Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 11660
Terror, mord, knivdrap, voldtekt...

Senest idag, Russlands ambassadør blir drept, og noen timer senere kjører en lastebil inn i en folkemengde i Berlin..

Hva i all verden skjer med verden i 2016? Hvorfor skjer dette?

Det var ikke sånn for 10 år tilbake?

Hva er grunnen? Hvordan stoppe dette?

Jeg kjeder meg nå, derfor jeg lager en tråd :P
Tror det var knivdrap, voldtekter og attentater for ti år siden også. Kanskje det som har endret seg i 2016 er at du har begynt å se på nyhetene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ikkje ei nyhet med terror i Europa. IRA, baskiske seperatister, RAF, etc etc.

Det er vel heller mange av oss som er for unge til å hugse mykje av terroren som var i Europa på 80-tallet?
Johnny Olsen, bomba blitz og drepte to mann i skauen. Det var åttitallet. På søttitallet kom det Israelske agenter og tok livet av en kelner på Lillehammer. På sekstitallet hadde vi granatmannen.

Det at en ambassadør blir drept slik, er overhodet ikke noe stort i denne sammenhengen. Snikmord og assasinasjoner er et velbrukt politisk verktøy, på samme måte som terror både er de fattiges våpen mot de rike, og ekstremistenenes verktøy mot alle som ikke er enige med dem. Litt terror må vi nok lære oss og leve med. Det har de klart helt fint i Storbritannia og Spania, og Tyskland.

Det var hinsides mye mer terror før, målt i antall anslag. Dog var gjerne dette litt annerledes da man aktivt angrep sine fiender, og ikke vilkårlig. Eksempelvis bombet jo naziene Blitz, og 1. maitoget, ikke barnetoget på 17. mai.
Jeg tror den enorme mengden med informasjon fra medier som nå så godt som utelukkende tjener penger på antall klikk fôret rett i hodebunnen din vil få deg til å tenke at det skjer ekstra mye. Sånn i realiteten er det vel mindre terror nå enn det var på 70-tallet også?

Vest-Europa er nå tryggere enn det var på 70-tallet
Verden generelt er helt fin. Sør-Amerika, tildels nord-Amerika, Sør- Øst- og sentral-Asia samt Afrika har aldri vært fredeligere.

Midt-østen og tildels Europa brenner dog. Hvordan og hvorfor det blei sånn er kompliserte spørsmål, men noen av oss pustet iallefall veldig lettet ut når kommentatorene har skrevet om at vi når så ser slutten på den "liberale" æraen i Europa/USA. De siste 8-10 årene har vært begredelige utenrikspolitisk.
Verden er et kaotisk sted. Det er sinnsykt mange mennesker fra svært forskjellige steder med svært forskjellig syn på verden som lever på denne kloden. Tidvis vil kaotiske episoder nå flertallet i media. Slik har det alltid vært, men de siste 30 årene har verden blitt mer sammenkoblet i mediasystemet. Folk deler flere lenker, fra smart-telefoner OL. enn før i tiden. Ting sprer seg generelt mer. Det kan jo se ganske ille ut. Vi ser jo fint lite av de positive endingene i samfunnet vårt, og faktisk selv om vi hadde gjort det ville ikke det vært tingene vi ville husket. Bare slapp av og go with the flow, make it better if you can.
Stopp verden, jeg vil gå av.

Nordmenn som leser VG og dagbladet har fått servert litt mer informasjon de siste årene, forsatt er det så mye sensur at kun 0,5% av faenskapen vises.

Personlig har jeg lagt fra meg tanken om å få barn. Denne kloden her er et fengsel av faenskap.

Det er umulig og forhindre terrorangrep, USA var i november ute og varslet mot slike angrep i juletidene. Jeg tror enda ikke det er over, vi har blant annet nyttårsaften igjen.

Liv er så lite verdt per dags dato at hvem som helst med et snev av mottakelighet kan forvandles. Det er ikke stor påvirkning visse mennesker trenger.

Det vil bli et helvete i årene fremover. Folk og nasjoner føler seg snytt. Løs innvandringspolitikk blir den store stygge ulven. Motangrep spår jeg.

