Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4847
Skal kjøpe ny arbeidslaptop til min far.
Eneste krav er at den er det kjappeste man får på markedet under 6000 kr.

Han har allerede en 6 år gammel laptop med 4 gb ram som er helt utrolig treg. Man kan ikke engang ha en nettleser åpen samtidig som et Word-dokument, ellers begynner den å lagge.
Så at det er en bra prosessor og minst 8 gb ram er et must.

Hva er det beste man får for pengene?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva skal han bruke den til? Og korleis skal han bruke den?

https://www.komplett.no/product/1066...0-156-full-hd#

Det er ca. det du får til den prisen. Merke har mindre betydning.
Jeg var i ferd med å lenke akkurat den som vidarlo oppgav. Det er mulig du kan få slått av et par hundrelapper ved å bruke alternative nettsteder - men etter min mening har Komplett verdifull service for de samme hundrelappene. Merk at det er mulig å utvide RAM ved en senere anledning om det er noe som ønskes. Personlig hadde jeg vurdert en stasjonær PC til den prisen, men jeg antar at dette ikke er en mulighet.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva skal han bruke den til? Og korleis skal han bruke den?

https://www.komplett.no/product/1066...0-156-full-hd#

Det er ca. det du får til den prisen. Merke har mindre betydning.
Vis hele sitatet...
Takk!

Han skal hovedsaklig bruke den til arbeidsoppgaver tilknyttet nettleser egentlig. Noe bruk av Word, excel også. Så den må kunne takle litt multitasking med nettleser og office-programmer uten at det lagger eller henger seg opp.




Hvordan kan denne sammenligne seg med den du linket til?

https://www.dustinhome.no/product/50...ent=5637146199

Ser den er på tilbud.
https://www.elkjop.no/product/data/b...barbar-pc-sort

Se under demovarer 5600 med i7, 8gb ram og 512gb ssd
Hvilken laptop er det han har fra før av? Jeg sitter selv på en 6 år gammel laptop med 4GB RAM, som kan bli treg til tider, men for meg så holder det som regel med en helt vanlig restart.
Jeg ser svært ofte folk som vil kjøpe ny PC kun fordi den gamle er «blitt litt treg». Mitt inntrykk er at det er utrolig hvor mye man kan «redde» en gammel PC. Første bud trenger ikke alltid å kjøpe ny. Hvis man formaterer den, reinstallerer operativsystemet, kanskje kjøper en SSD og/eller noen RAM-sticks... Da kan man fort spare veldig mange tusen!

Hvis man ikke uansett VIL ha noe nytt da. Av og til er det jo forfriskende med noe nytt, selv om det gamle funker.
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvilken laptop er det han har fra før av? Jeg sitter selv på en 6 år gammel laptop med 4GB RAM, som kan bli treg til tider, men for meg så holder det som regel med en helt vanlig restart.
Jeg ser svært ofte folk som vil kjøpe ny PC kun fordi den gamle er «blitt litt treg». Mitt inntrykk er at det er utrolig hvor mye man kan «redde» en gammel PC. Første bud trenger ikke alltid å kjøpe ny. Hvis man formaterer den, reinstallerer operativsystemet, kanskje kjøper en SSD og/eller noen RAM-sticks... Da kan man fort spare veldig mange tusen!

Hvis man ikke uansett VIL ha noe nytt da. Av og til er det jo forfriskende med noe nytt, selv om det gamle funker.
Vis hele sitatet...

Den gamle er en Toshiba Satellite C660-1J2

Den var treg allerede som ny husker jeg.
Kunne formatert hardisken og gjort alt arbeidet med å innstallere windows på nytt og innstallere alle drivere, men når jeg vet at laptopen kommer til å være treg uansett, lar jeg være. Det må nok oppgradering av ram og putte inn en SSD for at den skal bli litt kjappere. Uansett er ikke prosessoren særlig bra i den så like greit å kjøpe ny. Han har uansett ikke noe imot å bruke 6000 kr på en ny laptop.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
https://www.elkjop.no/product/data/b...gaming-pc-sort

Denne koster 10000, men du får demo utgave for 6900. Kjøpte selv en demo derfra for 4800 kronen. Den hadde kostet 1200 kroner. Den var som ny og ikke brukt. Fortsatt plastikken på. Er sikkert noen som har kjøpt den, levert den tilbake.

Du har full garanti og fortsatt 50 dagers åpent kjøp om du kjøpe demo eller bare fra elkjøp. Ganske rask maskin. Netonnet selger også bevarer på hjemmesiden billigere.
Hva med å oppgradere eksisterende laptopp til max ram og en rask og grei SSD og kjøre Linux OS? Med mindre faren din driver med særdeles krevende oppgaver (noe han neppe gjør for da hadde han jo kjøpt en pc som passet til bruken fremfor å sette max pris) så bør det gå raskt nok for websurfing, video etc. Og er det fortsatt lite punch så hva med å kjøre en Linux distro beregnet på sluggish hardware? Sålenge laptoppen fortsatt sviver er det vel litt råflott å bare kjøpe ny? Det er jo den tankegangen som gjør at søppelfyllingene stadig vokser.
Sist endret av random67489; 8. juni 2019 kl. 18:47.