Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1550
Jeg har blitt kalt inn til sesjon og skal dit i morgen.
For 2 dager siden fikk jeg med meg at det er mulig å få generell studiekompetanse ved å ta ekstra kurs under førstegangstjenesten.

Jeg ønsker å benytte meg av denne muligheten da jeg ønsker å bli ferdig med skolen før og begynne å studere.
Derfor lurer jeg på om noen av dere, eller om dere kjenner noen som har utnyttet denne muligheten og om det i det heletatt lønner seg?
Er det stressfult å da slike kurs ved siden av tjenesten?
Får jeg tatt eksamen der, eller må jeg opp som privatist?

Jeg har ingen problemer med allmennfag utenom mattematikk.
Jeg har kun gått yrkesfaglige linjer.
Bør jeg satse på militæret, eller bør jeg gå et ekstra år på vanlig videregående skole?
jeg kjenner en som gikk salg og service, og når han kom i militæret så tok han et norskkurs. det var annenhver torsdag i noen timer. så når han fullførte det kurset fikk han generell studiekompetanse.
Det er voksenopplæring under førstegangstjeneste det er snakk om? Har egentlig litt lyst til å ta det selv. Men noen av dere som vet hvor man får mer informasjon om det.
vpv er alltid en fin bil å spørre når det gjelder spørsmål om førsteganstjenesten da..
http://www.mil.no/felles/vpv
Her er voksenopplæringens internett side:
http://www.mil.no/felles/vo
Q: Er det stressfult å da slike kurs ved siden av tjenesten?
S: Det kommer jo helt annpå hvordan stilling du får. Får du en 8-16 jobb er det jo som å gjøre det samtidig med jobb. Ikke noe spesielt stress hvis du bare gidder å sette deg ned å jobbe litt.

Q: Får jeg tatt eksamen der, eller må jeg opp som privatist?
S: Du må ta eksamen som privatist, men får 3fridager til dette. 2lesedager og en dag til å dra på skolen å ha eksamen.

Du kan også få stipend til å benytte deg av privatskoler som feks Sonans. Dette er jo ganske atraktivt hvis du havner i feks Oslo eller Bergen. Da får stipend på ca 8000kroner og det dekker jo endel av feks et Norsk kurs.
Finnes masse muligheter til å ta opp fag fra videregående, alt etter hvilket tjenestested du får i militæret (jo større plass, jo flere muligheter)...er det stress? Tja, det går på bekostning av fritiden din på kvelden...men noe må du være villig til å ofre, får ikke noe gratis her i livet.