For og ikke glemme dritten i Syria og alle de sjelene som blir kasta rundt.

Det er vanskelig og verdsette når man vet alt det andre som foregår. Uansett hvor mange timer med "restore faith in humanity" man ser på youtube..

Gir bort livet mitt mot å få leve fra 50 til slutten av 80 tallet. (Mye musikkpreget men også at folk hadde mer respekt)


heartslava.
Sist endret av heartslava; 20. desember 2016 kl. 14:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av heartslava Vis innlegg
Gir bort livet mitt mot å få leve fra 50 til slutten av 80 tallet. (Mye musikkpreget men også at folk hadde mer respekt)
Vis hele sitatet...
Med kald krig, vietnam, koreakrigen, trusselen om atomkrig, nasjonal terror i Europa (RAF, IRA etc), DDR, statsstøtta terrorisme, Lockerbie...

Det er underleg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Med kald krig, vietnam, koreakrigen, trusselen om atomkrig, nasjonal terror i Europa (RAF, IRA etc), DDR, statsstøtta terrorisme, Lockerbie...

Det er underleg.
Vis hele sitatet...
Helt enig!

Forsatt ville jeg byttet mine kommende år bort mot dette og det er merkelig i 2016. Jeg tror heller ikke jeg er den eneste.

heartslava
Sitat av heartslava Vis innlegg

Nordmenn som leser VG og dagbladet har fått servert litt mer informasjon de siste årene, forsatt er det så mye sensur at kun 0,5% av faenskapen vises.
Vis hele sitatet...
Spent på høre hvilke usensurerte kilder du har tilgang til som vi andre nordmenn ikke har.

Verden har alltid vært et ganske brutalt sted, men det har aldri noensinne vært mindre brutalt enn i Norge 2016.
Forskjellen er vel at nå har alle internett og kan se og lese om alt som skjer uten å måtte vente på få morgendagens avis på døren for å se det lille avisene tar opp.

For 10 år siden, tidlig 2006 (sent 2005) så var det jo dette med karikaturtegningen fra danmark som førte til rundt 150 personer drept samt den norske og danske ambassaden ble angrepet og påtent.
2006 – Den ettersøkte terroristen Abu Musab al-Zarqawi blir drept i et amerikansk angrep på en bygning i Bagdad.
2006 – Opptil 70 er omkommet etter at en båt kantrer i dårlig vær utenfor Chittagong i Bangladesh.
2006 – Minst 25 blir drept og 55 såret av to bilbomber i Bagdad, Irak.
Kampen om Ramadi i Irak April 2006 - November 2006

Dette er bare en brøkdel av ting som skjedde i 2006..
Så nei, det er ikke fordi det er 2016, vi har bare mer tilgjengelighet når det kommer til nyheter idag en hva vi hadde for 10 år siden.
Sitat av entropi Vis innlegg
Spent på høre hvilke usensurerte kilder du har tilgang til som vi andre nordmenn ikke har.

Verden har alltid vært et ganske brutalt sted, men det har aldri noensinne vært mindre brutalt enn i Norge 2016.
Vis hele sitatet...
Hvis man søker så finner man.

Liveleak.com er den milde versjon av andre steder som viser dritten som foregår. Noe VG aldri kunne vist, grunnet for sterke bilder.

Selvmordsbombing, henrettelser, bilder av mord o.l.


Masse henrettelser som verken får tre setninger i vår største avis. At VG i morgen har Petter Northug og fyllekjøring på forsiden ville ikke forundret meg.

Skjønner at aviser har blitt clickbites siste 30 årene, men det må da være grenser for hvilken fantasiverden mange tror vi lever i.

Mest grusomme VG serverer er katter som har blitt skutt med luftfgæver (noe som er jævlig for oss mange) men de tusen liv som går igjennom uken hører man aldri om. Kanskje det er like greit?

I Mexico er for eksempel forsiden av aviser preget av grusomme bilder av lik i følge av narkokrigen. Er de så vant til å se blod der at dette ikke stusses over?

Hvordan ville vi reagert om vi fikk servert bilder av lik i avisen?

Den skal jo vøre koselig å lese, til tider litt småalvorlig.

Og tenk barn skal jo skjermes for slikt? Eller skal de?



