Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1870
Hei.

I fjor sommer førte egoria.no en kampanje hvor du kunne registrere opp til 10 gratis .info domener for 1 år uten videre kjøpsforpliktelser.
Nå har 1 år gått og jeg har motatt 4 fakturaer på 231 kr hver.
Så jeg sender mail til egoria for å si opp mine domener, og til svar får jeg at de behandler saken.
Etter litt klikking på erogia sine sider kommer jeg til denne siden, hvor det kort fortalt står informasjon om at henvendelser for oppsigelser av info domener etter gratiskampanjen går tregt pga. ferieavvikling, men at de i midlertid henviser til disse to sidene: 1 2.
Her står det informasjon om kampanjen + vilkår ved bestilling.
Nå som jeg leser igjenom vilkårene igjen ser jeg at det står: "Skulle du ikke ønske å beholde et eller flere domenenavn ut over de tolv gratis månedene, sier du opp tjenesten helt uten kostnader ved å sende oss en e-post. Ingen vanskelige rutiner, ingen uønskede fakturaer! Det eneste vi stiller som krav, er at oppsigelsen er oss i hende innen 1. juli 2007."
Sitter jeg nå i klisteret?
Har de lov til å nekte meg å oppsi domenene uten å betale?

Takker for svar.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Takk.
M.a.o. så ser det ut til at jeg blir nødt til å betale den deilige regningen..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
ludus78: For meg virker denne fakturaen veldig logisk. Alle domener har årsavgifter (som egentlig går til registreringsenheten, ikke kun til registraren), og jeg hadde blitt ekstremt overrasket om Egoria betalte årsavgiften din for evig og alltid.

Det kan muligens drøftes om den lille biten av informasjon er noe du som kunde burde ha visst om, eller Egoria burde ha fortalt dere om. Veldig mange gått i samme fella hvis man ser på driftsmeldingen angående faktureringen. Hvis mange klager på fakturaen kan det kanskje ende opp med at Egoria må kreditere de kundene som ikke vil betale (men da vil domenet også forsvinne fra dere, naturligvis). Håper ikke Egoria har betalt for fornying av domenene allerede.
Havna i samme fella jeg også! Sitter nå med en regning på 2279,-. Og de 10 domene jeg bestilte for 1 år siden har jeg ikke brukt i det hele tatt. Jeg kommer ikke til å betale den ihvertfall, så får vi se hva som skjer. Synes det er veldig dumt at de ikke har informert noe ytterligere om at domene automatisk ble fornyet. Det verste av alt var at jeg fikk regningen igår, og betalingsfristen er imorgen. Virker egentlig ganske svindleraktig og useriøst. Men det er bare mitt syn =)
Hehe, var glad en kompis av meg tipsa meg om dette noen uker i forkant av 1. juli. Etter litt om og men (husket ikke hvilken epost-adresse jeg hadde brukt) fikk jeg kansellert abonnementet mitt.
Fikk dog en faktura i dag for et av domenene, men jeg har sagt det opp så jeg går ut i fra at jeg klarer å dodge fakturaen etter en mail til Egoria.

