Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 7592
Utallige ganger har jeg både blitt fortalt og lest: "Du skal aldri låne penger av venner". Hvorfor?

Skjønner jo at tanken bak dette er at dette kan få konsekvenser for vennskapet, men vil det det hvis det er en virkelig god venn?
Forskjell på og låne en kompis 200kr til mat fordi han har en tøff måned med masse regninger, og for eksempel låne han 20 K til en ny bil!

Jeg har aldri noe problemer med og låne bort til venner, får alltid igjen.
Grunnen til at noen sier at du ikke skal låne penger til / fra venner er fordi det kan ødelegge vennskapet om det blir noe tull
Tja. Mye som kan spille inn.
Om du låner penger av en kompis og det viser seg at du sliter med å betale tilbake kan du ende med dårlig samvittighet selv om kompisen din tar det rimelig greit. Kan jo ende med en litt trykkende stemning etterhvert det og.
er det snakk om 50 kr, greit. 50.000 ikke greit
Noen låner bort penger til venner, og ser aldri noe til pengene. Dette er særdeles kjipt om det dreier seg om større beløp, og i tilfelle dreier det seg om dårlige venner.

For de fleste andre går pengelåning ang. venner helt fint:-)
Det gjelder vel egentlig bare større summer. Tenk at vi er gode venner, og jeg låner 10k av deg. Dersom jeg ikke er flink til å betale tilbake, kommer du trolig til å blir irritert på meg. Du kan selvfølgelig si at jeg var en drittperson, og at du er glad du fant ut av det, men er endel vennskap som har gått til helvete på dette.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hvis du vet at du kan stole på personen er det ikke noe galt i og låne bort penger, of hvis du vet at personen stoler på deg kan du låne penger med god samvittighet
Beløpet har jo stor effekt da som flere her sier. Det er jo bare og tenke litt logisk, man låner ikke bort 20k uten en type kontrakt.
Er jo ikke noe stress å låne penger av venner så lenge man kan betale tilbake. Å låne penger som man ikke er i stand til å betale tilbake er vel en dårlig idé uansett hvem man låner fra.
Tror det hadde gått mer utover vennskapet hvis jeg ikke fikk låne penger,haha. ( snakker om små beløp selvfølgelig )
Det er sånt venner gjør?
Enig i det mange sier. Men det er mange som ikke tar det så alvorlig og haster overhodet ikke med å betale tilbake penger om du låner dem. Og selv om de får penger utsetter de det. Og ja det går utover vennskapet. Fordi man føler seg kynisk og grisk om man spør ofte om å få pengene tilbake. Og da er det faktisk deg som føler deg ille for penger du har lånt bort. Blir jo ganske forbanna om folk bruker et år på å gi tilbake og.(Ja det har skjedd kompiser av meg)
Jeg lånte vekk 400 kroner til en kamerat som slet med penger til mat en måned, og sa at han kunne betale når det passet ham litt bedre.

Hørte deretter ikke fra ham på 2 år, da kommer han inn på kontoret mitt på jobb og sier "Hei, her har du pengene jeg lånte, tar du deg en tur til meg?"

Pengene betydde ikke noe spesielt for meg, men han stakk av siden han ikke "klarte" å betale tilbake, men jeg ser det slikt, at jeg betalte ham for å bli kvitt en dårlig venn.
Sitat av Duun Vis innlegg
Blir jo ganske forbanna om folk bruker et år på å gi tilbake og.(Ja det har skjedd kompiser av meg)
Vis hele sitatet...
Skjedde med meg. Maste på personen i evigheter. Forrige uke fant jeg ut jeg skulle spørre om dem på Facebook veggen hans og se hva han turte å svare offentlig. Endte med at søsteren sa hun skulle betale + mange kommentarer om at jeg var grisk:. Men fikk pengene. Vennskapet? Det er over. Blir for dumt å bli hengt ut fordi man er grei.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av iMoan Vis innlegg
*sniff* lukter litt troll
Vis hele sitatet...
Du må få sjekket ut luktesansen din.

