Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4435
Jeg har diskutert litt angående tjeneste som soldat i utlandet med min far og han mener jeg er en stor idiot som i hele tatt vurderer dette. Men jeg har lyst til å bruke tiden min i militæret på noe annet enn å beskytte en grense i nordnorge der det skjer veldig lite og som ikke har noen spesiell betydning(sånn som jeg har oppfattet det). Jeg ønsker å hjelpe mennesker i land der det er krise. Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen innspill hvordan jeg kan få min far på bedre tanker og om det er noen som kan noe om dette temaet. Grunnen til at jeg velger å ta det opp her istedenfor å lese blader jeg får av militæret, er for jeg vil ha mer objektive innspill...
Jeg er helt enig med deg! Jeg vil også ta internasjonal tjeneste pga at jeg vil oppleve noe nytt og kanskje får en erfaring som jeg sent kommer til å glemme. Faren din er sikker veldig bekymret fordi at kan skje deg, men ditt valg. Irak ville jeg helst sluppet å dratt til. Vet du forresten hvor man skal søke for å komme seg til internasjonal tjeneste?
Sitat av qnstner
Jeg er helt enig med deg! Jeg vil også ta internasjonal tjeneste pga at jeg vil oppleve noe nytt og kanskje får en erfaring som jeg sent kommer til å glemme. Faren din er sikker veldig bekymret fordi at kan skje deg, men ditt valg. Irak ville jeg helst sluppet å dratt til. Vet du forresten hvor man skal søke for å komme seg til internasjonal tjeneste?
Vis hele sitatet...
Norge har ikke lenger millitære styrker i IRAQ. De er tatt ut. Gudsjelov. Afghanistan derimot, der trengs det mannskap. Millitæret hat vel reklame per idag om at de trenger over 400 stk til utenlandstjeneste.
En venn har fortalt meg at man må verve seg inn i infanteriet. Jeg kan veldig lite om disse greiene, så er ikke sikker på hvordan det gjøres. Å ende opp i midtøsten er vel kanskje det som er mest akktuelt, men er mest interessert i å ende opp i Afrika et sted.
Leste litt på mil.no og der fant jeg litt om hvor man kunne verve seg for å komme til utlandet:
Les her
Det som virket mest aktuelt for meg synes jeg var Etterretningsbataljonen.

Stiansj: Det var inderlig bra, hvis ikke hadde dødstallene vært ganske store vil jeg tro ;P
skal du til utlandet er 2. bataljon og evt. panserbataljonen the place to be. Jeg er selv i 2. bataljon og har tilbudet om INTOPS. vi reiser i så fall ut i august. noen som har vært i afghanistan og kan dele sine erfaringer her hadde jeg blitt blid.
Skal inn til yrkesmessa imorgen. Skal spørre Forsvarets stand der om utenlandstjeneste. Kan komme tilbake hit med det jeg får opplyst.

Har selv tenkt å søke befal, og prøve å få praksisåret i utlandet.
Beveger meg litt på linjen av tråden her, men begge storebrorene til en kompis har tjenestegjort i utlandet, blant annet sammen med FNs styrker i Kroatia/Serbia. Riktignok må man regne med en del skumle hendelser da man tross alt er i en reell krigssituasjon. Likevel er det jeg husker best fra deres samtaler om utenlandstjenesten alt folket de traff, følelsen av at de faktisk hadde nytte for seg kontra det å sitte på post i Norge og vente på et angrep som aldri kommer, samt det at de tjente vannvittig mye.
du tjener ca. 200 - 250 000 kr etter skatt totalt. og er ute i 6 mnd. ganske god lønn vil jeg si
Sitat av Bo Vegeir
du tjener ca. 200 - 250 000 kr etter skatt totalt. og er ute i 6 mnd. ganske god lønn vil jeg si
Vis hele sitatet...
Elendig betalt, risiko regnet.
risiko? har vel ikke dødd så jævlig mange i afghanistan. i ISAF har det dødd en nordmann (i 2003). og det har vært ganske mange nordmenn der nede. ble riktignok skadd 6 nå forrige uke, men ikke alvorlig. 200 000 på 6 mnd. uten utdanning er greit det.
Sitat av Bo Vegeir
risiko? har vel ikke dødd så jævlig mange i afghanistan. i ISAF har det dødd en nordmann (i 2003). og det har vært ganske mange nordmenn der nede. ble riktignok skadd 6 nå forrige uke, men ikke alvorlig. 200 000 på 6 mnd. uten utdanning er greit det.
Vis hele sitatet...
Det er alltid en markant større risiko i krigsoner. Uansett hvordan man vrir å vender på det. Det er ikke mange nordmenn som er drept , nei det skulle da bare mangle. Glad er vi får det. Men plutselig skjer det noe. Da var de 200k utrolig lite verd.
Har en del peiling om temaet.

