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er at søknaden gjelder kun for et kalenderår, så man må søke for hvert kalenderår?
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Noen andre som har fått skatte lette? Jeg søkte om det for 2017 ifjor og fikk det uten noe problem. Fikk nettopp skatteoppgjøret mitt nå og denne gangen så fikk jeg ikke skatte lette. Inntekten min er fremdeles det samme som 2017. Kan jeg klage på dette eller er det nye regler?
Vis hele sitatet...
Jeg søkte også om skattelette i fjor og fikk først ikke, men klagde og fikk likevel. I år så fikk jeg uten problemer. Hvis inntekten din er den samme så burde du klage.
Flere som venter på skatteoppgjøret? Fikk mitt i august i fjor, i år går det visst voldsomt treigt. Fikk igjen ganske mye i fjor også, begynner å lure på om jeg er plukket ut for å bli "undersøkt" pga det?

Sitat av Artic Vis innlegg
Jeg søkte også om skattelette i fjor og fikk først ikke, men klagde og fikk likevel. I år så fikk jeg uten problemer. Hvis inntekten din er den samme så burde du klage.
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn at jeg også får avslag (nå vet jeg jo ikke enda) - hvordan klager man? Eller, hvordan klaget du?

Vil bare være forberedt på. P agere kjapt om det skulle være nødvendig😄
Har samme inntekt som i fjor og året før.
Sist endret av Sol-Nede; 10. september 2019 kl. 06:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Artic Vis innlegg
Jeg søkte også om skattelette i fjor og fikk først ikke, men klagde og fikk likevel. I år så fikk jeg uten problemer. Hvis inntekten din er den samme så burde du klage.
Vis hele sitatet...
Jeg sendte inn en klage og fikk svar på at de hadde hatt teknisk feil og at jeg skulle få skatte lette allikevel. Takk for tipset!
Venter enda jeg :/
Fikk 30k tilbake...
Skjønner fremdeles ikke at dette er virkelig, hadde ALDRI visst om dette hadde jeg ikke funnet denne tråden!

Fikk 26k i fjor, som jeg skrev i tråden august 2018.

Og alt jeg gjør er å krysse av på en boks i selvangivelsen. Hvordan vet folk om dette? Hvorfor har ingen fortalt meg eller andre i samme situasjon at dette er noe man kan gjøre?
Sist endret av Sol-Nede; 13. september 2019 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg søkte om skattelette for i fjor tidligere i år, og fikk i dag skattemeldingen der det står at jeg får nesten 30.000 igjen på skatten! Lykke
Fikk ikke skattelette i år, det var litt merkelig siden inntekten er den samme. fikk brev om at jeg hadde nok penger til å klare meg selv, selv om jeg har fått skattelette for 2015-16-17 med samme inntekt.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Fikk ikke skattelette i år, det var litt merkelig siden inntekten er den samme. fikk brev om at jeg hadde nok penger til å klare meg selv, selv om jeg har fått skattelette for 2015-16-17 med samme inntekt.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har formue og har hatt den samme inntekten, burde du helt klart klage.
Hei. Fant ikke den andre tråden.
Kan man fortsatt slippe skatt, ved lav skatte-evne?
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hei. Fant ikke den andre tråden.
Kan man fortsatt slippe skatt, ved lav skatte-evne?
Vis hele sitatet...
Man kan fortsatt endre selvangivelsen for i fjor hvis det var det du mente.
Sitat av Amflora Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Man får kun skattebegrensing dersom man fikk det senest i fjor. Hvis du ikke fikk det i fjor eller før er det ikke vits å søke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk avslag 2017 og de sa:
Du må dokumentere følgende:
 kopi av husleiekontrakt
 betalt husleie, i form av bankutskrift
 kopi av vedtak på arbeidsavklaring
 evt. andre opplysninger som du mener vi bør vite, f.eks. utgifter i forbindelse med sykdom
Hvis du sender oss svar etter at du har fått skatteoppgjør eller annet vedtak om skattebegrensning fra
skattekontoret, blir dette behandlet som en klage til Skatteklagenemnda. Klagefristen utløper seks uker
etter at du har mottatt vedtak eller skatteoppgjør.

Kan nok klare å få dokumentert alt det der, bortsett fra husleiekontrakt, da jeg ikke har noen formell husleiekontrakt, men betaler husleie hver mnd. Er det i strid med noen regler? Noen med peiling?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det blitt noen forandringer på dette?
Jeg hadde lav inntekt i 2018 og søkte, da fikk jeg avslag og begrunnelsen:
Det vises til skatteloven § 17-4, femte ledd:
For inntektsåret 2018 kan skattebegrensning etter denne bestemmelsen kun gis til skattytere med
tilsvarende rett til skattebegrensning for inntektsåret 2017. For etterfølgende inntektsår kreves det at
skattyter hadde rett på skattebegrensning det foregående inntektsår.
Vet ikke helt hva som skjedde med skattebegrensningen. Det ble sagt fra politisk hold sist høst at denne muligheten ville forsvinne i 2020. Hvorvidt det er vedtatt vet jeg ikke men om det stemmer så er det virkelig helt på trynet høyre-politikk. Ta fra de som virkelig har minst mens de som har mest får skattelette!