Skal vi skjerme oss selv? Nasjonen som av økonomiske og sikkerhetsmessige årsaker sleiker Saudi Arabia opp etter ryggen men sverter andre lands avstraffelser.

Bare undring. Jeg skriver fra telefonen, ble litt for engasjert. Interessant med andres synspunkter og for all del ta meg kun for en halvgod fisk...

heartslava.
Sist endret av heartslava; 20. desember 2016 kl. 15:34.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Hvis man søker så finner man.

Liveleak.com er den milde versjon av andre steder som viser dritten som foregår. Noe VG aldri kunne vist, grunnet for sterke bilder.

Selvmordsbombing, henrettelser, bilder av mord o.l.
Vis hele sitatet...
Det faktum at dette skjer skjules jo ikke av noen, selv om vi ikke får de mest groteske detaljer og bilder brettet ut i dagsavisene og trykket opp i fjeset. Det vil alltid være nok grusomheter til å fylle avisene, og altfor mange av dem til å kunne ha omfattende dekning av alle. Samtidig blir verden et stadig tryggere og fredeligere sted på praktisk talt alle måter, så å ønske seg tilbake i tid fordi det er så mye vold i verden virker derfor rimelig bakvendt. Det er selvsagt fullt mulig å anerkjenne dette samtidig som man anerkjenner at dagens terrortrussel både er alvorlig og har unike utfordringer sammenliknet med tidligere.
Det går ikke an å kritisere tabloidene for å selge det folk ønsker å kjøpe. Hvis du vil ha en annen oppfatning av verden må du kjøpe de avisene som gir deg det (mest sannsynlig) mer realistiske bildet.

Kjøp i dag den avisen med gravende journalistikk og færre puppebilder som du ønsker i morgen.

Jeg tror Håndbok i krisemaksimering av Gunnar Tjomlid kan være en fin å lese for mange i denne tråden.
Sist endret av Viva la Opium; 20. desember 2016 kl. 15:59.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Hvordan ville vi reagert om vi fikk servert bilder av lik i avisen?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg ville lest færre aviser. Når jeg leser om drap, så har jeg ikke behov for å se et usladdet nærbilde av et lik for å skjønne hva som har skjedd...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"We live in a world where we are constantly bombarded by negative news from every angle. If you turn on CNN (what I call the Crisis News Network), you'll predominantly hear about death, terrorism, airplane crashes, bombings, financial crisis and political scandal.

I think of the news as a drug pusher, and negative news as their drug."

Why the world is better than you think.
Vel, jeg ser VG og Dagbladet blindt reposter hva CNN skriver selv om CNN flere ganger har blitt tatt for å manipulere og forfalske nyheter. Vg/Db og fler poster ukritisk at FBI/CIA har funnet beviser for at valget i usa var hacket og påvirket av Russland.. uten ett eneste bevis for dette. Dobbeltmoral til de grader.. stoler ikke det spor på noen av dem lengre. Alt må faktasjekkes i disse dager.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Alt må faktasjekkes i disse dager.
Vis hele sitatet...
Hvilket tidspunkt i historien måtte man ikke sjekke om informasjonen man fikk var riktig.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Hvilket tidspunkt i historien måtte man ikke sjekke om informasjonen man fikk var riktig.
Vis hele sitatet...
Tviler på at det er mange nordmenn som faktasjekker det som fremkommer i VG, TV2, NRK etc...
I realiteten er det mindre terror og vold en før. Tror det som merkes er vel den økte polariseringen som foregår i alle vestlige demokratier. Folk begynner å bli drita lei av at staten tar for mye ansvar for vår måte og leve på. Mange ønsker frihet fremfor statlig norm og regler. Mediene har et strerkt "venstrevridd" fokus som går imot det halvparten av folket egentlig mener. Norske medier sin dekning av valget i amerika fks, selv om det amerikanske folket i et rettferdig demokratisk valg har valgt Trump, blir det oppstyr. Tror verden hadde blitt litt bedre om folk hadde treftes litt mer på midten rent politisk. Alt er ikke svart eller hvitt, alle muslimer er ikke terrorister men det er et problem i dag med islamistisk terror.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Med kald krig, vietnam, koreakrigen, trusselen om atomkrig, nasjonal terror i Europa (RAF, IRA etc), DDR, statsstøtta terrorisme, Lockerbie...