Norge sender ut soldater i sammarbeid med FN. Dvs. til land som afghanistan og sudan. Jeg vet 100% sikkert at norge blir å sende rundt 450 soldater ned til afghanistan i årskifte 2006/07. Dette såklart vist ikke noen politikere ombestemmer seg. Men sån ting ser ut nå, så er det med veldig stor sikkerhet at norske soldater blir sendt ut til afg. Det du kan fortelle faren din er at norske styrker på ingen måte er innvollvert i kamp-handlinger. De er fredsbevarende soldater som bare viser sitt nærvær i et område som enda ikke er istand til å ivareta sin egen stabilitet. Den største faren norske soldater møter idag er veibomber og småe militante grupper som jobber egenhendig for seg selv, og som eneste mål er å skape hælvette, og som ikke bryr seg om hvem de anngriper.

Det beste stedet for å komme på int. ops er Panserbataljonen. Jeg var selv der før jeg ble dimmet og fikk veldig mye info om hva som skal skje, siden panser skal forsyne totalt 350 av de totalt 450 soldatene som skal ut i begynnelsen av 2007. For de av dere som skal inn nå til sommeren eller iløpet av våren, så kan jeg si at et stort antall av deres kull, kommer til å få et tilbud om int. ops.

Etter ca. 3-5 måneder ut i førstegangstjenesten vil man få et tilbud om int.ops, alt avhengig etter hvor mange soldater som trengs. Man får tilbudet om man er en god soldat, det vil si om man:
- Er motivert.
- Har gode soldat egenskaper (gjør ting raskt og korrekt.)
- Tar annsvar.
- Er engasjert.
- Fysisk skikket.
- Må ha veldig god sikkerhetsklarering. (dvs. har ikke vært innvollvert i noe kriminelt.)
- Psykisk skikket.
- Ha oppført seg veldig godt, ikke fått refs elns.

Man blir hele tiden evaluert i forsvaret, bare etter en uke inne, fikk hver enkelt mann i troppen min et møte med troppsjefen, der man fikk tilbakemelding om hvordan man har klart seg, hva befalet syns om deg, hvordan du trives, hva som skal skje, hva du har tenkt å gjøre, og kanskje mest viktig i denne sammenhengen, om man tenker på int.ops.
Så vil man bli evaluert i ca. 4 måneder framover. Finner forsvaret ut at du skikket til int.ops så vil dere bli spurt om å skrive en kontrakt. Dere vil da bli listet opp som soldat som skal på int.ops, men den endelige avgjørelsen vil bli tatt når dere er ferdig med førstegangstjenesten. Så dere må prestere på et jevnt og høyt nivå for å fortsatt være aktuell. Vist dere kommer inn, så vil dere bli sendt ut i enten 3 el. 6 måneder etter fullført førstegangstjeneste.

Det finnes ikke lengre befalskoler. Hvertfall ikke i den forstand som det var for 1-2 år siden. En hver divisjon i forsvaret har selv annsvaret for å utdannet sitt eget befal. Dvs. at man møter opp til vanlig førstegangstjeneste, så må man melde ifra at man vil ta befalsutdanning når man har kommet til stedet der man skal avtjene førstegangstjenesten. Der vil man få et svar på om det er behov for befal, og er det det, så vil man få et tilbud om befalsutdannelse.