Er nesten så jeg gruer for å se selvangivelsen for å se om den boksen for å krysse av for skattebegrensning er plukket vekk. For det vil jo bli tragisk for oss med lav inntekt.
Det blir nok ikke borte, men disse søknadene har jo eksplodert de seinere årene med disse utallige nav gruppene på facebook, Plutselig har 10 tusenvis av nye søkere hvert år så det er nok muligens grunnen til at de har strammet det inn litt.
Ja jeg vet ikke helt hva jeg skal svare til det. Om det er tusenvis av nye søknader hvert år så er det vel informert for dårlig om ordningen slik at de som trenger det mest har gått glipp av muligheten til å få litt mer økonomisk handlerom? Ordningen er jo basert på inntekt og skatteevne og dette er altså en ordning for de i samfunnet som har det skikkelig ræv økonomisk. Hvorfor man skal stramme inn på en slik ordning fatter jeg ikke. La ordningen stå og hjelp heller folk ut av fattigdommen. I praksis betyr det feks raskere helsehjelp, kortere køer i helsenorge. Flere spesialister innen feks psykisk helse.

Hvordan man kan nekte folk med lav inntekt dette pga av at de ikke fikk eller ikke søkte året før blir jo direkte umenneskelig. Real drittsekk politikk spør du meg. Dette er jo gjerne folk med under 200 000 i årsinntekt. Samfunnets svakeste i økonomisk forstand.
Dokumenterte det følgende som skrevet over og fikk skattelette til slutt, for både 2017 og 2018. Tror greia/kravet nå er at for å få skattelette fremover, må man ha fått det i 2017 eller tidligere, ellers går det ikke. Så lenge man har fått godkjent i 2017 tror jeg man får / kan få kommende år også.
Enig i at det er litt fucka.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet hvordan man søker om skattebegrensning i den nye skattemeldingen?
Kan ikke finne noenting om skattebegrensning, bare dette:

"Finner du ikke det du leter etter?

I denne skattemeldingen dekker vi ikke alle skatteforhold ennå, for eksempel dekker vi ikke næringsforhold. Hvis du har behov for å legge inn flere skatteforhold må du derfor bruke skattemeldingen i gammelt format. Den finner du på Altinn fra 31. mars."

Kanskje de har endret det slik at færre gjør dette.
Sist endret av Mooz11; 23. mars 2020 kl. 15:58. Grunn: added info
I fjor og året før var det bare en boks du krysset av på. I fjor før budsjettet diskuterte politikerne faktisk å fjerne skattebegresningen fra og med i år. Men jeg husker ikke hva de falt ned på. Om den hadde blitt fjernet skulle det vel blitt skrevet om det i avisene?

Prøv å se over skjemaet en gang til og se om det er en boks for å krysse av på.
Skattebegrensning ved lav alminnelig inntekt
Hvem kan få skattebegrensning?
Skattebegrensning kan gis til mottakere av følgende behovsprøvde ytelser fra folketrygden:

etterlattepensjon
pensjon til familiepleier
Skattebegrensning skal gis hvis beregnet inntekt:
ikke overstiger beløpsgrensen som fastsettes årlig av Stortinget (2019: 147 450 kroner for enslige/135 550 kroner for hver ektefelle). Du skal da ikke betale inntektsskatt og trygdeavgift.
overstiger beløpsgrensen og summen av inntektsskatt og trygdeavgift etter ordinær skatteberegning utgjør mer enn 55 prosent av overskytende beløp (differansen mellom beregnet inntekt og beløpsgrensen).
Beregning av inntekten
Beregningsgrunnlaget for skattebegrensning tar utgangspunkt i alminnelig inntekt (nettoinntekt). Et eventuelt tillegg i alminnelig inntekt ved utdeling fra ansvarlig selskap trekkes fra i skattemeldingen din. Deretter legges eventuelt til:

særfradrag
skjermingsfradrag i aksjeutbytte og/eller aksjegevinster
Det skal legges til et sjablonmessig inntektstillegg på 1,5 prosent av eventuell nettoformue som overstiger 200 000 kroner. Ved beregningen av inntektstillegget inngår ikke formuesverdi av primærbolig (dvs. egen bolig du er fast bosatt i ved utgangen av inntektsåret) i nettoformuen. Med primærbolig menes her også våningshus på gårdsbruk med naturlig arrondert tomt.

Skattebegrensning ved lav alminnelig inntekt gis automatisk ved skatteberegningen.

Første treff på google.

https://www.skatteetaten.no/person/s...nelig-inntekt/