Det er underleg.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Verden er ikke nødvendigvis blitt et verre sted.
Det er snarere det at nyheter spres raskere og til flere, via
moderne teknologi.

Har selv en bok (husker ikke tittelen for øyeblikket, da jeg
er bortreist i julen) som består av faksimiler av nyhetsklipp
fra aviser fra 1900 og frem t.o.m. 1945. Nyhetene tar stort
sett for seg hendelser i vesten, men man kan trygt si at det
var en relativt sinnssyk verden de levde i på den tiden - langt verre enn den vi nå opplever.
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Vel, jeg ser VG og Dagbladet blindt reposter hva CNN skriver selv om CNN flere ganger har blitt tatt for å manipulere og forfalske nyheter. Vg/Db og fler poster ukritisk at FBI/CIA har funnet beviser for at valget i usa var hacket og påvirket av Russland..
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å se om det er det du mener, men mediene lager saker om at CIA og FBI sier de har beviser for at Russland sto bak hackingen fordi CIA og FBI sier det, og ikke fordi CNN har skrevet om det. Det sagt, så er ikke påstanden egentlig at de har hacket selve valget (elektroniske stemmeurner for eksempel). Men at de står bak hackingen av e-postservere tilhørende Demokratiske politikere og institusjoner, med den påfølgende publikasjonen gjennom Wikileaks, i et forsøk på å påvirke valgresultatet.

For øvrig er det en litt vanskelig sak, siden man må veie to behov opp mot hverandre: Folkets ønske om å se bevisene på den ene siden, og etterretningens behov for å ikke avsløre sine metoder på den andre. Ofte er det slik at selve bevismaterialet avslører metodene man har brukt for å skaffe det til veie. Samtidig er det verdt å merke seg at flere europeiske etterretningstjenester har kommet til nøyaktig samme konklusjon. Så med mindre man postulerer en enormt omfattende og umuliggjørende usannsynlig konspirasjon, så er det veldig god grunn til å ta dette svært seriøst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xxxXxxx Vis innlegg
Vel, jeg ser VG og Dagbladet blindt reposter hva CNN skriver selv om CNN flere ganger har blitt tatt for å manipulere og forfalske nyheter. Vg/Db og fler poster ukritisk at FBI/CIA har funnet beviser for at valget i usa var hacket og påvirket av Russland.. uten ett eneste bevis for dette. Dobbeltmoral til de grader.. stoler ikke det spor på noen av dem lengre. Alt må faktasjekkes i disse dager.
Vis hele sitatet...
Kvifor avviser du det? Det bør vere solid grunn til bekymring, uavhengig av politisk leir ein er i. Sjølv om ein støtter Trump, bør det at ein framand stat går inn og påverkar valet gjennom ulovlege metoder vere ekstremt sterke varselklokker. Det svekker USA sin integritet og tiltruen til demokratiet.

Det trur eg hverken republikanarar eller demokratar - eller nokon utanfor Kreml - er tent med.

Det er heller ikkje slik at det er kun FBI og CIA som har antyda det. Ganske mange uavhengige har peikt i samme retning. Bruce Schneier har oppsummert litt, og det stadfester det etteretningsorganisasjonane seier.

Viare så lurer eg på kva forfalska og manipulerte nyheter CNN står for. Dei er rimelig sensasjolistiske ja, men og rimeleg sentralt plassert i det politiske landskapet i USA.
Et intervju jeg fikk av en kamerat etter en lignende diskusjon som i denne tråden, Hans Rosling snakker om at media alene ikke er tilstrekkelig for å forstå verden.

Kort oppsummert, ved å kun lese det som står i aviser og ved å se på nyheter, får du bare med deg en veldig liten del av det totale bildet.
Sist endret av Veggen; 21. desember 2016 kl. 19:15.
Hva skjer med at noen fortsatt tror at verden har vært fredelig til nå, og mentaliteten bak "Hva skjer med uskyldige lille norge?"