Og til deg InsomniA, du må nok tjenestegjøre et eller annet sted i norge før du får lovt til å dra ut av landet, det du kan gjøre er å prøve å påvirke dine muligheter for å få tilbud om int.ops. Jeg mener personlig at panser er det beste stedet å komme. Sku du komme dit, så for guds skyld kom deg til Stormeksadron 4. De har det kuleste befalet, tøffeste opplegget, er aldri kjedelig.

Forbeholder meg retten til at noe ut av det jeg har sakt kan være feil, som tjenestetid i utlandet, mener det er 3 måneder, så kan man evt. skrive en forlengelse på kontrakten etter de 3 månedene for 3 nye. Men det vil jeg tru duxo får svar på.
Tjenestetiden er feil. den er som vanlig seks måneder i intops. Stemmer at panserbn skal ta over etter oss (2bn) i starten av 2007, på samme måte som vi tar over for telemarksbataljonen (tmbn) til sommeren.

"Det du kan fortelle faren din er at norske styrker på ingen måte er innvollvert i kamp-handlinger. De er fredsbevarende soldater som bare viser sitt nærvær i et område som enda ikke er istand til å ivareta sin egen stabilitet."

Dette er også til en viss grad feil. Norge vil ikke sende til kabul lengre men til Mazar-el-sharif (i alle fall fra 2bn og tmbn, og så vidt jeg vet og fra panser). Dit skal det sendes en såkalt qrf-styrke "quick reaction force" som har som oppgave å støtte prt-avdelinger i hele nordafghanistan (5 stk). Hendelsen i Meymaneh i forrige uke var et angrep på en slik prt-leir, og mange av dere fikk sikkert med dere at det kom 5 helikoptre med en såkalt rask reaksjonsstyrke (qrf). Og det er slikt norge skal bidra med fra mars en gang.

Får forøvrig vite i neste uke om jeg skal dra selv. Vurderer det sterkt
Sist endret av Bo Vegeir; 14. februar 2006 kl. 20:40.
Etter det jeg har hørt (en kamerat som hadde en storebror som hadde to kamerater som var i utenlandsoperasjoner) tjener man nærmest 400.000-500.000 skattefritt?
man skatter av grunnlønnen man får i utlandet, man skatter derimot ikke av risikotillegget og noen andre tillegg jeg ikke husker navnet på. etter seks måneder (som er perioden man vil få tilbud om) tjener man totalt ca. 250 000,- etter at kontrakten er ferdig (2 år minimum tror jeg) mesteparten får man mens man er der nede, noe får man før man reiser og noe får man da etter to år.

til trådstarter: dette er helt og holdent ditt valg. sørg for å komme deg inn i en bataljon som sender folk etter endt tjeneste, og bare hele tiden sørg for at faren din er klar over at du vurderer dette. etter hvert vil lære seg å godta det. min mor sa i sommer "over mitt lik", men nå er hu på gli. hu skjønner selvsagt fortsatt ikke åffer jeg vil eller at jeg tør, og hu er bekymra som en gal, men har i alle fall skjønt nå at dette er noe jeg vil og at hu ikke har noe makt over det.

du sier også at du vil til afrika helst, det florerer rykter i 2bn om at de skal til sudan neste sommer. dette er da kanskje det mest aktuelle for deg. og dette er forsåvidt infanteriet, så du har rett i det, men du verver deg ikke, du avtjener førstegangstjeneste, og får kanskje tilbudet om å verve deg til intops etter det.
Sist endret av Bo Vegeir; 14. februar 2006 kl. 21:51.
Takk for all den gode hjelpen! Kjempe bra!