Sitat av Echodius Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette var ikke venner.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Det gjelder vel egentlig bare større summer. Tenk at vi er gode venner, og jeg låner 10k av deg. Dersom jeg ikke er flink til å betale tilbake, kommer du trolig til å blir irritert på meg. Du kan selvfølgelig si at jeg var en drittperson, og at du er glad du fant ut av det, men er endel vennskap som har gått til helvete på dette.
Vis hele sitatet...
Hvis vi hadde vært gode venner, så hadde jeg visst at du ikke hadde greid å betale tilbake.
Penger er rota til alt vondt, ikke lån bort store beløp til kompiser.
Om du låner en kompis 1000kr og du aldri ser han eller pengene igjen. Se på det som en god investering.
Venner trenger ikke alltid å være "venner"!
Som min gamle far sa;
"Lån gjerne bort 100 kr hvis ein kompis spør, du får de igjen. Ikke fan om du låner bort 10.000, hvis han først skal låne så mye penger, har han problemer med å betale noe annet ned fra før."
Husker noe faren min fortalte meg noen år tilbake;
"Lån en venn penger og han vil til slutt bli din uvenn."


De som ikke har fått pengene de har lånt bort skjønner nok den der.
En annen ting er "venner" som stadig låner småpenger, det går kun den ene veien.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Du må få sjekket ut luktesansen din.



Dette var ikke venner.



Hvis vi hadde vært gode venner, så hadde jeg visst at du ikke hadde greid å betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Jo, vedkommende lånte penger av en kompis. Ting som dette kan i værste fall skje.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
I min vennekrets blir dette gjort støtt og stadig, men ikke i form av penger, men annen verdi, slik som mat, drikke osv.

Er ute å kjører, finner en drive thru, idag betaler X, neste gang betaler Y.
Inne på en butikk, X kjøper sine varer, og slenger på en cola til Y, motsatt en annen gang.
Osv..

Har funnet ut noe; Det finnes venner, og det finnes "venner"
Jeg mener at det er generelt veldig dumt og låne penger. Hvis du ikke har penger til de fine nye skoene , så har du ikke penger.
Men selvfølgelig er det veldig fint og ha venner man kanskje kan låne litt av vis det er krise med mat for eksempel.
Da mener jeg at det er veldig viktig og få skrevet det opp så man er helt sikker på hvor mye det er og om du har fått det tilbake, så det ikke blir noen missforståelser
Sitat av Woopsy Vis innlegg
Jeg mener at det er generelt veldig dumt og låne penger. Hvis du ikke har penger til de fine nye skoene , så har du ikke penger.
Vis hele sitatet...
Er egentlig ganske enig her. Personlig har jeg alltid tenkt i de baner at jeg ikke bruker penger jeg ikke har. Ikke på kreditt, ikke på lån av familie/venner eller hvor pengene skulle komme fra. Har jeg ikke råd, så har jeg ikke råd.

Å låne vekk penger til en kamerat er jo en ganske fin gest, og han burde da forstå om du vil ha en skriftlig kontrakt på beløpet. Jeg eier en leilighet som jeg bor i, og leier ut til to kamerater som bor her med meg. Her får jeg inn 10k i måneden, og det er ikke noe furt av den grunn. Får jeg ikke disse pengene er jeg buttfucked, og det vet de.

Nå sier jeg ikke at man burde skrive kontrakt på at Per betaler colaen til Jonas, og Jonas skal tilbakebetale denne colaen i NOK eller tilsvarende enhet innen gitt dato, men er det snakk om større summer er det alltid greit å ha papirene sine i orden.
Sist endret av MannY; 25. september 2011 kl. 19:31.
Er det en god venn som du ved har penger til og betale skal det ikke være noe problem og låne han 50 lapper..