Prøvde også å si i fra til resten av dere, men mtp. den store mengden tråder her er jeg ikke overrasket over at den ble litt bortgjemt: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=69375
Sist endret av charz0r; 10. juli 2007 kl. 20:17.
sendte oppsigelsen igår jeg, med engang jeg fikk fakturaen. Håper det funker :P ingen som vet om det finnes noen regler om slikt i kjøpsloven eller noe?
Sitat av qnstner
sendte oppsigelsen igår jeg, med engang jeg fikk fakturaen. Håper det funker :P ingen som vet om det finnes noen regler om slikt i kjøpsloven eller noe?
Vis hele sitatet...
Samme gjore jeg. Fikk tilbake:
Presiserer at din oppsigelse ikke er behandlet ennå. Faktura er generert med fakturadato 1. juli 2007 og sendt med post mandag 2. juli 2007. At du ennå ikke har mottatt faktura er et forhold som vi ikke kan forklare, annet enn at det foreligger problemer enten med adressen på fakturaen eller med treg postgang. For ordens skyld er du derfor nå underrettet om at faktura er generert, og du har fått tilsendt fakturakopi dersom det skulle vise seg at original ikke kommer frem til deg. I forhold til det praktiske omkring oppsigelsen, så har det ikke noen betydning hvovidt den postlagte fakturaen er kommet deg i hende eller ikke - behandlingsgrunnlaget for din oppsigelse vil være din e-post og dens dato.
Vis hele sitatet...
Prøvde å ringe de, men fikk ikke noe svar. Uansett så kommer de ikke til å få ei krone fra meg. Må jeg betale så gjør jeg det. Men da sender jeg bare et angreskjema.



Hentet fra forbrukerportalen.no
Tjenester som leveres elektronisk

Bestiller du en tjeneste som skal leveres elektronisk (for eksempel dataprogrammer, filer og lignende som lastes ned fra Internett eller leveres per e-post), kan det avtales at tjenesten skal påbegynnes før utløpet av angrefristen. For en del av disse ytelsene er det umulig eller vanskelig å tilbakeføre produktet slik at forbrukeren gir avkall på dette.

Angreretten vil i slike tilfeller bortfalle i det tjenesten er gjort tilgjengelig for deg. Dette må imidlertid være klart og tydelig avtalt og du må ha fått tilstrekkelig opplysninger etter loven.

Er tjenesten en løpende ytelse vil du fortsatt ha angreretten i behold for den del av tjenesten som ikke er levert.
Vis hele sitatet...
Mulig tips i forhold til deg som har mottatt faktura fra Egoria. I flg. forbrukerrådet skal man få informasjon vedr. angrerett. Det finnes et skjema for dette som heter angrrerettsskjema som man skal fått tilsendt ved bestilling av varer/tjenester på nettet. Dette skjemaet kan laste ned hos forbrukerrådet. Siste enring i form av lov om utsendelse av slik skjema var 6.6.2006 !
Siden Egoria ikke har opplyst noe om angrerett i sine vilkår, er angreretten et år, det står helt klart i angrerettlovens § 11. Så fort dere å få sendt skjemaet. Skjemaet og brev om hvike domener du ikke ønsker MÅ sendes rekomandert. Gå også inn på Forbrukerombudet sine sider, der kan man sende en klage på Egoria for blant annet villedende markedsføring. Jeg har sendt mine brev.
Hei, skjedd akkurat det samme med meg, bare at jeg sendte dem mail 1 måneds tid etter jeg bestillte og sa ifra at jeg ikke ville ha domenene eller reklamen deres, reklamen tok slutt så jeg antok at jeg ikke hadde domenene lenger!
Og jeg er under 17, så nå vil Egoria anmelde meg.. Pappa ringer forbrukerrådet og hører imorgen, og skal snakke med Egoria etterpå
Hm, jeg husker faktisk ikke om jeg registrerte noen domener eller ikke. Noen lett måte å finne ut om noen er registrert på meg?
Da hadde du hatt en regning i posten nå :P
Hvordan gikk det med forbrukerrådet og/eller Egoria Bartman2k?

