Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1385
Hei, jeg trenger noe som genererer varme. Grunnen er fordi jeg ønsker å lage en tommelvarmer til atv'en. Har 12 volt ut, eller 5 volt. Tenker på å sette strøm på en motstand. Fungerer det? kortslutter det, eler vil det genereres mellom 20 og 35 grader C?

Takk for alle svar!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Varmetråd? Det finnes allerede håndtak til tohjulinger som det er varme i, men jeg regner med du skal kun ha det på speed-tommelen?
Ja, på gassen. Varmetråd? Fortell mer :P
Finnes seff ferdiglagd, men hadde vært kult å mekke selv. Pappa er ikke hjemme nå, så får ikke spurt han om spørsmål :P
Resistor vil generere varme ja. Ta disse for eksempel: http://www.ebay.com/itm/2-pcs-Cerami...item231fb21b3a

Koble den rett på 5V så vil den gi 2.5W, noe som er merkbart varmt. Den er kanskje 2x1x1cm så litt vanskelig å plassere, jeg vet ikke?
Brukte de to resistorene som satt i USB-kaffevarmeren min, og brukte de
Hvis det ikke blir varmt nok, så bestiller jeg noen kraftigere, og setter opp volt-styrken
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av sindrefs Vis innlegg
Brukte de to resistorene som satt i USB-kaffevarmeren min, og brukte de
Hvis det ikke blir varmt nok, så bestiller jeg noen kraftigere, og setter opp volt-styrken
Vis hele sitatet...
Ja dem kan du bruke! Dersom du har 5Volt så kopler du til en av disse, men dersom det er enklere å kople til 12Volt, så kopler du begge disse i serie (da blir det 6Volt over hver av dem). Men test nå litt forsiktig så du ikke risikerer at tommelen din får vanlig kaffetemperatur :-)

Effekten du får ut er U*U/R. Nå vet vi ikke R, men dersom vi tipper på 500 Ohm, så får vi følgende forhold:

To i serie over 5V gir (5*5/(500+500))= 0,025 Watt = 25mW
En motstand rett på 5Volt gir (5*5/500)= 0,05 Watt = 50mW
To i parrallell over 5Volt = 100mW
To i serie over 12V gir (12*12/(500+500))= 0,144 Watt = 144mW
En motstand rett på 12Volt gir (12*12/500)= 0,288 Watt = 288mW
To i parrallell over 12Volt = 576mW
Sist endret av BjornTore; 18. januar 2013 kl. 12:22.
Det finnes gasshåndtak med varmtråder i. Det brukes slik på snøscootere har selv sett det i sverige en gang.
Så da eksisterer det helt sikkert til atv også.

Det finnes gasshåndtak med varmtråder i. Det brukes slik på snøscootere har selv sett det i sverige en gang.


http://www.motorspeed.no/Snoscooter/...%28HG-ATV-T%29
Sist endret av random67489; 18. januar 2013 kl. 12:30.