Men er det en som ikke intekt er det til og med vanekelig og låne han 1000 kr..
har lånt ud mye penger men alltid fått tilbake selv om det har tatt 6 månder og få 1000 kr husker jeg ble smålig forbanna når jeg skylte ho 100 kr og ho maste vær dag-
og jeg mindte ho kansjen på det en gang i månden.
Det som er irriterrende er venner som "snylter" ved å låne små-penger, røyk, øl, mat osv om og om igjen, uten at du snylter tilbake. Slike vennskap er ikke noe å samle på og det ender som regel med at personen som blir snyltet på trekker seg sakte men sikkert ut av vennskapet.

Ellers låner du ikke store pengebeløp til noen som helst, om ikke det er en venn som du har kjent mesteparten av livet ditt.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det som er irriterrende er venner som "snylter" ved å låne små-penger, røyk, øl, mat osv om og om igjen, uten at du snylter tilbake. Slike vennskap er ikke noe å samle på og det ender som regel med at personen som blir snyltet på trekker seg sakte men sikkert ut av vennskapet.

Ellers låner du ikke store pengebeløp til noen som helst, om ikke det er en venn som du har kjent mesteparten av livet ditt.
Vis hele sitatet...
Minner meg litt om noe som skjedde for noen år siden.

En kamerat av meg spurte alltid om å få bomme en røyk og mente at en røyk nå og da har jeg råd til å gi ham.

Så begynte jeg å skrive opp hver eneste røyk han bommet uten at han visste om det, og etter en stund når han igjen ba om å få bomme en røyk så sa jeg nei, du må kjøpe selv heretter, så viste jeg ham lappen med hvor mange røyk han hadde bommet av meg over en periode, og hvor mye dette kostet meg.

Kunne selvsagt bare ha stoppet tidligere, men synes det var viktig å vise ham det. Mange små beløp kan i lengda bli til en ganske stor sum.
Ja nettopp. Slikt blir det penger av, 20 dager og 1 røyk hver dag= 70kr. Jeg synes dog det er helt greit å bomme bort sneiper, så snill må man være.
Hvis det er snakk om å låne bort store summer som for eksempel til en bil er en formel kontrakt smart å ha. Hvis vennen blir sur og sier at du ikke stoler på han så er det synd for han. Hvis han har tenkt å betale tilbake betyr ikke en kontrakt noe som helst. Og i tillegg slipper man å rissikere å måtte krangle om dette i ettertid, da man har det på papir at personen faktisk har lånt penger.

Småsummer er som nevnt uproblematisk.
Jeg er mer fan av; "Lån aldri bort mer enn du kan miste".
Sist endret av Frenor; 25. september 2011 kl. 21:58.
Er vel noe som heter "Du kjenner aldri noen helt før du enten har lånt dem penger, eller vært på ferie sammen." Her gjelder førstnevnte
Sist endret av vonS; 25. september 2011 kl. 21:59.
jeg låner gjerne bort 100-200,- til kompiser uten å blunke, og jeg krever det aldri inn igjen.
karma slår til noen ganger, og resultatet er ofte noen gratis halvlitere en gang i blandt.

jeg har selv lånt en hundrelapp eller 2 til pils, mat, whatever, og aldri blitt spurt om dem tilbake, resultatet er en halvliter eller 3 til han som lånte meg..