Er langt i fra første gang noen har blitt kidnappa, voldtatt eller at Johnsen drukna katta si, jeg tror grunnen til at folk tror det er mer og mer av dette er grunnet media dekker mer og mer, i forhold til før alle satt med internett og nettbrett. Opplysninger og artikler spres fortere enn noen gang, noe som kanskje fører til tankene om at verden raser sammen og at det er mer kriminalitet nå enn noen sinne.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Europa har ikke vært tryggere enn det er nå på veldig lenge. Hovedforskjellen er hvem som utfører angrepene og hvor mye mediene dekker det.





Angrepene på Madrid, London, Utøya og Paris markerer seg som eneste klare avvik i den generelt nedadgående statistikken. Alle enkelthendelser som er nær å stå for hele årstatistikken.

For å svare på spm til trådstarter så vet jeg ikke hva som skjer med verden, men i Europa skjer det komperativt ganske lite.
Sist endret av nso; 21. desember 2016 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ifølge Doomsday clock (om den er til å stole på vet jeg ikke)
Så er det 3 minutter til midnatt, i 2012 var det 5 minutter.

The Doomsday Clock is an internationally recognized design that conveys how close we are to destroying our civilization with dangerous technologies of our own making. First and foremost among these are nuclear weapons, but the dangers include climate-changing technologies, emerging biotechnologies, and cybertechnology that could inflict irrevocable harm, whether by intention, miscalculation, or by accident, to our way of life and to the planet.
Vis hele sitatet...
http://thebulletin.org/overview
Det har nok også noe med at Europa har hatt en ganske unikt fredelig periode en liten stund nå. Ser man bittelitt større på det så har det stort sett vært krig, fattigdom og laber stemning her bortsett fra mer eller mindre akkurat i vår oppvekst. Fred er ikke normalen, dessverre.
Sist endret av entropi; 22. desember 2016 kl. 00:21.
Mange som tenker sånn, ts. Men faktum er at det har alltid vært sånn i verden. Det bor snart 7 milliarder mennesker på kloden, man må regne med litt. Medieselskaper elsker også å blåse opp ting for å tiltrekke seg lesere, og det ender i at mange tar dette mer personlig enn de behøver. Tenk på alle millioner og milliarder av mennesker som lever fredelig.
Sitat av nso Vis innlegg
Europa har ikke vært tryggere enn det er nå på veldig lenge. Hovedforskjellen er hvem som utfører angrepene og hvor mye mediene dekker det.





Angrepene på Madrid, London, Utøya og Paris markerer seg som eneste klare avvik i den generelt nedadgående statistikken. Alle enkelthendelser som er nær å stå for hele årstatistikken.

For å svare på spm til trådstarter så vet jeg ikke hva som skjer med verden, men i Europa skjer det komperativt ganske lite.
Vis hele sitatet...
Europa er nok i en særklasse, for på verdensbasis i 2015 var det faktisk 11 774 terrorangrep og 28 328 ofre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Europa er nok i en særklasse, for på verdensbasis i 2015 var det faktisk 11 774 terrorangrep og 28 328 ofre.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikkje Europa som er i særklasse. Det er fem land som er i særklasse:
Although terrorist attacks took place in 92 countries in 2015, they were heavily concentrated geographically. More than 55% of all attacks took place in five countries (Iraq, Afghanistan, Pakistan, India, and Nigeria), and 74% of all deaths due to terrorist attacks took place in five countries (Iraq, Afghanistan, Nigeria, Syria, and Pakistan).
Vis hele sitatet...
Irak, Afghanistan, Syria og Nigeria har jo hatt tilstander som minner svært om borgerkrig relativt lenge, og Pakistan og India har velkjente indre konflikter som ikkje er borgarkrig, men heller provinsielle kamper.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Irak, Afghanistan, Syria og Nigeria har jo hatt tilstander som minner svært om borgerkrig relativt lenge, og Pakistan og India har velkjente indre konflikter som ikkje er borgarkrig, men heller provinsielle kamper.
Vis hele sitatet...
Og disse konfliktene har vi i stor grad blitt eksponert for de siste årene.
Mediahusene vet hva som selger, og nå for tiden selger terrorisme i Midtøsten og Afrika tydeligvis bedre enn kartellkrig i søramerika.