Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 951
Hei.

Skal montere Creative Inspire 245 høyttalere på mopeden min.
Batteriet på mopeden har spenning på 12 volt, mens på høyttalerene står det "Input 9 volt" eller noe i den duren.
Men til spørsmålet:

Er det en trafo i høyttalerene som gjør om 9 volt inputen til 12 volt som gir strøm til høyttalerene? Da hadde det jo gått an å bare ta vekk trafoen og koble direkte på batteriet.
-Eller må jeg styre med motstander for å få riktig spenning?
-Eller må jeg kjøpe nye høyttalere som kan bruke 12 volt spenning?

Takk.

Edit: Fikset link
Sist endret av ferskvann; 11. juni 2007 kl. 13:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bruker en LM7809 for å gi ni volt. Nei, det er ikkje trafo i høgtaleren.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg da tar bort LM7809 og kobler direkte til 12v batteriet, hva må jeg da gjøre med motstander for å få dette til å fungere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ikkje gjere det med motstander. Motstander forutsetter at du har konstant strømtrekk og dermed konstant spenningsfall. En forsterker/høgtaler har aldri konstant strømtrekk. I så fall er det beste du kan gjere å håpe på at dei tåler 12V uten å bli skada.
i polhavet.
ferskvann's Avatar
Trådstarter
Ok. Takk for svar. Får vel se om de overlever.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
En LM7809 koster jo omkring 5,- så eg ville ikkje tatt sjansen...
Du trenger jo ikke å se om de overlever?
Gjør som vidarlo sier, koble på en LM7809 å problemet ditt burde være borte!
Høres ut som du sparer i litt feil ende her..? Blåse høyttalere til 150,- for å spare 5,- på en spenningsregulator?
Tror trådstarter har missforstått litt. Han tror kanskje at LM7809 sitter i høytallerne og at han kan ta bort denne for å kjøre inn 12V.

Men det han skal er å bruke en LM7809 for å senke spenningen til 9V