Skriver faktisk særemne om Darfur(Sudan) nå. Virker som det hadde vært kjempe interessant å ende opp der.
Far mener han har makt over meg så lenge jeg bor hjemme, noe jeg i en viss grad skjønner. Men jeg satt lenge med han og snakket om det i går og det virker som han begynner å komme i gli...
Folk som har vært i Storm eller HJK har ekstremt gode sjanser til å verve seg til utenlandstjeneste. Siden de ofte har samarbeid og øvelser sammen med TMBN (De som sender folk ut av landet, HJK også).
Så søk deg inn på Storm eller HJK på rena! Anbefales for de som skal utenlands. Kult befal og.
Som en lettvint måte å skaffe seg utenlandstjeneste, vil jeg anbefale deg førstegangstjeneste under Kavaleriet. Herunder Panserbataljonen spesiellt, da det er faktisk disse som sender de flest personell til Afghanistan( hovedsaklig til QRF i Maza e- Sharif). Etteretningsbat. sender også folk nedover, men her er det hovedsaklig Grenaderer evt offiserer(også underoffiserer) som reiser fra, altså de som da har ledet tropp/lag. De tas pr. i dag ikke inn noen nye til utenlandsoppdrag som kommer fra Etteretningsbat. , unntaket kan være hvis du har tjenestegjort i Fjernoppklaring( men dette er også lite sannsynlig, da det er OP-tjeneste og FAC. Disse stillingene er fullsatt nå og vel også for en stund.)

For personell som er under HJK på sitt 2 kontraktsår, er ikke disse vervet til utenlandstjeneste, de er under beredskap. ALLTID!!
De som er under grunnutdanning vil på INGEN måte bli sendt for å løse oppdrag i utlandet.
Dessuten kan du ikke søke deg dit under førsteganstjeneste, du må ha fullført førstegangstjeneste for å søke deg dit. Da vil utenlandstjeneste for deg som søker der, først være aktuellt om 3 år.

TMBN er på ingen måte de eneste som sender folk til utlandet, MEN de sender pr. i dag den mesteparten av alle soldater som er i utenlandstjeneste.

Må også da legge til att du ar MYE større sjangs til å få utenlandstjeneste under TMBN enn i HJK.
Sist endret av Troennes; 15. februar 2006 kl. 14:11.
Hele dette virker som en slags sjansespill... Virker som plutselig er det TMBN som sender folk og senere er det HJK? Er litt forvirret her...
Ok. vil du til utlandet direkte etter førstegangstjenesten kan du glemme HJK og TMBN.

HJK sender spesialjegere (les: kontrakt) til spesoppdrag.
TMBN sender styrker på lik linje med 2BN og PBN, men dette er utelukkende grenaderer (les: yrkessoldater)

hæren er bygd opp slik som dette:
Ledelse og stab:
6. divisjonskommando - Heggelia

Kampbataljoner:
Telemark bataljon (TMBN) - Rena
Hans Majestet Kongens Garde (HMKG) - Huseby
Infanteribataljon nr. 2 (Bn2) - Skjold
Panserbataljonen (PBn) - Setermoen

Støtteavdelinger:
Artilleribataljonen (Artbn) - Setermoen
Ingeniørbataljonen (Ingbn) - Skjold
Sanitetsbataljonen (Sanbn) - Setermoen
Sambandsbataljonen (Sbbn) - Heggelia
CSS-bataljonen (CSSbn) - Heggelia
Hærens taktiske treningssenter (HTTS) - Rena

man sender først og fremst fra kampavdelingene, men man sender selvsagt støtteelementer fra støtteavdelingene. man sender IKKE fra HMKG

kort og greit:
PBN og 2BN er de sikreste alternativene om du vil komme deg ut rett etter førstegangstjenesten. 2BN har innrykk i august/september og reiser derfor ut på sommerhalvåret. PBN har innrykk i januar og reiser derfor ut på vinterhalvåret.
Sist endret av Bo Vegeir; 15. februar 2006 kl. 22:00.
Da jeg snakket med en kaptain i TMBN for noen måneder siden, sa han at de hadde sluttet med å sende folk fra førstegangstjenesten til utenlandstjeneste. Det var fra Januar 2005. Så eneste måte å komme utenlands var å bli grenader.
Og cssbn hadde blitt flyttet til rena, men da kun for grenaderer.

Og HJK sendte faktisk en gruppe med menige (førstegangstjeneste) til Afghanistan når jeg var der i oktober.