godt å ha kompiser


EDIT: skrivefeil.
Sist endret av Lethal; 26. september 2011 kl. 00:28.
Hei. Benytter meg av denne tråden for å få hjelp. Jeg lånte bort ett ganske stort beløp til en "kompis". Det har gått en stund og jeg får ikke han til å betale. Men siden det var så mye penger, så fikk jeg han til å skrive under på en personlig kontrakt, så jeg fikk den sikkerheten. Er det noe her som har tips til meg hvordan jeg skal gå frem i saken?
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Hei. Benytter meg av denne tråden for å få hjelp. Jeg lånte bort ett ganske stort beløp til en "kompis". Det har gått en stund og jeg får ikke han til å betale. Men siden det var så mye penger, så fikk jeg han til å skrive under på en personlig kontrakt, så jeg fikk den sikkerheten. Er det noe her som har tips til meg hvordan jeg skal gå frem i saken?
Vis hele sitatet...
Si at du må ha pengene dine ganske snart, fordi det haster med et eller annet?
Sitat av fth Vis innlegg
Si at du må ha pengene dine ganske snart, fordi det haster med et eller annet?
Vis hele sitatet...
Har gjort det siden jeg faktisk trenger dem til å betale skole, men får bare samme unnskyldningen at han ikke har penger(som bare er tull siden han har fast inntekt)
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Har gjort det siden jeg faktisk trenger dem til å betale skole, men får bare samme unnskyldningen at han ikke har penger(som bare er tull siden han har fast inntekt)
Vis hele sitatet...
Da hører du når han får lønning (hvilken dag) også sier du at du må ha pengene da, den dagen. Hvor mye penger er det snakk om egentlig?
Si at neste lønningsdag betaler han. Ellers er du nødt til å ta i bruk kontrakten ved hjelp av en advokat.
Sitat av fth Vis innlegg
Da hører du når han får lønning (hvilken dag) også sier du at du må ha pengene da, den dagen. Hvor mye penger er det snakk om egentlig?
Vis hele sitatet...
14 k. Kan gjøre det, men tviler på at han gjør det siden jeg har flyttet til en annen by og det virker som han prøver å lure seg unna det. Har lyst til å sende folk på døra for å få han til å forstå at jeg mener alvor.
Hva er vitsen med det om dere har en gyldig kontrakt?
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Si at neste lønningsdag betaler han. Ellers er du nødt til å ta i bruk kontrakten ved hjelp av en advokat.
Vis hele sitatet...
Tanken har streifet meg, men åssen blir det med saksomkostninger? Får det er vel han som må betale utgiftene der?
14k ja.. Kanskje du burde be han betale halvparten først og så andre halvdel neste gang. Hvis han ikke bor hjemme så kan det bli vanskelig å betale 14k med en gang, med tanke på utgifter osv.

Eller så kan DU dra til han, og si at du må ha de pengene eller så må det skje et eller annet, prøve å snakke med han og få han til og forstå at du må ha de casha, du var såpass grei å lånte han det, da burde han være såpass grei å betale tilbake det som ikke var hans i første omgang
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Tanken har streifet meg, men åssen blir det med saksomkostninger? Får det er vel han som må betale utgiftene der?
Vis hele sitatet...
Om han ikke holder kontrakten blir han mest sannsynlig dømt til å betale utgifter, alt annet ville vært idiotiskt. Kan hende du ikke trenger advokat? Kanskje bare å gå til politiet er nok.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Jeg er mer fan av; "Lån aldri bort mer enn du kan miste".
Vis hele sitatet...
Moren lærte meg en variant av denne i tidlig alder: "Lån aldri bort penger du ha tilbake igjen". Vennskap er viktigere enn penger, og noen ganger kreves det at du hjelper ut en god venn i nød. Da kommer spørsmålet, "er dette en så god venn at jeg kan spandere beløpet?"
Jeg og en kompis har allitd stolt på hverandre godt. Dette har endt med at jeg har spandert ganske mye på han, og han har egentlig ikke spandert noe serlig på meg. Dette bryr meg egentlig ikke rett og slett fordi jeg vet hvorfor han ikke har penger.

Kan vel også nevne at vi har kjent hverandre siden 2. klasse eller noe slikt
Vel det blir jo litt som å forsørge noen du er glad i/veldedighet. Jeg har en slik kompis jeg og, og setter bare pris på å kunne hjelpe han litt. Han er alltid flink med å gi gjengjeld senere når han har mulighet.