Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7384
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Hei.

Skal bestillte en TV fra Dustinhome eller Komplett, som jeg skal ha i leiligheten. Jeg har ingen planer om å ha kanaler, og vil derfor slippe å betale NRK lisens. Hvordan bør jeg gå frem for å gjøre dette? Jeg har tenkt på å bestille den i min fars navn, men vi bor i forskjellige byer. Vil dette da bli et problem ettersom den skal leveres til meg, og ikke min far som faktisk kjøper den? Er det evt en lettere metode å snike seg unna på?

Takk.
Ring en tv-reparatør, få de til å plombere TV'en. Koster deg rundt en tusenlapp, og kan da sende inn verkstedets bekreftelse til NRK, og slippe lisenskrav lovlig.
Det som meldes inn automatisk er kjøpers navn og addresse. Når dette ikke stemmer blir det en oppfølgingsjobb for selger som da sannsynligvis googler din fars navn og finner en adresse som passer. Du kan være uheldig og få lisenskrav tilsendt eller eventuelt kontroll til din adresse dersom det ikke er registert noen lisensbetaler der fra før av.
Jeg bestilte tv fra komplett i mitt eget navn. Slapp unna nrk-lisens. Men nå bor jeg sammen med foreldrene mine da..
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Ring en tv-reparatør, få de til å plombere TV'en. Koster deg rundt en tusenlapp, og kan da sende inn verkstedets bekreftelse til NRK, og slippe lisenskrav lovlig.
Vis hele sitatet...
Vil helst slippe dette, da jeg sannsynligvis kommer til å bruke TVen med en Getbox når jeg er ferdig med studier. Det er kun nå mens jeg er student at jeg vil slippe disse ekstra utgiftene.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det som meldes inn automatisk er kjøpers navn og addresse. Når dette ikke stemmer blir det en oppfølgingsjobb for selger som da sannsynligvis googler din fars navn og finner en adresse som passer. Du kan være uheldig og få lisenskrav tilsendt eller eventuelt kontroll til din adresse dersom det ikke er registert noen lisensbetaler der fra før av.
Vis hele sitatet...
Så dersom min far står som kjøper med hans adresse, mens kun leveringsadressen er min egen, sjekker de kun opp mot hans adresse og ser at det allerede betales lisens?

Evt kontrollør kan bare ryke og reise, det er ingen måte for dem å se inn i stuen og det skjer ikke at de slippes inn.
Jeg kan ikke svare for hva de som sitter på backoffice hos Komplett gjør, men jeg vet at jeg ikke hadde orket bruke mye tid på det. Når jeg fikk korreksjons listene fra lisensavdelingen handlet det mer om å bli ferdig med listen slik at NRK godtok den, og mindre om å være pinlig nøyaktig for å være sikker på at ikke noe slapp unna lisens.

Så lenge det er samsvar mellom navn og adresse som er oppgitt tviler jeg på at det blir noen lisens.
Ta en titt på public display, dette er "pc skjermer" i tv størrelse helt uten mottager og er dermed helt fri for lisens...
Bestil den hjem til din mor eller noen som allerede betaler NRK lisensen i demmes navn Gjort det selv aldri sett noe til en lisens
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Vil helst slippe dette, da jeg sannsynligvis kommer til å bruke TVen med en Getbox når jeg er ferdig med studier. Det er kun nå mens jeg er student at jeg vil slippe disse ekstra utgiftene.

Vis hele sitatet...
Kan fint plombere tv'n fordi

GET-Boksen bruker uansett HDMI.

Men det blir værre med ting som.feks IDTV (CAM-Modul) og Analoge KTV signaler

Tipset er å få noen du kjenner i nær slekt som alt betaler lisens til å kjøpe tv'n til deg
Kan anbefale www.sverrestv.no

Fiksa jobben på en helligdag til og med!
kjøpte meg tv på komplett men jeg har aldri fått spørsmål om tv-lisens engang :- )
Ingen er NØDT til å betale tv lisens.

1) Nekt på at du har tv (finn opp en unnskyldning).
2) Om de noen gang skulle komme på døra så er det ikke noe verre enn å nekte dem adgang. Det finnes ingen lov, ingen fullmakt, ingenting som tilsier at denne personen har lov å inn i ditt hus for å sjekke.
3) Kjøp en rød penn, skriv bestrides har ikke tv på alt du får av regninger osv og send det tilbake.
4) Win!

Eneste måten for de å ta dette videre herfra er å ta det til forliksrådet. Det gjør de ikke så lenge de ikke har noe bevis for at du har tv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er vel ikke slik at Komplett og andre sier i fra til NRK om du kjøper en tv fra dem? :P Selv kjøpte jeg en tv fra MPX for snart 1 år siden og jeg får enda ikke NRK lisens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Det er vel ikke slik at Komplett og andre sier i fra til NRK om du kjøper en tv fra dem?
Vis hele sitatet...
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8777

Kort svar: Det må dei.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Setter stor pris på svar! Nå vet jeg ikke helt hvor seriøst disse selskapene tar dette med meldeplikt. Tror nok de fleste slurver bortsett fra Komplett.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Setter stor pris på svar! Nå vet jeg ikke helt hvor seriøst disse selskapene tar dette med meldeplikt. Tror nok de fleste slurver bortsett fra Komplett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de aller fleste selskapene tar det veldig seriøst (som i at det går helt automatisk) for dersom de ikke tar det seriøst kan de miste retten til å selge TV og det er de neppe interessert i.
Alle forhandlere må melde inn til kringkastingkontoret, hvilket navn du oppgir bryr ikke forhandleren seg noe om.