EDIT

Tviler på at HJK kommer til å sende flere!
Sitat av nobels
Da jeg snakket med en kaptain i TMBN for noen måneder siden, sa han at de hadde sluttet med å sende folk fra førstegangstjenesten til utenlandstjeneste. Det var fra Januar 2005. Så eneste måte å komme utenlands var å bli grenader.
Og cssbn hadde blitt flyttet til rena, men da kun for grenaderer.
Vis hele sitatet...
dette er en haug med bullshit. TMBN har sluttet å sende folk rett fra førstegangstjeneste, men så har de ikke lengre folk der i førstegangstje (mener de hadde det før). 2BN skriver i disse dager kontrakter om utenlandstjeneste. CSSBN er på bardufoss, gitt. de utdanner folk till CSSKP i TMBN som da kan velge å bli grenaderer der.

" fra og med 1 august 2006 vil hele kompaniet være etablert på Rena. Kompaniet vil bestå av befal og vervede mannskaper (grenaderer) på kontrakt."

det skal skje, men ikke før i august
Sitat av nobels
Da jeg snakket med en kaptain i TMBN for noen måneder siden, sa han at de hadde sluttet med å sende folk fra førstegangstjenesten til utenlandstjeneste. Det var fra Januar 2005. Så eneste måte å komme utenlands var å bli grenader.
Og cssbn hadde blitt flyttet til rena, men da kun for grenaderer.

Og HJK sendte faktisk en gruppe med menige (førstegangstjeneste) til Afghanistan når jeg var der i oktober.

EDIT

Tviler på at HJK kommer til å sende flere!
Vis hele sitatet...
For det første: HJK har ikke førstegangstjenste. De er vervet. Du kan ikke gjøre det under førstegangstjeneste. Du tenker på Dragonregiment, (det søndefjeldske) altså fallskjermjeger. Dette går da dog men under HJK, men betegnes ikke som HJK.

For det andre: De overnevnte kan da heller aldri bli sendt ut på oppdrag i førstegangstjeneste, og folk under grunnperioden i HJK vil heller aldri bli sendt på oppdrag i utlandet. Ei heller Fallskjermjegere eller noen andre som er under førstegangstjeneste, uten å ha vært gjennom grunnopplæringa og 3 mnd tjeneste i landet.

For det tredje: Du tviler på att HJK kommer til å sende flere.
Hvor har du dette fra, det bistår alle stridende norske styrker så fort det er en oppdragsløsning som tilsier det. Det KOMMER til å sende flere, om ikke ei til Afghanistan, så til flere steder hvor det er behov for hjelp. De utfører ganske varierte oppdrag skal jeg si deg.

Dette er kun for å "kvalitetssikre" personell før de blir sendt ut på skarpe oppdrag. Det norske Forsvaret er VELDIG redd for sine soldater.
[quote=Troennes]For det første: HJK har ikke førstegangstjenste. De er vervet. Du kan ikke gjøre det under førstegangstjeneste. Du tenker på Dragonregiment, (det søndefjeldske) altså fallskjermjeger. Dette går da dog men under HJK, men betegnes ikke som HJK.[quote]

SDR ble lagt ned for flere år siden og var ikke kun Fallskjermjegere. (oppkl.esk lå såvidt jeg husker under SDR også). HJK har idag en sort og en grønn side, den sorte er vervede spesialjegere, den grønne er fallskjermjegeraspiranter som avtjener "ordinær" verneplikt.

...Ei heller Fallskjermjegere eller noen andre som er under førstegangstjeneste, uten å ha vært gjennom grunnopplæringa og 3 mnd tjeneste i landet.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at med grunnopplæring mener du da 12mnd førstegangstjeneste. Både sjøforsvaret og luftforsvaret sender hvert år en god del menig personell i førstegangstjeneste til utlandet, dette gjelder da stabsfunksjoner i USA/Tyskland/London/Brussel etc. men også Minerydderstyrken, Ubåter (selv om det vel er 3 menige på hver ubåt) og fregatter (som Norge vel ikke kommer til å sende ut nye før Nansen-klassen er operativ)
Sitat av Bo Vegeir
man sender IKKE fra HMKG
Vis hele sitatet...
Er det derfor jeg veit med 100% sikkerhet at en tropp fra inneværende kontingent i HMKGs 1.Gardekompani er/var aktuelle for utenlandstjeneste i 2006?