Jeg holder meg til Apache webserver og gratis .no-ip.org domene fra no-ip. funker helt fint til mitt formål egentlig, vet ikke helt hva dere andre bruker domenene deres til, men jeg har et par enkle filer og bilder på min side.
Hehe.. Havnet i samme fella jeg også, men for 1 år siden da, betalte 200 å noe elns tror jeg, og avbestilte de samme dagen som jeg betalte..
Sitat av krematoa
Mulig tips i forhold til deg som har mottatt faktura fra Egoria. I flg. forbrukerrådet skal man få informasjon vedr. angrerett. Det finnes et skjema for dette som heter angrrerettsskjema som man skal fått tilsendt ved bestilling av varer/tjenester på nettet. Dette skjemaet kan laste ned hos forbrukerrådet. Siste enring i form av lov om utsendelse av slik skjema var 6.6.2006 !
Siden Egoria ikke har opplyst noe om angrerett i sine vilkår, er angreretten et år, det står helt klart i angrerettlovens § 11. Så fort dere å få sendt skjemaet. Skjemaet og brev om hvike domener du ikke ønsker MÅ sendes rekomandert. Gå også inn på Forbrukerombudet sine sider, der kan man sende en klage på Egoria for blant annet villedende markedsføring. Jeg har sendt mine brev.
Vis hele sitatet...
Jeg sendte en epost til egoria om at jeg ville bruke angreretten min, da fikk jeg som svar at det ikke var noe angrerett på domener. Men da er de vel pliktig til å opplyse det i vilkårene sine eller hva? Så vil det da være angrerett når de ikke nevner noe om det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krematoa
Mulig tips i forhold til deg som har mottatt faktura fra Egoria. I flg. forbrukerrådet skal man få informasjon vedr. angrerett. Det finnes et skjema for dette som heter angrrerettsskjema som man skal fått tilsendt ved bestilling av varer/tjenester på nettet. Dette skjemaet kan laste ned hos forbrukerrådet. Siste enring i form av lov om utsendelse av slik skjema var 6.6.2006 !
Siden Egoria ikke har opplyst noe om angrerett i sine vilkår, er angreretten et år, det står helt klart i angrerettlovens § 11. Så fort dere å få sendt skjemaet. Skjemaet og brev om hvike domener du ikke ønsker MÅ sendes rekomandert. Gå også inn på Forbrukerombudet sine sider, der kan man sende en klage på Egoria for blant annet villedende markedsføring. Jeg har sendt mine brev.
Vis hele sitatet...
Lover har ikkje tilbakevirkande kraft, sa om handelen var gjort for 6.6.06 vil ikkje 1-arsregelen gjelde. Ettarsregelen gjelder heller ikkje om dei sendte skjemaet pa e-post til vedkommande, sidan dei daa har levert angrefristskjema. Det treng ikkje sta eit pip om angrefrist i vilkaara saalenge dei faktisk sender ut skjemaet. Og det tipper eg dei har gjort.
Jeg slapp å betale fakturaen =) sendte bare mail med oppsigelse av domenene med engang jeg fikk fakturaen.

Fikk dette svaret idag:

Emne:
Hei, og takk for din henvendelse! Når det gjelder ditt spørsmål omkring angrerett, så er domenenavnstjenesten å anse som levert i det bruksrett registreres hos toppnivåregistrar - på dette tidspunktet kan ikke man gå tilbake på registreringen, og man kan således heller ikke påberope seg angrerett. Dette er avklart med Forbrukermyndighetene, og skulle du være i tvil, vil jeg anmode om å undersøke med jurist som har internettjenester som fagfelt. I denne saken finner vi imidlertid å akseptere din oppsigelse, som vil være gjeldende fra utløp av inneværende avtaleperiode. Din faktura er med dette kreditert. Ta gjerne kontakt på ny dersom det er noe vi kan bistå med - vi setter pris på å høre fra deg med synspunkter eller ønsker. Takk for at du valgte Egoria og velkommen tilbake ved senere anledninger.
Vis hele sitatet...
Da er jeg ihvertfall fornøyd =D
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det var akkurat slik egoria ville at det skulle bli. At folk ikke fikk med seg at det automatisk ble fornyet. Minner meg om taktikken til Jamba o.l.
Var noe lignende med noen som tilbydde gratis .be domene. Jeg registrete sikker med fake adresse eller noe

Eneste måtte ha vært å sende mail rett etter det ble registrert. Det er i alle fall få som husker det etter et år.

Ingen gir i fra seg noe gratis. Husk det.